Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

@Zotamedu

I Norge tar i.a.f. Posten Norge (som vi känner som Bring då) 158 NOK oavsett om du gör importdeklarationen eller om de gör den, de kallar det bara en avgift för tullagerkostnaden (Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad) om du gör den själv. Känner bara till Finland som exempel på land där man kommer undan gratis om man gör deklarationen själv (de har en webbtjänst, du erbjuds att använda den och speditörerna har redan skickat in uppgifterna). Inte säkert det förblir gratis i Finland dock. Tullverket lät sig meddela i januari att de skulle ta fram en webbtjänst för privatpersoner, nuvarande hantering är bara temporär och är ju helt enkelt att du fyller i deras gamla blankett från 2007, som företag normalt använder om de behöver göra det på papper – vilket såklart inte importfirmor och speditörer gör.

Eller ja, du kan göra det gratis i Tyskland också, om du kan infinna dig hos tullmyndigheten som precis som här kan vara långt ifrån var du bor.

@Amstaff

Använd en package forwarding-tjänst så du får en adress borta i Asien för de att skicka varor till om det är ett problem för dig.

Det var ju snällt av dem att tvinga igenom ändringen innan tjänsten är färdig. Har de någon tidplan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Petterk:

som bland annat är så slö för att Kina är så otidsenliga att de inte vill skicka exportdeklarationen elektroniskt.

Finns det ens något sätt att skicka exportdeklarationen elektroniskt om det skickas med posten från utlandet? Postförsändelser från Japan brukar ha en CN22-blankett på papper. Däremot kan andra speditörer än vanliga posten skicka sådant elektroniskt.

Permalänk
Medlem

@Clousseau72

Exemplet du tog upp verkar vara en 1 m Micro-USB-kabel. Det vet jag inte om det är så bra exempel då du kan hitta dessa för under 30 kr inkl frakt i Sverige, samt för 89:90 kr för en billigare variant på Kjell då och därifrån kan du ju handla fraktfritt och utan mer än några minuter väntetider om du snubblar in i butiken och därav att de tar dessa priser. Pratar vi NoN kan du köpa en "laddkabel" för 49 kr över disk eller fraktfri med brevfrakt. Knappast någon förlust att köpa den varan inom landet. Att betala 25 kr inkl frakt till en återförsäljare i Kina eller betala 30 kr inkl frakt till en återförsäljare i Sverige gör varken till eller från, förutom att den för 25 kr hamnar på 106,25 kr efter moms och avgift då. Kabeln kostar likväl bara någon krona direkt från tillverkaren.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Clousseau72

Exemplet du tog upp verkar vara en 1 m Micro-USB-kabel. Det vet jag inte om det är så bra exempel då du kan hitta dessa för under 30 kr inkl frakt i Sverige, samt för 89:90 kr för en billigare variant på Kjell då och därifrån kan du ju handla fraktfritt och utan mer än några minuter väntetider om du snubblar in i butiken och därav att de tar dessa priser. Pratar vi NoN kan du köpa en "laddkabel" för 49 kr över disk eller fraktfri med brevfrakt. Knappast någon förlust att köpa den varan inom landet. Att betala 25 kr inkl frakt till en återförsäljare i Kina eller betala 30 kr inkl frakt till en återförsäljare i Sverige gör varken till eller från, förutom att den för 25 kr hamnar på 106,25 kr efter moms och avgift då. Kabeln kostar likväl bara någon krona direkt från tillverkaren.

Kabeln finns inte ens att köpa i Sverige vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Finns det ens något sätt att skicka exportdeklarationen elektroniskt om det skickas med posten från utlandet? Postförsändelser från Japan brukar ha en CN22-blankett på papper. Däremot kan andra speditörer än vanliga posten skicka sådant elektroniskt.

De kan alltid utforma en tjänst för e-handlare där det är möjligt om inte annat, då kan de få rabatt på speditionsavgiften (och kan kanske betala den istället för att det hamnar på mottagaren). Det är ju just att denna typ av försändelser kräver manuell hantering som är problemet som gör att PostNord bara hann med 800 000 aviseringar i mars, vilket bör vara typ hälften av paketen som inkom. Nya maskinen som kommer sensommaren kommer ju bara delvis avhjälpa problemen. Inom EU kommer det bli krav på att överföra denna information elektroniskt även på brev så småningom, och det går redan i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Kabeln finns inte ens att köpa i Sverige vad jag vet.

Men varför jämföra den med en för 159,90 kr från Kjell & Co? Det är knappast en kvalitetskabel det rör sig om för 20 kr + frakt. Det blir ju som att jämföra 1 L komjölk från Arla med 1 L ekologisk getmjölk från Tyskland. Alltså att man jämför något billigt med något dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Stor kostnad? Säljare tjänar att få tillbaks sakerna utan förlora nåt på det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inom EU kommer det bli krav på att överföra denna information elektroniskt även på brev så småningom, och det går redan i många fall.

Hur menar du? Jag skickade nyligen en försändelse till Storbritannien och eftersom det är ett EU-land behövde jag bara fylla i den nedre delen (alltså den där man intygar att man inte skickar något farligt eller förbjudet). Där finns det väl inget behov av att digitalisera något? Det är ju ändå inget som behöver skrivas av för någon postanställd. Det stora problemet är innehållsdeklarationen, men den behövs ju ändå inte inom EU. Om det däremot är något samarbete med andra länder, t.ex. Norge, är det förstås en annan sak om det innebär att det alltid är elektroniskt om man skickar mellan EU och Norge, men du får nog svårt att förmå folk i andra världsdelar att göra detta elektroniskt för försändelser som ska till EU. Alla kanske inte ens har tillgång till en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur menar du? Jag skickade nyligen en försändelse till Storbritannien och eftersom det är ett EU-land behövde jag bara fylla i den nedre delen (alltså den där man intygar att man inte skickar något farligt eller förbjudet). Där finns det väl inget behov av att digitalisera något? Det är ju ändå inget som behöver skrivas av för någon postanställd. Det stora problemet är innehållsdeklarationen, men den behövs ju ändå inte inom EU. Om det däremot är något samarbete med andra länder, t.ex. Norge, är det förstås en annan sak om det innebär att det alltid är elektroniskt om man skickar mellan EU och Norge, men du får nog svårt att förmå folk i andra världsdelar att göra detta elektroniskt för försändelser som ska till EU. Alla kanske inte ens har tillgång till en dator.

Det rör sig ju inte om export eller något de behöver deklarera i ditt fall. Det är något de uppmuntrar att göra elektroniskt vid export/import och du skickar in uppgifterna elektroniskt när du exporterar något från EU i regel. Är du importör och föranmäler något så gör du det elektroniskt, de som exporterar något till EU kan göra det elektroniskt (exportdeklarationen, alltså innehållsförteckningen) istället för att enbart lämna över pappersvarianten enligt de regelverk som redan finns. Startar China Post upp en tjänst så kan de själva sitta och registrera uppgifterna manuellt, och då får en billigare (för mottagaren) och snabbare hantering i utbyte. Meningen är att tullhanteringen ska övergå till att bli helt elektronisk i EU, men det krävs ju att andra länder utanför vill delta om de ska få del av fördelarna också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men varför jämföra den med en för 159,90 kr från Kjell & Co? Det är knappast en kvalitetskabel det rör sig om för 20 kr + frakt. Det blir ju som att jämföra 1 L komjölk från Arla med 1 L ekologisk getmjölk från Tyskland. Alltså att man jämför något billigt med något dyrt.

Den kabeln jag köpte är av mycket hög kvalité med utbytbara magnetkontakter (Micro, USB-C och 8-pin) i butiksförpackning och har trasselfri nylonöverdragen kabel. Vill påstå att Kjell & Co inte kommer i närheten av den kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Den kabeln jag köpte är av mycket hög kvalité med utbytbara magnetkontakter (Micro, USB-C och 8-pin) i butiksförpackning och har trasselfri nylonöverdragen kabel. Vill påstå att Kjell & Co inte kommer i närheten av den kabeln.

Min fetning, vill påstå att det inte var poängen. Kjell & Co är inte ute efter kvalité, men det finns andra alternativ som har både högre kvalité och lägre priser. Både vad det gäller butiker och e-handlare. Magnetkontakter brukar sällan fungera, så personligen hade jag hållit mig borta från en sådan produkt. Alla exempel (utanför Apple) jag sett har gått sönder efter ett tag. Är den däremot värd 126,25 kr för dig så är den värd det. Då är det fritt fram att beställa den för 20 kr + 21 kr frakt. Finns ingen anledning att sluta med den typen av handel, men finns heller ingen anledning att göra det billigare om det inte skickas DDP eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Skickade följande mejl till Martin Appel på PCförAlla för en tid sedan:

"Hej,

vad blir priset om jag köper en laddkabel på Aliexpress för 20SEK + frakt +tull + moms?

Jag räknar 20 SEK + 5 SEK(25% moms)+ 1,34 SEK(6,7% tull) + 21 SEK(brevporto) = 47,34 SEK

motsvarande på Kjell & Co kostar 159,90 SEK + 49 SEK (frakt) = 208,90 SEK

Kjell & Co köper dessutom till bulkpris vilket ger ett betydligt lägre pris än jag betalar. (Bulkpris på
Alibaba var 14,70SEK.)

De mervärden Kjell & Co erbjuder är ointressanta för mig då jag jämför näthandel. Det innebär dessutom
alltid en kostnad att ta sig till butiken som man inte får glömma när man jämför.

Även om jag skulle få en defekt vara från Aliexpress blir det billigare att beställa en ny så möjligheten
att reklamera varan är ointressant.

Jag ser inga mervärden för gemene konsument att köpa samma saker under påhittade varumärken
Roxcore (Kjell & Co), Andersson (NetonNet) etc. till betydligt högra pris i Sverige. De ENDA som tjänar på det är ägarna till dessa kedjor som troligtvis ändå gör sitt yttersta för att slippa betala skatt i Sverige via avancerad skatteplanering som inte vanligt folk kan genomföra. "

skickade ytterligare ett mejl när jag funderat över en kopp kaffe...

"De låga priserna är bland annat möjliga på grund av usla arbetsförhållanden i många kinesiska fabriker. Ansvarsfulla företag som H&M och Clas Ohlson ställer höga krav på de fabriker man gör affärer med och man gör ständiga kontroller. Även om rutinerna ibland misslyckas ger de oss konsumenter en helt annan trygghet än om vi handlar från en okänd kinesisk sajt."

Har du missat det otaliga artiklar som publiceras i media?

https://www.expressen.se/geo/barn-arbetade-upp-till-14-timmar...

Det är ju i många fall SAMMA fabriker som tillverkar Roxcore (Kjell & Co) Andersson (NetonNet).

Enda skillnaden är att du tydligen anser att det är mer rätt när ägarna till Kjell & Co, NetonNet etc blir rika på SAMMA arbetares usla anställningsförhållanden?

Jag anser att det är ett hyckleri och dubbelmoral att handla dessa varor till överpriser av svenska företag och försöka döva sitt samvete att man gör rätt.

Samma sak gäller Biltema, IKEA, H&M och alla andra företag som profiterar på usla anställningsförhållanden i fattiga länder.

Ett rent samvete är det dyraste man kan köpa för pengar..."

Tycker du det är konstigt at Kjell & co har helt andra omkostnader med butiksnät, svenska anställda samt svenska skatter och avgifter?

Dessutom brukar just sladdar vara där butiker tar ut högst marginaler. Det beror nog på att lågmarginalbranscher som elektronikkedjor etc hållit uppe priset i just det segmentet då deras marginaler varit mycket låga på kärnsortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tycker du det är konstigt at Kjell & co har helt andra omkostnader med butiksnät, svenska anställda samt svenska skatter och avgifter?

Dessutom brukar just sladdar vara där butiker tar ut högst marginaler. Det beror nog på att lågmarginalbranscher som elektronikkedjor etc hållit uppe priset i just det segmentet då deras marginaler varit mycket låga på kärnsortimentet.

Då kanske det börjar bli dags att ändra på svenska skatter o skatt på skatter.
Som jag fattat det så skiter han i om mellanhanden kjell finns eller ej.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Tycker du det är konstigt at Kjell & co har helt andra omkostnader med butiksnät, svenska anställda samt svenska skatter och avgifter?

Dessutom brukar just sladdar vara där butiker tar ut högst marginaler. Det beror nog på att lågmarginalbranscher som elektronikkedjor etc hållit uppe priset i just det segmentet då deras marginaler varit mycket låga på kärnsortimentet.

Om inte Kjell & Co tillför mervärden för mig som motsvarar merkostnaderna väljer jag bort dem. Jag gör precis som Kjell & Co och handlar där jag får bäst pris utan fördyrande mellanhänder. Surt för dem, bra för mig.

Det är en mycket tydlig trend att fysiska butiker försvinner. Titta bara på H&M som lägger ner ca 300 i Europa och flyttar dem till mindre utvecklade marknader.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Då kanske det börjar bli dags att ändra på svenska skatter o skatt på skatter.
Som jag fattat det så skiter han i om mellanhanden kjell finns eller ej.

Precis. En som fattat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande:

Hade de väntat i ett halvår, hade folk fortsatt beställa grejer i ett halvår i förhoppning om att de skulle slinka igenom. Förmodligen hade det blivit lika mycket att skicka tillbaka i slutändan.Är det alltså så att du bor i Korea men bekymrar dig över avgifter som du får betala till Postnord för import av komponenter till Sverige?Hur mycket du får i lön i Korea beror på var du bor och jobbar. Om du flyttar till ett kwalliso, märker du nog att lönen inte blir så hög. Jag vet inte hur det är med fakturaavgifter i Korea, men jag har varit med om att företag gett fakturarabatt i Japan om man valt ett billigare betalsätt och självklart är det en bra idé att ta olika betalt beroende på hur pass dyrt betalsätt man väljer att använda så att de som väljer billiga betalsätt inte sponsrar dem som väljer dyra betalsätt.Ingen fara; den billiga kommer att testas av mottagaren. Det är bara för dig att räkna antalet brandbilar som kör iväg så kan du bedöma hur farlig den är. :-)Det är ju alltid någon annans fel, så det är allt det som andra beställer som är onödig skit medan det man själv beställer inte är onödig skit, även om man skulle råka beställa samma sak som någon annan.Om en säljare anger fel avsändarland, bör du kunna kräva ersättning genom Ebay för falsk marknadsföring.Problemet är väl också att personalstyrkan är helt ny och inte har tillräcklig vana av dessa saker. Då väljer man alltså att sparka alla så att man får personal med ännu mindre vana av detta. Var har du läst att personalen ska sparkas?Hur många paket en speditör behöver hantera är irrelevant; man ser helt enkelt till att ha tillräckligt med personal för att förtulla allt tillräckligt snabbt. Hanterar man många paket, behöver man en större personalstyrka.Hur det internationella postavtalet är formulerat är Postnords problem. Frakten är redan betald och det är inte detta som Postnord fakturerar för vid importen.

Ja, jag är trots allt svensk så det skulle ju kunna tänkas att jag någon dag vill flytta tillbaks till det enda landet på jorden där jag inte är utlänning.

Varför skulle jag tycka det är kul att Sverige skjuter sig självt i foten bara för att jag bor utomlands?

Och angående lön så tjänar även de lägsta rangen av arbetare (illegala utlänningar) runt 800kr om dagen genom knegande. Jag gissar att en postman i Korea drar in ca. 20k efter skatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hanthe01:

Låter som en småföretagare med alldeles för små marginaler. ¯\_(ツ)_/¯

Alla tävlar vi på samma globala marknad nu för tiden. Det ska vara något väldigt unikt för att man ska kunna ta ut några överpriser för att kompensera för onödiga kostnader.

Permalänk
Medlem

Om folket vill att något ska göras åt Postnords "Avgift", så i teorin vad hindrar folk köpa 100st, 1kr saker i separata transaktioner få dom levererade. Men inte hämta ut dom.

Det går säkert köpa varor som kostar mindre än 1 kr om man verkligen vill leta. Går nog komma ner i skitvarar för några ören.
Finns en tonvis med varor som är på auktion på för få ören, nog inte svårt att ordna en bot som bjuder på varor under "X" ören, och få den på automatik att köpa varor för låg summa.

Postnord skulle förlora oerhörda pengar.

Och låt oss säga att det är en grupp på 500 personer i hela sverige som gör detta i en grupp varje vecka.
50.000 paket varje vecka som POSTNORD måste sortera, skicka ut AVI, och sedan returera till Kina.

Tja... Postnord skulle snabbt inse att detta dom gör att tar ut en avgift skulle försvinna snabbt.

Bara en kul spekulation...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Om folket vill att något ska göras åt Postnords "Avgift", så i teorin vad hindrar folk köpa 100st, 1kr saker i separata transaktioner få dom levererade. Men inte hämta ut dom.

Det går säkert köpa varor som kostar mindre än 1 kr om man verkligen vill leta. Går nog komma ner i skitvarar för några ören.
Finns en tonvis med varor som är på auktion på för få ören, nog inte svårt att ordna en bot som bjuder på varor under "X" ören, och få den på automatik att köpa varor för låg summa.

Postnord skulle förlora oerhörda pengar.

Och låt oss säga att det är en grupp på 500 personer i hela sverige som gör detta i en grupp varje vecka.
En halv miljon paket varje vecka som POSTNORD måste sortera, skicka ut AVI, och sedan returera till Kina.

Tja... Postnord skulle snabbt inse att detta dom gör att tar ut en avgift skulle försvinna snabbt.

Bara en kul spekulation...

Det borde väl i lagens mening räknas som sabotage?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Om folket vill att något ska göras åt Postnords "Avgift", så i teorin vad hindrar folk köpa 100st, 1kr saker i separata transaktioner få dom levererade. Men inte hämta ut dom.

Det går säkert köpa varor som kostar mindre än 1 kr om man verkligen vill leta. Går nog komma ner i skitvarar för några ören.
Finns en tonvis med varor som är på auktion på för få ören, nog inte svårt att ordna en bot som bjuder på varor under "X" ören, och få den på automatik att köpa varor för låg summa.

Postnord skulle förlora oerhörda pengar.

Och låt oss säga att det är en grupp på 500 personer i hela sverige som gör detta i en grupp varje vecka.
En halv miljon paket varje vecka som POSTNORD måste sortera, skicka ut AVI, och sedan returera till Kina.

Tja... Postnord skulle snabbt inse att detta dom gör att tar ut en avgift skulle försvinna snabbt.

Bara en kul spekulation...

Att ni med dessa förslagen ens orkar. Tänker inte ens förklara varför det är en dum idé. Det kommer säkert sluta med inkasso från folket som gör det här, oavsett om varan skickad tillbaka eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Det borde väl i lagens mening räknas som sabotage?

Skulle det kanske räknas som, är ingen advokat.

Fast tja, om folk inte visar sitt missnöje med saker dom är missnöjda här i världen så kommer världen bli fördjävlig.

När man tycker något är fel så ska man visa det. Simpelt.

Men detta är endast en kul teoretisk diskution för mig.

Skrivet av gurkburk92:

Att ni med dessa förslagen ens orkar. Tänker inte ens förklara varför det är en dum idé. Det kommer säkert sluta med inkasso från folket som gör det här, oavsett om varan skickad tillbaka eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

För det är omöjligt att beställa till en adress där ingen vid det namnet bor ?

Sven Andersson
Stockholm
Drottninggatan 12

eller....

En random adress from Eniro skulle också vara omöjligt ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är olagligt att beställa varor som man inte ämnar att hämta ut.

Skrivet av JD:

Väntar på citat.

*crickets*

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane: Men vafan, det är mer än 50 000 paket i veckan som redan har åkt tillbaka och det gör det bara mer värt för PostNord att fortsätta ta ut avgiften, de som betalar in avgiften betalar mer än lönerna och lokalerna för avgiften vilket som. Ökar kostnaderna kommer de höja avgiften dessutom. Sen att du orsakar skada för PostNord är tillräckligt för att de skulle kunna stämma dig civilt, om det inte är något som kan gå som oredligt förfarande enligt brottsbalken. Vad du har för uppsåt bör inte vara några problem att visa. Säljarna kommer spärra Sverige så du inte kan beställa billiga prylar med fri frakt om det fortsätter dessutom.

Det är helt verklighetsfrämmande att tro att PostNord skulle sluta ta ut avgiften (och således moms) bara för att ni inte betalar för det ni beställer, alla andra länder har också speditionsavgifter, även de som inte har något tröskelvärde eller låga tröskelvärden. PostNords låg på 125 kr innan första mars, det är bara att de struntade i hanteringen innan dess, alla andra speditörer tog ut sin i regel.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Kjell & co köper in samma kina kablar som säljs på internet.
Märken spelar ingen roll längre, allting är nästan alltid tillverkat i kinesiska fabriker.
Få har egna fabriker idag, som bäst kanske dom monterar produkterna själva av komponenter tillverkade i kina och det är bara för att kineserna inte ska stjäla produkten och konkurrera ut dom som har patenten.

Du kan hitta samma varor under 1000 olika märken eller utan något märke alls, alltihopa är tillverkat i samma fabriker.

När man beställer 10 000 kablar med eget märke så kan man klicka i boxar i beställningsformuläret om man vill ha vissa färger, mönster, eller smådetaljer som gör att dom ska skilja sig lite ifrån andra kablar.
Men det är ändå samma kabel från samma fabrik.

Vissa fabriker gör bara kablar, vissa gör fiskerullar osv.
Det finns en enorm fabrik i Kina som nästan ensamt har världsmonopol på svetshjälmar, dom gör tusentals olika modeller och det är det enda dom gör. Du kan se dom under tusentals olika märken med stora prisskillnader fast det är samma fabrik som har gjort allihopa.

Permalänk
Medlem

@lingon37: Det är ingen som påstått att Kjell & Co är annat än en dyr återförsäljare, men det du köper för 10 Yuan på en nattmarknad i en liten stad i Kina är förmodligen någon form av andrasorteringsvaror, ibland från fabriker med sämre anseende. Kjell & Co är fortfarande inget mått för hur mycket något kostar i svensk handel, att prata om kablar för 159,90 + 49 kr frakt (när de har kablar för 89,90) är bara löjligt när du kan beställa motsvarande från en svensk kedja för 49 kr inkl frakt. Går jag till ICA för att köpa ost till pålägg så går jag inte och köper en ost som kostar över 300 kr/kg, alldeles oavsett om ICA är vart jag hittar den billigaste osten eller inte.

Vad det gäller billiga kablar kan du beställa dessa från andra länder än Kina, är löner saken du tänker på så har Kina relativt höga löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Om inte Kjell & Co tillför mervärden för mig som motsvarar merkostnaderna väljer jag bort dem. Jag gör precis som Kjell & Co och handlar där jag får bäst pris utan fördyrande mellanhänder. Surt för dem, bra för mig.

Det är en mycket tydlig trend att fysiska butiker försvinner. Titta bara på H&M som lägger ner ca 300 i Europa och flyttar dem till mindre utvecklade marknader.

Jo, vet inte om det var du som skrev originalinlägget, men personen som gjorde det verkade upprörd över prisskillnaden och jag gav i princip en bakgrund till den. Sedan togs i hans exempel bara paketpriset (eller brevportot) med i jämförelsen, som det ser ut nu kommer väl en avgift tillkomma oavsett på runt 70 kronor för allt utanför Europa (eller gäller det bara Kina?), så man lär väl få vända sig till europeiska handlare iallafall (med mellanhänder) för dessa sladdar och liknande iallafall?

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

som det ser ut nu kommer väl en avgift tillkomma oavsett på runt 70 kronor för allt utanför Europa (eller gäller det bara Kina?),

Det tillkommer 75 kr+moms på försändelser från samtliga länder utanför EU:s momsområde. Skickas det från EU:s momsområde är det säljaren som betalar moms, antingen i Sverige eller avsändarlandet, och då tillkommer det inget mer vid leverans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Att ni med dessa förslagen ens orkar. Tänker inte ens förklara varför det är en dum idé. Det kommer säkert sluta med inkasso från folket som gör det här, oavsett om varan skickad tillbaka eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Har lite att göra ikväll så jag jag orkar! Det som stör mig är att du kan betala 99kr i frakt från Tyskland (DHL) för ett helt jävla avgasssystem .Testa och se vad det skulle kosta med Postnord inom Sverige. Skit ska ha skit! Sen att Postnord är så inXXXade och tror att folk hämtar ut saker för några kronor så ja behöver man säga något mer än att IQ uppenbarligen inte finns i alla företag.

Tror en dagisunge skulle förstå hur det skulle sluta med en avgift som övertiger värdet ett med par 100% men men kul att se att det blev som man visste att det skulle bli! Riktigt glädjande faktiskt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

"är bara löjligt när du kan beställa motsvarande från en svensk kedja för 49 kr inkl frakt."

Den kabeln kan du beställa från AliExpress för 4,90SEK . Ett tangentbord som säljs för 99:- i affären ger de kanske 4-5SEK för.

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Sen att Postnord är så inXXXade och tror att folk hämtar ut saker för några kronor så ja behöver man säga något mer än att IQ uppenbarligen inte finns i alla företag.

Har du något bevis på att Postnord tror att folk är så insnöade? Jag såg en artikel för ett tag sedan, i februari kanske, där Backteman trodde att en massa försändelser inte skulle hämtas ut och det verkar ju ha stämt om det nu är 200.000 försändelser som ska returneras till avsändaren.