Installera "NAS-operativsystem" på usb eller...?

Permalänk

Installera "NAS-operativsystem" på usb eller...?

Hej!

Jag kör för närvarande Xpenology som OS på min egenbyggda NAS. Nu har jag det installerat på ett skruttet billigt usb minne..

Skulle servern generellt bli snabbare om man bytte ut till ett bättre usb-minne, alt installera det på en extern ssd-disk eller liknande?

Eller vad kan fördelarna vara med att installera på ett bättre usb eller disk?

Jag kör för övrigt plex på den och transcodar en del. Nu är plex installerat på mitt usb, vilket även gör att transcodingen sker via usb-minnet(?) Alltså transcode cashe eller vad det nu är? Kanske blir snabbare med ett annat minne ang denna aspekt?

Tack

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Jag kör för närvarande Xpenology som OS på min egenbyggda NAS. Nu har jag det installerat på ett skruttet billigt usb minne..

Skulle servern generellt bli snabbare om man bytte ut till ett bättre usb-minne, alt installera det på en extern ssd-disk eller liknande?

Eller vad kan fördelarna vara med att installera på ett bättre usb eller disk?

Jag kör för övrigt plex på den och transcodar en del. Nu är plex installerat på mitt usb, vilket även gör att transcodingen sker via usb-minnet(?) Alltså transcode cashe eller vad det nu är? Kanske blir snabbare med ett annat minne ang denna aspekt?

Tack

Börja med att köpa ett kvalitets usb minne och kör enbart Xpenology från det.
Sen investeringar du i en SSD och kör Plex från den.
Usb minnen är inte så förtjusta i alla skrivningar som sker om du väljer att transcoda till det.
Dom dör ganska snabbt då.
I övrigt får du en prestanda vinst genom att köra Plex från en SSD, artwork till filmerna laddas snabbare mm.

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på om du har rätt uppfattning om Xpenology här...

Jag kör själv Xpenology på min NAS, det enda som är installerat på USB minne är själva bootloadern. Operativsystemet, alltså Synology DSM, skapar alltid en dold partition på varje HDD som finns i enheten där det sedan installerar sig självt. När systemet är "up and running" görs inga skrivningar eller läsningar till/från USB minnet, operativsystemet körs till 100% från de anslutna hårddiskarna.

Permalänk
Avstängd

@Rickykling: som @hg säger, du har missuppfattat det. Xpenology är bara bootloadern och DSM är operativsystemet. Och precis som alla andra operativsystem installeras på en hårddisk. Så nej du vinner inget på att köpa ett premium märke över en no-name variant.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ah okej. Ja men då så spelar det ingen större roll då om det ändå är installerat på diskarna jag har. Har missuppfattat det helt! Tack för era svar!