Valve: "Vi har inte övergett satsningen på Linux"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför envisas spelutvecklare med att fortfarande använda DirectX? Har inte Vulkan fler fördelar?

Finns många orsaker, men den största är nog att det inte är ett Nvidia Monopol eller MS monopol.

Permalänk
Medlem

mycket snack och lite verkstad i Valves fall

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Detta är dock bara en myt. Finns en hel del så kallade "trippel AAA" tack vare exempelvis Valve, Square Enix, Feral Interactive, Aspyr med flera...

Om vi räknar upp respektive utvecklare och deras linux spel:

  • ??? spel från Valve, har ingen aning men måste vara nästan alla.

  • 17 spel från Square Enix, ungefär hälften är FF spel men det finns också NieR: Automata, Life is Strange och Deus Ex: Mankind Divided.

  • 20 spel från Feral Interactive, dessa jobbar med portning till linux/macOS så det är fint.

  • 24 spel från Aspyr, mest diverse Civ spel och borderlands 2.

Om vi sedan tar upp samma utvecklare och kollar på pc spel:

  • ??? spel från Valve, tänker mig att det är i stort sett alla.

  • 27 spel från Square Enix, diverse spel, tar vi alla spel de har släppt (som finns på deras USA hemsidan) får vi 74 spel.

  • 0 spel från Feral Interactive, inte så konstigt med tanke på inriktningen.

  • 10 spel från Aspyr, de är likt Feral väldigt inriktade på att porta spel till mac och linux (även om de utvecklat några egna).

Om vi tar bort de som mest inriktar sig på portning har vi Valve med mest troligt alla spel, och Square Enix med ett hyffsat antal. Kollar vi på t.ex. Ubisoft har de 72 spel för PC och absolut noll till linux (även om många av spelen ser riktigt dåliga ut, t.ex. uno). Gick in på EA's hemsida men hittade bara ett spel då jag filtrerade för PC så det känndes inte relevant.

Problemet är att steam inte har lyckats övertyga alla stora publishers att en extra plattform faktiskt är värt att investera i, ett stort problem med linux har varit hur man ska bundla spel med alla olika distrubitioner, fast med Flatpak, Snap och speciellt Appimage har processen att stödja flera blivit extremt enkel, så man får väl hoppas att fler utvecklare ser att situationen är bättre än för några år sedan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Att ni inte får mer Linux-nyheter på Sweclockers är helt enkelt för att andelen som bryr sig om dessa nyheter är väldigt få, ni själva och 10 till eller så. Ni kan ju alltid kampanja i https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker... för att redaktionen lättare kan se om det är värt att satsa på ämnet. Nu vet jag själv att det finns några som har intresse för just Linux men att skriva nyheter ingen ändå läser är ju inte speciellt vettigt.

Linux för privatpersoner är fortfarande extremt smalt, jag misstänker att en del inte ritigt förstår hur ointressant Linux är för de flesa. Och nej, Android-användare köper inte Android-telefoner för att det kör Linux, är nog till och med få som ens vet kopplingen. Snarare för att alla billiga Android-telefoner som marknaden svämmats över med.

Nu hade jag också gärna sett mer Linux-nyheter, när något väl dyker upp som kan ha någon form av allmänt intresse och detta verkar redaktionen pricka in rätt bra. För övriga nyheter så har ni ju förstås också möjligheten att nyhetstipsa: https://www.sweclockers.com/kontakt

Gjorde senaste testet av Linux för spel i november och var inte speciellt imponerad av hur långt man kommit. Kanske var någon inkompatibilitet med min distro, Kubuntu av senaste version, och det GTX 1070-grafikkort jag hade i det systemet men det var verkligen ingen behaglig upplevelse. En riktig nedgradering snarare. För de som är intresserade så bör man helt klart testa och utvärdera vad som går och är möjligt. Men att speciellt många fler än de med fanatiska användarna frivilligt hoppar på? Njäe.

Någon måste pumpa in mer pengar i Linux för att få det till en intressant plattform för fler. Inte bara spel utan även mjukvara för produktion. Potentioal finns men OS X framstår fortfarande som ett bättre alternativ till Windows för de flesta. Lek med tanke på Valve och andra intressenter betalar användarna för att inte köra Windows. Det hade kunnat få fart på saker. Det kostar att tjäna pengar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Vill bara påpeka att jag tipsat genom feedback-länken ett flertal gånger då en ny version av t.ex pfSense eller Wine släppts men jag har en känsla av att redaktionen filtrerar detta som spam och går vidare med dagen och dricker kaffe.

Sen så kan man ju även se det som så här: Skrivs det inga nyheter så kan inte intresset heller växa.
Det bilr med andra ord ett s.k "moment 22" vilket du säkert känner till.
Nu är ju inte den här sidan så himla mycket inriktat på "Den" typen av nyheter heller så det är ju det lilla problemet också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av affero:

mycket snack och lite verkstad i Valves fall

Absolut inte. Valve har en handfull personer som sitter och knackar Linux-kod på heltid för att göra operativsystemet konkurrenskraftigt som gamingplatfom. Vanliga Svenssons vet givetvis inte om detta eftersom de inte följer den typ av media där det tas upp, men följer man utvecklingen av FOSS så ser man att de har gjort oerhört mycket.

Några exempel:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Mesa-2018...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Valve-Hir...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Daniel-Jo...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Arceri-Jo...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Valve-Net...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu vet jag själv att det finns några som har intresse för just Linux men att skriva nyheter ingen ändå läser är ju inte speciellt vettigt..

Grejen är ju att det som påpekats ändå gärna skrivs ner så ofta tillfälle ges. Känns lite som någon form av förebyggande snuttefilt (eller brandfilt kanske) för folk som egentligen inte är särdeles intresserade av Windows heller.

Allvarligt talat, finns det egentligen så många fler genuint intresserade av att läsa om en ny funktion i Windows X "ingen" kommer använda? Jag spekulerar hej vilt i att det är mestadels samma läsare.

Skulle konkurrensregleringen av OS börja tillämpas enligt liknande modell den ärligt talat mer obegripliga ditton för webbläsare så skulle intresset stiga snabbt. Men det är en uppenbar skräck ite bara för Windowskyrkan utan även för hårdvaruindustrin och säljledet.

För hur skulle det hanteras att en dator helt plötsligt håller hela sin förväntade livslängd, eller att det åtminstone är enkelt och snabbt att åtgärda när den "blivit såå långsam" .
Det finns naturligtvis både intressen som helst håller dessa eventualiteter stången så långt det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har dualbootat Linux Mint ett bra tag nu, i princip allt går ju minst lika bra och enkelt att göra där när man har vant sig. Största anledningen till att ha kvar Windows är för att kunna spela vissa spel som inte stöds i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag har dualbootat Linux Mint ett bra tag nu, i princip allt går ju minst lika bra och enkelt att göra där när man har vant sig. Största anledningen till att ha kvar Windows är för att kunna spela vissa spel som inte stöds i Linux.

Instämmer. Enda skälet varför jag har fortfarande har en Windows 7 burk är inget annat än pragmatisk, annars är det Linux på heltid.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det är synd att Microsoft har ett så stort grepp om spelmarknaden i och med DirectX. Jag hade gärna kört Linux på heltid men eftersom många spel fortfarande kräver windows och att jag fortfarande har behov av adobe-suiten (både inom jobb och privat) samt lite utvecklingsverktyg i windows (som intel xdk osv) så blir skiftet svårt.

Även om dualboot är trevligt för att smygköra linux så blir det oundviklinge lite osmidigt då man i slutändan behöva boota om, och välja nytt operativsystem. Ibland funderar jag på att köra en fet Ryzen och lägga ner tid på lite mer seriös virtualisering. men vem i 35+ åldern har tid med det utanför jobbet? xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag har dualbootat Linux Mint ett bra tag nu, i princip allt går ju minst lika bra och enkelt att göra där när man har vant sig. Största anledningen till att ha kvar Windows är för att kunna spela vissa spel som inte stöds i Linux.

Wine brukar funka rätt bra till de flesta populära spel, med vissa undantag. Jag spelade Starcraft 2 på Linux i flera år från att det kom. Inga problem alls. Körde Linux i stort sett 100% under den perioden. Just nu har jag gått tillbaka till Windows 7 för att det enda jag gör på datorn idag är att spela och flera av de spel jag kör lider av någon liten defekt i Wine så det är bara enklare. Med en 1.5 åring hemma har man inte riktigt tiden att lägga på för mycket annat så jag kör det som funkar smidigast just nu.

Skrivet av _genki:

Det är synd att Microsoft har ett så stort grepp om spelmarknaden i och med DirectX. Jag hade gärna kört Linux på heltid men eftersom många spel fortfarande kräver windows och att jag fortfarande har behov av adobe-suiten (både inom jobb och privat) samt lite utvecklingsverktyg i windows (som intel xdk osv) så blir skiftet svårt.

Även om dualboot är trevligt för att smygköra linux så blir det oundviklinge lite osmidigt då man i slutändan behöva boota om, och välja nytt operativsystem. Ibland funderar jag på att köra en fet Ryzen och lägga ner tid på lite mer seriös virtualisering. men vem i 35+ åldern har tid med det utanför jobbet? xD

Som jag skrev ovan funkar Wine ofta rätt bra. Jag har inte kört det mycket på senare tid men det har hänt väldigt mycket sista tiden gällande prestanda och stöd rent allmänt. Adobe-suiten är väl tyvärr rätt komplex men när jag kollar lite snabbt verkar senaste Photoshop ha Silver rating så det kanske funkar någorlunda. Verkar vara några verktyg som inte lirar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är synd att Microsoft har ett så stort grepp om spelmarknaden i och med DirectX. Jag hade gärna kört Linux på heltid men eftersom många spel fortfarande kräver windows och att jag fortfarande har behov av adobe-suiten (både inom jobb och privat) samt lite utvecklingsverktyg i windows (som intel xdk osv) så blir skiftet svårt.

Även om dualboot är trevligt för att smygköra linux så blir det oundviklinge lite osmidigt då man i slutändan behöva boota om, och välja nytt operativsystem. Ibland funderar jag på att köra en fet Ryzen och lägga ner tid på lite mer seriös virtualisering. men vem i 35+ åldern har tid med det utanför jobbet? xD

Just Adobe är väl ett företag som eftersträvat att behöva lägga så lite tid som möjligt på Linux, trots att så många som brukar Linux gärna håller dem som ett exempel på varför man inte kan släppa Windows helt. Jag är beredd att hålla med då Adobes verktyg är väldigt bra då de i princip har ett fullspäckat ekosystem som i sin tur satt en branchstandard.

Det enda Adobe har bidragit med till Linux-världen är väl typ Flash, Air och möjligen till att etablera någon sorts standard för PDF.
Så i det sammanhanget har de kanske snarare gjort mer skada än nytta om man skall bedöma deras insats (med tanke på Flash).

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Fonclbrich:

Jag har dualbootat Linux Mint ett bra tag nu, i princip allt går ju minst lika bra och enkelt att göra där när man har vant sig. Största anledningen till att ha kvar Windows är för att kunna spela vissa spel som inte stöds i Linux.

Prova vfio. Det gör så att dina vm's har ~90%-~95%+ av prestandan i windows, så du kan köra dina spel i win/x utan att någonsin lämna linux. https://www.reddit.com/r/VFIO/ är väl en bra startpunkt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att ni inte får mer Linux-nyheter på Sweclockers är helt enkelt för att andelen som bryr sig om dessa nyheter är väldigt få, ni själva och 10 till eller så. Ni kan ju alltid kampanja i https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker... för att redaktionen lättare kan se om det är värt att satsa på ämnet. Nu vet jag själv att det finns några som har intresse för just Linux men att skriva nyheter ingen ändå läser är ju inte speciellt vettigt.

Linux för privatpersoner är fortfarande extremt smalt, jag misstänker att en del inte ritigt förstår hur ointressant Linux är för de flesa. Och nej, Android-användare köper inte Android-telefoner för att det kör Linux, är nog till och med få som ens vet kopplingen. Snarare för att alla billiga Android-telefoner som marknaden svämmats över med.

Nu hade jag också gärna sett mer Linux-nyheter, när något väl dyker upp som kan ha någon form av allmänt intresse och detta verkar redaktionen pricka in rätt bra. För övriga nyheter så har ni ju förstås också möjligheten att nyhetstipsa: https://www.sweclockers.com/kontakt

Gjorde senaste testet av Linux för spel i november och var inte speciellt imponerad av hur långt man kommit. Kanske var någon inkompatibilitet med min distro, Kubuntu av senaste version, och det GTX 1070-grafikkort jag hade i det systemet men det var verkligen ingen behaglig upplevelse. En riktig nedgradering snarare. För de som är intresserade så bör man helt klart testa och utvärdera vad som går och är möjligt. Men att speciellt många fler än de med fanatiska användarna frivilligt hoppar på? Njäe.

Någon måste pumpa in mer pengar i Linux för att få det till en intressant plattform för fler. Inte bara spel utan även mjukvara för produktion. Potentioal finns men OS X framstår fortfarande som ett bättre alternativ till Windows för de flesta. Lek med tanke på Valve och andra intressenter betalar användarna för att inte köra Windows. Det hade kunnat få fart på saker. Det kostar att tjäna pengar helt enkelt.

[Nu ska du inte ta detta som en total sågning av ditt inlägg, tanken mer att upplysa om varför det faktiskt kunde vara idé att nyhetsbevaka just Linux och andra OS ytterligare.]

För det är väl annars ett ypperligt tillfälle att tilltala den smala skaran som Sweclockers riktar sig mot? Överklockare och datorentusiaster hemmafixare mfl. och även upplysa om alternativen.
Tycker att jag dagligen ser väldigt många aktiva trådar i forumet ang. NAS-byggande, virtualisering, routrar/nätverk mm. områden där Linux/BSD är oerhört starka såväl för hemprodukter, hobbyister som inom företagsbranchen.

Är väl inte helt med på tankarna om att betala användare för att bruka mjukvaran, då känns det nästan som att man kör marknadsekonomi på lite fel sätt... men att skriva artiklar och upplysa om hur man kan gå tillväga med såväl kommersiella produkter som open source baserade alternativ är väl aldrig fel? UnRAID och även andra lösningar som täcker liknande behov för de lite mer tekniskt bevandrade.

När det gäller Mobil/TV/IoT-branscherna så är det ju i princip Linux/BSD som regerar på alla marknader. Så att i princip ingen skulle vara intresserad av att få reda på vad som händer på den marknaden tror jag inte stämmer.
Kommersiella distros, om man så får kalla dem, heter i så fall Android/Tizen/IOS/WebOS.
Men jag förstår ju att just "Linux" som begrepp kanske inte är så intressant då det ekosystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt än t.ex. Windows. Faktum är att de flesta nog inte har en susning om hur mycket "Linux" det finns i världen, inte ens Linux Foundation själva då de inte för sådan statistik.
Hur ofta skriver man om nyheter som rör t.ex. NT-kärnan i Windows?
Tror att många har fått begreppet Linux om bakfoten då man oftast kopplar samman ett namn på en populär kärna till allt som rör fri och open source mjukvara i allmänhet, sådana finns ju även på Windows och OSX i form av Emby, Kodi, VLC mfl. och att man sedan tror att det inte angår ens egen värld. Linux och BSD finns överallt i vår vardag men sällan på de populära nyhetssajterna.

Testet av grafikkortet stämmer förvisso överens med verkligheten, men där kanske man skall påpeka att du troligtvis använde nVidias egna binära proprietära driver. Där har nog inte mycket förändrats.
Utvecklingen som skett och de stora framgångar man rönt på grafikfronten gäller inte för nVidias proprietära drivrutin på för Linux utan för Open source drivrutiner i allmänhet där bl.a. AMD, Valve, Intel och WineHQ gjort rejäla insatser då de alla kan samarbeta kring just öppna drivrutiner, något som troligtvis är väldigt främmande för Windows folket då man tenderar att enbart använda sig av nVidias eller AMD's egna proprietära drivrutiner beroende på tillverkare.
I fallet Linux, presterar Open source drivrutiner inte sällan bättre än AMD's egna proprietära drivers vilket bara det är ett rätt stort steg i rätt riktning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

[Nu ska du inte ta detta som en total sågning av ditt inlägg, tanken mer att upplysa om varför det faktiskt kunde vara idé att nyhetsbevaka just Linux och andra OS ytterligare.]

För det är väl annars ett ypperligt tillfälle att tilltala den smala skaran som Sweclockers riktar sig mot? Överklockare och datorentusiaster hemmafixare mfl. och även upplysa om alternativen.
Tycker att jag dagligen ser väldigt många aktiva trådar i forumet ang. NAS-byggande, virtualisering, routrar/nätverk mm. områden där Linux/BSD är oerhört starka såväl för hemprodukter, hobbyister som inom företagsbranchen.

Är väl inte helt med på tankarna om att betala användare för att bruka mjukvaran, då känns det nästan som att man kör marknadsekonomi på lite fel sätt... men att skriva artiklar och upplysa om hur man kan gå tillväga med såväl kommersiella produkter som open source baserade alternativ är väl aldrig fel? UnRAID och även andra lösningar som täcker liknande behov för de lite mer tekniskt bevandrade.

När det gäller Mobil/TV/IoT-branscherna så är det ju i princip Linux/BSD som regerar på alla marknader. Så att i princip ingen skulle vara intresserad av att få reda på vad som händer på den marknaden tror jag inte stämmer.
Kommersiella distros, om man så får kalla dem, heter i så fall Android/Tizen/IOS/WebOS.
Men jag förstår ju att just "Linux" som begrepp kanske inte är så intressant då det ekosystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt än t.ex. Windows. Faktum är att de flesta nog inte har en susning om hur mycket "Linux" det finns i världen, inte ens Linux Foundation själva då de inte för sådan statistik.
Hur ofta skriver man om nyheter som rör t.ex. NT-kärnan i Windows?
Tror att många har fått begreppet Linux om bakfoten då man oftast kopplar samman ett namn på en populär kärna till allt som rör fri och open source mjukvara i allmänhet, sådana finns ju även på Windows och OSX i form av Emby, Kodi, VLC mfl. och att man sedan tror att det inte angår ens egen värld. Linux och BSD finns överallt i vår vardag men sällan på de populära nyhetssajterna.

Testet av grafikkortet stämmer förvisso överens med verkligheten, men där kanske man skall påpeka att du troligtvis använde nVidias egna binära proprietära driver. Där har nog inte mycket förändrats.
Utvecklingen som skett och de stora framgångar man rönt på grafikfronten gäller inte för nVidias proprietära drivrutin på för Linux utan för Open source drivrutiner i allmänhet där bl.a. AMD, Valve, Intel och WineHQ gjort rejäla insatser då de alla kan samarbeta kring just öppna drivrutiner, något som troligtvis är väldigt främmande för Windows folket då man tenderar att enbart använda sig av nVidias eller AMD's egna proprietära drivrutiner beroende på tillverkare.
I fallet Linux, presterar Open source drivrutiner inte sällan bättre än AMD's egna proprietära drivers vilket bara det är ett rätt stort steg i rätt riktning.

Känns som du kanske missade poängen, vill ni ha Linux-nyheter måste ni som vill se dessa nyheter uppmärksamma redaktionen om att det finns någon som vill läsa dessa. Och detta gör ni i feedback och genom att nyhetstips. Vilket var vad jag också förklarade i mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som du kanske missade poängen, vill ni ha Linux-nyheter måste ni som vill se dessa nyheter uppmärksamma redaktionen om att det finns någon som vill läsa dessa. Och detta gör ni i feedback och genom att nyhetstips. Vilket var vad jag också förklarade i mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet mycket väl att du inte är "redaktionen" men du framförde dina åsikter och varför du trodde att det var väldigt få som var intresserade av nyheter som rör Linux och då skrev jag ett inlägg som bemötte en del av dina påståenden från mitt perspektiv.

Sedan brukar artiklar och sidor få spridning av att de publiceras, får uppmärksamhet och kanske inte främst för att man tjatar sig till det. Men forumet skvallrar ju som sagt om att det finns lite aktivitet på de områdena.
Om någon bevakar ett eller flera ämnen som jag intresserar mig för, tenderar jag att spendera mer tid på den sidan och oftare läsa deras nyheter och se deras annonser, recensioner, skicka artiklar vidare mm.
Så funkar jag.

Sorry om du tog illa upp, trevlig helg!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Jag vet mycket väl att du inte är "redaktionen" men du framförde dina åsikter och varför du trodde att det var väldigt få som var intresserade av nyheter som rör Linux och då skrev jag ett inlägg som bemötte en del av dina påståenden från mitt perspektiv.

Sedan brukar artiklar och sidor få spridning av att de publiceras, får uppmärksamhet och kanske inte främst för att man tjatar sig till det. Men forumet skvallrar ju som sagt om att det finns lite aktivitet på de områdena.
Om någon bevakar ett eller flera ämnen som jag intresserar mig för, tenderar jag att spendera mer tid på den sidan och oftare läsa deras nyheter och se deras annonser, recensioner, skicka artiklar vidare mm.
Så funkar jag.

Sorry om du tog illa upp, trevlig helg!

Nej, bara påpekar. Att jag ens skrev inlägget var för att flera innan önskade se mer Linux-nyheter, sedan fastnade jag i ämnet och fortsatte skriva.

Bästa stället är just att lobba för detta i feedback. De som vill se mer sådana nyheter, eller för den delen något annat bör verkligen göra ett försök i just feedback.

Trevlig helg med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att "leka" med Linux och pysslar även om en del Linux-servrar på jobbet, men har alltid stött på irritationsmoment när jag försökt köra det som ett Desktop OS. Det är ljud som hackar, drivrutiner som saknas, ojämn prestanda, och bara en så enkel sak som att justera muspekarens känslighet kräver googlande och redigerande av config-filer.

Sedan finns det alltid några spel och program som helt enkelt inte går att få igång i Linux och då måste man ändå dual boota... och när man ändå måste boota till Windows flera gånger varje dag försvinner liksom motivationen lite att kämpa på med Linux.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Det är ljud som hackar, drivrutiner som saknas, ojämn prestanda, och bara en så enkel sak som att justera muspekarens känslighet kräver googlande och redigerande av config-filer.

Känner inte igen mig överhuvudtaget i dessa påståenden. Det sistnämnda angående muspekaren beror troligtvis på dåligt val av skrivbordsmiljö och är inte ett problem med GNU/Linux i sin helhet.

Skrivet av Pepsin:

Sedan finns det alltid några spel och program som helt enkelt inte går att få igång i Linux och då måste man ändå dual boota... och när man ändå måste boota till Windows flera gånger varje dag försvinner liksom motivationen lite att kämpa på med Linux.

Hur ska någon förändring någonsin kunna ske om alla tänkte på detta sättet? Rösta med din plånbok istället och låt bli att spela det som bara fungerar på Windows så kommer fler spelutvecklare snart fatta att det behövs en förändring och att M$'s monopol inte är hållbart.

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Det är ju många populära spel som inte har portats, eller fått bra portar men det är ändå förvånansvärt många spel som har portats.
Jag är också förvånad att även om spel sällan funkar bra i Wine så finns det några som verkligen funkar över förväntan.
Situationen kunde helt klart vara värre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror de kommer ta över marknaden precis som Microsoft gjorde med Windows Phone, köper de bara upp ett spelföretag som Microsoft gjorde med Nokia så är saken biff.

Även om iden kan verka väldigt bra ska man ej underskatta kostnader, en spelkonsol med Linux känns som det enda vettiga men det kräver sina miljarder i invertering för att få till det.

En bra jämförelse faktiskt.

Linux på normala desktop (dvs. inte för server eller utvecklare) har lika stor chans att lyckas att gå upp emot jättarna Windows och macOS på desktop, som Windows Phone (eller andra telefon-OS) emot jättarna Android och iOS på telefoner.

För vanliga användare av datorer, plattor, telefoner och spelkonsoller så är det appar och spel som är nästan hela värdet. Där levererar inte Linux.

Hjälper inte om hårdvara och OS utvecklats någorlunda om inte ekosystemet är på plats. SteamOS är helt kört bedömer jag det som, men önskar det, och dess fåtal användare, ändå lycka till då det alltid är bra med konkurrens (även om väldigt lite i detta fallet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/