Rykte: Asus, MSI och Gigabyte anpassar produktserier för Geforce Partner Program

Permalänk
Inaktiv

Finns det inga länder som har dålig ekonomi just nu? Isåfall borde något land checka in detta checka angående konkurrenslagstiftningen och kunna rädda årets budget genom en vinst.

Sedan krävs det bättre analys, jag gillar tydliga märkningar på allt så att kunder vet vad de får. Grafikkorttillverkarna är dock inte kända för detta, ni minns väl Nvida 8800 och 9800 där man fick vara uppdaterad.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag hoppas Nvidia släpper sitt kommande kort snart, då blir det ett köpt direkt.
Skulle det vara tvärt om och tex Asus inte fick heta "Asus 1180 mega superduper" för AMD, utan "arez 1180 mega superduper" så hade det iofs inte spelat mig någon roll.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Det är ren och skär barnslighet dock. Det är dessutom inte bara detta som gör att folk gnäller utan det är hela Nvidias affärsidé att försöka utesluta andra från marknaden genom, i bästa fall, smått snikna metoder. Ett par exempel är deras illvilja mot Freesync, deras illvilja mot AMD kort när det gällde PhysX där man la in spärrar i PhysX drivrutinerna, deras försök att förhindra att man kör med Titan kort istället för Quadrokort etc. etc. etc.

Det är helt enkelt en samling av beslut som sträcker sig tillbaka nästa tio år som är orsaken till att folk inte gillar Nvidia. Och jag förstår dem. Företag som Intel och Nvidia i monopolliknande situationer är aldrig bra för marknaden eller slutkunden.

Det är det som händer med ett företag när dom blir för stora, alla företag hade gjort exakt samma sak inkludera AMD. Amd har inget annat val än att spela ett "för konsumenterna" kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag hoppas Nvidia släpper sitt kommande kort snart, då blir det ett köpt direkt.
Skulle det vara tvärt om och tex Asus inte fick heta "Asus 1180 mega superduper" för AMD, utan "arez 1180 mega superduper" så hade det iofs inte spelat mig någon roll.

För dig och mig spelar det förmodligen ingen roll men för sådana som inte har stenkoll på grafikkortsmarknaden eller uppgraderar och bygger eget för jämnan kan det spela stor roll. Tänk själv, Åke Svensson kollar omkring på nätet efter ett nytt grafikkort, han har ett Asus sen tidigare, tänker det var ju bra och sedan ser han ett Asus och ett "Arez". Vilket tar han? det han är bekant med sedan tidigare eller varumärket ingen (förutom vi, insatta) känner till?

Att Nvidia kräver att man tar bort t.ex "Gaming" eller "ROG" ser jag inte som ett jätteproblem, bara för tillverkaren att hitta på något nytt varumärke för AMD korten och marknadsföra det. Att begära att ta bort TILLVERKARENS NAMN från korten är dock "a bridge too far" enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag ligger i ställningen att jag inte behöver bry mig om vem jag köper GPU av, för jag har inte råd med GPU över huvud taget! Sedan är spelutveckling ett område där gammal hårdvara är bra om man snabbt vill hitta kod som inte är bra, vilket är varför jag har en gammal rigg med ddr2 och ett GTX 560 gömt undan i källaren.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Nu är det ju iofs flera fördelar med att vara med i partner programmet,
men den främsta anledningen till att tillverkarna går med på det här är pengar, nämligen promotion. Nvidia har varit med och gjort promotion för dessa märken, nu ställer dom alltså lite krav på att märket dom promotar, bara gäller Nvidia produkter.
Det tycker jag låter som ett helt skäligt krav. (men dom kunde väl varit lite tydligare på den punkten för att undvika missförstånd.)

Men sen finns det ju lite andra frågetecken kring det hela, tidig tillgång till gpu'er tex. Och där börjar det se ut som fulspel. Om nvidia har för avsikt att enbart ge tidig tillgång till gpu'er till partners, så är det ju en massiv nackdel för tillverkare som inte är partners.
Men det kanske inte riktigt är så illa, fast det vet vi ju inte, så vi får väl se hur det blir. Om alla stora märken spelar med så kommer det ju inte göra nån skillnad i slutändan. (och det verkar ju som att alla spelar med)

I vilket fall som helst så ser det ju ut som att i framtiden så kommer Branding skilja sig åt mellan de båda lagen. Vilket egentligen är ganska bra, för att undvika missförstånd. De mer pålästa kunderna vet ju att Branding egentligen spelar noll roll.

Edit - detta gäller alltså bara branding, inte tillverkarens namn. bäst att tillägga detta då det verkar vara lite förvirring om detta.

Permalänk
Medlem

Någon borde ringa grabbarna i EU som delade ut böterna till Intel för i princip exakt samma sak.
Skulle också vilja bojkotta Nvidia men AMD har inte släppt en vettig GPU sen Hawaii-serien och då var original kylaren ett brott mot mänskligheten till 290-korten.

Hoppas verkligen både USA och EU smäller till Nvidia på fingrarna ordentligt och tvingar G-sync att släppas fritt och skapa en ny standard likt HDMI etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men sen finns det ju lite andra frågetecken kring det hela, tidig tillgång till gpu'er tex. Och där börjar det se ut som fulspel. Om nvidia har för avsikt att enbart ge tidig tillgång till gpu'er till partners, så är det ju en massiv nackdel för tillverkare som inte är partners.
Men det kanske inte riktigt är så illa, fast det vet vi ju inte, så vi får väl se hur det blir. Om alla stora märken spelar med så kommer det ju inte göra nån skillnad i slutändan. (och det verkar ju som att alla spelar med)

Jo men tanken är ju att nvidia ska få ensamrätt på alla grafikkorttillverkares redan inarbetade produktnamn. Alla får gärna hänga på för nvidias del. Det är ju bara till fördel för tillverkare och nvidia om alla ingår utökat partnerskap. Det är nvidias konkurrent AMD som är förloraren här oavsett. De trycks undan från att få använda inarbetade namn som exempelvis ROG, strixx och liknande så nvidia får gemensamma underleverantörer att vända AMD ryggen med maktspel.

Skrivet av Lordsqueak:

I vilket fall som helst så ser det ju ut som att i framtiden så kommer Branding skilja sig åt mellan de båda lagen. Vilket egentligen är ganska bra, för att undvika missförstånd. De mer pålästa kunderna vet ju att Branding egentligen spelar noll roll.

Fast... Bra är det väl ändå inte? Inte ens "ganska bra".
Visst, en del mer pålästa kommer ha stenkoll för denna grupp gör det ju varken till eller från.
Men det är ju inte bara dessa nvidia riktar in sig på. Det är de större kundgrupperna som nvidia vill ha ensamrätt till när det kommer till deras underleverantörers inarbetade och bra märken. Här använder nvidia sin marknadsposition för att trycka bort sin mindre konkurrent från grafikkortstillverkarnas märken. Dessa märken finns ju och används över tid av en anledning. De har en effekt på marknad och försäljning.
Att använda marknadsövertaget för att trycka bort mindre konkurrenter från lika villkor på en konkurrensutsatt marknad istället för att konkurrera med kvalité har jag svårt att se som något bra. Alls faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så länge inte korten blir sämre utan bara byter namn så vad är grejen med allt gnäll..Spelar roll om det heter Nvidia gaming xxx super duper xxx eller enbart tex AMD 880XT så länge det inte blir sämre kort??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Så länge inte korten blir sämre utan bara byter namn så vad är grejen med allt gnäll..Spelar roll om det heter Nvidia gaming xxx super duper xxx eller enbart tex AMD 880XT så länge det inte blir sämre kort??

Det handlar om att nvidia konkurrerar genom att trycka bort AMD från att använda grafikkortstillverkarnas inarbetade produktnamn.
De här produktnamnen som tillverkarna använder är ju inte bara hittepå utan det har lags tid, engagemang och även ordentligt med pengar för att marknadsföra namnen i allehanda sammanhang. Detta för att namn som ROG, nitro och liknande innehåller mervärde. De är en viktig del av marknadsföringen vilket även gör dem en viktig del för försäljningen.

Det här är ett bra sätt för en stor spelare att trycka undan en liten konkurrent med makt genom att få underleverantörer att vända konkurrenterna ryggen på ett eller annat sätt.

Liknande upplägg är vanligen förbjuda då det hämmar en fri marknad och fritt utbud. Det man vill är att konkurrenter konkurrerar med produkter istället för med maktspel.

Nvidia får gärna ha partnerskapsprogram och ge fördelar för den som går med. Men när det riktas på så sätt att mellanhänder/underleverantörer ska agera på sätt mot potentiella konkurrenter så blir det helt enkelt mer problematiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Ingen vet vad som står i avtalen då inget avtal har läckt ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fermia:

Så länge inte korten blir sämre utan bara byter namn så vad är grejen med allt gnäll..Spelar roll om det heter Nvidia gaming xxx super duper xxx eller enbart tex AMD 880XT så länge det inte blir sämre kort??

Varumärken är viktiga och värdefulla. Det är därför företag läger ner så mycket tid och pengar på att bygga upp dem och försvara dem. Det är inte bara ett namn. Varför tror du tillverkarna har byggt upp olika varumärken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är nu man väntar på att EU slänger på en 5 miljarders nota som kommer hållas i juridiskt omlopp kommande 5 åren tills Nvidia bestämmer sig för att betala. När marknadsandelarna ligger på 91% och AMDs grafiksektion gått i konkurs.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att amd skärper till sig lite med sina grafikkortssläpp så man kan undvika Nvidia nästa gång det är dags. Har som tur är inte köpt gsync skärm ännu.

Om Nvidia vill ha egna namn på korten så tycker jag att dom kan få nya namn istället för att amd ska tvingas få nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

För dig och mig spelar det förmodligen ingen roll men för sådana som inte har stenkoll på grafikkortsmarknaden eller uppgraderar och bygger eget för jämnan kan det spela stor roll. Tänk själv, Åke Svensson kollar omkring på nätet efter ett nytt grafikkort, han har ett Asus sen tidigare, tänker det var ju bra och sedan ser han ett Asus och ett "Arez". Vilket tar han? det han är bekant med sedan tidigare eller varumärket ingen (förutom vi, insatta) känner till?

Att Nvidia kräver att man tar bort t.ex "Gaming" eller "ROG" ser jag inte som ett jätteproblem, bara för tillverkaren att hitta på något nytt varumärke för AMD korten och marknadsföra det. Att begära att ta bort TILLVERKARENS NAMN från korten är dock "a bridge too far" enligt min mening.

Det handlar inte om att "hitta på något nytt varumärke". Ett brand är större delen av värdet i ett företag och det betyder att om kunder får välja mellan ASUS ROG STRIX eller AREZ STRIX så är AMD helt körda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Squallie:

Om Nvidia vill ha egna namn på korten så tycker jag att dom kan få nya namn istället för att amd ska tvingas få nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det vill nvidia att man inte använder samma namnscheman för nvidia och amdkort. Hur tillverkarna ska åstadkomma detta är upp till varje tillverkare. På det sättet hållerväl nvidia sig på laglig sida på sätt och vis. Om jag förstått det rätt dvs.
Så har jag förstått det rätt så är fritt fram för tillverkarna att välja ge nya namn till nvidias kort istället. I teorin iaf. Även om nvidia inte agerar eller blir missnöjda över det här så vet de ju att varumärkena är viktiga för försäljningen.
Det är här maktspelet kommer in. För nvidia vet ju om att som underleverantör så har man inte råd att lägga det varumärket man jobbat fram under flera år på den mindre konkurrenten som bara har 20% av marknaden. Givetvis ska det upparbetade namnet som man investerat i användas på det mest lönsamma sättet. Och mest lönsamt är ju nvidiakorten då de står för 70-80% av marknaden.
Så som jag har förstått det så är det i teorin möjligt för grafikkortstillverkarna att välja fritt vem som ska få behålla inarbetade namnet och vem som ska få nytt. Inga hållhakar vad jag hört. Men i praktiken är valet givet på förhand. Man får som marknadschef hos exempelvis asus/sapphire och liknande inte agera hur som helst utan sälj/marknadsandelar och avkastning kommer ge nvidia ensamrätt till det varumärke som man investerat i.

Aja. Läget är ovisst på några sätt så vi vet ju inte exakt vad allt kommer innebära.
However, det man kan säga oavsett är att tillverkarna ska ge fan i underleverantörernas namn och märken.
Låt underlevrantörerna göra det de gör bäst och håll fingrarna undran så blir det bättre för alla

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Gör gärna en sammanfattad lista, så att jag vet vilka tillverkare jag ska undvika. Alla tillverkare som är FÖR monopol är också MOT konsumenter.

@Jink

Handlar inte för de och välja sida direkt, speciellt om de är en småtillverkare som säljer mest nvidia kort. Der är förutsättningarna som räknas där det är ett taktiskt drag för deras försäljning. Såklart små tillverkarna väljer den aktören som är marknadsledande.

Handlar om vinstmarginaler. Och endå är det majoriteten av konsumenter som väljer nvidia för man får mer prestanda för pengarna. Se det från samma perspektiv från små tillverkarna! Det är nvidia som har dragit ful spel och det är ingen mer än de som är skyldiga! Sluta gnäll!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är detta ens lagligt? Blir till att bojkotta dessa tillverkarna då eller hålla sig till de som kör AMD exklusivt. Man kan nästan säga att Nvidia tar deras varumärken i besittning? Galet om detta stämmer!

Inte vad jag vet, ej lagligt alltså. Men Saudiarabien tillsammans med stoftbank har köpt stora aktieposter i nVidia och de får göra lite som de vill. Man är van från oljeindustrin som är allt annat än en fungerande marknad

https://seekingalpha.com/article/4076083-softbank-bought-4-bi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Inte vad jag vet, ej lagligt alltså. Men Saudiarabien tillsammans med stoftbank har köpt stora aktieposter i nVidia och de får göra lite som de vill. Man är van från oljeindustrin som är allt annat än en fungerande marknad

https://seekingalpha.com/article/4076083-softbank-bought-4-bi...

Skrämmande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@Jink

Handlar inte för de och välja sida direkt, speciellt om de är en småtillverkare som säljer mest nvidia kort. Der är förutsättningarna som räknas där det är ett taktiskt drag för deras försäljning. Såklart små tillverkarna väljer den aktören som är marknadsledande.

Handlar om vinstmarginaler. Och endå är det majoriteten av konsumenter som väljer nvidia för man får mer prestanda för pengarna. Se det från samma perspektiv från små tillverkarna! Det är nvidia som har dragit ful spel och det är ingen mer än de som är skyldiga! Sluta gnäll!

Å andra sidan kan man tänka ett steg längre, och se att de branschledande AIB-tillverkarna kunde ha gått ihop och haft en dialog med Nvidia för att stoppa fulspelet. Om de ville, förstås...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Å andra sidan kan man tänka ett steg längre, och se att de branschledande AIB-tillverkarna kunde ha gått ihop och haft en dialog med Nvidia för att stoppa fulspelet. Om de ville, förstås...

Om jag får gissa så handlar inte det här om grafikortsmarknaden för spelande, jag tror det är större och de som gått in som ägare har antagligen köpt andra bolag relaterat till det man satsar på (AI). Snart kommer varenda maskin ha små datorer i sig som kan tänka själva, där gissar jag man har någon form av mål att plocka hem stora marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det handlar om att nvidia konkurrerar genom att trycka bort AMD från att använda grafikkortstillverkarnas inarbetade produktnamn.
De här produktnamnen som tillverkarna använder är ju inte bara hittepå utan det har lags tid, engagemang och även ordentligt med pengar för att marknadsföra namnen i allehanda sammanhang. Detta för att namn som ROG, nitro och liknande innehåller mervärde. De är en viktig del av marknadsföringen vilket även gör dem en viktig del för försäljningen.

Det här är ett bra sätt för en stor spelare att trycka undan en liten konkurrent med makt genom att få underleverantörer att vända konkurrenterna ryggen på ett eller annat sätt.

Liknande upplägg är vanligen förbjuda då det hämmar en fri marknad och fritt utbud. Det man vill är att konkurrenter konkurrerar med produkter istället för med maktspel.

Nvidia får gärna ha partnerskapsprogram och ge fördelar för den som går med. Men när det riktas på så sätt att mellanhänder/underleverantörer ska agera på sätt mot potentiella konkurrenter så blir det helt enkelt mer problematiskt.

Precis, hade varit lite annorlunda om tillverkare gjorde nya brands för deras nvidia serie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstått det vill nvidia att man inte använder samma namnscheman för nvidia och amdkort. Hur tillverkarna ska åstadkomma detta är upp till varje tillverkare. På det sättet hållerväl nvidia sig på laglig sida på sätt och vis. Om jag förstått det rätt dvs.
Så har jag förstått det rätt så är fritt fram för tillverkarna att välja ge nya namn till nvidias kort istället. I teorin iaf. Även om nvidia inte agerar eller blir missnöjda över det här så vet de ju att varumärkena är viktiga för försäljningen.
Det är här maktspelet kommer in. För nvidia vet ju om att som underleverantör så har man inte råd att lägga det varumärket man jobbat fram under flera år på den mindre konkurrenten som bara har 20% av marknaden. Givetvis ska det upparbetade namnet som man investerat i användas på det mest lönsamma sättet. Och mest lönsamt är ju nvidiakorten då de står för 70-80% av marknaden.
Så som jag har förstått det så är det i teorin möjligt för grafikkortstillverkarna att välja fritt vem som ska få behålla inarbetade namnet och vem som ska få nytt. Inga hållhakar vad jag hört. Men i praktiken är valet givet på förhand. Man får som marknadschef hos exempelvis asus/sapphire och liknande inte agera hur som helst utan sälj/marknadsandelar och avkastning kommer ge nvidia ensamrätt till det varumärke som man investerat i.

Aja. Läget är ovisst på några sätt så vi vet ju inte exakt vad allt kommer innebära.
However, det man kan säga oavsett är att tillverkarna ska ge fan i underleverantörernas namn och märken.
Låt underlevrantörerna göra det de gör bäst och håll fingrarna undran så blir det bättre för alla

Sen var det väl även krav att nvidias serie skulle vara märkt "gaming" antagligen därför de också väljer deras etablerade gaming märken till nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ingen vet vad som står i avtalen då inget avtal har läckt ut.

och kommer någ aldrig läcka ut. det har antydats att Nvidia ändra varja avtal lite just pga av detaa. läcker det så vet Nvidia direkt vem som har gjord det och troligen kommer straffa den som har gjord det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eken:

@Jink

Handlar inte för de och välja sida direkt, speciellt om de är en småtillverkare som säljer mest nvidia kort. Der är förutsättningarna som räknas där det är ett taktiskt drag för deras försäljning. Såklart små tillverkarna väljer den aktören som är marknadsledande.

Handlar om vinstmarginaler. Och endå är det majoriteten av konsumenter som väljer nvidia för man får mer prestanda för pengarna. Se det från samma perspektiv från små tillverkarna! Det är nvidia som har dragit ful spel och det är ingen mer än de som är skyldiga! Sluta gnäll!

Inte därför Nvidia säljer mer, de flesta konsumenter har köpt Nvidia även när de gett mindre för pengarna.
Historiskt har AMD oftast gett mer för pengarna men det har på något sätt inte spelat någon roll för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varumärken är viktiga och värdefulla. Det är därför företag läger ner så mycket tid och pengar på att bygga upp dem och försvara dem. Det är inte bara ett namn. Varför tror du tillverkarna har byggt upp olika varumärken?

Jo men AMD korten kommer väl fortfarande heta MSI AMD XXX osv.Jag köper ett visst märke och bryr mig inte om det heter Gaming eller Strix osv utan just själva tillverkarens namn ASUS,MSI osv osv.. Om AMD kort från ASUS däremot ändrar till Arez då förstår jag kritiken.Men vad jag förstår så ändras ju inte själva korten utan enbart namnen??AMD STRIX kommer se likadana ut men annat namn eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Å andra sidan kan man tänka ett steg längre, och se att de branschledande AIB-tillverkarna kunde ha gått ihop och haft en dialog med Nvidia för att stoppa fulspelet. Om de ville, förstås...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha vad skulle dom gjort för att "stoppa" Nvidia?

Om Nvidia vill så kan dom sluta sälja chip till 3:e part och bara tillverka egna kort, precis som hur Apple gör sina egna telefoner. Det finns noll krav på att någon AIB måste tillverka Nvidia kort. Det är AIB som är beroende av Nvidia, inte tvärtom. Du kan ju tänka själv hur det skulle gå för dom om Nvidia bara sa nope sorry vi säljer inte GPUer längre. Ni får nöja er med AMD. AIBs skulle konka direkt.

Visst är det skrämmande att Nvidia dominerar marknaden så totalt men AMD fortsätter ju att göra inget för att utmana dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Haha vad skulle dom gjort för att "stoppa" Nvidia?

Om Nvidia vill så kan dom sluta sälja chip till 3:e part och bara tillverka egna kort, precis som hur Apple gör sina egna telefoner. Det finns noll krav på att någon AIB måste tillverka Nvidia kort. Det är AIB som är beroende av Nvidia, inte tvärtom. Du kan ju tänka själv hur det skulle gå för dom om Nvidia bara sa nope sorry vi säljer inte GPUer längre. Ni får nöja er med AMD. AIBs skulle konka direkt.

Visst är det skrämmande att Nvidia dominerar marknaden så totalt men AMD fortsätter ju att göra inget för att utmana dom.

De vill nog inte börja tillverka egna kort och gå samma väg som 3dfx gjorde. De vet att partnertillverkarna är viktiga för dem. Det är viktigt att stoppa eventuellt fulspel. Med fulspel begränsar de AMDs möjligheter att konkurrera och stryper deras inkomster så att de får ännu mindre att sätta emot. Om Nvidia blir för stora kan de bestämma utvecklingstakt och höja priser precis hur de vill.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstått det vill nvidia att man inte använder samma namnscheman för nvidia och amdkort. Hur tillverkarna ska åstadkomma detta är upp till varje tillverkare. På det sättet hållerväl nvidia sig på laglig sida på sätt och vis. Om jag förstått det rätt dvs.
Så har jag förstått det rätt så är fritt fram för tillverkarna att välja ge nya namn till nvidias kort istället. I teorin iaf. Även om nvidia inte agerar eller blir missnöjda över det här så vet de ju att varumärkena är viktiga för försäljningen.
Det är här maktspelet kommer in. För nvidia vet ju om att som underleverantör så har man inte råd att lägga det varumärket man jobbat fram under flera år på den mindre konkurrenten som bara har 20% av marknaden. Givetvis ska det upparbetade namnet som man investerat i användas på det mest lönsamma sättet. Och mest lönsamt är ju nvidiakorten då de står för 70-80% av marknaden.
Så som jag har förstått det så är det i teorin möjligt för grafikkortstillverkarna att välja fritt vem som ska få behålla inarbetade namnet och vem som ska få nytt. Inga hållhakar vad jag hört. Men i praktiken är valet givet på förhand. Man får som marknadschef hos exempelvis asus/sapphire och liknande inte agera hur som helst utan sälj/marknadsandelar och avkastning kommer ge nvidia ensamrätt till det varumärke som man investerat i.

Aja. Läget är ovisst på några sätt så vi vet ju inte exakt vad allt kommer innebära.
However, det man kan säga oavsett är att tillverkarna ska ge fan i underleverantörernas namn och märken.
Låt underlevrantörerna göra det de gör bäst och håll fingrarna undran så blir det bättre för alla

ROG skärmar t.ex har ju g-sync endast.

Tror Nvidia hade klarat smällen om tillverkarna bytt deras namn, AMD tror jag kommer tappa betydligt mer. Konkurrensen har varit dålig länge och nu kommer det bli värre.

Skrivet av Ratatosk:

Inte därför Nvidia säljer mer, de flesta konsumenter har köpt Nvidia även när de gett mindre för pengarna.
Historiskt har AMD oftast gett mer för pengarna men det har på något sätt inte spelat någon roll för de flesta.

Exakt, kunderna skiter i vad korten drar i ström eller kostar. Bara det står Nvidia.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

ROG skärmar t.ex har ju g-sync endast.

Tror Nvidia hade klarat smällen om tillverkarna bytt deras namn, AMD tror jag kommer tappa betydligt mer. Konkurrensen har varit dålig länge och nu kommer det bli värre.

Exakt, kunderna skiter i vad korten drar i ström eller kostar. Bara det står Nvidia.

Varumärket är som sagt viktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |