Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Måste man då inte själv lämna in något dokument till Tullverket innan man skickar den trasiga varan i retur till USA och dessutom skicka varan i retur innan ersättningsvaran skickas från USA?

Egentligen är det väl kanske så, men det är inte alltid företag ens kräver att man returnerar saker som är relativt billiga, har själv varit med om det flera gånger från en stor musikaffär i Tyskland att de skickat t ex ett par hörlurar värda 250-300kr utan att jag behövt skicka tillbaka de trasiga (de hade fått står för frakten för övrigt). I det fallet blir det ju förstås ingen tull/moms ändå eftersom det är EU.

I ditt fall tycker jag att det vore i alla fall moraliskt helt rimligt att reservdelar som går utan kostnad/garanti skulle vara helt utan avgifter, men jag är förstås ingen expert på reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kina beställning är riktig miljöbov. Beställ från Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns två transportvägar för en produkt från tillverkaren till konsumenten som jag ser det.
1. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När paketet är framme på Postnords lager transporteras den sedan till kundens postombud.
2. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När produkten är framme i Sverige landar den på postterminalen för att transporteras till t.ex. Kjell & Companys lager där de ökar priset med 100-1000%. Kund beställer produkten på deras hemsida, som skickas med post och levereras till postombud.

Är ingen expert inom området men kan verkligen inte se någon stor skillnad. Så länge du inte tillverkar produkten i Sverige med svenska råvaror har jag svårt att se att det skulle göra någon större skillnad om du handlar från Kina eller Sverige.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Finns två transportvägar för en produkt från tillverkaren till konsumenten som jag ser det.
1. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När paketet är framme på Postnords lager transporteras den sedan till kundens postombud.
2. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När produkten är framme i Sverige landar den på postterminalen för att transporteras till t.ex. Kjell & Companys lager där de ökar priset med 100-1000%. Kund beställer produkten på deras hemsida, som skickas med post och levereras till postombud.

Är ingen expert inom området men kan verkligen inte se någon stor skillnad. Så länge du inte tillverkar produkten i Sverige med svenska råvaror har jag svårt att se att det skulle göra någon större skillnad om du handlar från Kina eller Sverige.

Problemet är att alternativ 1 oftast innebär flyg medan alternativ 2 oftast innebär båt. Därför är alternativ 2 miljövänligare. Skickas det med båt från Kina till konsumenten är det nog ingen större skillnad mellan alternativ 1 och alternativ 2, men många konsumenter klarar inte av att vänta i 2-3 månader på sina varor. Det som leder till mest utsläpp är att handla i en fysisk butik istället för att handla på nätet eftersom man måste resa till och från butiken och eftersom utrymmet och arbetskraften inte utnyttjas lika effektivt.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Finns två transportvägar för en produkt från tillverkaren till konsumenten som jag ser det.
1. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När paketet är framme på Postnords lager transporteras den sedan till kundens postombud.
2. Via stort fartyg/flygplan från Kina till Sverige och några mellanlandningar. När produkten är framme i Sverige landar den på postterminalen för att transporteras till t.ex. Kjell & Companys lager där de ökar priset med 100-1000%. Kund beställer produkten på deras hemsida, som skickas med post och levereras till postombud.

Är ingen expert inom området men kan verkligen inte se någon stor skillnad. Så länge du inte tillverkar produkten i Sverige med svenska råvaror har jag svårt att se att det skulle göra någon större skillnad om du handlar från Kina eller Sverige.

Skrivet av Kommenterande:

Problemet är att alternativ 1 oftast innebär flyg medan alternativ 2 oftast innebär båt. Därför är alternativ 2 miljövänligare. Skickas det med båt från Kina till konsumenten är det nog ingen större skillnad mellan alternativ 1 och alternativ 2, men många konsumenter klarar inte av att vänta i 2-3 månader på sina varor. Det som leder till mest utsläpp är att handla i en fysisk butik istället för att handla på nätet eftersom man måste resa till och från butiken och eftersom utrymmet och arbetskraften inte utnyttjas lika effektivt.

Håller med, sedan kan man nog tycka att man är rätt lurad om man som det är i många fall köper exakt samma vara för 2-10 gånger pengarna, men i Sverige. Visst gör vi alla det i någon mån, men jag hatar i alla fall att "kasta pengar i sjön". Det finns också en del bra saker som man inte kan köpa i Sverige heller.

Permalänk

Fick precis paketet som jag tidigare nämnt här i tråden i brevlådan (ovanligt att det kommer i brevlådan (lägenhet)) efter att ha för två veckor sedan betalt endast avgiften på 75kr då de ej begärt ytterligare för moms.
Precis som jag trodde så har säljaren deklarerat det som "Gift" (dock med ett angivet värde av 8 dollar) vilket oftast brukar vara fallet med dessa prylar som jag beställt via Ebay. Avsändaren från Hong Kong är en Mr Yuan , så det är ingen företagsavsändare även om jag antar att denna typ av säljare kanske har ett företag.

Även om jag som de flesta här inte är så glad åt avgifterna så kom jag egentligen undan något billigare då jag slapp moms, men man undrar ju ändå hur logiken gick när de bestämde att jag skulle betala avgiften (utan moms) då egentligen inget i själva deklarationen stöder det, det enda man kan anta är att de tyckt OK ett paket från Hong kong, då är det inte en gåva, men varför har de då inte tagit moms för det deklarerade värdet ?.

Sedan undrar jag också varför de inte sms:ade mig istället för att skicka ett fysiskt brev då mitt telefonnummer står på etiketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonknight:

Egentligen är det väl kanske så, men det är inte alltid företag ens kräver att man returnerar saker som är relativt billiga, har själv varit med om det flera gånger från en stor musikaffär i Tyskland att de skickat t ex ett par hörlurar värda 250-300kr utan att jag behövt skicka tillbaka de trasiga (de hade fått står för frakten för övrigt). I det fallet blir det ju förstås ingen tull/moms ändå eftersom det är EU.

Logitech har för vana att skicka ut nya grejer utan att kräva hem den defekta, om de har en vara med "hög" felprocent, som laddstationen / musen till mus/tgt kombon MX5500 där laddningen inte startade som den skulle, och om den startade, ofta inte fortgick till full laddning uppnåtts, eller MX master, där scrollhjulet slutade växla mellan frispin, och stegat läge. Det är kanske inte deras absolut dyraste grejer, men båda mössen var när de var aktuella, de dyraste Logitech sålde. Så, jag är rätt övertygad om att företagen gör en avvägning mellan hur troligt det är att kunden har ett fel, produkten är värd och laga, och vad det kostar att frakta skiten fram och tillbaka.

Skrivet av Kommenterande:

Problemet är att alternativ 1 oftast innebär flyg medan alternativ 2 oftast innebär båt. Därför är alternativ 2 miljövänligare. Skickas det med båt från Kina till konsumenten är det nog ingen större skillnad mellan alternativ 1 och alternativ 2, men många konsumenter klarar inte av att vänta i 2-3 månader på sina varor. Det som leder till mest utsläpp är att handla i en fysisk butik istället för att handla på nätet eftersom man måste resa till och från butiken och eftersom utrymmet och arbetskraften inte utnyttjas lika effektivt.

Rätt stora volymer går på järnväg. Var hamnar det i era kalkyler?

Skrivet av Neonknight:

Fick precis paketet som jag tidigare nämnt här i tråden i brevlådan (ovanligt att det kommer i brevlådan (lägenhet)) efter att ha för två veckor sedan betalt endast avgiften på 75kr då de ej begärt ytterligare för moms.
Precis som jag trodde så har säljaren deklarerat det som "Gift" (dock med ett angivet värde av 8 dollar) vilket oftast brukar vara fallet med dessa prylar som jag beställt via Ebay. Avsändaren från Hong Kong är en Mr Yuan , så det är ingen företagsavsändare även om jag antar att denna typ av säljare kanske har ett företag.

Kontakta PostNord och ifrågasätt. Tar de ut avgift utan att ha deklarerat moms, gör de definitivt fel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag skulle inte lita på att Postnord gör rätt om man kontaktar dem; det kanske slutar med att de slarvar bort försändelsen istället. Dessutom tar de ut en avgift på 125 kr för "omförtullning". Det kanske är billigare och säkrare att betala och sedan reklamera till Tullverket i efterskott.

Växelkurserna finns här och du ska använda den som gäller den dag importdeklarationen lämnas in till Tullverket.

Fast kan de verkligen ta ut en avgift för att de har gjort fel i den första kontrollen?

Permalänk
Skrivet av Naki:

Fast kan de verkligen ta ut en avgift för att de har gjort fel i den första kontrollen?

Det tycker jag också låter väldigt orimligt i alla fall.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt stora volymer går på järnväg. Var hamnar det i era kalkyler?

Det är väl bättre än flyg men sämre än båt, förutsatt att båten inte tvingas göra en onödigt lång omväg på grund av brist på passande vattendrag.

Skrivet av Naki:

Fast kan de verkligen ta ut en avgift för att de har gjort fel i den första kontrollen?

Skrivet av Neonknight:

Det tycker jag också låter väldigt orimligt i alla fall.

Det kan man förstås tycka, men då kan man fråga sig i vilka tillfällen Postnord i så fall tar ut extraavgiften.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Det kan man förstås tycka, men då kan man fråga sig i vilka tillfällen Postnord i så fall tar ut extraavgiften.

Det kanske är om det efter omprövning visar sig att de trots allt gjort rätt första gången som de tar ut en extra avgift, att ta ut en ny avgift om det visar sig att man gjort fel tidigare tycker jag i alla fall skulle vara ytterst orättfärdigt.

Permalänk
Skrivet av Neonknight:

Det kanske är om det efter omprövning visar sig att de trots allt gjort rätt första gången som de tar ut en extra avgift, att ta ut en ny avgift om det visar sig att man gjort fel tidigare tycker jag i alla fall skulle vara ytterst orättfärdigt.

Jag skulle i alla fall inte lita på att det blir rätt om man kontaktar Postnord. De kanske ändrar till något annat felaktigt belopp eller skickar försändelsen i retur till avsändaren eller klantar till det på något annat sätt. Om det är något jag vill ha, skulle jag börja med att betala och sedan överklaga efter att försändelsen kommit fram.

Om Postnord bett mig betala 1000 kr i moms till Postnord medan Postnord bara betalat 100 kr till Tullverket: Reklamera hos Postnord → Kundombudsmannen → ARN → Tingsrätten → Hovrätten → Högsta domstolen

Om Postnord betalat in 1000 kr till Tullverket medan momslagstiftningen säger att jag bara ska betala 100 kr: Begär omprövning hos Tullverket → Förvaltningsrätten → Kammarrätten → Regeringsrätten

Förhoppningsvis löser det sig dock redan i första instans, alltså Postnord/Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Hur räknar postnord och vad ingår egentligen i avgiften?
Beställde en poster från Ukraina (samma som inet visade upp för några veckor sedan). Totalkostnad med frakt $35. Den ska komma från Kiev så det bör rimligen inte vara några problem med EU-direktivet om Krim i det här fallet. Det är ju annars en helt annan härva.

Fick idag ett SMS om att jag skulle betala lite över 500 kronor för detta, utöver det jag redan betalt. Det låter i min värld orimligt högt även för moms och tulldeklaration. Jag kan inte hitta någon specifikation för avgifterna någonstans.

Även när jag räknar på de högsta möjliga kostnaderna stämmer det inte, känns som att jag missat något:
Produkt + frakt = 285 kronor
20 % tullavgift = 57 kronor
Produkt + frakt + tullavgift = 342 kronor
25% moms på 342 kronor= 85,5 kronor
Postnords avgift på 75 kronor

Det här borde ju då landa på 57 + 85,5 + 75 = 217 kronor. Istället får jag tydligen betala mer än det dubbla, vad beror detta på? Har inga problem med det utan är mest intresserad av hur det kommer sig och vilka avgifter som ingår. Antingen så har jag missat något eller så har något blivit galet på vägen.

Fick idag svar från Postnord där de vänligt informerar om att de tar ut moms från första kronan, att moms är 25 procent i Sverige samt att de har en avgift på 75 kronor för varor som kommer utanför EU.

Ingenstans verkar man ha reflekterat över att avgiften jag betalat är nästan dubbelt så mycket som varans värde inklusive frakt trots att jag påpekade detta.

Jag fick alltså ett generiskt svar om varför jag betalat. Det jag fortfarande inte förstår är varför jag betalat så mycket. Egentligen vet jag, Postnord har gjort fel någonstans. Kanske tror de att 600 hryvnia är någon annan, starkare valuta. Kanske hade de för många nollor på Postnords högkvarter och bestämde sig för att göra sig av med några genom att sätta in en i ekvationen. Kommer förstås gå vidare med detta, det är uppenbart att varken säljare eller jag gjort något fel.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Ingenstans verkar man ha reflekterat över att avgiften jag betalat är nästan dubbelt så mycket som varans värde inklusive frakt trots att jag påpekade detta.

Tjänsten du köper, förtullning, kostar lika mycket för Postnord i form av lönekostnader oavsett om det du köper kostar en krona eller tusen kronor, så varför skulle Postnord ta ut olika pris beroende på vad du köpt? Du kan jämföra med portokostnaden. Portokostnaden för att skicka ett kilo potatis (billig vara) är samma som portokostnaden för att skicka ett kilo datorkomponenter (dyr vara). Tycker du att det hade varit bättre om det varit billigare att skicka potatis och dyrare att skicka datorkomponenter? Du ska snarare se avgiften som en anledning för dig att bunta ihop flera försändelser till ett stort paket så att allt skickas tillsammans.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Jag skulle i alla fall inte lita på att det blir rätt om man kontaktar Postnord. De kanske ändrar till något annat felaktigt belopp eller skickar försändelsen i retur till avsändaren eller klantar till det på något annat sätt. Om det är något jag vill ha, skulle jag börja med att betala och sedan överklaga efter att försändelsen kommit fram.

Om Postnord bett mig betala 1000 kr i moms till Postnord medan Postnord bara betalat 100 kr till Tullverket: Reklamera hos Postnord → Kundombudsmannen → ARN → Tingsrätten → Hovrätten → Högsta domstolen

Om Postnord betalat in 1000 kr till Tullverket medan momslagstiftningen säger att jag bara ska betala 100 kr: Begär omprövning hos Tullverket → Förvaltningsrätten → Kammarrätten → Regeringsrätten

Förhoppningsvis löser det sig dock redan i första instans, alltså Postnord/Tullverket.

Jo, jag betalade ju ändå även om jag tycker att det var lite konstigt och har nu prylarna.

Jag bryr mig troligtvis inte om att ifrågasätta att de tog 75kr och ingen moms även om paketets deklaration borde resulterat i att det inte skulle blivit någon som helst avgift/moms. Jag skulle sannolikt behöva ljuga om paketets ursprung vid eventuell diskussion och det hade jag inte tänkt, så därmed är det lite dödfött.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Tjänsten du köper, förtullning, kostar lika mycket för Postnord i form av lönekostnader oavsett om det du köper kostar en krona eller tusen kronor, så varför skulle Postnord ta ut olika pris beroende på vad du köpt? Du kan jämföra med portokostnaden. Portokostnaden för att skicka ett kilo potatis (billig vara) är samma som portokostnaden för att skicka ett kilo datorkomponenter (dyr vara). Tycker du att det hade varit bättre om det varit billigare att skicka potatis och dyrare att skicka datorkomponenter? Du ska snarare se avgiften som en anledning för dig att bunta ihop flera försändelser till ett stort paket så att allt skickas tillsammans.

Fast om man tittar på det egna inlägget han förtydligat så känns 500 kr moms och tull inte vettigt på postrar för 250 kr...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Fast om man tittar på det egna inlägget han förtydligat så känns 500 kr moms och tull inte vettigt på postrar för 250 kr...

Då har inte förtullningen gått till på rätt sätt. Då får man överklaga beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt stora volymer går på järnväg. Var hamnar det i era kalkyler?

Inrikes och inom Europa går en hel del gods på järnväg men antalet containrar som körs på tåg från Kina till Sverige torde vara ungefär lika stort som antalet som körs på båt inrikes...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Inrikes och inom Europa går en hel del gods på järnväg men antalet containrar som körs på tåg från Kina till Sverige torde vara ungefär lika stort som antalet som körs på båt inrikes...

Jag är inte så säker på det... Bara Volvo skeppar närmare 40 000 bilar i containrar om året via linjen Daqing–Zeebrugge, med 3 bilar i varje container, 225 containrar per tåg.
Jag har sett siffror som säger att i år kommer järnvägen transportera mellan 25 & 33 % av volymen som flyggodset transporterar från Kina, till Europa, och de närmaste åren förväntas siffran nästan dubblas, år för år.
Jag vet inte hur mycket som körs på båt inrikes, men det torde vara ganska nära noll.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte så säker på det... Bara Volvo skeppar närmare 40 000 bilar i containrar om året via linjen Daqing–Zeebrugge, med 3 bilar i varje container, 225 containrar per tåg.
Jag har sett siffror som säger att i år kommer järnvägen transportera mellan 25 & 33 % av volymen som flyggodset transporterar från Kina, till Europa, och de närmaste åren förväntas siffran nästan dubblas, år för år.
Jag vet inte hur mycket som körs på båt inrikes, men det torde vara ganska nära noll.

Ja, det var som tusan. Jag trodde inte "new silk road" var igång än (och det är den väl egentligen inte, det är ju Transsibiriska man använder sig av). Fascinerande att det lönar sig och att det går så mycket fortare, 20 dagar istf 50-60.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Tjänsten du köper, förtullning, kostar lika mycket för Postnord i form av lönekostnader oavsett om det du köper kostar en krona eller tusen kronor, så varför skulle Postnord ta ut olika pris beroende på vad du köpt? Du kan jämföra med portokostnaden. Portokostnaden för att skicka ett kilo potatis (billig vara) är samma som portokostnaden för att skicka ett kilo datorkomponenter (dyr vara). Tycker du att det hade varit bättre om det varit billigare att skicka potatis och dyrare att skicka datorkomponenter? Du ska snarare se avgiften som en anledning för dig att bunta ihop flera försändelser till ett stort paket så att allt skickas tillsammans.

Vänligen läs det citerade inlägget för uträkningarna. Det är inte avgiften som är problemet utan momsen. Egentligen är det inte ens avgiften utan problemet ligger hos Postnord som uppenbarligen inte gjort rätt.

Skrivet av gaminggirl:

Fast om man tittar på det egna inlägget han förtydligat så känns 500 kr moms och tull inte vettigt på postrar för 250 kr...

Nej, precis. Det är fullständigt orimligt.

Skrivet av Kommenterande:

Då har inte förtullningen gått till på rätt sätt. Då får man överklaga beloppet.

Ja, det är just det jag håller på med. Mitt inlägg var en fortsättning på den här farsen. Jag bryr mig inte ens särskilt mycket om pengarna, jag vill mest bara veta hur det har gått till.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Vänligen läs det citerade inlägget för uträkningarna. Det är inte avgiften som är problemet utan momsen. Egentligen är det inte ens avgiften utan problemet ligger hos Postnord som uppenbarligen inte gjort rätt.

Det som förvirrade var ordet "avgift". I Sverige är moms en skatt, inte en avgift, och den enda avgiften är den på 75 kr. Det är nog bara på danska och norska man kallar moms för en avgift.

Permalänk
Medlem

Antar att det är 150kr-ish från typ Aliexpress, Banggood och Gearbest också?

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

Postnord/Internethandeln

Om några år har "OnLine"handeln försvunnit när konsumenterna/köparna ledsnat på skräpet man prackar på dom från Kina och andra lycksökares varor. Hur lönsamt kan det vara att få missnöjda kunders varor återskickade. Att köpa kläder på nätet utan att först fått prova dem kan bara sluta på ett sätt.
Postnord går på knäna där lågavlönade chaffisar lämpar av godset på närmaste sopstation för att slippa hanteringen.
Butiker slås igen för att OnLinehandeln tagit över, det är ju halva nöjet att gå i affärer och vad händer med alla avskedade affärsanställda. Enkelt och snabbt att handla On Line byts ut mot merjobb och missnöjda kunder.
Vad är det för vits och förtjänst att helften av varorna aldrig hämtas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Att köpa kläder på nätet utan att först fått prova dem kan bara sluta på ett sätt.

Mm. Ellos har sålt grejer via postorder sedan 50 talet, det kommer aldrig fungera, det är bara en fluga.
Att de expanderat och i dag har både Ellos och Stayhard som varumärke för "mode riktiga" kläder, och säljer en helt hög annan skit är för att riskkapitalister pumpar in pengar i verksamheten, så att folk kan uppbära lön, och slippa arbetslöshet. Risk kapitalister är ökända för sin humanistiska sida, och gör sådant hela tiden...

Personligen tror jag att online försäljning, dagens traditionella postorder, kommer ha gjort situationen väldigt svår för fysiska butiker inom ett tiotal år, och försvinna kommer den aldrig göra. I takt med att aktörer kan erbjuda allt snabbare fraktalternativ, låga priser, och hög tillgänglighet, kommer fysiska butiker bli en nischartad grej för stora köpcentrum, för allt utom dagligvaruhandeln.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Var väl över någon vecka sedan man betalade postnord sina 75 kr och fortfarande inte fått något hem... antar att det stämmer med att det "körde ihop sig" i göteborgstrakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe:

Antar att det är 150kr-ish från typ Aliexpress, Banggood och Gearbest också?

Om det skickas från Kina ja, Banggood har lager inom EU med och jag vet att större varor från dem ibland skickas först till deras EU lager "internt" och sedan skickas till kund.

EDIT:
Vet inte om GearBest har det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Var väl över någon vecka sedan man betalade postnord sina 75 kr och fortfarande inte fått något hem... antar att det stämmer med att det "körde ihop sig" i göteborgstrakten

De verkar vara väldigt långsamma på tullagret i Örebro. Jag väntar fortfarande på att få en räkning och sedan dröjer det väl ytterligare några veckor från betalning till leverans. Hur lång tid dröjde det innan du fick din räkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

De verkar vara väldigt långsamma på tullagret i Örebro. Jag väntar fortfarande på att få en räkning och sedan dröjer det väl ytterligare några veckor från betalning till leverans. Hur lång tid dröjde det innan du fick din räkning?

Från att paketet anlände i sverige till att jag fick räkningen från Postnord var väl nån månad

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Från att paketet anlände i sverige till att jag fick räkningen från Postnord var väl nån månad

Då får du kanske paketet i tid till midsommar.

Postnord skulle behöva snabba upp processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Då får du kanske paketet i tid till midsommar.

Postnord skulle behöva snabba upp processen.

Deras personal gör nog minst 20-40 aviseringar/registreringar i timmen ute i Örebro, de behöver mer personal. Eftersom bara en del av deras personalstyrka lär registrera uppgifterna så kanske en del får registrera upp till två försändelser i minuten. Maskin för att hjälpa till beställdes väl i februari.