Rykte: Asus, MSI och Gigabyte anpassar produktserier för Geforce Partner Program

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Asus, MSI och Gigabyte anpassar produktserier för Geforce Partner Program

Nvidias partnerprogram Geforce Partner Program har blivit föremål för diskussion, och nu uppges flera grafikkortstillverkare justera namnsättning för att uppfylla programmets krav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte på det här när jag såg förra fredagspanelen. Där diskuterades det varför i hela friden det nu lanseras nya AMDkort från några tillverkare. Sent i säsongen (eller ja så långt efter release date av grafikkorten) och med brist på kort ute på marknaden så var det svårförklarat.
Ja det här är antagligen anledningen.
Nvidia har tryckt bort AMD från befintliga namn som grafikkortstillverkana använder vilket gör att de behöver göra nya märken för AMD oavsett om det verkar lämpligt/vettigt eller ej.

Effektivt sätt att använda sin storlek och konkurrera med makt istället för att tävla med bra produkter mot mindre konkurrenter. Tvinga underleverantörerna att nedprioritera de mindre och ta ensamrätt på deras produktnamn.
Nu har ju nvidia bra produkter så de behöver ju verkligen inte köra fulspel. Så ja, det här känns väldans osmakligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Bästa pris på monopol?

Permalänk
Medlem

Rätt smart, folk bryr sig inte om "gaming" märken alls, det som ger produktnamnen sin vikt, det som folk binder sig vid, är kylarnamnen på grafikkorten.

STRIX, Gaming X, Windforce osv. Inte ROG eller Auorus eller dylikt.

Dessutom som företag, det lönar sig inte överhuvudtaget att vara partner med AMD i dagsläget, de levererar inte ens beställningar på GPU'er. Varför skulle de välja bort möjligheten att få bättre priser/partnerskap med den enda GPU-tillverkaren som levererar till dem?

Permalänk

Är detta ens lagligt? Blir till att bojkotta dessa tillverkarna då eller hålla sig till de som kör AMD exklusivt. Man kan nästan säga att Nvidia tar deras varumärken i besittning? Galet om detta stämmer!

Lite mer om det här:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vilket trams ....
Bara därför blir det AMD så länge det är möjligt !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är detta ens lagligt? Blir till att bojkotta dessa tillverkarna då eller hålla sig till de som kör AMD exklusivt.

Frågan är ju om det verkligen är lagligt. Men ja, jag vet inte om grafikkorttillverkarna kan vara så kaxiga här egentligen. Är det så att nvidiakorten har 80% av marknaden så är det ju där intäkterna och stor del av affärerna finns. Det är där den största omsättningen finns så jag har förståelse för om tillverkarna känner en hel del press att hänga på.
Vill man undvika ett märke så är det väl i så fall nvidia...

Skrivet av Swedish Berserk:

Man kan nästan säga att Nvidia tar deras varumärken i besittning? Galet om detta stämmer!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Enligt uppgift kommer företaget inom kort införa namnet Arez, vilket ska ersätta Asus i de nuvarande benämningarna"

Men va?! Ska inte AMD-kort släppta av t.ex Asus ens ha Asus på lådan/kortet? Nä detta var nog väl vågat av Nvidia. Hoppas EU smäller de på fingrarna. Helt onödigt av Nvidia när man ändå är så dominanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så börjas det.... frågan är hur detta kommer sluta.... själv har jag gått över till mobilspel så bryr mig inte så mycket numera.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte alls. Ska se till att skaffa en freesync-skärm nästa gång för att straffa nvidia på det sätt jag kan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag gillar det inte alls. Ska se till att skaffa en freesync-skärm nästa gång för att straffa nvidia på det sätt jag kan.

Japp. Samt en freesync-tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hade denna nyheten kommit upp i söndags hade jag varit övertygad om att det var ett 1:a April-skämt....

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En lista på namn man ska undvika alltså. Ruttet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ugh... Alltså... Som påpekats så har ju Nvidia i nuläget ett övertag prestandamässigt, i alla fall vad gäller spelprestanda, så det här känns ju bara som väldigt onödigt fulspel av dem Men jag är inte alls förvånad utan det är numera förväntat beteende från deras sida, så dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vidrigt om de stämmer...

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på att Sapphire börjar med andra komponenter då då.....
Detta blir mitt första och sista Asus modermodem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

MSI har väl redan tagit bort sina High-end märken från AMD-korten officiellt? Ser man på deras hemsida så har de inte ett enda Gaming X AMD-kort. Kanske filtrerar fel?

Jag ser bara Armor- och Aero-serien.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addman:

"Enligt uppgift kommer företaget inom kort införa namnet Arez, vilket ska ersätta Asus i de nuvarande benämningarna"

Men va?! Ska inte AMD-kort släppta av t.ex Asus ens ha Asus på lådan/kortet? Nä detta var nog väl vågat av Nvidia. Hoppas EU smäller de på fingrarna. Helt onödigt av Nvidia när man ändå är så dominanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Och helt plötsligt älskar vi EU......

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte det hjälper så mycket att undvika asus/msi/gigabyte och liknande. De har inte dragit igång det här och de vill säkerligen fortsätta använda sina inarbetade varumärken för både nvidia och AMD om de kan. Så de är väl något av ofrivilliga deltagare men de behöver hänga på eftersom att nvidias kort har så stor del av marknaden att det kostar för mycket att inte anpassa sig efter nvidias planer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Digital fyndjägare

OBS: Det står rykte men skulle inte förvåna en alls. Dessa företag med övertag asså... pfff

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Vidrigt om de stämmer...

Tja... Vet inte exakt hur många mer som köper Nvidia än AMD.
Men... Folket har ju talat om vad de vill ha .. Nvidia!!!!!
Köp inte Radeon, de är varma,Drar ström och presterar sämre än Nvidia!..
Är ju så det låter väldigt ofta när man läser på vad folk skriver om vad de tycker.
Har aldrig varit för monopol men detta är ruttet av Nvidia

Permalänk
Medlem

Gör gärna en sammanfattad lista, så att jag vet vilka tillverkare jag ska undvika. Alla tillverkare som är FÖR monopol är också MOT konsumenter.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

Gör gärna en sammanfattad lista, så att jag vet vilka tillverkare jag ska undvika. Alla tillverkare som är FÖR monopol är också MOT konsumenter.

Det är väl nvidia du får undvika i så fall...
#17349979

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig inte riktigt förståt detta rykte.

Skulle inte det faktum att Nvidia förbjuder 3:e part att producera kort för andra (ie AMD) vara direkt olagligt enligt både EU och US lagar? Alltså det är ju så uppenbart och Intel har väl redan fällts i domstol för exakt samma sak?

Jag tror folk missförtår vad som händer. Skulle gissa på att det som står i GPP är att Nvidia och andra kort *får inte brandas med samma "gaming märke"* utan det ska vara unikt Nvidia om det ska få vara med i GPP. Som tex Aourus, STRIX, etc. Så det MSI/Gigabyte/Asus/etc gör är att ta bort AMD kort från de gamla och hittar på ny branding på dom. Som AREZ.

Vilket egentligen inte alls skulle vara särskilt konstigt. Lite lurt kanske att "ta över" känd branding men jag tror inte det är olagligt eftersom allt skulle gå på vad tillverkarna anser sina gaming serier ska heta.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket tråkigt att Nvidia, när dom inte ens klarar av att möta efterfrågan på grafikkort, ska salta jorden för konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Nvidia agerar småaktigt här... Det är liksom "Det är mitt namn.. inte ditt....... Wäääh" över hela detta avtal.

Löjligt... och helt icke nödvändigt. Det är ju inte som Nvidia har något att frukta från AMD just nu.

Skrivet av p.jönns:

Och helt plötsligt älskar vi EU......

EU har sina för och nackdelar. Ibland lyckas de göra något bra och sätta stopp för denna typ av idioti.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

wow snacka om att överdriva, allt dom tvingar är att byta namn, jesus releax....

Lugna er

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Jag har aldrig inte riktigt förståt detta rykte.

Skulle inte det faktum att Nvidia förbjuder 3:e part att producera kort för andra (ie AMD) vara direkt olagligt enligt både EU och US lagar? Alltså det är ju så uppenbart och Intel har väl redan fällts i domstol för exakt samma sak?

Jag tror folk missförtår vad som händer. Skulle gissa på att det som står i GPP är att Nvidia och andra kort *får inte brandas med samma "gaming märke"* utan det ska vara unikt Nvidia om det ska få vara med i GPP. Som tex Aourus, STRIX, etc. Så det MSI/Gigabyte/Asus/etc gör är att ta bort AMD kort från de gamla och hittar på ny branding på dom. Som AREZ.

Vilket egentligen inte alls skulle vara särskilt konstigt. Lite lurt kanske att "ta över" känd branding men jag tror inte det är olagligt eftersom allt skulle gå på vad tillverkarna anser sina gaming serier ska heta.

Ja det är ganska exakt så det står om man läser de tidigare nyheterna. Tillverkare får inte använda sitt gamingvarumärke med Nvidia och AMD samtidigt. Det handlar alltså inte bara om att de inte får använda samma varumärke utan det står också att det gäller deras gamingmärke vilket gör det fult. Problemet är också vad som händer om man inte går med på villkoren då man förlorar en hel del saker och det finns till och med risk att man inte får samma tillgång till GPUer. Det handlar alltså om utpressning mer eller mindre.

Primärt har Nvidia noll och inget att göra med tillverkarnas varumärken och motiveringen att det ska vara tydligare för konsumenten vad man köper är ju rent skitsnack med tanke på alla gånger de sålt helt olika grafikkort under samma namn, ibland med olika generationers arkitektur.

Hade kravet bara varit att ha olika varumärken på olika tillverkare hade det varit lite mindre fult men nu vill de ha ensamrätt på inarbetade prestandavarumärken som de själva inte äger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

wow snacka om att överdriva, allt dom tvingar är att byta namn, jesus releax....

Lugna er

Det är ren och skär barnslighet dock. Det är dessutom inte bara detta som gör att folk gnäller utan det är hela Nvidias affärsidé att försöka utesluta andra från marknaden genom, i bästa fall, smått snikna metoder. Ett par exempel är deras illvilja mot Freesync, deras illvilja mot AMD kort när det gällde PhysX där man la in spärrar i PhysX drivrutinerna, deras försök att förhindra att man kör med Titan kort istället för Quadrokort etc. etc. etc.

Det är helt enkelt en samling av beslut som sträcker sig tillbaka nästa tio år som är orsaken till att folk inte gillar Nvidia. Och jag förstår dem. Företag som Intel och Nvidia i monopolliknande situationer är aldrig bra för marknaden eller slutkunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

finns bara ett sätt att motverka det här. rösta med plånboken. men tyvärr kommer det blir som vanligt här i Sverige. mycket gnäll men sen köper folk ändå Nvidia. men ja, man få väl det man förtjäna när man stöda sånt här hoppas jag.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/