Vilken mediaspelare använder ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är nog detta han syftar på https://m.sweclockers.com/nyhet/24135-mediaspelaren-mpc-hc-la...
Edit. Misstolkade ditt inlägg en aning, men det som svider lite är att det inte kommer nya versioner, i dagsläget behövs det ju inte direkt då den stöder allt man slänger på den. Men tekniken står ju inte direkt still, så i värsta fall kanske den hamnar på efterkälken om några år.
Är inte heller vän med VLC utöver det faktum att den spelar "högre by default" och att man kan höja volymen utan att öka volymen i sina högtalare.
Gillar också att man enkelt kan få ut ljudspåret ur en video och spara som en ljudfil, hjälpt mig många gånger då det inte är så praktiskt att behöva föra över en hel film till sin Mp3-spelare bara för att man gillar soundtracket.

För min del så har jag inte hittat något som kombinationen MPC-HC med madVR och LAV Filters inte kan spela upp ännu. Som jag sa, kvalitetsmässigt så är det svårslaget. Det kommer säkert komma något format längre fram som inte kommer fungera fullt ut men allt som finns idag funkar klockrent. Och det som finns idag kommer nog räcka långt framåt

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt skin ut för GOM Player (ingen reklam):

Hämta det här:
https://ufile.io/xezd6

Tycker att GOM Player förtjänar lite mer kärlek än vad det får här på Sweclockers
http://player.gomlab.com

Permalänk
Medlem

@ITViking: CYBERLINKS POWERDVD ULTRA

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Använder folk mediaspelare fortfarande? Kör browsern till allt.
Skulle jag mot förmodan ha lite lokalt så lägger jag det i ett share för Plex så har jag ju tillgång till det vart jag än är.

Använder annat än Svenssons fortfarnde webbläsaren till att konsumera media?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så här ser mitt skin ut för GOM Player (ingen reklam):

https://i.imgur.com/Ib7vv8T.png

Hämta det här:
https://ufile.io/xezd6

Tycker att GOM Player förtjänar lite mer kärlek än vad det får här på Sweclockers
http://player.gomlab.com

GOM player har endast stöd för det OS som vi inte diskuterar i den här tråden...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

GOM player har endast stöd för det OS som vi inte diskuterar i den här tråden...

Sorry! Missade det då jag svarade via mobilen. Ser inte forumdelen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plex i Kodi såvida det inte är en enskild lösryckt videofil, då är det VLC som gäller.
Med familj med i bilden så är Plex det smidigaste sättet jag sprungit på att få en centraliserad lösning med biblioteksfunktion, multianvändarstöd i singleuser-system (i det här fallet TV-nuc:en i vardagsrummet) och plattformsoberoende. Tyvärr finns inte nativespelaren till Linux, men det är en smäll jag kan ta.
Hade jag bara mig själv att ta med i beräkningen skulle jag nog återgå till endast Kodi, men då med en centraliserad inloggning och sådär, så att saker och ting är synkade på en lägre nivå.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Plex i Kodi såvida det inte är en enskild lösryckt videofil, då är det VLC som gäller.
Med familj med i bilden så är Plex det smidigaste sättet jag sprungit på att få en centraliserad lösning med biblioteksfunktion, multianvändarstöd i singleuser-system (i det här fallet TV-nuc:en i vardagsrummet) och plattformsoberoende. Tyvärr finns inte nativespelaren till Linux, men det är en smäll jag kan ta.
Hade jag bara mig själv att ta med i beräkningen skulle jag nog återgå till endast Kodi, men då med en centraliserad inloggning och sådär, så att saker och ting är synkade på en lägre nivå.

Det finns en linuxspelare till den om du letar runt lite i Plex forumet, med färdiga .deb paket.
Men sist jag kollade så var den sista unbuntversionen som stöds 16.04 LTS.
Har inte själv provat den, men hade tänkt göra det inom kort.
Hoppas dock på att det kommer en ny uppdateradversion till kommande LTS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kodi till allt jag ser på TVn.
MPC-BE till allt på datorn.
Plex har jag aldrig begripit mig på varför man använder. Någon får gärna förklara för mig vad fördelarna gentemot Kodi/MPC är. Eller är plex för folk som inte har en dedikerad HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Det finns en linuxspelare till den om du letar runt lite i Plex forumet, med färdiga .deb paket.
Men sist jag kollade så var den sista unbuntversionen som stöds 16.04 LTS.
Har inte själv provat den, men hade tänkt göra det inom kort.
Hoppas dock på att det kommer en ny uppdateradversion till kommande LTS.

Jo, OpenPHT fanns ju tidigare, men utvecklingen där är ju inte den mest aktiva direkt (senaste release för över ett år sedan), och inte heller var det någon överdriver fördel med den kontra kodipluginet eller webbläsargränssnittet vad jag kan minnas. Dessutom har jag, som undviker allt vad Ubuntu heter, ingen större lust att sitta och kompilera eller paketera om saker om jag kan undvika det.

Skrivet av zyy:

Kodi till allt jag ser på TVn.
MPC-BE till allt på datorn.
Plex har jag aldrig begripit mig på varför man använder. Någon får gärna förklara för mig vad fördelarna gentemot Kodi/MPC är. Eller är plex för folk som inte har en dedikerad HTPC?

Fördelen mot Kodi är (enligt mig) framför allt att libraryfunktionen ligger central på servern, till skillnad mot Kodi där varje enskild enhet på egen hand håller reda på vad som är sett och inte. Visst, har man bara en enda enhet man som enda användare kollar via, exempelvis en HTPC, så finns ingen anledning att välja Plex som lösning. Men, har man en situation som här hemma, där vi är fyra användare på än fler enheter, som var och en vill kunna följa samma serie på olika ställen i serien, utan att komma ihåg själv exakt vilket avsnitt man var på, och dessutom vill kunna streama utanför hemmet vid behov, ja då är Plex en utmärkt lösning.
Kort sagt, en privatlösning av typen Netflix.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

F2K, VLC och Plex. I mobilen är det VLC eller BlackPlayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jo, OpenPHT fanns ju tidigare, men utvecklingen där är ju inte den mest aktiva direkt (senaste release för över ett år sedan), och inte heller var det någon överdriver fördel med den kontra kodipluginet eller webbläsargränssnittet vad jag kan minnas. Dessutom har jag, som undviker allt vad Ubuntu heter, ingen större lust att sitta och kompilera eller paketera om saker om jag kan undvika det.

Jo men visst, så är det ju, den som utvecklade OPHT är inte jätteaktiv.
Har dock inte provat Kodi + plugin. Får känslan av ett "halvtaskigt lapptäcke".
Men som sagt jag har inte provat...det funkar kanske jätte bra. Ska ta och testa !
Kodi i sig själv kör jag med för tillfället...för att prova och försöka få kläm på det.
Kodi har sina styrkor helt klart, det enda jag stör mig på hos Kodi (som för visso är en väldigt stor grej för mig och ganska avgörande) är möjligheten till att bygga egna bibliotek, grupper eller avdelningar(vet inte vad jag ska kalla det), helt oberoende av varandra. I PMS så lägger man ju till bibliotek hur man vill och kan döpa dom till vad man vill med egna scrapers för respektive del. När man sedan dra igång PHT så är dyker dessa bibiliotek så som man namngivit dom i PMS. Men i Kodi får jag inte till det så. Det blir bara typ Filmer(Movies) och Serier(Videos). Detta beror säkert på min okunskap. Jag anser mig själv någorlunda normalbegåvad, men jag reder inte ut det här med "Noder" i Kodi. Det känns onödigt krångligt.

Undviker gärna också att kompilera saker om jag kan.
Men till skillnad från dig så håller jag mig ifrån allt annat utom Ubuntu(varianten jag använder är Xubuntu)...men alla är vi olika. Vilket ju är det fina i "Kråksången" !

Visa signatur