Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Observera att Svenska kyrkan redan får hundratals miljoner i bidrag från staten varje år för just underhåll av kyrkobyggnader.

Det är helt sant - men det täcker fortfarande inte hela kostnaden Svenska kyrkan har för alla sina byggnader.

Dessutom är alla kyrkor byggda före 1940 (och de är tusentals) skyddade av Kulturminneslagen och får varken rivas eller förändras märkbart, vilket innebär att det finns många församlingar i landet som är lagligt skyldiga att underhålla byggnader de inte längre har behov av.

De flesta människor tänker inte på att snart sagt varenda liten byhåla hade en egen kyrka redan för flera hundra år sen, men idag bor det inte ens alltid kvar människor där och församlingsverksamheten har flyttat till den mest centralt belägna kyrkan på orten.

Men även människor som inte annars bryr sig om kyrkan eller ens är medlemmar längre, blir ofta upprörda om de får höra att just en kyrka de har nån relation till, skulle kunna hotas av rivning.

Begravde min far för några år sen på kyrkogården till kyrkans i hans uppväxtby. Själva begravningsakten utfördes i den kyrkan men annars hålls ingen verksamhet där längre, för det bor för få människor på orten idag.

Så efter jordsättningen fick vi istället åka till den närmaste större orten där den aktiva kyrkan och församlingshemmet finns för begravningskaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Om du inte fattar att Svenska kyrkan idag är nåt helt annorlunda än den var på 1500-talet så skall du inte ge dig in och slira på ett område du uppenbarligen inte vet ett jota om. Det kommer bara sluta med att du skämmer ut dig.

Jag antar att du inte vet, eller inte förstår, att det jag pratar om, är när Svenska kyrkan gick och blev en sekt, vilket var när de blev evangelisk-luthersk statskyrka. Något de var under åren 1500-2000. Det är lite flytande när man vill säga att Svenska kyrkan blev evangelisk-luthersk statskyrka, eftersom man blev statskyrka den främre halvan av 1500, och antog evangelisk-luthersk bekännelse i slutet av 1500. Däremot är 2000 det specifika årtalet då Svenska kyrkan upphörde vara statskyrka. Och att påstå att kyrkan har förändrats, är i sig motsägelsefullt. Man spikade sin trosbekännelse mellan det att man blev statskyrka, och det att man antog evangelisk-lutherska bekännelsen, vilken sedan stod sig i något över 100 år, tills man spikade kyrkolagen som egentligen bara statsfäste kyrkans egen kyrkoordning, och som sedan stod sig till tidigt 1990tal.
Religionen och dess budskap har inte förändrats. Man har valt olika framtoningar under den här tiden, för att man haft olika ärkebiskopar, som har varit olika bra på PR, (eller lyssnat på olika bra råd) men vad Svenska kyrkan stod för, har inte förändrats. Ungefär som att man med brinnande tal fördömt självbefläckelse, och homosexualitet. Inget i boken, eller den faktiska tron har förändrats, men man har insett att det inte ligger speciellt väl i tiden.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag har aldrig sagt att de inte vill ha några pengar - naturligtvis måste de få in intäkter för att bedriva sin verksamhet.

Svenska kyrkan är landets 8'de största skogsägare. De nyttjar inte skogen för intäkter, utan ser den bara som en tillgång, något som går att sälja av i framtiden. Andra intressen gör dock att de drar in över en miljard, årligen. De är åtminstone inte längre helt skattebefriade, vilket de var fram till 2010. Så nu betalar de i storleksordningen 150-300 miljoner skatt årligen, men har sedan 2010 fått 460 miljoner kronor av staten, årligen, i form av den så kallade kyrkoantikvariska ersättningen...

Skrivet av pellen:

Observera att Svenska kyrkan redan får hundratals miljoner i bidrag från staten varje år för just underhåll av kyrkobyggnader.

460 miljoner årligen, sedan 2010. 2009 var den 465, tidigare år var den lägre, jag har för mig 2000 när den var rätt aktiv i media, så var den på 50 miljoner, så den stiger när ingen tittar...

Skrivet av zkin:

Vill barnen gå med i kyrkan får dom väl göra det när dom fyllt 18.

Osjyst. Vill de konfirmera sig kostar det dig en signatur på ett papper, och så får de både bli döpta och konfirmerade, och kan göra det med polarna, om de vill.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Dessutom är alla kyrkor byggda före 1940 (och de är tusentals) skyddade av Kulturminneslagen och får varken rivas eller förändras märkbart, vilket innebär att det finns många församlingar i landet som är lagligt skyldiga att underhålla byggnader de inte längre har behov av.

Visst, det är 3071 "byggnader" som är skyddade enligt kapitel 4 i kulturminneslagen, och som är aktuella här. Det handlar alltså om byggnader byggda före 1940, och i kyrkans ägo 2000, som varit invigda för svenska kyrkans gudtjänster. Det är varierande svårt att få tillstånd för förändringar, för sådana fastigheter, eftersom man dels tar hänsyn till skicket på byggnaden, och bygg åldern. Inte alla dessa är i kyrkans ägo i dag, men kulturminnesskyddet kvarstår, dock utan att den nya ägaren får några pengar för att sköta underhållet... Lustigt det där...
Men i alla fall.
Det är närmare 150Kkr per fastighet i statsstöd, för att underhålla något som när man säljer, man gör en vinst på. Det skulle jag gärna få som avtal, när jag äger en fastighet... Dessutom passar man gärna på att vända sig till staden / kommunen där kyrkan ligger när man bestämmer sig för att man behöver göra något, och går ytterligare ett varv med kollekten. Det kallas att man söker utökat antikvariskt stöd. Och man får det. Varför? Jo, för att man skiter i att använda pengarna man får årligen till underhåll, och i stället låter fastigheterna förfalla tills de får krav på åtgärd från länsstyrelsen. Fantastiskt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att du inte vet, eller inte förstår, att det jag pratar om, är när Svenska kyrkan gick och blev en sekt, vilket var när de blev evangelisk-luthersk statskyrka. Något de var under åren 1500-2000. Det är lite flytande när man vill säga att Svenska kyrkan blev evangelisk-luthersk statskyrka, eftersom man blev statskyrka den främre halvan av 1500, och antog evangelisk-luthersk bekännelse i slutet av 1500. Däremot är 2000 det specifika årtalet då Svenska kyrkan upphörde vara statskyrka. Och att påstå att kyrkan har förändrats, är i sig motsägelsefullt. Man spikade sin trosbekännelse mellan det att man blev statskyrka, och det att man antog evangelisk-lutherska bekännelsen, vilken sedan stod sig i något över 100 år, tills man spikade kyrkolagen som egentligen bara statsfäste kyrkans egen kyrkoordning, och som sedan stod sig till tidigt 1990tal.
Religionen och dess budskap har inte förändrats. Man har valt olika framtoningar under den här tiden, för att man haft olika ärkebiskopar, som har varit olika bra på PR, (eller lyssnat på olika bra råd) men vad Svenska kyrkan stod för, har inte förändrats. Ungefär som att man med brinnande tal fördömt självbefläckelse, och homosexualitet. Inget i boken, eller den faktiska tron har förändrats, men man har insett att det inte ligger speciellt väl i tiden.

Det du pratar om har ingen som helst relevans, eftersom du nu bara försöker blaja bort det vi faktiskt talade om.

Fakta är att Svenska kyrkan idag inte är en sekt och du kan inte finna en enda seriös religionsvetare eller teolog eller sociolog som skulle stödja det påståendet.

Men blaja på lite till du om helt andra saker du, så kanske jag glömmer bort det?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Svenska kyrkan är landets 8'de största skogsägare. De nyttjar inte skogen för intäkter, utan ser den bara som en tillgång, något som går att sälja av i framtiden. Andra intressen gör dock att de drar in över en miljard, årligen. De är åtminstone inte längre helt skattebefriade, vilket de var fram till 2010. Så nu betalar de i storleksordningen 150-300 miljoner skatt årligen, men har sedan 2010 fått 460 miljoner kronor av staten, årligen, i form av den så kallade kyrkoantikvariska ersättningen...

Jodå - kyrkan nyttjar visst sin skog för intäkter som du skriver - men de hårdexploaterar den inte som kommersiella skogsbolag gör.
Vilket vi alla skall vara j-a glada över eftersom det bevarar livsmiljöer för hundratals arter som inte kan överleva i det industriella skogsbruk den kommersiella skogsindustrin bedriver.

Som med alla sina andra tillgångar och utgifter så kan Svenska kyrkan definitivt inte anklagas för att vara girig - utan snarare i så fall för att var för altruistisk.

Deras målsättning för skogsbruket är mycket högre än de kommersiella skogsbolagen som bara vill tjäna pengar - allt kyrkan gör måste ju vara ekologiskt och etiskt försvarbart inte bara inför alla deras extremt samvetsgranna medlemmar, utan också inför Gud.

På samma sätt investerar de naturligtvis inte sina pengar i några aktier eller fonder som har nån som helst inslag av etiskt tveksamma affärer - även om det innebär lägre avkastning.
Och om ett bolag de råkar äga aktier i skövlar orörd regnskog eller förgiftar en afrikansk sjö kan jag lova dig att nån från vårt avlånga land som har ett fadderbarn i närmaste lokala by direkt protesterar och får en väldig massa medlemmar med sig.

Varenda kopp kaffe som dricks i Svenska kyrkan är inte bara ekologiskt och rättvisemärkt utan hela tillverkningskedjan är godkänd efter alla upptänkliga etiska normer.
Så kostar det antagligen typ 80 kr/paket i inköp också - men det är så Svenska kyrkan gör allt.

De drar hellre in mindre i intäkter och lägger hellre ut mer i utgifter än de tummar på sin moraliska övertygelse.
För det är ju liksom det som är gemensamt för hela organisationen - de tror att det finns saker här i livet som är viktigare än pengar.

Jag ser att det är väldigt svårt för många människor att förstå det, men det finns faktiskt människor som tänker så fortfarande - och i Svenska kyrkan är de i klar majoritet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte alla dessa är i kyrkans ägo i dag, men kulturminnesskyddet kvarstår, dock utan att den nya ägaren får några pengar för att sköta underhållet... Lustigt det där...
Men i alla fall.
Det är närmare 150Kkr per fastighet i statsstöd, för att underhålla något som när man säljer, man gör en vinst på. Det skulle jag gärna få som avtal, när jag äger en fastighet...

Här vill du antyda att Svenska kyrkan sålt kulturminnesskyddade fastigheter. Att de fått en speciellt sweet deal som ingen annan fått och ändå kan tjäna pengar på att sälja dessa fastigheter.

Ok - bevisa det då.

Fram med listan nu på hur många miljoner Svenska kyrkan tjänat på denna superlukrativa deal som du avslöjat!

Visa för oss alla dessa köpare till fastigheter de inte får förändra på nåt väsentligt sett och som du säger gjort en sån usel affär eftersom de olikt kyrkan inte får nåt statsstöd för att underhålla byggnaderna.

Visa oss alla dessa idioter som köpt stenkyrkor från 1700-talet i avfolkningsbygder medan kyrkan skrattat hela vägen till banken när de cashat in fett på försäljningen.

Kom igen - fram med alla dina tungt vägande bevis nu på hur girig Svenska kyrkan är!

Och i samma veva kan du ju passa på att bevisa ditt påstående om att Svenska kyrkan medvetet skulle låta bli att underhålla fastigheter och låta dem förfalla - bara för att kunna mjölka ut ännu mer pengar från det allmänna:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Dessutom passar man gärna på att vända sig till staden / kommunen där kyrkan ligger när man bestämmer sig för att man behöver göra något, och går ytterligare ett varv med kollekten. Det kallas att man söker utökat antikvariskt stöd. Och man får det. Varför? Jo, för att man skiter i att använda pengarna man får årligen till underhåll, och i stället låter fastigheterna förfalla tills de får krav på åtgärd från länsstyrelsen. Fantastiskt...

Se så - fram med bevisen nu bara!

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Skrivet av zkin:

Osjyst. Vill de konfirmera sig kostar det dig en signatur på ett papper, och så får de både bli döpta och konfirmerade, och kan göra det med polarna, om de vill.

Eller så är det osjyst att ta för givet att dom vill bli döpta och konfirmerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det du pratar om har ingen som helst relevans, eftersom du nu bara försöker blaja bort det vi faktiskt talade om.

Det känns jävligt relevant, eftersom det enda som skiljer mellan "sekten" och i dag, är antalet medlemmar.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Fakta är att Svenska kyrkan idag inte är en sekt och du kan inte finna en enda seriös religionsvetare eller teolog eller sociolog som skulle stödja det påståendet.

Vilket snarare bevisar, än motsäger min poäng. Svenska kyrkan är en sekt, på exakt samma sätt som Livets ord, Pingstkyrkan, och Scientologerna. Och om du inte förstod det förra gången, så ber jag än en gång få påpeka att ingen av dem uppfyller kraven för att kallas sekt, märkligt nog är det ingen som reagerar för att vissa av dem regelmässigt kallas just sekt, medan somliga verkar ta det som en personlig förolämpning, när man kallar andra av dem för sekt.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Men blaja på lite till du om helt andra saker du, så kanske jag glömmer bort det?

Bara för att du tycker att något inte är relevant är det inte sanning. Du kan kalla det blaj, jag menar att det är högst relevanta fakta.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Som med alla sina andra tillgångar och utgifter så kan Svenska kyrkan definitivt inte anklagas för att vara girig - utan snarare i så fall för att var för altruistisk.

Jo... Att få en halv miljard om året i underhållsbidrag till sina fastigheter, och sedan be om mer pengar, för att man ju blivit tvingad att faktiskt genomföra sagda underhåll, är hemskt altruistiskt.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Här vill du antyda att Svenska kyrkan sålt kulturminnesskyddade fastigheter. Att de fått en speciellt sweet deal som ingen annan fått och ändå kan tjäna pengar på att sälja dessa fastigheter.

Har sålt, vill sälja... Känns irrelevant. Det är principen som är fel. När man dessutom vill göra det lättare, för att man inte kan sälja fort och enkelt nog i dagsläget...

Skrivet av Kermit_Mupp:

Ok - bevisa det då.

[url="http://www.gp.se/livsstil/bostad/kyrka-blev-till-boende-med-r..."]Visst.[/quote]

Skrivet av Kermit_Mupp:

Fram med listan nu på hur många miljoner Svenska kyrkan tjänat på denna superlukrativa deal som du avslöjat!

Jag vet inte varför det skulle spela någon roll hur många miljoner de tjänat. Det är hela principen som är fel.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Visa för oss alla dessa köpare till fastigheter de inte får förändra på nåt väsentligt sett och som du säger gjort en sån usel affär eftersom de olikt kyrkan inte får nåt statsstöd för att underhålla byggnaderna.

Kolla artikeln ovan igen. En i dag 99 år gammal kyrka, som Svenska kyrkan haft som en i högen på de man fått 460 miljoner kronor om året för att underhålla, är såld till invånare som, precis som jag påpekade innan, inte har haft speciellt svårt att få lov att ändra på allt möjligt strukturellt i kyrkan.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Kom igen - fram med alla dina tungt vägande bevis nu på hur girig Svenska kyrkan är!

Behöver du verkligen mer? I så fall får du faktiskt ge dig till egna undersökningar, för så svårt är det faktiskt inte att hitta exempel.

Och i samma veva kan du ju passa på att bevisa ditt påstående om att Svenska kyrkan medvetet skulle låta bli att underhålla fastigheter och låta dem förfalla - bara för att kunna mjölka ut ännu mer pengar från det allmänna:[/quote]Det är ingen hemlighet att [url="https://www.hd.se/2016-10-02/sofia-albertina-10-miljoner-dyra..."]Sofia Albertina[/quote] behövde underhåll i åratal innan länsstyrelsen gick in och pekade med hela handen, men att man bara helt enkelt lät bli. När det väl sen blev tvunget, vände man sig till länsstyrelsen, så man slipper stå för hela kostnaden själv. Altruistiskt som fan...

Skrivet av zkin:

Eller så är det osjyst att ta för givet att dom vill bli döpta och konfirmerade.

Fast det gjorde jag nu inte:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ser du? Jag skriver klart och tydligt "Vill de", och "om de vill" alltså förutsätter jag ett aktivt val från deras sida. Både en vilja att faktiskt bli döpta, och konfirmerade, samt ett val i frågan om de vill bli döpta inför polarna, eller i en privat ceremoni, men konfirmerad med polarna, tvärt om, eller någon annan lösning de känner sig bekväma med. De kan precis lika gärna inte vilja, men att neka dem möjligheten bara för att du har bestämt att de minsann inte får gå och bli religiösa innan de blivit myndiga och flyttat hemifrån, är minst lika orättvist som att tvinga dem in i en religion de inte vill ha. I min värld är det deras rätt att välja som är orsaken till att inte döpa dem som barn, och att ge dem rätten att välja.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är både döpt och konfirmerad mot min vilja, och anser att ingen ska utsättas för detta ofrivilligt.

Ojoj, här pratar vi grova övergrepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

kan hålla med det någon sa inann med att kyrkan är en väldigt bra oranisation också där dom hjälper folk och donerar mycket pengar till viktiga saker. Sedan att man tror det är någon jävla sekt har nog aldrig varit i kyrkan eller pratat med någon som är med. Konfimerade mig och då fick man till och med ta avstånd att prata om gud på sermonin så fattar inte hur fan man kan vara så pantad att gemföra dom med extrema kristna grupper eller andra religösa grupper

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det känns jävligt relevant, eftersom det enda som skiljer mellan "sekten" och i dag, är antalet medlemmar.

Och så var vi direkt tillbaka till mitt tidigare svar då:

Skrivet av Kermit_Mupp:

Om du inte fattar att Svenska kyrkan idag är nåt helt annorlunda än den var på 1500-talet så skall du inte ge dig in och slira på ett område du uppenbarligen inte vet ett jota om. Det kommer bara sluta med att du skämmer ut dig.

Nej, Svenska kyrkan idag är DEFINITIVT inte samma organisation som den var för 500 år sen och hur mycket du än försöker blanda bort korten genom att blaja om annat så blir Svenska kyrkan idag ingen sekt för det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket snarare bevisar, än motsäger min poäng. Svenska kyrkan är en sekt, på exakt samma sätt som Livets ord, Pingstkyrkan, och Scientologerna. Och om du inte förstod det förra gången, så ber jag än en gång få påpeka att ingen av dem uppfyller kraven för att kallas sekt, märkligt nog är det ingen som reagerar för att vissa av dem regelmässigt kallas just sekt, medan somliga verkar ta det som en personlig förolämpning, när man kallar andra av dem för sekt.

Så det faktum att du inte kan hitta en religionsvetare, teolog eller sociolog som skulle hålla med dig om att Svenska kyrkan kan kallas för en sekt bevisar att du har helt rätt att tycka att det är helt ok att kalla dem sekt?
Du snackar en otrolig massa skit för att du inte förstår vad du talar om - men det vill du inte erkänna naturligtvis.

Hela den här sorgliga sörjan började för din del med att signaturen ronnylov (som anser sig ha blivit utsatt för ett övergrepp när han blev döpt som spädbarn - en upplevelse han inte ens minns) liknande Svenska kyrkan vid en sekt.

Något både jag och signaturen MinscS2 snabbt påpekade är helt felaktigt, eftersom du inte kan hitta en enda seriös expert på det här området som skulle hålla med om det.

Men eftersom du inte vet ett skit och uppenbarligen älskar att blaja vitt och brett i frågor du inte vet nåt om, så blandade du dig i saken med förvirrade inlägg som bla det här:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Mitt argument var dock att den gängse argumentationen för eller emot om något är en sekt har ytterst lite grund i vad som följer en strikt definition för just "sekt", och i stället täcker ett mycket bredare spektra. Enligt den faktiska definitionen på en sekt, så är inget av mina exempel just "sekter" och flera av dem anklagas regelbundet för det i alla fall. Speciellt scientologerna, och livets ord, är det ju ingen som så mycket som blinkar när de benämns som sekt. Och jag kan tycka att båda är definitivt i spannet där det bör vara förbjudet att tvinga in barn i verksamheten, för att indoktrinera dem tidigt. Jag har inga som helst problem med att andra vill utsträcka det till att även gälla pingstkyrkan, och svenska kyrkan. Som sagt, ingen av dem faller egentligen inom ramarna för att vara faktiska sekter, vilket var mitt argument hela tiden...

Men som jag redan sagt till dig - din åsikt om vad som är den "gängse argumentationen" eller den "faktiska definitionen på en sekt" har inte ett skit relevans här, för du vet uppenbarligen inte vad du talar om.

Det finns inte EN definition på vad som är en sekt, utan det finns lite olika åsikter om den saken i de olika vetenskapliga professioner som studerar de här frågorna.
Så nån "faktisk" eller "gängse" definition finns inte annat än i din fantasi och är därför inte relevanta begrepp.
Därför är det inte heller ett skit relevant vad du "kan tycka" eller vad du inte har några som helst problem med att andra tycker är en sekt - inget av det har nån som helst relevans för frågan om Svenska kyrkan kan definieras som en sekt eller inte!

Det ENDA som är relevant för den frågan är om det finns en vetenskapligt accepterad definition på sekt där Svenska kyrkan idag (för det är ju vad vi talar om och inte för 500 år sen) kan definieras som en sekt - och det gör det inte!
Vilket är varför då - återigen - du inte kan hitta en enda seriös forskare inom någon av de vetenskapliga discipliner som studerar de här frågorna, som skulle kalla Svenska kyrkan för en sekt.

Nu försöker du backa från ditt tidigare uttalade om att du inte har några problem med att andra kallar Svenska kyrkan för en sekt, genom att istället trycka på att du egentligen menade att det är fel att kalla något av de religiösa grupperingar du nämnde för sekt.
Men det är lika fel det - för till skillnad från Svenska kyrkan, som ingen seriös religionsvetare, teolog eller sociolog skulle kalla sekt, så finns det definitivt seriösa experter på området som kallat tex Livets Ord för en sekt.

Så summa summarum - Svenska kyrkan idag kan INTE kallas en sekt, eftersom den helt enkelt inte uppfyller nån som helst vetenskaplig definition för att vara en sekt.

Som jag skrev tidigare finns det olika åsikter även inom forskarkåren när det gäller gränsdragningsfall (tex finns det både forskare som tycker och de som inte tycker att Livets Ord kan kallas sekt) - men Svenska kyrkan är så långt ifrån någon som helst definition på sekt att ingen seriös forskare skulle kalla dem det.

Sen får du som sagt naturligtvis tycka vad du vill - men du har inget som helst vetenskapligt stöd för ditt tyckande.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Bara för att du tycker att något inte är relevant är det inte sanning. Du kan kalla det blaj, jag menar att det är högst relevanta fakta.

Det är fullständigt blaj, eftersom allt det här började med att du gav dig på mig och signaturen MinscS2 när vi helt korrekt påpekade för signaturen ronnylov att nej, Svenska kyrkan kan inte kallas sekt - det är direkt felaktigt, eftersom det inte finns en seriös definition enligt vilken de skulle kunna klassificeras som sekt och ingen seriös forskare därför heller gör det.

Det är fakta, det är så vi har byggt upp vårt västerländska samhälle sen upplysningen - vi premierar vetenskap och utgår från vad den kan lära oss.

Medan du då erbjuder en massa löst blaj om vad du tycker och försöker blanda bort detta enkla faktum med en massa prat om helt andra saker.

Du kanske vill prata om Svenska kyrkan för 500 år sen - men det var inte vad frågan gällde och hur mycket du än blajar på om det kommer det fortfarande inte ändra det faktum att Svenska kyrkan inte är en sekt idag - vilket är vad frågan gällde.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jo... Att få en halv miljard om året i underhållsbidrag till sina fastigheter, och sedan be om mer pengar, för att man ju blivit tvingad att faktiskt genomföra sagda underhåll, är hemskt altruistiskt.

Fast det här är ju då ingenting du på något sätt kunnat bevisa, utan det är ju dina fantasier om hur saker funkar.
I själva verket är det ju inte så att kyrkan "får" en halv miljard insatt på sitt konto och sen kan göra vad de vill med pengarna - utan de måste ju söka bidrag för varje enskilda projekt och allt detta skall ju redovisas.

Se tex här, Stockholms länsstyrelses beskrivning av bidrag församlingar kan söka för vissa kyrkor:

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/samhallsplanering-oc...

Så det är ju INTE alls som du felaktigt påstår, att kyrkan:

Skrivet av -=Mr_B=-:

skiter i att använda pengarna man får årligen till underhåll, och i stället låter fastigheterna förfalla tills de får krav på åtgärd från länsstyrelsen.

Det är ren lögn från din sida och du kan inte presentera nåt som helst bevis för den saken.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Har sålt, vill sälja... Känns irrelevant. Det är principen som är fel. När man dessutom vill göra det lättare, för att man inte kan sälja fort och enkelt nog i dagsläget...

Jaha, så ditt "bevis" är att du vet vad kyrkan vill då? Du kan läsa tankar och förstå deras egentliga motiv?

Jag har aldrig motsagt att kyrkan kunnat sälja en handfull kyrkor - det jag frågat efter var bevisen för att kyrkan tjänat grova pengar på detta, vilket du antyder.

Med ett lagkrav på sig att underhålla tusentals kyrkor - hundratals av vilka ligger i avfolkningsbygder - har Svenska kyrkan naturligtvis kostnader på hundratals miljoner varje år, bara för att hålla alla dessa byggnader i skick.

De flesta av de byggnader man skulle vilja bli av med finns det inga intresserade köpare till, eftersom de som sagt ligger där ingen längre vill bo. Ett fåtal - som de exempel du hitta - har man lyckats hitta köpare till, men då bygger det ju på att dessa ligger i så attraktiva lägen att köparna är villiga att acceptera att de köper en kulturminnesskyddad byggnad de inte får göra vad de vill med.

Det förutsätter också att det inte finns en för stark lokal opinion av människor som motsätter sig en försäljning av sentimentala skäl.

Så naturligtvis skulle Svenska kyrkan önska att reglerna som begränsar försäljning av deras kyrkliga fastigheter blev mer flexibla - och det skulle ju också du, jag och alla andra skattebetalare spara pengar på, eftersom kyrkan då inte skulle behöva söka bidrag för att underhålla lika många byggnader längre!

Här angriper du alltså först kyrkan i den felaktiga tron att de får hundratals miljoner insatta på kontot varje år som de skiter i att använda till underhåll, för att kunna mjölka ut ännu mer underhåll (vilket är helt fel, som jag visat) - och sen försöker du angripa dem igen, för att de vill göra det enklare att avyttra de fastigheter de får dessa bidrag för att underhålla!

Vilket ju vore att skjuta sig själva i foten - om allt det ville vore att mjölka ut en massa pengar från statskassan, som du helt felaktigt redan påstått.

Dina egna fantasier håller ju inte ens ihop, dumstrut!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte varför det skulle spela någon roll hur många miljoner de tjänat. Det är hela principen som är fel.

Så det är principiellt fel att lägga skattepengar på att underhålla kulturhistoriskt värdefulla byggnader och föremål i Sverige alltså?
Ok, men då ser jag fram emot att se dig demonstrera med restaureringen av Kungliga Slottet i Stockholm eller alla tusentals andra kulturhistoriskt viktiga byggnader eller föremål som får statligt stöd också då.
Många av vilka jag kan tillägga är privat ägda - så det är alltså INTE som du antyder att Svenska kyrkan på nåt sätt är de enda som får statligt stöd för detta:

https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/b...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Behöver du verkligen mer? I så fall får du faktiskt ge dig till egna undersökningar, för så svårt är det faktiskt inte att hitta exempel.

Och i samma veva kan du ju passa på att bevisa ditt påstående om att Svenska kyrkan medvetet skulle låta bli att underhålla fastigheter och låta dem förfalla - bara för att kunna mjölka ut ännu mer pengar från det allmänna:[/quote]Det är ingen hemlighet att [url="https://www.hd.se/2016-10-02/sofia-albertina-10-miljoner-dyra..."]Sofia Albertina[/quote] behövde underhåll i åratal innan länsstyrelsen gick in och pekade med hela handen, men att man bara helt enkelt lät bli. När det väl sen blev tvunget, vände man sig till länsstyrelsen, så man slipper stå för hela kostnaden själv. Altruistiskt som fan...

Mer?
Du har ju ännu inte kunna ge ett enda bevis på något av allt du påstått!
Det enda du visat är att Svenska kyrkan har sålt vissa fastigheter - något jag aldrig förnekat.
Men du har inte kunnat visa att de tjänat en massa pengar på detta, att det medvetet skulle sätta efter underhållet eller något av allt annat tokigt du påstått.

Och att nu länka till en sida bakom en betalvägg och sen själv påstå en massa saker om vad det står i en artikel ingen annan kan läsa är ju inte direkt övertygande bevis det heller.

Permalänk
Medlem

Kan inte se något ont i att inte döpa sina barn, och låta dom själva ta beslutet när dom är tillräckligt gamla, då ålder inte har någon betydelse vid dop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Och att nu länka till en sida bakom en betalvägg och sen själv påstå en massa saker om vad det står i en artikel ingen annan kan läsa är ju inte direkt övertygande bevis det heller.

Är det här ditt bästa argument, till en artikel som inte så vitt jag kan bedöma är bakom en betalvägg, då är det inte lönt att fortsätta. Det enda du gör är kommer med personangrepp, (påstår att det är "blaj") när det inte stämmer med din åsikt, och stoppar ord i munnen på folk.

Ingen har påstått att kyrkan har tjänat miljoner på försäljning, jag har påstått att de får statligt stöd för fastigheter de kan sälja med grov vinst, fastigheter ingen annan hade fått samma stöd för, (Fastigheter byggda får bara 60 år sedan när man antog regelverket, skojar du?) och när man nu får det här stödet, så går man fortfarande och tigger mer pengar för att sköta det faktiska underhållet.

Eftersom jag på ett ganska påtagligt sätt visat varför jag anser att kyrkan inte har förändrats i meningsfull väg sedan 1500 talet och du bara påstår att det är blaj, så är det ju intressant att du inte anger källor får din synpunkt, utan bar fortsätter med personangreppet "blaj". Men det är väl så en mupp funkar? Personangrepp, lägga ord i annans mun, osv? Passande för en Kermit, någon annan lade ord i hans mun hela tiden... Jag tror vi lägger ned här, det är inte värt varken tiden, eller slitaget på tangentbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening eller vinning med vare sig dop, namngivning eller konfirmation.

Mina barn kommer få välja själva när de växer upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är det här ditt bästa argument, till en artikel som inte så vitt jag kan bedöma är bakom en betalvägg, då är det inte lönt att fortsätta. Det enda du gör är kommer med personangrepp, (påstår att det är "blaj") när det inte stämmer med din åsikt, och stoppar ord i munnen på folk.

Ingen har påstått att kyrkan har tjänat miljoner på försäljning, jag har påstått att de får statligt stöd för fastigheter de kan sälja med grov vinst, fastigheter ingen annan hade fått samma stöd för, (Fastigheter byggda får bara 60 år sedan när man antog regelverket, skojar du?) och när man nu får det här stödet, så går man fortfarande och tigger mer pengar för att sköta det faktiska underhållet.

Eftersom jag på ett ganska påtagligt sätt visat varför jag anser att kyrkan inte har förändrats i meningsfull väg sedan 1500 talet och du bara påstår att det är blaj, så är det ju intressant att du inte anger källor får din synpunkt, utan bar fortsätter med personangreppet "blaj". Men det är väl så en mupp funkar? Personangrepp, lägga ord i annans mun, osv? Passande för en Kermit, någon annan lade ord i hans mun hela tiden... Jag tror vi lägger ned här, det är inte värt varken tiden, eller slitaget på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, det var bara min sista kommentar i en lång rad av kommentarer i mitt senaste inlägg.

Det är däremot uppenbarligen det enda jag skrev som du känner dig bekväm med att bemöta - eftersom det är det enda du väljer att svara på.

Artikeln är bakom en betalvägg. Jag har försökt trixa med olika script-blockers, för ibland kan man komma förbi väggen den vägen men det går inte i detta fall.
Med tanke på att ingen annan länk du presterade kunnat bevisa något av vad du påstått tror jag knappast den där artikeln var nån "smoking gun" som bevisar allt du hävdat heller, så jag är besviken att jag inte kan nå den också - men så är det iaf.

Att påpeka att det är blaj när du talar om saker som inte har nån som helst relevans för frågan vi diskuterar är inget personangrepp - det är bara ett sakligt konstaterande.

Och några ord har jag aldrig stoppat i din mun - jag har bara visat hur osakliga de som kommer ur din är.

Skrivet av -=Mr_B=-:

jag har påstått att de får statligt stöd för fastigheter de kan sälja med grov vinst

Och det har du då inte lyckats bevisa att de gjort.

Skrivet av -=Mr_B=-:

fastigheter ingen annan hade fått samma stöd för

Vad du påstod tidigare var att:

Skrivet av -=Mr_B=-:

men kulturminnesskyddet kvarstår, dock utan att den nya ägaren får några pengar för att sköta underhållet... Lustigt det där...

Och det är alltså FEL - som jag visat kan även andra ägare ansöka om offentliga bidrag för att underhålla kulturminnesskyddade fastigheter.

Skrivet av -=Mr_B=-:

(Fastigheter byggda får bara 60 år sedan när man antog regelverket, skojar du?)

Nej, jag skojar inte - vad som anses vara skyddsvärda byggnader hänger inte enbart på ålder så det är fullt möjligt att få bidrag för underhåll av vissa byggnader som är yngre än byggda 1940 också.

Mariakyrkan i Umeå, byggd 1982, är tex den yngsta av Västerbottens läns kulturminnesskyddade kyrkor.
Detta eftersom den enligt den kulturhistoriska värdebeskrivningen:

"representerar det tidiga 1980-talets modernistiska kyrkobyggande i såväl gestaltning som idémässig målsättning."

"Till kyrkans kvaliteter och kulturhistoriska värden hör bland annat helhetssynen vid utformningen av exteriör och interiör, den tidsanpassade planlösningen och det sparsmakade formspråket som ändå inte är för puritanskt enkelt, utan också lite lekfullt genom sina polygonala och asymmetriska former (avfasningar), spröjsade fönster och fasspontpanelade ytor."

http://www.lansstyrelsen.se/Vasterbotten/SiteCollectionDocume...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast vad du tycker om hur kyrkan förändrats eller inte sen 1500-talet är då inte vad saken gällde - utan huruvida Svenska kyrkan idag kan kallas för en sekt eller inte.

Men den argumentationen har du redan förlorat, för dagens Svenska kyrka kan som sagt INTE betecknas som en sekt.

Och hur mycket du än blajar om annat kommer detta faktum inte förändras.

Att påpeka detta är bara ett sakligt konstaterande och på intet sätt ett personangrepp.
Du talar om saker som inte alls har med frågan att göra - alltså blajar du.

Det du gör nu däremot, där du försöker använda min signatur på siten som en antydan om att jag skulle vara ointelligent eller ha nån form av störning - det är ett personangrepp.

Och det kommer ju bara nu för att du inte har några bättre argument kvar.

Permalänk
Medlem

@Exxovion:
Tack för exemplet!
Japp, det är samma sida jag får upp och jag kan inte komma förbi blockeringen genom att blockera script heller (vilket funkar ibland på vissa betalväggar).
Jag kör Firefox Quantum 59.0.2 som webbläsare, 64-bitars - vet du vad du använder möjligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Skillnaden är att jag utgår från vad som är sant innan jag börjar tycka - du gör tvärt om.

Det är bevisligen inte något som helst övergrepp eller tvång i att döpa ett barn i Svenska kyrkan - det kan du inte hitta en enda seriös barnläkare eller psykolog som håller med dig om.
Lite vigvatten i pannan och några ord av en präst - en upplevelse inget barn nånsin kan minnas efteråt - är fullständigt oskadligt på alla sätt och vis.

Att du personligen försöker hävda att du lidit alldeles oerhört i efterhand av att ha blivit döpt säger nåt om dig - inte nåt om någon annan.

Personligen tror jag du snackar skit i ett desperat försök att vinna en argumentation du inte har några bra argument i - men om du nu personligen känner dig så fruktansvärt skadad av att ha blivit döpt kan jag rekommendera terapi för dig personligen.

Däremot kan jag garantera dig att det inte finns många som likt dig lider av detta "övergrepp" att ha blivit döpta - av det enkla faktum att om det gjort det så skulle du se representanter för "De dop-kränktas förening" eller nåt liknande larv gråta ut i pressen om hur hemskt de har det.

Men du kan ju starta den föreningen nu då, så kanske du kan få lite sympati av nån för ditt hemska öde?

Att ha rätt till något kan ALDRIG vara en nackdel, eftersom ingen tvingar dig att utnyttja den rättigheten.

Vad jag hela tiden skrivit är att det handlar om att maximera barnets VALMÖJLIGHETER.
Något du har rätt till kan du alltid välja att inte utnyttja, medan vad du inte har rätt till kan du gå miste om - alltså är det ALLTID en större valmöjlighet att ha så många rättigheter som möjligt.

Fast nu var ju frågan då återigen inte ställd av en förälder som tycker religion är fel - en person som tycker så skulle väl knappast fråga en samling anonyma Sweclockers om råd om sitt barns dop?

Utan frågan gällde ju återigen huruvida det fanns nån för- respektive nackdel att döpa sitt barn.

Och då är det återigen så att rent rationellt finns det inga nackdelar utan enbart teoretiska fördelar med att bli döpt som spädbarn av Svenska kyrkan i Sverige idag.

Det är inte alls säkert att barnet kommer vilja förbi medlem när det blir äldre - tvärt om skulle jag säga att det är mer troligt att det kommer vilja gå ur.

Men det finns likt förbannat ingen som helst rationell nackdel med att bli döpt - alldeles oavsett vad du tycker om den saken.

Jag har aldrig sagt att de inte vill ha några pengar - naturligtvis måste de få in intäkter för att bedriva sin verksamhet.
Vad jag däremot sagt är att din konspiratoriska fantasi om att:

...är skitsnack.

Vi kan återigen konstatera att du, personligen, uppenbarligen tror att allt här i världen handlar om pengar.
I din fantasi måste därför såväl Svenska kyrkan som politiska partier bara vara ute efter att maximera sina ekonomiska intäkter - och det är därför de vill ha medlemmar.

Men i själva verket drivs såväl kyrkan som partierna av helt andra motiv än ekonomiska.
De vill vinna anhängare - inte bara passiva donatorer.

I kyrkans fall är det också så att dopet är en sakral handling av väldig betydelse för de flesta kristna. De ser det som en välsignelse och ett välkomnande av barnet in i deras Guds flock att det blir döpt och tror man på det är det ju uppenbart varför dopet är så viktigt.

Men barnen som blir döpta kommer ju inte generera en krona i intäkter på minst 18 år - om nånsin - så det är ju en idiotisk "plan" om målet bara vore att tjäna pengar.

Nej, det är det inte alls det.
Ingen religionsvetare, teolog eller sociolog definierar en sekt så allmänt som "religiös sammanslutning" - det är rent skitprat.

Här kan du tex läsa mer om den sociologiska klassifikationen av religiösa rörelser, inklusive vad som är och inte är en sekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sociological_classifications_of...

Jag tycker då återigen inte saker utan att först kolla upp dem, och jag tycker inte saker som inte är baserade på fakta.

Och fakta är fortfarande att du inte kan hitta en seriös barnläkare eller psykolog i hela landet som skulle påstå att ett dop i Svenska kyrkan vore på något sätt skadligt för ett barn.

Du har uppenbarligen en väldigt unik upplevelse (eller så snackar du skit) - men du får väl gå iväg och starta "De dop-kränktas förening" då och se hur många andra "drabbade" du kan locka till dig.

Blir det en massrörelse skall jag villigt erkänna att jag hade fel.

Du har fortfarande inte förklarat hur något som är gjort kan bli ogjort.
Vem som helst kan bli döpt i vuxen ålder när man själv har en valmöjlighet.
Har man redan blivit döpt går det inte att få ogjort.
Men är det inte gjort går det när som helst att göra det.
Alltså har man större valmöjlighet om man inte blir döpt som bebis.

Fattar inte varför du påstår att man inte kan lida av att ha blivit tvingad in i något man inte vill vara med om...
Om dina föräldrar hade satt dig i Hitler-jugend eller liknande som barn (om det hade funnits då), skulle du tyckt om det som vuxen?
Du skulle inte tycka dina föräldrar gjorde fel mot dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

Har två barn, ingen av dom är döpta trots påtryckningar ("för man får ju så många fördelar med att vara döpt / med i kyrkan"

Jag och sambon är döpta, jag har dock gått ur kyrkan för en massa år sen.

valde att inte konfirmera mig.

Ja påtryckningarna är det värsta. Att folk inte kan respektera att man tycker det är fel att döpa småbarn och fortsätter att hävda att man ska göra det trots att det känns fel både för sin egen och barnens skull. Om de vill göra dumheter med sina egna barn är väl en sak men varför komma med påtryckningar?

Min ståndpunkt är att det är bättre att låta barnen själva välja religion (eller välja bort den) än att tvinga på dem något innan de själva kan ta ställning. Jag tycker det är OK att låta dem bestämma om de vill döpa sig och konfirmera sig när deras kompisar gör det. De behöver inte vänta till 18 år. En 14-åring har i alla fall egen vilja.

Permalänk
Medlem

Mina barn är inte döpta. Kommer aldrig att packa på dom någon religion.. Jag ska göra allt för att dom inte ska bli troende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja påtryckningarna är det värsta. Att folk inte kan respektera att man tycker det är fel att döpa småbarn och fortsätter att hävda att man ska göra det trots att det känns fel både för sin egen och barnens skull. Om de vill göra dumheter med sina egna barn är väl en sak men varför komma med påtryckningar?

Min ståndpunkt är att det är bättre att låta barnen själva välja religion (eller välja bort den) än att tvinga på dem något innan de själva kan ta ställning. Jag tycker det är OK att låta dem bestämma om de vill döpa sig och konfirmera sig när deras kompisar gör det. De behöver inte vänta till 18 år. En 14-åring har i alla fall egen vilja.

att sätta som 18 år kanske var dumt men jag ville bara inte behöva förklara alla eventuella scenarion.

men vad jag ville säga var att när barnen är mogna nog så är det fritt fram för dom att bestämma om dom känner att religion är nåt för dom, Oavsett vilken religion det skulle vara.

Permalänk
Avstängd

Påtvingad en religion? För att man som litet barn döps?

Va? Njae... ni kan ju inte jämföra dopet, som handlar om lite vattenstänk, med andra rörelser.

Att man blir påtvingad ett medlemskap i Svenska kyrkan däremot, ja det är väl inte heller något problem. Säg upp medlemskapet när det är dags för betalning.

Permalänk

jag är tyvärr döpt, önskar att föräldrarna inte hade tvingat in mig i sekten.
Dom gick ju själva ur så jag förstår inte varför.

Konfirmationen gjorde ingen i klassen för kristendomens skull, allt dom pratade om var att dom skulle få en massa presenter...

Min fru är Buddist så det har inte varit något tal om dop, dottern får välja själv när hon blir tillräckligt stor. Dottern får äta nötkött trots att frugan inte äter det av religiösa skäl.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du har fortfarande inte förklarat hur något som är gjort kan bli ogjort.
Vem som helst kan bli döpt i vuxen ålder när man själv har en valmöjlighet.
Har man redan blivit döpt går det inte att få ogjort.
Men är det inte gjort går det när som helst att göra det.
Alltså har man större valmöjlighet om man inte blir döpt som bebis.

Fattar inte varför du påstår att man inte kan lida av att ha blivit tvingad in i något man inte vill vara med om...
Om dina föräldrar hade satt dig i Hitler-jugend eller liknande som barn (om det hade funnits då), skulle du tyckt om det som vuxen?
Du skulle inte tycka dina föräldrar gjorde fel mot dig?

Fast ett dop i Svenska kyrkan behöver inte göras ogjort - det är en totalt och fullständigt harmlös handling som som sagt inte skadar ett barn på något sätt.
Det är lite vigvatten i pannan och några ord uttalade av en präst - that's it.

Du påstår att du upplever det som ett hemskt "övergrepp" att ha blivit döpt - men du får nog som sagt väldigt svårt att hitta nån annan som håller med.

Att jämföra att döpas med att bli antagen i Hitler-Jugend är ju bara löjeväckande.
Har du inte fattat än att rusa till att jämföra allt du ogillar med Nazismen är det säkraste tecknet på att du förlorat en diskussion?

Hur i hela världen är Svenska kyrkan idag lik Nazismen menar du?

Vad gäller det faktiska Hitler-Jugend eller liknande ungdomsorganisationer i andra diktaturer så antog de för övrigt inte heller spädbarn - så liknelsen faller av den anledningen också.
De tyska barn som varit medlemmar och efter kriget insåg vad Nazismen stod för hade nog snarare önskat att de blivit upptagna i Hitler-Jugend som spädbarn - för då hade de ju inte behövt ha några samvetsbetänkligheter alls av att de varit med.

Men istället var det ju så att barnen antogs som äldre och lockades in i vad som för dem framstod som en rolig klubb som gick på hajk i naturen och övernattade i tält.
De fattade ju inte att de tränades för att bli soldater att slaktas på slagfältet förrän de blev äldre.

Så de flesta barn ville ju gå med, för det verkade ju bara som ett spännande äventyr för dem.
Något en del av dem säkert rannsakat sig själva för senare (men helt felaktigt så klart, eftersom de som barn fortfarande inte kan lastas för att de inte då förstod vad det var för organisation de ville gå med i).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piteraq:

Mina barn är inte döpta. Kommer aldrig att packa på dom någon religion.. Jag ska göra allt för att dom inte ska bli troende..

Jag blev själv döpt som liten bebis... kan inte påstå att jag har något minne av det.

Mina föräldrar är inte det minsta troende, inte jag heller.

Kan inte riktigt förstå hur dopet skulle ha någon påverkan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag är ett exempel. Jag har lidit av vetskapen att jag är döpt när jag aldrig har haft viljan att vara döpt. Något som är gjort går inte att få ogjort. Däremot kan något som är ogjort bli gjort. Förstår du skillnaden? Trots att jag inte konfirmerat mig och gått ur kyrkan är jag fortfarande döpt trots att jag inte vill vara det. Förstår du? Jag har blivit utsatt för ett övergrepp! Jag minns fortarande att jag är döpt. Jag kan aldrig komma att glömma detta faktum...

Du borde nog faktiskt söka för detta, det kan inte vara normalt att leva med sådant lidande för något helt inbillat. Sök vård!

Permalänk
Medlem

Är själv döpt men är inget jag lägger energi på att må dåligt över, mina föräldrar hade inte för avsikt att tvinga in mig i en religion utan snarare så var det väl bara tradition.

Är bara glad att vi inte har traditionen med könsstympning som i USA xD kunde ju vart värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är bara glad att vi inte har traditionen med könsstympning som i USA xD kunde ju vart värre!

Skulle könsstympning vara tradition i USA? Hoppas det är whiskyn som gör att jag feltolkar det du skriver.

Annars får du gärna presentera fakta för vilken stat det är laglig och/eller tradition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är själv döpt men är inget jag lägger energi på att må dåligt över, mina föräldrar hade inte för avsikt att tvinga in mig i en religion utan snarare så var det väl bara tradition.

Du menar väl "omskärelse" va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skulle könsstympning vara tradition i USA? Hoppas det är whiskyn som gör att jag feltolkar det du skriver.

Annars får du gärna presentera fakta för vilken stat det är laglig och/eller tradition.

@Chromatic syftar gissningsvis på omskärelse vilket är väldigt vanligt i USA, och ja det är könsstympning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Omskärelse av män är inte olagligt i Sverige och är inte detsamma som könsstympning. Omskärelse är även reglerat i lagtext.

Om det dock utförs mot någons vilja är det straffbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Du borde nog faktiskt söka för detta, det kan inte vara normalt att leva med sådant lidande för något helt inbillat. Sök vård!

Ja det är rätt tragikomiskt att se hur vissa icke-troende jämför dop med övergrepp.
Om något så borde ju en ateist (eller icke-religiös person ö.h.t) utan problem kunna skaka av sig hela dopet som något tramsigt som inte påverkar vederbörande på något sätt och lätt kunna gå vidare med sitt liv. Det ligger ju liksom i själva "icke-troende"-delen att inte ta religiösa händelser på så stort allvar.

"En präst höll mig och stänkte lite vigvatten på mig när jag var en bebis. Jag är ärrad för livet!" ... kom igen.

Är själv döpt.
Som agnostiker (och ateist när det kommer till de abrahamitiska religionerna) kunde jag helt ärligt inte bry mig mindre.

Något som däremot är äkta övergrepp det är att omskärelse har blivit en trend i USA. Där kan vi snacka om att du blir påverkad av något som du inte själv varit med och bestämt om. Hade jag blivit omskuren när jag var liten hade jag varit fly förbannad.

Skrivet av Otori:

Omskärelse av män är inte olagligt i Sverige och är inte detsamma som könsstympning. Omskärelse är även reglerat i lagtext.

Om det dock utförs mot någons vilja är det straffbart.

Att omskärelse är lagligt någonstans ö.h.t. är vidrigt.
Ett spädbarn kan inte ge sitt medgivande, och att "odla" tillbaks sin förhud är en tidskrävande och otrevlig process.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag får upp den på en del andra artiklar på deras sida, men inte den här. Vilket möjligen gör det regions-baserat?

Visa signatur