Överklocka AMD Athlon II X4 760K , problem att visa temp

Permalänk

Överklocka AMD Athlon II X4 760K , problem att visa temp

Hej!

Min dator har börjat bli slö och funderar på att överklocka och undrar om det änns är möjligt.
Processor:
AMD Athlon II X4 760K 3.8 Ghz
Moderkort:
ASUS A88XM-PLUS
CPU Kylare:
CM 212 Evo

Är det någon som vet hur man går till väga och hur mycket tror ni man kan överklocka?

Permalänk
Medlem

Finns mycket på google om du söker efter typ "possible overclock AMD Athlon II X4 760K". Med dina komponenter borde det inte vara något problem! Det borde gå att få upp den i ~4.5ghz ungefär.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Räcker det med att bara ändra apu multiplier lite eller är det något mer jag behöver göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Öka spänningen, öka multipel sen kolla temp. Använd HW info samt IBT.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Öka spänningen, öka multipel sen kolla temp. Använd HW info samt IBT.

När jag överklockat till 4,6 GHz och kör IntelBurnTest är allt ok och värderna är stabila men körde dubble temp monitor. Körde både Core Temp och HWMonitor men för två helt olika värden.
HWMonitor Max temp: 106 grader
Core Temp: 57 grader

Idle i HWMonitor är ungefär 55 grader men när jag går in i Bios är står det 35 grader

Vilken av dem ska jag gå efter och bör jag sänka/höja mina inställningar?

Permalänk
Medlem

Finns typ inga program som läser av temp riktigt på dom CPUerna.
För att se temp på min Athlon 860K använder jag AMD Overdrive. Den visar inte vilken temp du har utan visar hur många grader du är ifrån att throttla/klocka ner.
Sålänge man ser till att ha minst 10°C grader innan throttle är det lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Finns typ inga program som läser av temp riktigt på dom CPUerna.
För att se temp på min Athlon 860K använder jag AMD Overdrive. Den visar inte vilken temp du har utan visar hur många grader du är ifrån att throttla/klocka ner.
Sålänge man ser till att ha minst 10°C grader innan throttle är det lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Försökt ladda ner overdrive men såfort jag startar installationen och sedan startar programmet dör datorn helt