Intel slutar utveckla Spectre-uppdateringar för äldre processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Tråkigt! Jag sitter på en Bloomfield i7 920 fortfarande. Den är överklockad i 4 GHZ och fungerar utmärkt fortfarande. Jag känner inge behov av att uppdatera.

Tycker att du ska köra på så länge Processorn duger till det du behöver den till eller tills det går sönder.
Kommer själv inte bry mig om någon updatering eller om detta.

Min 920 har gått klockad till 4.2Ghz på 1.4Volt i flera år och som du säger de fungerar utmärkt än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Men nånstans måste man ju dra en gräns! i920 är ju bara 10år gammal!

Njae, beror ju lite på vad som behöver göras för att fixa vad som uppenbarligen är ett fel ifrån Intel's sida.
Det är lite konstigt att ett bolag i Intels storlek som tjänar MASSOR med pengar kan sälja produkter som det upptäcks klara säkerhetshål i och säga "ähhh vi drar en gräns här" för processorer som i allra högsta grad används idag.

Hade de själva inoverat mera så kanske dessa processorer hade varit förlegade idag, men då de gjort sina små inkrementella steg så är det fortfarande i bruk idag.

Jämför detta med en biltillverkare som efter tio år kommer på att de har ett designfel på bromsarna som kan resultera i att de slutar fungera. Tror du de hade kommit undan med att inte kalla in och fixa de bilarna?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag provar igen... Är det överhuvudtaget relevant om Intel tar fram patchar eller inte, när system & moderkortstillverkare i alla fall inte släpper en BIOS med patcharna implementerade?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju fråga sig hur stor risk det är att nån hackare använder det mot nån vanlig människa. De måste ju till att börja med först veta vilken processor det sitter där, sen måste det ju finnas något att hämta som gör det värt besväret. Ser inte nån större anledning att pensionera en dator pga detta, om man nu typ inte hanterar riktiga värdefulla hemligheter.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spelar ju ingen som helst roll. Intel har tagit fram fixar till "alla" CPU'er jag har här hemma, i drift. Ingen av system, eller moderkortstillverkarna har besvärat sig med att implementera det i en BIOS uppdatering. Så att Intel tar fram patchar, glädjer ingen, om man inte också tvingar nästa steg i kedjan att leverera. Och tittar man på OS applicerade patchar, så är de redan på plats, oavsett CPU, så vitt jag vet.

Det är väl här mitt argument landar. Intel har tagit fram patchar för de här, men det spelar ingen roll, för slutanvändaren kan inte applicera dem i alla fall.
Tittar man på OS baserade fixar, så vet jag inte riktigt vem som drar gränsen, och var, men så vitt jag vet hävdar Microsoft att de gjort vad de kan i sitt OS, och det gäller alla CPU'er, oavsett generation, osv.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag provar igen... Är det överhuvudtaget relevant om Intel tar fram patchar eller inte, när system & moderkortstillverkare i alla fall inte släpper en BIOS med patcharna implementerade?

Vad du missat är att mikrokod kan appliceras direkt via OSet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25320-intels-spectre-uppdat...

Du kan mao applicera Intels uppdatering, utan moderkortets BIOS, via UEFI "patch".
Och just UEFI är något som kom med första gen i7/i5 på riktigt med gen 5 chipset. Fanns några skumma tidigare versioner, men inte många. Och ja, det är svårare och sämre BIOS, men det enda du behöver är mikrokoden på plats. Så det finns faktiskt hopp att kunna patcha, om man så önskar och behöver.

Jag håller dock med om att oddsen för problem är få och låga för hemanvändare som Yoshman skriver. Men som detta inlägg kan säga, sitter en del på server baserade system än, och där kanske man just vill ha detta. Även dessa fungerar ju kanon som routrar, NAS eller liknande än idag.

Bara så du förstår hur satans kraftfullt UEFI patchar kan göras:
https://www.digitaltrends.com/computing/asus-bios-optane/
Optane... på kort som inte ens borde stöda dem. Magic?
Intel sa det var omöjligt... mao, allt skit som kommer ut Intels mun är 90% skitsnack, 9% sälj propaganda och 1% vettig fakta... Svåra är att hitta de 1%.

Samma har ju folk gjort med NVMe och hackat äldre moderkort hela vägen ner till Intel 5/6 serien.
https://www.win-raid.com/t871f50-Guide-How-to-get-full-NVMe-s...
(Det kräver bara en UEFI BIOS och lite kod). Fanns dock de som gjort det på 5-serien också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad du missat är att mikrokod kan appliceras direkt via OSet.

Nej, men som jag skrev, så har ju Microsoft, microkod eller inte, redan patchat det här för äldre CPU'er så vitt jag vet... Visst, det hade kanske varit mer "rätt" om Intel tagit fram en microkod-patch, men funktionellt torde det ge samma resultat.

Skrivet av Paddanx:

Samma har ju folk gjort med NVMe och hackat äldre moderkort hela vägen ner till Intel 5/6 serien.
https://www.win-raid.com/t871f50-Guide-How-to-get-full-NVMe-s...
(Det kräver bara en UEFI BIOS och lite kod). Fanns dock de som gjort det på 5-serien också.

Um... Jag har patchat in fungerande NVMe (Dock bara testat och inte kört i dagligt bruk) stöd på mitt P67A-GD65 (B3) för min 2500K.
Just tack vara den tråden. Näst sista inlägget från slutet av december 2015, är mitt... Och jag ser att jag som vanligt aldrig kommit för att rapportera hur det faktiskt gick... Antagligen mycket för att jag aldrig köpte någon NVMe disk utan bara provkört med en lånad disk i PCI-E adapter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.