Permalänk
Medlem

24/7 Ström till RPi 3?

Tänkte köra min RPi 3 24/7, men är det lungt om man bara tar en gammal mobilladdare och stoppar in den eller behöver man vara orolig för att laddaren överhettas/börjar brinna efter att ha varit i efter typ en vecka/månad/halvår osv? Finns det nån bättre strömkälla att satsa på om man tänkt ha igång den hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Tänkte köra min RPi 3 24/7, men är det lungt om man bara tar en gammal mobilladdare och stoppar in den eller behöver man vara orolig för att laddaren överhettas/börjar brinna efter att ha varit i efter typ en vecka/månad/halvår osv? Finns det nån bättre strömkälla att satsa på om man tänkt ha igång den hela tiden?

Ta reda på vad din RPi dricker i Ampere. När du vet detta tar du en laddare som har lite marginal.
T.ex om den dricker 2.0A ta då en på 2.5 eller mer så att du är helt säker. Marginal skadar aldrig som sagt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Såg ett test för något år sedan när dom plockade isär laddare för att se lödningar, isolering(?), allmän kvalitet och säkerhet. Ikeas Koppla ska tydligen vara ett gediget bygge.

Kanske inte helt relaterat till din fråga om rPi, men bara en tanke.

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00291891/

Permalänk
Medlem

Klarar den sig ett par timmar utan att överhettas så lär den inte göra det efter en vecka heller. Temperaturen fortsätter ju inte öka i all evighet.
Däremot är många billiga laddare skit och inte alls säkra, och ju längre man kör dem desto större risk rent statistiskt att något går fel.

Kör på en lite dyrare laddare med minst 2,4A (gärna 2,5). Ett simpelt test man kan göra är att helt enkelt plocka upp laddaren och känna på den. De av lite bättre kvalitet brukar vara tyngre (även om det inte är någon garanti).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Tänkte på det, men laddare som följt med gamla flaggskepps telefoner (LG G3 i mitt fall) borde väll vara av den högre kvaliteten tänker jag.

Permalänk
Medlem

Bara köra på skulle jag säga, har ett gäng med random strömkällor som varit igång i månader..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Bara köra på skulle jag säga, har ett gäng med random strömkällor som varit igång i månader..

Skickades från m.sweclockers.com

En utmärkt attityd om man helt i onödan vill riskera att paja utrustning, eller i värsta fall bränder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

En utmärkt attityd om man helt i onödan vill riskera att paja utrustning, eller i värsta fall bränder.

Om en pi för 350kr går sönder så får det så vara, och en liten switchad nätdel är gjord för att användas så ser inte riktigt varför man ska febra upp sig över att ha grejerna ikopplade.. Visst några iPhone laddare har väl smält men inte så att det är en överhängande risk att små nätdelar brinner upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hej

Du kan ju klämma fast laddaren/nätdelen mellan två metallplattor (kylare?) med kylpasta eller kylpadds (silikon) så förblir den nog kall och klarar sig bättre för 24/7 drift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Visst några iPhone laddare har väl smält men inte så att det är en överhängande risk att små nätdelar brinner upp..Skickades från m.sweclockers.com

Fast... nja. Storleken på prylen eller dess tilltänkta effektstryka avgör inte hur säkra prylarna är från att ta eld. Kopplas grejerna in i väggen på 230V så kan det börja brinna oavsett om det är en dammsugare avsedd för att dra 1500W eller en mobilladdare tänkt att dra 10W.
Det hela hänger på byggkvalité och hur de tänkt kring säkerhet nä de byggt prylen.
Jag har sett insidan på mobilladdare där man lindat ihop primär och sekundärsida i samma spole. Man blandar alltså 230V med 5V med bara trådlack som isolator. Det är ju inte bara olagligt utan direkt galet att göra så! Det är en brandfara på riktigt.
Att det på riktigt finns sådana laddare gör mig ytterst tveksam till att stoppa något annat än originalgrejer i vägguttaget kan jag säga. Fast, ja jag kanske har blivit lite paranoid av att ha sett en del skräckexempel. Möjligt att jag är för orolig

Med det sagt så kör jag min raspberry pi 3 på laddaren som kom med min LG G2. Om de kan leverera samma mängd ström som din LGladdare vet jag inte (och laddaren sitter dumt till så kan inte kolla) men jag skulle gissa på att den kommer klara av att mata med tillräcklig effekt för dig också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En officiell strömförsörjning kostar strax över 100-lappen, varför chansa?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Pepsin: Tänkte på det, men laddare som följt med gamla flaggskepps telefoner (LG G3 i mitt fall) borde väll vara av den högre kvaliteten tänker jag.

Det är flera saker som spelar roll, inte bara byggkvalitet. Förutom att leverera tillräckligt med ström måste adaptern även klara att göra det med bibehållen spänning. Många enklare nätadaptrar gör inte det utan spänningen börjar sjunka när belastningen ökar. För ett vanligt mobilbatteri spelar det inte så stor roll om spänningen är 4,9 V eller 5,1 V men det gör det för en RPi, de behöver minst 5 V för att fungera korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3a, en 2a samt 2-3st RPI model B+ som sitter på min USB laddare från Kjell. Funkar bra, blir knappt varm, köpte på rean för något år sedan. Min tanke var att ha lite overklill, belastningen är oftast inte hög på alla samtidigt.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ja, en mobilladdare borde funka. Jag har haft igång min Raspberry Pi 2 dygnet runt i ett och ett halvt år nu med en 2.5A mobilladdare från min LG G3.
Jag har hört att raspberry pi 3 ska dra mer ström men det borde nog duga!

Permalänk
Medlem

@zarkov: Intressant, vad menar du med fungera "korrekt"? Liksom kommer jag få lite sämre prestanda om den får för lite eller kommer den sluta funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@zarkov: Intressant, vad menar du med fungera "korrekt"? Liksom kommer jag få lite sämre prestanda om den får för lite eller kommer den sluta funka?

Både och, den fungerar förmodligen ok så länge belastningen inte är för hög men kan komma att krascha om den får jobba hårdare, speciellt om man har USB-prylar anslutna som drar lite ström.

Det är ofta svårt att identifiera sådana här problem, allt verkar fungera normalt och plötsligt fryser den för att den fick jobba lite för hårt. Problemet kan även uppstå om man använder en för tunn och lång USB-kabel då spänningsfallet i ledarna blir för stort.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

@zarkov: Intressant, vad menar du med fungera "korrekt"? Liksom kommer jag få lite sämre prestanda om den får för lite eller kommer den sluta funka?

Chromecast har jag märkt att den fastnar i bootloop när den får för lite ström 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@zarkov: Intressant, vad menar du med fungera "korrekt"? Liksom kommer jag få lite sämre prestanda om den får för lite eller kommer den sluta funka?

Filer på sd-kortet kan bli korrupt, går att förvänta sig att den hänger sig, räknar fel i beräkningsprogram och massa mer bös. pi3 vill väl ha 2.4a som rekommendation, men allt beror ju på vad du gör. Jag kör min med en tunn lång usb kabel från 1a källa, och headless (utan skärm/gui) och utan några tillbehör ikopplade så fungerar det bra, det gör bara lite små saker åt mig på Lan. Hade man installerat vanliga raspbian och försökt använda den som en vanlig desktop dator, ja det hade inte fungerar, den hade dels varnat för att den känner att strömmen inte räcker, och saker glitchar..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@zarkov: Intressant, vad menar du med fungera "korrekt"? Liksom kommer jag få lite sämre prestanda om den får för lite eller kommer den sluta funka?

Raspen kommer klocka ner sig automatiskt, och det visas en liten gul blixt uppe i högerhörnet på skärmen om jag inte missminner mig, som första steg om strömkällan inte kan leverera nog med ström. Det ska nog till att den är väldigt klen för att raspen inte ska boota alls, eller att saker ska börja bära sig underligt åt. De flesta hyfsat moderna telefonladdare ger i alla fall över 1A. De rekommenderade 2.5A eller vad det nu ligger på är med marginal för USB-tillbehör.

Svaret på din fråga är alltså ja, du kommer få sämre prestanda om inte laddaren kan leverera nog med ström.

Visas ingen gul blixt är du hemma. Vill du kan du ju också koppla in en massa USB-tillbehör och köra nåt benchmarkprogram, för att ta rätt på vilka marginaler du har.

Edit: tänk också på att använda en så kort USB-kabel som möjligt med så tjocka ledare som möjligt. Det börjar röra sig om sådana strömmar att det kan bli ganska stora spänningsfall genom kabeln.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Har endast 3,5mm kabel ikopplad för ljud, kanske får sätta dit en skärm och se om jag ser någon gul ikon.