Hur följer man ej allmänmässiga tips?

Permalänk
Inaktiv

@Gzerd:
Vad spelar det för roll vad andra tycker?

Om du gillar dina motiv... kör på!

Det enda du med säkerhet kan säga när du lägger upp en bild (eller uttrycker en åsikt) på interwebben/ett nördforum är att ~30-40% kommer tycka att det är det är värsta som hänt sedan förintelsen; 30-40% tycker att det är det bästa som hänt sedan skivat bröd... och resten är någonstans däremellan.

Det handlar om tycke och smak! det finns inget absolut "rätt eller fel".

T.ex. som det nämndes tidigare i tråden: "det fokuseras på de 'ointressanta kraftledningarna'". För min del så (som miljöskadad elkraftingenjör) går jag gärna ut och fokuserar specifikt på elkraftledningar: då _jag_ tycker det är extremt intressant och bidrar i hög grad till en väldigt intressant bild... för MIG: Jag blir t.ex. extremt nyfiken på om det är 70kV ledningar eller om det är någon variant med med 40kV på stolpe)! Sen tycker andra annorlunda... och de tycker också "rätt" (fast inte som mig!)

Själv har du ju snöat in på "vykortsmotiv" och anser det vara "bäst"... om du tycker det: så kör på! (andra tycker annorlunda (och har försökt förklara för dig varför de tycker annorlunda)).

P.S. f.ö. tyckte _jag_ att bilderna du visade i ditt senaste inlägg var mycket intressantare/bättre än dina tidigare (trots bristen på kraftledningar ), men det är som sagt vad jag _tycker_ andra tycker annorlunda och harv sin fulla rätt att göra det. D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@dumbo:

Det är lönlöst vad jag tycker för mina bilder duger ändå inte till nånting som akt dissas. ändå tycker jag att jag tar liknande motiv som andra. Så det innebär att folk på Facebook är knäppa som gillar mina bilder eller gör dom det bara för att vara snälla men tycker tvärtom?

Se vad som händer när man visas bilder på ett forum så blir det raka motsatsen.

Hur hållbar är folks kritik för sin granskning? För enkelt folk som inte har nån bildning om foto kan tycka vad som helst är attraktivt. Blir ett foto som du uppskattar dålig efter en fotoutbildningstid? Självklart eftersom fotot inte uppfyller kriterierna enligt utbildningen.

Du kan ju inte mena att din åsikt håller för sin granskning för då undergräver du allt enligt utbildningen?

https://i.imgur.com/aru1AUr.png
Den här tycker jag är attraktiv som jag tagit men det är jag nog ensam om

https://i.imgur.com/D564uRL.png
En närbild på en svamp men det är jag nog också ensam om

Här verkar det bara finnas byråkrater som svarar förblindade om olika vinklar som saknar förmågan att betrakta bilden som den är. Här blir jag bara bemött av gnäll och gnäll och det tar jag inte som konstruktiv kritik som bara klagar

Konstruktivist kritik det bör bara att belysa en viss del i bilden som ser bra ut och förklara hur det borde tagits för att bli ett bättre motiv. Se bara nån som frågar var en ramen, helt obegripligt som inte är nåt att bygga diskussion på.

Nu ska folk inte blänga blind vad andra visar för foton ser snyggare ut, för andras foton ger en konfessionell handling som undergräver mina foton att betraktas fristående

Vad andra tycker om dina bilder är ju mindre relevant än vad du tycker om dem..? Sen är smaken som baken..
Här har du fått råd från ett antal personer som är duktiga fotografer och inte någon 50-årig dam, som inte hållit i en kamera..

Vi är dessutom alla olika i hur vi tar emot kritik. Vissa vill inte ta till sig och andra omfamnar den och vill lära sig, för att bli bättre.
Att ta bilder som är tilltalande för andra, än sin egna tillfredställelse och minnen av vad man såg, är en konst. Därav är det också inget man bara gör, utan att sätta sig in i grundläggande bilduppbyggnad... och med hjälp av sitt bildseende upptäcka vad som är intressant.

Svarade tidigare om att jag tyckte dina bilder var platta.. och om du gått ut mer åt höger så hade du fått ett större djup i bilden. Tyckte jag var konstruktivt, men det kanske det inte var.

Tänkte jag kunde ge lite mer konstruktiv kritik på dina senaste bilder också..

Skogsbilden är vacker med solljuset som strimmar in i skogen, men ganska intetsägande för en annan. Var dock säkert vackert när du var där och tog bilden..
Om du tittar närmare i bilden ser du ett par stammar som slingrar sig om varandra.. En lite mer närbild på dessa med solen i bakgrunden hade gjort en betydligt mer intressant bild.

Svampbilden är korrekt fotad enligt konstens alla regler, men ljuset är brutalt tråkigt. Kanske fotograferat den senare på kvällen eller på morgonen med lite dagg etc. etc...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Här verkar det bara finnas byråkrater som svarar förblindade om olika vinklar som saknar förmågan att betrakta bilden som den är. Här blir jag bara bemött av gnäll och gnäll och det tar jag inte som konstruktiv kritik som bara klagar

Konstruktivist kritik det bör bara att belysa en viss del i bilden som ser bra ut och förklara hur det borde tagits för att bli ett bättre motiv. Se bara nån som frågar var en ramen, helt obegripligt som inte är nåt att bygga diskussion på.

Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa alla inlägg men jag skulle säga att i princip alla inlägg i denna tråd som har berör dina bilder består av konstruktiv kritik. De andra har innehållit i princip enbart konkreta tips på hur man kan applicera de "regler" som finns i artiklarna du länkade. Utöver det så har jag visat exempelbilder och förklarat hur jag har tänkt när jag tagit dem.

Att de som inte själva fotar är mindre kräsna är inte konstigt. Det är likadant inom alla områden. De som håller på med musik och särskilt de som är musikaliskt utbildande tycker sällan att det är särskilt givande att lyssna på den musik som spelar på de kommesiella radiokanalerna tex.
På facebook så är de flesta som ser dina bilder såna som du har på din vänlista eller ev vänner till vänner och beroende på hur väl de känner dig vill de, oavsett vad de eg tycker, inte säga att dina bilder är dåliga för det är allt ifrån oartigt till att de inte vill stöta sig med dig. Sedan kan det, såklart, vara så att de faktiskt gillar bilderna. Det har ju jag ingen aning om.
Visar du upp dina bilder på ett forum där det finns många fotointresserade så kommer bilderna att bedömas efter andra kriterier är de flesta av dina FB-vänner har. Därför kommer även åsikterna att skilja sig.

Så, för att komma med ytterligare konstruktiv kritik men jag misstänker att du inte kommer att ta till dig detta heller:
Den första bilden du länkade i detta inlägg har fint ljus men det finns inget tydligt motiv. Det är bara en enda röra av trädstammar och grenar. Du hade behövt hitta något för att använda det fina ljuset. Det ser ut som att det finns några vita blommor på marken? Dem hade man isf kunnat använda. Solen lyser fint genom kronbladen när den står så långt och de varma gröna tonerna i mossan blir fint i för- och bakgrund. Blomman behöver inte ta upp hela bilden, så något makroobjektiv är inte helt nödvändigt, även om det underlättar, såklart.

I den andra bilden har du lite tråkigt ljus men det största felet är eg att du inte städat innan du tagit bilden. Det är en massa
gräs eller blåbärsris som sticker ut framför själva svampen och det är pinnar och löv i förgrunden som tar all uppmärksamhet och ger ett rörigt intryck. Att öka avståndet till svampen med välja en längre brännvidd hade gjort att du fått med mindre av träden i bakgrunden och det hade även gjort att blåbärsriset i bakgrunden hade smält ihop mer med huvudmotivet.
Personligen tycker jag att den är en aning överexponerad. Det hade blivit mer mustiga färger med 0.5-1 steg mörkare exponering. En något varmare vitbalans hade även det hjälpt bilden.

Edit:
Man behöver såklart inte ALLTID städa framför ett motiv. Ibland kan det bli väldigt effektfullt att fota "genom" tät vegetation, men då behover man ha "lite lägre" brännvidd och/eller kort skärpedjup. Man kan då få en väldigt fin "softfilter"-effekt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Gzerd
Jag tror att det kan hjälpa "kritiken" du får om du talar om vad du försökte åstadkomma. I skogsbilden ovan så såg jag först inte ljuset, mina ögon drogs inte dit. Jag vet inte om det var det strilande ljuset som var ditt syfte med bilden, men genom att tala om ditt syfte så blir ju kommentarerna bättre. Lägger du bara ut dina bilder så är det ju öppet för betraktaren att tolka helt fritt. Det hjälper också dig att bedöma dina egna bilder om du börjar med tanken om vad du vill skapa och sedan försöker åstadkomma det.

Angående bilden på svampen så håller jag med om kommentaren om städningen ovan. Svampen är bra placerad och står ut fint mot övriga färger i bilden. Vill man ändra färgmättnad och ljus kan man ju lätt göra det i tex Photoshop eller kamerans program för raw-filer. Men som sagt hade inte skadat att rensa bort det som täcker svampen i bilden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Avseende svampbilden tycker jag att det är för mycket störande ris runtomkring svampen, därtill kunde du öka bländaren för att trolla bort den ointressanta bakgrunden för att isolera svampen från den störande omgivningen.

Jämför med denna bild:
http://wallpoper.com/images/00/35/85/27/autumn-mushrooms_0035...

Permalänk
Avstängd

http://www.hasseandersson.se/

Har varit i kontakt med den här fotografen och han tänker inte på diagonaler och geometriska mönster i motivet, han fotar det han tycker är fint. Det måste betyda att hans foton är lika dåliga för folk argumenterar ju här
/ att man inte kan fota vad som helst /

Så varsågoda att dissa Hasse Anderssons foton som inte följer några punkter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gzerd:

http://www.hasseandersson.se/

Har varit i kontakt med den här fotografen och han tänker inte på diagonaler och geometriska mönster i motivet, han fotar det han tycker är fint. Det måste betyda att hans foton är lika dåliga för folk argumenterar ju här
/ att man inte kan fota vad som helst /

Så varsågoda att dissa Hasse Anderssons foton som inte följer några punkter.

Jisses, varför inte försöka ta åt sig den konstruktiva kritik och hjälp du får, istället för att blint försöka hitta ursäkter och skylla på annat?

Om man blint tror att man kommer ta en perfekt bild på första försöket bara för att man tror sig följa några regler så ska man kanske försöka hitta en ny hobby?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Huruvida han medvetet tänker på sånt eller inte spelar ingen roll, bra fotografer ser mönstren instinktivt och Hasse använder många av "reglerna" som tagits upp för att ta estetiskt tilltalande bilder. En del har känsla för sånt så fort de plockar upp en kamera för första gången, andra måste öva på det (t.ex. genom att använda hjälpmedel som tredjedelsregeln). Men utan självkritik kommer du aldrig bli en bättre fotograf.

Permalänk
Avstängd

@Dunder:

Det är du som kommer med dåliga ursäkter som är inskränkt i din högdragna erfarna komplex som har tappat den åskådning innan du kunde så mycket. Du tror att du ger konstruktiv kritik när du egentligen bara kör över och klandrar

För det finns faktisk ingen konstruktiv att bara allt dissas vad är det konstruktiva med att bara höra gnäll gnäll gnäll

Så är tråden inte diskutabel när det är för mycket byråkratjävlar

Kan folk inte lämna ett större utrymme att diskutera så kan tråden likaså stängas. Jag är trött på att höra folks enkelspåriga stelbenta pladder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

http://www.hasseandersson.se/

Har varit i kontakt med den här fotografen och han tänker inte på diagonaler och geometriska mönster i motivet, han fotar det han tycker är fint. Det måste betyda att hans foton är lika dåliga för folk argumenterar ju här
/ att man inte kan fota vad som helst /

Så varsågoda att dissa Hasse Anderssons foton som inte följer några punkter.

Jag tänker, som sagt, inte heller särskilt mycket på de där "reglerna" när jag fotar utan kör på känsla men analyserar jag minna bilder i efterhand så att man ju att mycket av de där "reglerna" finns där precis som de finns där i många av Hasses bilder.
Jag skriver "regler" med citattecken eftersom det eg handlar om råd som absolut inte alltid måste följas. De är dock väldigt bra att ha i tanke I början innan det blir mer intuitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har visad fotot på trappat för Hasse Andersson och han hade inga åsikter att trappan borde varit från en annan vinkel. Så vad ska man ta på allvar när Hasse Andersson inte dissar fotot?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gzerd:

@DunderKlumpen:

Det är du som kommer med dåliga ursäkter som är inskränkt i din högdragna erfarna komplex som har tappat den åskådning innan du kunde så mycket. Du tror att du ger konstruktiv kritik när du egentligen bara kör över och klandrar

För det finns faktisk ingen konstruktiv att bara allt dissas vad är det konstruktiva med att bara höra gnäll gnäll gnäll

Så är tråden inte diskutabel när det är för mycket byråkratjävlar

Kan folk inte lämna ett större utrymme att diskutera så kan tråden likaså stängas. Jag är trött på att höra folks enkelspåriga stelbenta pladder

Okej, jag börjar tro att du helt enkelt bara trollar nu... Jag har inte gett varken ursäkter eller kritik, detta var första inlägget i tråden. Jag antar att du helt enkelt inte läser vad folk skriver och därför missade detta.

Du har fått mängder med konstruktiv kritik. Att du tolkar det som gnäll bara för att du är tvärsäker på att du har rätt och alla andra har fel ändrar inte det.

Lycka till med att lära dig någonting överhuvudtaget med den inställningen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Jag har visad fotot på trappat för Hasse Andersson och han hade inga åsikter att trappan borde varit från en annan vinkel. Så vad ska man ta på allvar när Hasse Andersson inte dissar fotot?

Vad bra då, blev du en bättre fotograf av att Hasse inte ogillade fotot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

http://www.hasseandersson.se/

Har varit i kontakt med den här fotografen och han tänker inte på diagonaler och geometriska mönster i motivet, han fotar det han tycker är fint. Det måste betyda att hans foton är lika dåliga för folk argumenterar ju här
/ att man inte kan fota vad som helst /

Så varsågoda att dissa Hasse Anderssons foton som inte följer några punkter.

Som en erfaren och upptagen fotograf, ger man sällan hård kritik mot någon "nybörjare". Man går helt inte in och kritiserar bilden och sänker personens självförtroende, då man varken känner personen eller har tid med några större diskussioner.
Hade detta varit om 1 månad hade jag inte inte ens tänkt tanken på att kommentera dina bilder, då jag inte kommer ha tid att svara på följdfrågor..

Så beroende på hur mycket tid man har över, kan det alltså vara lättare att bara säga.. Den ser helt okej ut.. (för en nybörjare). Blir lite som "likes" på Facebook/Instagram etc.

Sen kan det ju också vara så att han varit med förr och fått många förfrågningar om vad han tycker om diverse bilder och bara tröttnat eller inte vill stöta sig med dig. Med tanke på reaktionerna vi fått i tråden, så kanske han gjorde rätt... så du inte pratar skit om honom på sociala medier etc...

Sen kan ju jag tycka att många av fågelfotografers bilder är lika spännande som en 6 årings bilder, då de är helt okreativt tagna rakt på en sittande fågel. Känslan blir liksom bara och? Så det beror nog lite på vad man har för ambitioner och intressen också.
Fotografen kanske är jättestolt över att ha fångat en bild på just den fågeln, medans en annan inte fattar grejen. Hade det däremot varit lite liv, kanske att fågeln håller på och landar eller flyger iväg, så hade det varit en helt annan bild.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gzerd:

@DunderKlumpen:

Det är du som kommer med dåliga ursäkter som är inskränkt i din högdragna erfarna komplex som har tappat den åskådning innan du kunde så mycket. Du tror att du ger konstruktiv kritik när du egentligen bara kör över och klandrar

För det finns faktisk ingen konstruktiv att bara allt dissas vad är det konstruktiva med att bara höra gnäll gnäll gnäll

Så är tråden inte diskutabel när det är för mycket byråkratjävlar

Kan folk inte lämna ett större utrymme att diskutera så kan tråden likaså stängas. Jag är trött på att höra folks enkelspåriga stelbenta pladder

Jag tror en del vill ha en minnesbild av verkligheten som fångar känslan när man kommer ut i skogen 07:00 och allt är fuktigt med en lätt dimma sen är det dom som vill fånga det på snyggaste bilden som böjer verkligheten och förfinar den för alla variabler är rätt och det kan störa en del

Vist fan kan man lära från båda läger och en bild på valfri insekt på ett grässtrå och ett par vattendroppar blir en snygg macro bild men är ganska tråkigt då man sett det i hundra varianter och är samma med musik så man behöver inte göra regler till en religion när regler är en begränsning men en bra grund oavsett vad man är ute efter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. en otrevlig och otacksam attityd (igen)*

Sweclockers är ett diskussionsforum där vi samlas för att diskutera teknik på ett sakligt och konstruktivt sätt. Att bemöta andras åsikter med en otacksam och otrevlig ton är inte rätt väg att gå.

Citat:

Så är tråden inte diskutabel när det är för mycket byråkratjävlar

Kan folk inte lämna ett större utrymme att diskutera så kan tråden likaså stängas. Jag är trött på att höra folks enkelspåriga stelbenta pladder

Done

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...