hemmaserver/labb/router/torrent

Permalänk
Medlem

hemmaserver/labb/router/torrent

Ja då håller jag på och planerar att skaffa mig en hemmaserver för att det är kul. Är dock väldigt grön på servrar och funktioner.

Det jag vill göra inledningsvis(vill kunna växa när jag kan mer):
-Pfsense för att kunna styra mina olika vm samt openvpn för specifika vm vill även byta ut min router från BBB och bara använda den som switch och accespunkt. behöver jag köpa 2 NICs för att kunna göra detta?
-Plex server med transcoding, den ska hitta media på min nuvarande nas som är i nätverket. 1-2 streams samtidigt ska den klara, 1080p.
-Torrentserver med webgui.
-webserver/mysql för eget bruk, ingen trafik utan bara för att leka och testa.

På sikt vill jag ersätta min synology-nas som funkar okej men den är inte lika rolig. Typ köra Free4nas i vm.

Hade tänkt dubbla E5-2680 eller likvärdigt och lämpligt ram i nått torn för att få det något så när tyst.

har dubbla 250gb ssd som kanske kan köras i raid 0(eller är raid 1 bättre?) som systemdisk och vm. och sedan ett gäng mekaniska i raid 5 för framtida nas?

Backup kommer finnas på annan maskin.

Funderar på proxmox som os, eller bör jag kika på något annat?

Har jag missat något? Glömt något? Är mina tänkta processorer tillräckligt för mina behov?

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Ja då håller jag på och planerar att skaffa mig en hemmaserver för att det är kul. Är dock väldigt grön på servrar och funktioner.

Det jag vill göra inledningsvis(vill kunna växa när jag kan mer):
-Pfsense för att kunna styra mina olika vm samt openvpn för specifika vm vill även byta ut min router från BBB och bara använda den som switch och accespunkt. behöver jag köpa 2 NICs för att kunna göra detta?
-Plex server med transcoding, den ska hitta media på min nuvarande nas som är i nätverket. 1-2 streams samtidigt ska den klara, 1080p.
-Torrentserver med webgui.
-webserver/mysql för eget bruk, ingen trafik utan bara för att leka och testa.

På sikt vill jag ersätta min synology-nas som funkar okej men den är inte lika rolig. Typ köra Free4nas i vm.

Hade tänkt dubbla E5-2680 eller likvärdigt och lämpligt ram i nått torn för att få det något så när tyst.

har dubbla 250gb ssd som kanske kan köras i raid 0(eller är raid 1 bättre?) som systemdisk och vm. och sedan ett gäng mekaniska i raid 5 för framtida nas?

Backup kommer finnas på annan maskin.

Funderar på proxmox som os, eller bör jag kika på något annat?

Har jag missat något? Glömt något? Är mina tänkta processorer tillräckligt för mina behov?

Själv skulle jag valt Vmware esxi som virtuell plattform men det är nog bara för att jag jobbar med det dagligen.

Om du kör PFSens som Router kan du inte använda BB's router som switch eller accesspunkt, har du TV från dem måste deras router vara SK bryggad och tv boxen kopplad till deras router.(går att lösa på annat sett men enklast så nu).
Så då behöver du en minst en switch och accesspunkt, som accesspunkt kan jag rekommendera Unifi AC Lite, bor du större gå upp till Unifi LR, finns oftast inte behov av Pro hos privatpersoner men en del kör det ändå.

För hosten av de virtuella maskinerierna är det enklast att köra två kort om du ska ha en PFSense i den, en WAN och en LAN, Intel kort är att rekommendera.

Ofta kör man host oset på ett minneskort eller usb minne, och sedan en disk pol i raid för gästerna.

kör själv lite som du vill, men har då en HP microserver G8 med en uppdaterad CPU och 16Gb ram. kör en nas i raid 5 och plex på den. fungerar fint för att transcoda flera strömmar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du kan köra på proxmox! Ska tilläggas att det inte är ett operativ system dock : )

Är det version ett på E5-2680? Dubbla processoserar för att transcoda 1080p känns lite overkill. Jag hade satsat på mer strömsnåla komponenter vilket även blir tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Ja då håller jag på och planerar att skaffa mig en hemmaserver för att det är kul. Är dock väldigt grön på servrar och funktioner.

Det jag vill göra inledningsvis(vill kunna växa när jag kan mer):
-Pfsense för att kunna styra mina olika vm samt openvpn för specifika vm vill även byta ut min router från BBB och bara använda den som switch och accespunkt. behöver jag köpa 2 NICs för att kunna göra detta?
-Plex server med transcoding, den ska hitta media på min nuvarande nas som är i nätverket. 1-2 streams samtidigt ska den klara, 1080p.
-Torrentserver med webgui.
-webserver/mysql för eget bruk, ingen trafik utan bara för att leka och testa.

På sikt vill jag ersätta min synology-nas som funkar okej men den är inte lika rolig. Typ köra Free4nas i vm.

Hade tänkt dubbla E5-2680 eller likvärdigt och lämpligt ram i nått torn för att få det något så när tyst.

har dubbla 250gb ssd som kanske kan köras i raid 0(eller är raid 1 bättre?) som systemdisk och vm. och sedan ett gäng mekaniska i raid 5 för framtida nas?

Backup kommer finnas på annan maskin.

Funderar på proxmox som os, eller bör jag kika på något annat?

Har jag missat något? Glömt något? Är mina tänkta processorer tillräckligt för mina behov?

Köper du ett moderkort som tar dubbla E5-2680 så har det nog dubbla NIC också, så i så fall behöver du inte köpa extra NiC, och jo du kommer rätt långt med dessa processorer.

Om du ska köra en massa VM:s så går det åt rätt mycket disk och minne så 250GB SSD är väl i minsta laget om du inte ska ha dina VM:s på raid-5:an.

Sen kan man fundera på hur lämpligt det är att ha den maskinen direkt mot nätet. Blir lätt stor attackyta om man inte tänker sig för... och det gör man ju inte alltid när man vill testa nya saker.

En router vill man ju ha så strippad som möjligt, samt att om nån skulle lyckas cracka routern ska man inte mer känsligt data på den än vad som är nödvändigt.

Har inte kört proxmox så har ingen åsikt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

Själv skulle jag valt Vmware esxi som virtuell plattform men det är nog bara för att jag jobbar med det dagligen.

Om du kör PFSens som Router kan du inte använda BB's router som switch eller accesspunkt, har du TV från dem måste deras router vara SK bryggad och tv boxen kopplad till deras router.(går att lösa på annat sett men enklast så nu).
Så då behöver du en minst en switch och accesspunkt, som accesspunkt kan jag rekommendera Unifi AC Lite, bor du större gå upp till Unifi LR, finns oftast inte behov av Pro hos privatpersoner men en del kör det ändå.

För hosten av de virtuella maskinerierna är det enklast att köra två kort om du ska ha en PFSense i den, en WAN och en LAN, Intel kort är att rekommendera.

Ofta kör man host oset på ett minneskort eller usb minne, och sedan en disk pol i raid för gästerna.

kör själv lite som du vill, men har då en HP microserver G8 med en uppdaterad CPU och 16Gb ram. kör en nas i raid 5 och plex på den. fungerar fint för att transcoda flera strömmar.

Har TV via comhem så det är inget problem. men kanske kör med den ändå och löser det med att öppna det jag vill till servern och sen får pfsense lösa servern bara.

Skrivet av skyw00lker:

Jag tycker du kan köra på proxmox! Ska tilläggas att det inte är ett operativ system dock : )

Är det version ett på E5-2680? Dubbla processoserar för att transcoda 1080p känns lite overkill. Jag hade satsat på mer strömsnåla komponenter vilket även blir tystare.

ja eller v2, ja alltså kanske är overkill, men vill inte heller känna att det är för snålt om ett eller två år när jag är mer varm i kläderna. men är öppen för förslag.

Skrivet av SAFA:

Köper du ett moderkort som tar dubbla E5-2680 så har det nog dubbla NIC också, så i så fall behöver du inte köpa extra NiC, och jo du kommer rätt långt med dessa processorer.

Om du ska köra en massa VM:s så går det åt rätt mycket disk och minne så 250GB SSD är väl i minsta laget om du inte ska ha dina VM:s på raid-5:an.

Sen kan man fundera på hur lämpligt det är att ha den maskinen direkt mot nätet. Blir lätt stor attackyta om man inte tänker sig för... och det gör man ju inte alltid när man vill testa nya saker.

En router vill man ju ha så strippad som möjligt, samt att om nån skulle lyckas cracka routern ska man inte mer känsligt data på den än vad som är nödvändigt.

Har inte kört proxmox så har ingen åsikt om det.

Ah man kan alltså använda dom interna i mobo som flera om det är flera portar? känner att jag kanske är otydlig här men vet inte riktigt hur jag ska förklara

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Ah man kan alltså använda dom interna i mobo som flera om det är flera portar? känner att jag kanske är otydlig här men vet inte riktigt hur jag ska förklara

Jo, det är det normala, du ska se två interface med olika mac-(ether) adresser om det är två portar:

root@dollar:~# ifconfig eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500 inet 192.168.12.161 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.12.255 inet6 fe80::46a8:42ff:fe24:d9ec prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 44:a8:42:24:d9:ec txqueuelen 1000 (Ethernet) RX packets 2468999 bytes 313769170 (299.2 MiB) RX errors 935 dropped 52090 overruns 0 frame 0 TX packets 3540334 bytes 3099270206 (2.8 GiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 994380 device interrupt 16 eth1: flags=4099<UP,BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 inet6 fe80::58b6:3be3:5b22:166a prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 44:a8:42:24:d9:ed txqueuelen 1000 (Ethernet) RX packets 0 bytes 0 (0.0 B) RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0 TX packets 0 bytes 0 (0.0 B) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 device interrupt 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Sen kan man fundera på hur lämpligt det är att ha den maskinen direkt mot nätet. Blir lätt stor attackyta om man inte tänker sig för... och det gör man ju inte alltid när man vill testa nya saker.

Det är både rätt och fel samtidigt

Ja det blir en pryl till i kedjan eftersom vi får
Internet -> NIC -> Virtuel switch -> Pfsense och konfar man den där V-switchen fel så visst, då kan det bli farligt.
Jag brukar bygga mina lösningar på Hyper-V och där sätter man då konfigen så att OS:et på servern inte får prata med den v-switchen utan enbart PFsene får tillgång till den. Därmed måste all trafik gå genom Pfsene och man får en god säkerhet.

De stora vinsterna är den ökade flexibiliteten. Vill man ha ett extra testnät för någon virtuel maskin så är det bara lite klickande så är det fixat. Vill man sätta upp en extra PFsense för att testa en annan konfig så är det lika lätt det.

Sen finns det en bonus till när man kör 2012R2 eller högre som bas för hyper-V. Det finns en funktion som heter disk deduplication som gör att den enbart sparar en kopia av ett datablock. Har man då säg 8 vm med samma os på så kan man spara löjligt mycket disk.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@skyw00lker: Kan säga att jag tillhörde skaran som körde två stycken E5 2670 för några år sen, den maskinen var tämligen tyst.
Så bara för att en del komponenter är högpresterande så behöver det inte betyda att burken för en massa oväsen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX