Dom bästa ca 10" Android plattorna Just nu? Behöver en ny..

Permalänk
Medlem

Dom bästa ca 10" Android plattorna Just nu? Behöver en ny..

Behöver en ny platta. Den ska användas mestadels till surfande, mejl, youtube.. Kvaliteten ska ligga på genomgående hög nivå och den ska vara rapp.
Samsung Galaxy Tab S2 9,7" har fått bra kritik, var nära att beställa en sån men fick se att det tydligen har kommit en ny Samsung..Galaxy Tab S3.
Är S3an den nya kungen och S2an vice kung bland Android plattorna? Någon med erfarenhet ev dessa? Någon annan platta jag bör överväga innan jag bestämmer mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Behöver en ny platta. Den ska användas mestadels till surfande, mejl, youtube.. Kvaliteten ska ligga på genomgående hög nivå och den ska vara rapp.
Samsung Galaxy Tab S2 9,7" har fått bra kritik, var nära att beställa en sån men fick se att det tydligen har kommit en ny Samsung..Galaxy Tab S3.
Är S3an den nya kungen och S2an vice kung bland Android plattorna? Någon med erfarenhet ev dessa? Någon annan platta jag bör överväga innan jag bestämmer mig?

Apple Ipad är bra kandidat men ifall du inte gillar IOS så finns det inte så många bra alternativ med Android de flesta Android plattor är budget plattor.

Acer Iconia Tab 10 A3-A50 Väldigt bra för filmtittande Ipad och Sasmung S3/S2 lider av svarta rader när man kollar på film tack vare sin 4:3 Aspect ratio. SoC denna Acer kommer med är helt okej 4GB RAM 64GB eMMC och MT8176 3000 kr.

Huawei MediaPad M5 10.8 Huawei Mediapad M5 2560 x 1600, 64GB eMMC 4GB RAM och Kirin 960 gör denna platta till de snabbaste plattorna för Android som finns att köpa i Sverige. 4500 kr plus tangentbord ifall du förbeställer

Sist är Samsung S3 med Snapdragon 820 4GB RAM 32GB eMMC 1536x2048 OLED 4:3 Aspect Ratio. Största fördelen med S3 är OLED skärmen och 4:3 Aspect Ratio som lämpar sig bättre till websurf men sämre till Video uppspelning. Dock är den väldigt dyr 6k.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Behöver en ny platta. Den ska användas mestadels till surfande, mejl, youtube.. Kvaliteten ska ligga på genomgående hög nivå och den ska vara rapp.
Samsung Galaxy Tab S2 9,7" har fått bra kritik, var nära att beställa en sån men fick se att det tydligen har kommit en ny Samsung..Galaxy Tab S3.
Är S3an den nya kungen och S2an vice kung bland Android plattorna? Någon med erfarenhet ev dessa? Någon annan platta jag bör överväga innan jag bestämmer mig?

Har också köpt Samsung plattor när någon behövt en som present.
Men sist köpte jag en Lenovo tab4.
Och jag måste säga att jag är smått imponerad.
Den känns väldigt robust och rapp.
Utökning av lagring var det smidigaste jag nånsin gjort.
Och ljudet är både högt och riktat mot den som håller i plattan.
Hur prestandan egentligen är vette 17, inte direkt så att man kör krävande saker på en platta

Permalänk
Medlem

Bäst upplevelse per krona skulle jag säga att du får i Asus Zenpad 3S

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Är i samma sits även jag, det alternativ som lockat mig mest hittills är Lenovo Tab 4 10 Plus. Verkar vara en bra kombination för en lagom prislapp. (3500 kronor för 4G-varianten)

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Samsung Tab A 10.1 16GB just för filmtittande på resor (har 2st ipad). Slängde i ett 64GB-kort för lagringen.

Var inga som helst bekymmer att exempelvis spela upp en 16GB HEVC och den både startade snabbt och inget segande om man hoppade i filmen.

Hade självfallet varit ”skoj” med 4K-skärm men man kan inte få allt.

Bra ljud med Fidelio X2.

Använder mobilen för internetdelning.

Den uppfyllde således de krav jag hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Någon annan platta jag bör överväga innan jag bestämmer mig?

Har du funderat något på Windows 10-plattorna? Borde vara en naturlig väg om iOS känns begränsat. Enda nackdelen med Windows 10 är att flertalet UWP-appar är värdelösa, men som tur fungerar vanliga program utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på en platta, enbart för att läsa dokument på dock, vilka krav och hur mycket bör man betala för en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du funderat något på Windows 10-plattorna? Borde vara en naturlig väg om iOS känns begränsat. Enda nackdelen med Windows 10 är att flertalet UWP-appar är värdelösa, men som tur fungerar vanliga program utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

En annan nackdel med W10 på en platta är att 2 gånger om året så blir plattan omöjlig att använda i ett par dagar då nästa "uppdatering" laddas hem och tvingas in.
Och nåde dig om du inte har tillräckligt med utrymme, då kanske allt kraschar helt.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa Huaweis kommande platta.
Quad speakers är trevligt för media tittande, och ok prestanda i skalet.
Ipad pro var jag inne på men den kostar löjligt stora summor pengar. 7000kr för en sketen 64gb som är alldeles för kass lagring.
256gb så är man uppe på 8500 för wifi versionen ;O

Permalänk
Medlem

Ska man bara läsa/titta på film så ta en kina platta för 800kr eller något. Plattor är numera ganska dött, särskilt med Android.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Eller så kör man bara med Windows Update helt avstängt! Kör iofs Pro-versionen, så att jag kan ducka Feature-uppdateringar i ett år framåt! Aldrig att senaste Windows 10 kommer in på en burk hos mig. Jag vill inte vara försökskanin åt Microsoft längre.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Samsung Galaxy Tab S2 9,7". Tror den kommer duga gott till mig..

Permalänk
Medlem

Ska du mejla och kolla youtube kan du nog köpa en denver för 999kr och vara nöjd liksom..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ska du mejla och kolla youtube kan du nog köpa en denver för 999kr och vara nöjd liksom..

Det var en rapp platta av god kvalitet jag var ute efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter med ungefär samma beslutsångest och har landat på ett par ganska likvärdiga alternativ.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4554708,4481113,4334592...

Alla har sina föra och nackdelar. Hade helst hittat något med så ren Android-version som möjligt.
Plattan ska främst användas till soff-surf och youtube men det ska ändå inte vara nån lågbudgetmodell med kass byggkvalitet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000:

Ren Android..JA tack. Jag hade gärna sett att OnePlus började tillverka surfplattor.

Jag är iaf hyfsat nöjd med Samsungen jag köpte, den duger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pe_Er_79:

@OSkar000:

Ren Android..JA tack. Jag hade gärna sett att OnePlus började tillverka surfplattor.

Jag är iaf hyfsat nöjd med Samsungen jag köpte, den duger.

Samsung ligger ju bra till prismässigt vilket är uppskattat.

OnePlus får gärna börja med plattor för mig också. Deras mobiler är riktigt trevliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

....
Samsung Galaxy Tab S2 9,7" har fått bra kritik, var nära att beställa en sån men fick se att det tydligen har kommit en ny Samsung..Galaxy Tab S3.
.....

Jag har nu Samsung Galaxy Tab S2 8.0 version 2 (SM-T713). Haft Asus plattor innan och nu en Asus 2.1 Hybrid och den är toppen men går inte använda utomhus eller vid ett fönster. Där piskar Samsung dem rejält. Inga billiga saker men Asus har senaste 7 åren varit allt för kära i att göra spegel-paneler. Tänkt använda plattan utomhus i skugga eller sol = Samsung. Inomhus i dunkla rum = Asus.
Observera att jag bara ägt/äger dessa två märken i olika former.

Edit - Kom på att jag haft en Lenovo Yoga också. Usla nits men kanske deras grejor blivit bättre med åren. Ja , och så var det min Kina-platta med underbara Windows 8.1 som tvångsuppdaterades till Windows 10 för att sedan uppdatera sig en gång till och touchen försvann. Det var då jag lärde mig att inte överdrivet billigare produkter från Kina inte har någon support. Beror på att de slänger in bra utrustning de söker billigaste varianten av i sina prylar och det skapar olika varianter av samma modell med olika komponenter beroende på datumet de tillverkades.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Lenovo 10" Plus smiskar det mesta för 2999kr.

Köpt en sådan själv och det är ipad pro nivå på flyt och känsla.

Köpte den dubbelt så dyra Samsung S3 först men jävlar vad besviken jag blev för pengen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade köpt ngn som går att flasha med AOSP-rom.
Min LG Gpad kör 7.1, skeppades med 4.2.
Att köra en Samsung med deras native fubar rom kan man ju öht inte göra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hade köpt ngn som går att flasha med AOSP-rom.
Min LG Gpad kör 7.1, skeppades med 4.2.
Att köra en Samsung med deras native fubar rom kan man ju öht inte göra.

Kör stock rom igen på min Galaxy Tab A 10.1, fungerar utan problem.
Körde Lineage rom innan, flashade tillbaka stock rom för ingen mening o köra "AOSP", samma på mobiler som S8.

Permalänk
Avstängd

Endast svensksålda plattor? För annars görs det sjukt prisvärda Androidplattor nere i Kina.

Jag har denna platta, T10. Jag köpte den dock för 1775:- under julrean.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html?wid=95&cur...

Rapp och robust. Tänk på att det inte medföljer laddare, jag köpte laddare från Biltema http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromfor...

Batteritiden på plattan är superb. Android 8.0 håller på att utvecklas till plattan sist jag frågade Teclast, för nån vecka sen nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.