Samsung släpper TV-apparater med 120 Hz och stöd för AMD Freesync under 2018

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wh1spY:

Inte filmer.

Som sagt: TV är 50 fps i Sverige. Det var, som du kan se, ett svar på påståendet att "[TV-kanaler] visas i 24 fps". Att en liten andel av materialet som sänds på TV är producerat i 24 fps (och visas i 25 fps) betyder inte att TV inte är 50 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Å hur hade de tänkt att marknadsföra detta?
De själva, samt andra tillverkare, har ju i åratal (felaktigt) marknadsfört TV-apparater med både 200, 300 och 400 Hz uppdateringsfrekvens...

Med tanke på din avatar borde ju detta vara en baggis för dig att lösa

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

TV är 50 fps i Sverige.

Bildhastigheten i signalen är 50 bilder eller fält (vid interlace). Men så gott som allting har sitt ursprung ur 25 bilder i sekunden i någon form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Med tanke på din avatar borde ju detta vara en baggis för dig att lösa

Ja visst! Den tidigare marknadsföringen rör sig uppenbarligen om Fake News!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Bildhastigheten i signalen är 50 bilder eller fält (vid interlace). Men så gott som allting har sitt ursprung ur 25 bilder i sekunden i någon form.

Antar du menar att mycket innehåll produceras i 50i eller vad det heter (alltså 50 interlaced fält per sekund) som du då räknar som "25 bilder i sekunden i någon form". Det argumentet tycker jag inte är särskilt starkt i en diskussion om uppdateringsfrekvens på TV-apparater: För att få "fullt flyt" på en TV-sändning (typ sport eller nyheter) behöver man ju ha en TV som klarar 50 Hz; det räcker ju inte med 24 Hz som det inlägg jag ursprungligen citerade antydde.

Utgår också från att någon form av hyfsat bra deinterlacing används för konvertering av 50i-material till 50p, så det man som tittare ser är ju betydligt bättre än 25p, även om det kanske inte är fullt så bra som "äkta" 50p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skämtar du nu?

Vet inte om det är så många men jag är en utav dom iaf :). Har väntat länge på 4k@120hz I en tv. Spelar bl.a rocket league, Fifa och RPG spel på min tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Det som produceras idag (inom Sverige, där jag träffar folk som jobbar med detta) produceras det i 25p. Beroende på distribution kan detta sedan sluta på alla möjliga sätt. Men visst, grunden är det 50 Hertz, dock inte 50 fps.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Det som produceras idag (inom Sverige, där jag träffar folk som jobbar med detta) produceras det i 25p. Beroende på distribution kan detta sedan sluta på alla möjliga sätt. Men visst, grunden är det 50 Hertz, dock inte 50 fps.

Det viktiga i det här sammanhanget (eftersom vi diskuterar uppdateringsfrekvens på TV-apparater) är väl endast vad tittaren ser, och de få gånger jag sitter framför en TV är det alltid 50 fps (bortsett från filmer, givetvis).

För övrigt, om de nu producerar innehåll i 25 fps, varför ser man 50 fps på TV-apparaten?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Du kan detta. Skilj på Hertz och bilder per sekund. Förstår du innebörden av att spela 30 fps v-sync på en 60 Hertz-datorskärm så förstår du också innebörden av att 25 inspelade bilder i sekunden återges med en frekvens om 50 Hertz.

Vad TV:n rapporterar är knappast den absoluta sanningen. Den är inte bättre än vad den är programmerad. Precis som den typiska 60 Hertz-skärmen alltid rapporterar enbart 60 Hertz oavsett vilken fps som råder i källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excizt:

Vet inte om det är så många men jag är en utav dom iaf :). Har väntat länge på 4k@120hz I en tv. Spelar bl.a rocket league, Fifa och RPG spel på min tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft spel kapabel htpc i evigheter nu. Skräckspel och spel i lugnare tempo är perfekt på min ambilight philips tv! Spelat bla alien isolation, resident evil och skyrim på den. Har en xbox kontroll inkopplad, men mest kör jag keyboard och mus.

Har funderat på att köra all gaming från soffan i framtiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: kör allt spelande från en fåtölj och framför min tv. Gjort så i tio år. Fast bytte i veckan ut fåtöljen mot en gaming stol och lapdog. Inte lika bekvämt men bättre för kroppaskrället. Alternerar TB och mus med kontroll.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En mängd av Sonys TV-apparater har gått att köra i 120 Hz länge, även om det inte stöds officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@serverfel: kör allt spelande från en fåtölj och framför min tv. Gjort så i tio år. Fast bytte i veckan ut fåtöljen mot en gaming stol och lapdog. Inte lika bekvämt men bättre för kroppaskrället. Alternerar TB och mus med kontroll.

En lapdog verkar intressant, men fotöljen hade jag nog föredragit framför gamingstol. 😁

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Jo, en fåtölj är enormt mycket skönare men lapdogen kommer inte mellan armstöden. Hatade gamingstolen först men nu är den helt okej även om den far runt på hjulen.

Blev sugen, när jag läste artikeln, på Samsung 2018 men har en Samsung ks 2016 nu så det känns sådär att byta. Skulle i så fall bli att köra in Samsung 2016 och byta mot 1080p TV:n från Sony i TV rummet. Sonys 2015 50 tum kanske man får en 1000 för på Min Hembio marknad.

Men innan artikeln var jag helt inne på att byta till OLED i framtiden. Får se vad HDTVTest kalibrerings-expert kommer säga eftersom han har lovat att sätta upp LG och Samsung mot varandra när han fått in bägge 2018 modellerna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Det som produceras idag (inom Sverige, där jag träffar folk som jobbar med detta) produceras det i 25p. Beroende på distribution kan detta sedan sluta på alla möjliga sätt. Men visst, grunden är det 50 Hertz, dock inte 50 fps.

? Menar du att sport & dyl numera produceras i 25p, inte i 50i eller 50p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@serverfel: Jo, en fåtölj är enormt mycket skönare men lapdogen kommer inte mellan armstöden. Hatade gamingstolen först men nu är den helt okej även om den far runt på hjulen.

Blev sugen, när jag läste artikeln, på Samsung 2018 men har en Samsung ks 2016 nu så det känns sådär att byta. Skulle i så fall bli att köra in Samsung 2016 och byta mot 1080p TV:n från Sony i TV rummet. Sonys 2015 50 tum kanske man får en 1000 för på Min Hembio marknad.

Men innan artikeln var jag helt inne på att byta till OLED i framtiden. Får se vad HDTVTest kalibrerings-expert kommer säga eftersom han har lovat att sätta upp LG och Samsung mot varandra när han fått in bägge 2018 modellerna.

Själv kör jag inte pvp alls. Jag känner inte att jag behöver någon snabb tv. Helt ärligt så märker jag knappt av eftersläpning. Jag älskar philips och deras ambilight. Kommer köpa en 65 tums 4k ambilight tv på sikt.

Nya metro kommer snart, så!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

? Menar du att sport & dyl numera produceras i 25p, inte i 50i eller 50p?

Reality-shower/dokusåpor, dokumentärer, reklam, filmer, tv-serier och fiktion i största allmänhet är definitivt 25p i produktion. Talar vi sport och direktsändningar som inte går genom en postproduktionskedja kan det vara annat. För att få svar på vad som sänds måste man rikta en höghastighetskamera (Iphone etc- på 120 fps räcker) mot tv:n och sedan manuellt räkna bildrutorna. Detta brukar även avslöja sådant som slutartider/slutarvinklar som också påverkar hur rörelser ser ut.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Du kan detta. Skilj på Hertz och bilder per sekund. Förstår du innebörden av att spela 30 fps v-sync på en 60 Hertz-datorskärm så förstår du också innebörden av att 25 inspelade bilder i sekunden återges med en frekvens om 50 Hertz.

Givetvis förstår jag det.

Citat:

Vad TV:n rapporterar är knappast den absoluta sanningen. Den är inte bättre än vad den är programmerad. Precis som den typiska 60 Hertz-skärmen alltid rapporterar enbart 60 Hertz oavsett vilken fps som råder i källan.

Men jag menar inte vad ”TV:n rapporterar”. Jag menar vad jag ser. Jag ser enkelt skillnad på 25 och 50 fps i de flesta typer av innehåll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur många TV-apparater kommer inte felaktigt interpolera 1080i/25 till 60 bilder i sekunden? Kör man inbyggda mottagare är nog risken ganska stor. 50 icke interpolerade bilder i sekunden får du i.a.f. bara på de tv-kanaler som kör 720p/50, alltså typ SVT och då främst på studioproducerat material och sportsändningar. Tittar du på sport på t.ex. TV4 är det alltså 25 bilder i sekunden vilket som. SVT tar t.ex. bara emot 1080psf25, 1080i/25 och 720p/50 och då är det alltså producerat i något av det eller i 1080p/50 i regel, alternativt fångat på 35 mm film då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Reality-shower/dokusåpor, dokumentärer, reklam, filmer, tv-serier och fiktion i största allmänhet är definitivt 25p i produktion. Talar vi sport och direktsändningar som inte går genom en postproduktionskedja kan det vara annat. För att få svar på vad som sänds måste man rikta en höghastighetskamera (Iphone etc- på 120 fps räcker) mot tv:n och sedan manuellt räkna bildrutorna. Detta brukar även avslöja sådant som slutartider/slutarvinklar som också påverkar hur rörelser ser ut.

Ja att post-producerat är 25p är ju rätt givet men det innebär ju inte att allt "som sänds på tv" är 25p.

Själv vet jag varken ut eller in lägre sen jag gick över till streamat enbart, räknar kallt med att jag ofta (vid sport odyl) får se nån icke-optimal nedkonverterad sörja...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Men jag menar inte vad ”TV:n rapporterar”. Jag menar vad jag ser. Jag ser enkelt skillnad på 25 och 50 fps i de flesta typer av innehåll.

Testa och filma av och räkna rutor, tar tid och meckigt men kan vara lite aha-upplevelse Vad man tror att man ser är inte nödvändigtvis inte vad det faktiskt är. Vid en snabb titt är det inte alltid helt lätt att avgöra om det är 25fps och 1/25-dels slutartid och 50fps vid 1/50-dels slutartid.

Om man inte vet vad man ska titta efter då förstås. Och stänger av sådant som minskar skillnaderna, likt brusfilter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Testa och filma av och räkna rutor, tar tid och meckigt men kan vara lite aha-upplevelse Vad man tror att man ser är inte nödvändigtvis inte vad det faktiskt är. Vid en snabb titt är det inte alltid helt lätt att avgöra om det är 25fps och 1/25-dels slutartid och 50fps vid 1/50-dels slutartid.

Om man inte vet vad man ska titta efter då förstås. Och stänger av sådant som minskar skillnaderna, likt brusfilter.

Låter som en intressant sak att prova nästa gång man sitter framför en TV.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers