Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Comhem fiberlan vlan id

Nån som har koll på vilka vlan id comhem fiberlan kör med för internet,tv,tele?

Tänkte ställa min router först utan att "nat:a" via deras enhet som många föreslår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@tabm0de: Verkar vara det svåraste att få tag i, jag har samma problem. Supporten på comhem kan/vill inte hjälpa till utan anser att deras support inte gäller egna router. Trots att frågan handlar om vilket vlan tagg dem skickar sin trafik via

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av mikael19888:

@tabm0de: Verkar vara det svåraste att få tag i, jag har samma problem. Supporten på comhem kan/vill inte hjälpa till utan anser att deras support inte gäller egna router. Trots att frågan handlar om vilket vlan tagg dem skickar sin trafik via

Flyttade 6månader sen för ifrån men gjorde en egen lösning, staten switch innan sen en till min router och en till deras

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Enkla svaret är att de INTE använder VLAN för att separera sina tjänster...

Det gör det tyvärr inte enklare att använda egen router. Men tydligen skall det fungera genom att konfiga enligt nedan som är från tråden "Com Hem Tivo med Asus RT-AC68U".

Skrivet av Darkus:

Det verkar som jag lyckats lösa det!
D.v.s Har fungerande Com Hem-kanaler och snabb uppkoppling på PS4'an enligt kopplingen i inledningen, utan att använda Com Hem-routern

Jag gjorde inställningarna i routern enligt dessa instruktioner:

https://community.bt.com/t5/YouView-Boxes/Asus-RT-AC68U-and-M...

- Use the following settings in LAN > IPTV:
- 'Choose IPTV STB Port' = None
- 'Use DHCP routes' = Microsoft
- 'Enable multicast routing (IGMP Proxy) = Enable
- 'Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Enable
- 'UDB Proxy (Udpxy) = 0

Tack @studiox_swe, som nämnde Multicast, så jag visste vad jag skulle Googla efter!

@Prelatur jag kollade instruktionerna i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Men det räckte att köra ISP-profil "ingen" och därmed slippa att experimentera med VID och Prio (vad det nu är?)
Kör RT-AC68U (firmware 3.0.0.4.380_4164)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Får du ut tjänsterna på varsin port utan VLAN-tag bör det enklaste och smidigaste vara att sätta dit en L2-switch med IGMP-stöd och där tagga trafiken själv och trunka till en eller flera access-switchar.
Kör så själv med stadsnät och IPTV från Viasat.