The freenas installation on ada1 has failed

Permalänk
Medlem

The freenas installation on ada1 has failed

Hejsan!

Försöker installera freenas på min server dator, men får enbart upp detta "the freenas installation on ada1 has failed"
Men får enbart upp det om jag väljer att installera det på min ssd, väljer jag någon annan hdd så funkar det suveränt. Har testat att formatera ssd etc. Har försökt o googla men hittar inte någon lösning, någon som har någon lösning?

/Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Har du gjort burn in processen från FreeNAS forumet på samtliga diskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Har du gjort burn in processen från FreeNAS forumet på samtliga diskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, troligtvis inte. Har du möjlighet o länka?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Har även testat med en annan ssd, men samma problem där. Har även bytt sata port etc.

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

installerar du inte freenas på usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

installerar du inte freenas på usb?

Icke, har en ssd liggandes därför. Skulle du rekommendera det istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Hejsan!

Försöker installera freenas på min server dator, men får enbart upp detta "the freenas installation on ada1 has failed"
Men får enbart upp det om jag väljer att installera det på min ssd, väljer jag någon annan hdd så funkar det suveränt. Har testat att formatera ssd etc. Har försökt o googla men hittar inte någon lösning, någon som har någon lösning?

/Kevin

Finns ett antal saker som kan vara fel:
1. Hårddisken
2. Satakabeln - kan tyckas otroligt men är en riktig bov och kan sänka vilken freenas som helst. Har även hänt mig tidigare.
3. Din kontroller och AHCI krånglar med din SSD - testa IDE-mode istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Finns ett antal saker som kan vara fel:
1. Hårddisken
2. Satakabeln - kan tyckas otroligt men är en riktig bov och kan sänka vilken freenas som helst. Har även hänt mig tidigare.
3. Din kontroller och AHCI krånglar med din SSD - testa IDE-mode istället

Hejsan! Har testat o byta både hdd samt testat en annan kabel.
Mitt mobo (asus prime A320M-A) har dessvärre enbart stöd för AHCI/raid så har ingen möjlighet o testa IDE

Tack för tipsen iaf!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Icke, har en ssd liggandes därför. Skulle du rekommendera det istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har så länge jag kört Freenas alltid kört boot på USB. Har en SSD i min server också men använder den som jaildisk
OS på min ligger strax över 5Gb och ser det som waste om jag skulle "slösa" en hel SSD på det. Sällan man startar om också och det tar inte så jättelång tid ändå.

Men det beror såklart på vad man använder servern till. Min är enbart plex-server och torrent-downloader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Jag har så länge jag kört Freenas alltid kört boot på USB. Har en SSD i min server också men använder den som jaildisk
OS på min ligger strax över 5Gb och ser det som waste om jag skulle "slösa" en hel SSD på det. Men det beror såklart på vad man använder servern till. Min är enbart plex-server och torrent-downloader

Ah sant! Skulle du rekommendera att köpa ett "riktigt" usb minne, eller går det lika bra med ett "billighetsmärke" tror du?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Ah sant! Skulle du rekommendera att köpa ett "riktigt" usb minne, eller går det lika bra med ett "billighetsmärke" tror du?

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/usb-minne/sa...

Tror det är den här jag har, ser ut som den nu har utgått ur weblagret
99:- för en bootdisk är överkomligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/usb-minne/sa...

Tror det är den här jag har, ser ut som den nu har utgått ur weblagret
99:- för en bootdisk är överkomligt

Strålande!

Visa signatur

/////Mvh Kevin