Asus ROG Strix X470-I hittar ut på webben – Mini ITX för Ryzen 2

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Strix X470-I hittar ut på webben – Mini ITX för Ryzen 2

I samband med lanseringen av Ryzens 2000-serie ser Asus ut att stå redo med moderkort i formfaktorn Mini-ITX, efter att modellen ROG Strix X470-I nu hittar ut på bild.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Samtidigt verkar Asus satsa på Mini ITX redan vid lansering

Så ska det se ut! #ITXFTW

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Making AMD great again! Äntligen hakar Asus på tåget med ett seriöst alternativ!

Permalänk
Medlem

Verkar som Asus inte är lika tveksamma som vid lansering av Ryzen 1.0. Ett tecken på att Ryzen är något att satsa på. Framförallt när det tog enorm tid för liknande moderkort att dyka upp till tidigare version.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om det kommer några itx moderkort med minst 4 minnesplatser och dubbla monitorutgångar i stället för en pcie plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Undrar om det kommer några itx moderkort med minst 4 minnesplatser och dubbla monitorutgångar i stället för en pcie plats.

Vet att det finns x299 moderkort med 4 minnesplatser men den plattformen har ju inga cpuer med gpu. Du får nog kompromissa och köra 2 minnesplatser om du måste ha Mitx. Om det du söker kommer blir det nog inte billigt eftersom det är så få som kommer köpa det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Undrar om det kommer några itx moderkort med minst 4 minnesplatser och dubbla monitorutgångar i stället för en pcie plats.

Låter inte riktigt som ITX formfaktorn är vad du söker i så fall. Fyra minnesplatser betyder att man måste göra moderkortet bredare och då börjar man närma sig gränsen för vad som kan räknas som ITX.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att det finns x299 moderkort med 4 minnesplatser men den plattformen har ju inga cpuer med gpu. Du får nog kompromissa och köra 2 minnesplatser om du måste ha Mitx. Om det du söker kommer blir det nog inte billigt eftersom det är så få som kommer köpa det.

Intel är totalt ointressant.

Skrivet av Xinpei:

Låter inte riktigt som ITX formfaktorn är vad du söker i så fall. Fyra minnesplatser betyder att man måste göra moderkortet bredare och då börjar man närma sig gränsen för vad som kan räknas som ITX.

Det borde väl få plats om man plockar bort pcie kortplatsen ? Det är så trist att allt är spelfokuserat för jag skulle vilja ha en liten nyttodator, helst en Treadripper med inbyggd grafik för 2-3stycken 4k skärmar och minst 4 minnesplatser på mitx vore trevligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Intel är totalt ointressant.

Det borde väl få plats om man plockar bort pcie kortplatsen ? Det är så trist att allt är spelfokuserat för jag skulle vilja ha en liten nyttodator, helst en Treadripper med inbyggd grafik för 2-3stycken 4k skärmar och minst 4 minnesplatser på mitx vore trevligt.

Bygg i något smidigt Matx chassi det du letar efter lär inte dyka upp till Mitx, och threadripper tror jag inte du kan få in i särskilt små chassin utan att det blir massa oljud. Inbyggd grafik snor ju bara ram och det verkar du ju vilja ha mycket utav. Bättre att skaffa ett GT 1030 eller RX 550 om de nu klarar 3x4k 60hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intel är totalt ointressant.

Det borde väl få plats om man plockar bort pcie kortplatsen ? Det är så trist att allt är spelfokuserat för jag skulle vilja ha en liten nyttodator, helst en Treadripper med inbyggd grafik för 2-3stycken 4k skärmar och minst 4 minnesplatser på mitx vore trevligt.

Vad ska då agera GPU? TR har ingen inbyggd GPU och inget pekar på att CPUn kommer att få det heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad ska då agera GPU? TR har ingen inbyggd GPU och inget pekar på att CPUn kommer att få det heller.

han skrev "helst" en önskan.

tycker det låter helt vettigt om man bara vill ha output på några skärmar men mycket rå cpuprestanda.
kylanordningen för TR gör väl att storleken inte kan vara pytte hur som.
finns även ganska små matx-chassin.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Vad ska då agera GPU? TR har ingen inbyggd GPU och inget pekar på att CPUn kommer att få det heller.

Det är ju en TR apu som vore verkligen intressant då den kombinerar det som behövs för en bra nyttomaskin, jag vill inte ha separat grafik, men varför inte klämma in grafik med lite hbmminne i samma kapsel så man får en bra nyttoapu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3 itx moderkort vid lansering som det ser ut nu då, inte alls illa. Gigabyte är väl bland de enda som inte läckt sin lineup än så länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Detta är fantastiskt, känns bra att det kommer ITX alternativ direkt vid lanseringen.
Jag var orolig att jag skulle behöva vänta en längre tid, Då kanske är läge att köpa en 2200G för 888kr då det är ett bra pris för den idag.
Har dragit mig lite då jag tänkte att när väl ITX alternativen kommer ut så finns det säkert en billigare 2200G hos en leverantör.
Hoppas det kommer en B450 moderkort i ITX också vid lansering. behöver inget värre än det.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt med videoutgångar, blir inget köp till min 2200G.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Bara en M.2? Föregångaren har ju två. Hoppas att de bara missat den på baksidan iom att det (för mig) var en av höjdpunkterna med de tidiigare korten.
(Varför tar folk/tillverkare/säljare aldrig kort på baksidan på moderkort förresten?)

Permalänk

Änligen! Vettigaste formatet vid lansering. Obeskrivligt dåligt att de inte kom direkt till första Ryzen.

Nu kommer vi som bara ser mITX som enda alternativet få se moderkortpriserna sjunka i pris också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Spännande, alltid kul med mITX byggen av hög nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Riktigt dåligt med videoutgångar, blir inget köp till min 2200G.

Håller med. Bara en HDMI utgång? Det finns ju gott om plats för en DisplayPort. Snyggt moderkort i alla fall.

Permalänk
Administrativ avgift

OMG extra ljudkortet är tillbaka <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Varför ingen usb-c? Borde vara standard 2018.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt med MITX direkt för Ryzen 2. MITX FTW!

Men saknar också USB C som andra redan påpekat ovan (märkligt att Asus missat detta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/