Skarp på UX/UI? Vill du jobba med oss på SweClockers? (Klart du vill!)

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Tekoppar:

Jag visste inte ens att vi hade seriösa UI/UX utbildningar i Sverige. Antar att det bara är en massa flum utbildningar som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

UX kan vara mycket flum, framförallt att förstå flum kopplat till behov (som vad man känner och upplever) så att bli utbildad i det och koppla till teori kan ju vara till fördel :-).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Klorixx: Min snälla och stillsamma katt älskar sniglar, de bara måste träffas!

(Mycket fin liten slemmig och färggrann krabat! )

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

UX kan vara mycket flum, framförallt att förstå flum kopplat till behov (som vad man känner och upplever) så att bli utbildad i det och koppla till teori kan ju vara till fördel :-).

Känns som att Kognitionsvetare ligger nära till hands?

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Han har ju en farm, jag trodde det vara var någon eller en. Googla på bilder "open source pictures snail" samt "snail images free"
Måste vara mer än en?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

@emilakered: Det här var ett av de skummaste inläggen jag sett på SweC tror jag.

Kan vara så att Emil smakat lite på snigelns svampar innan det publicerades. Men tyckte ändå budskapet gick fram

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Alla som vill se bild på @Klorixx snigel, ge mig ett "Bra inlägg"!

Sniglar har inte skal! (Ok, Björnes snigel är ett undantag!)

Permalänk
Medlem

@Idalin:
Kan hända att ni redan lyckades med detta då det gav en massa klickar på like och många i tråden. Kan tyvärr inte det nu söker.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det blir tydligt efter hård och svettig förhandling med våra slutgiltiga kandidater.

Blir inget för mig. Mer kan inte låta bli.
Kan man få lönen i?
https://www.sweclockers.com/nyhet/25446-sweclockers-bryter-si...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mental:

Sniglar har inte skal! (Ok, Björnes snigel är ett undantag!)

Korrekt. Snäcka är den korrekta termen (men det vet inte dom flesta så det är lättast att säga snigel )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Mental:

Känns som att Kognitionsvetare ligger nära till hands?

Ja, jag tänker såhär. Om SweClockers är ett nätverk av människor sammankopplade så är det en merit att kunna läsa av de kollektiva tankarna, allt för att bygga en ännu starkare gemenskap. Busenkelt!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Känns som att Kognitionsvetare ligger nära till hands?

Helt rätt och riktigt. Det finns flertalet universitetsutbildningar med kognition och perception för digitala miljöer som fokus. Ett gediget intresse för beteenden och att undersöka vad användare faktiskt gör istället för att ta vad dom säger. Kvalitativa undersökningsmetoder med djupintervjuer och observationer för vidare analys. A/B testning.

Att gräva ner sig djupt i varför individer gör på ett speciellt sätt underlättar för att förstå hur UI och system bör kollaborera tillsammans i de olika fysiska kontexter som systemen kan figurera i. (system för uxare är inte bara den digitala artefakten..utan allt omkring också)

Att kunna grafik och dylikt är en fördel såklart men inget måste inom User experience/Customer experience(CX) eller interaktionsdesign(IxD).

Rekommenderar kunskap i prototypverktyg som Balsamiq, Axure, Invision osv...eller papper o penna (Pappersprototyper) och en frågvis karaktär!
Som UXare jobbar du mer med själva undersökningsdelen och behovsframställning än den faktiska produktionen av frontend även om många har en bakgrund inom grafisk produktion , och därför gör det också.

/Z
UX/IxD

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem

@Edin: Menade inte att det var flum att lära sig UI/UX, utan att jag tror att dem svenska rena UI/UX utbildningarna enbart är flum. Tänkte bara tillägga att personer som håller på med UI/UX är några jag har stor respekt för.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Tekoppar:

@Edin: Menade inte att det var flum att lära sig UI/UX, utan att jag tror att dem svenska rena UI/UX utbildningarna enbart är flum. Tänkte bara tillägga att personer som håller på med UI/UX är några jag har stor respekt för.

Gott. Menade inte heller något som kritik utan drogs med i en kul diskussion! UX är ju en sån där roll med väldigt många olika uppfattningar av vad det innebär. Har faktiskt inte koll på utbildningarna, är det möjligen någon annan här som har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Gott. Menade inte heller något som kritik utan drogs med i en kul diskussion! UX är ju en sån där roll med väldigt många olika uppfattningar av vad det innebär. Har faktiskt inte koll på utbildningarna, är det möjligen någon annan här som har?

Skickades från m.sweclockers.com

exempelvis:
https://sisu.it.su.se/search/info/SIADK?eventident=43236&seme... kan ju vara en bra början i alla fall.

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av Zariel:

exempelvis:
https://sisu.it.su.se/search/info/SIADK?eventident=43236&seme... kan ju vara en bra början i alla fall.

Alternativt medieteknikprogrammet på KTH med master inom interaktionsdesign, som jag pluggat senaste fem. UX-kurser är naturligt flummiga på sina håll, men det mesta man gör bygger på vedertagna ramverk och principer för design. HCI som område är väldigt moget idag jämfört med tidigt 2000-tal, men av självklara anledningar joggar teknikutvecklingen i ett stadigare tempo än den akademiska dokumenteringen av användarbeteende.

Om civilingenjör inte lockar finns det ett gäng utbildningar på Hyper Island och liknande, men jag kan inte uttala mig om kvalité eller omfång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Alternativt medieteknikprogrammet på KTH med master inom interaktionsdesign, som jag pluggat senaste fem. UX-kurser är naturligt flummiga på sina håll, men det mesta man gör bygger på vedertagna ramverk och principer för design. HCI som område är väldigt moget idag jämfört med tidigt 2000-tal, men av självklara anledningar joggar teknikutvecklingen i ett stadigare tempo än den akademiska dokumenteringen av användarbeteende.

Om civilingenjör inte lockar finns det ett gäng utbildningar på Hyper Island och liknande, men jag kan inte uttala mig om kvalité eller omfång.

Hyper Island har väl över lag mycket gott rykte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Hyper Island har väl över lag mycket gott rykte?

Har bara hört mycket bra saker om Hyper Island i alla fall.

OT: Gör egna "smyg"-undersökningar när jag kör utbildning / kundmöte, för att se hur vi kan förbättra produkten (ingen annan bryr sig om det, funkar det så är man nöjd i princip) vi utvecklar.

Man kan tycka att allt är självklart för att man själv har skapat det eller jobbat med det i 6 år, men så ser man hur en ny användare försöker luska ut vissa saker och inser att det är riktigt dåligt på vissa håll.

Psykologi och design tillsammans är extremt intressant. Att få göra UX men även UI är nog svinkul.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Synd att ni kräver både CV, portfolio och en utbildning Har aldrig haft ett fast jobb och hade hoppats på detta.

Nu har det redan svarats i detta fall, men om man ser rent generellt, så är det bara att skicka ansökningar, CV och utbildning kan man i många fall komma runt vid jobb som dessa.

Skulle säga att många jobb där "utbildning" kanske inte är helt klart vad det faktiskt betyder kan man söka utan att ha denna speciella "utbildning".

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Katten 🐈 var riktigt fin😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Hedersmedlem

...så man får ta med sig husdjur till kontoret när man jobbar på Geeks? Gäller det även snälla beskedliga söta hundar med stora bruna rådjursögon? Jag frågar... åt en kompis.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

ah men åh... (ej religiös)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Men gå förfall inte trend-döden med "extra stort på en 1440p skärm som står långt in på bordet och feedback från folk som står bredvid, längre bort. Vet inte hur många sidor jag zoomar ner i Chrome och incitamentet att köpa en 1440p skärm var ilska över att så många sidor såg klockrena ut i 75% zoom men gjorde en vindögd i 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Korrekt. Snäcka är den korrekta termen (men det vet inte dom flesta så det är lättast att säga snigel )

Skickades från m.sweclockers.com

App, app, app! Det vetenskapliga namnet ska alltid inkluderas för att undvika otrevliga missförstånd och överraskningar.

Se så, vad är det för sorts slemgädda?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Alternativt medieteknikprogrammet på KTH med master inom interaktionsdesign, som jag pluggat senaste fem. UX-kurser är naturligt flummiga på sina håll, men det mesta man gör bygger på vedertagna ramverk och principer för design. HCI som område är väldigt moget idag jämfört med tidigt 2000-tal, men av självklara anledningar joggar teknikutvecklingen i ett stadigare tempo än den akademiska dokumenteringen av användarbeteende.

Om civilingenjör inte lockar finns det ett gäng utbildningar på Hyper Island och liknande, men jag kan inte uttala mig om kvalité eller omfång.

Nej men, se på fan!

Gick ut KTH's medieteknikprogram med masters HCI/interaktionsdesign 2016, vilken åk gick du?

Jobbar som affärsutvecklare/projektledare/agil PO med min bas som UX-designer som argument, vad erbjuder sweclockers för roliga perks?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mithras:

Nej men, se på fan!

Gick ut KTH's medieteknikprogram med masters HCI/interaktionsdesign 2016, vilken åk gick du?

Jobbar som affärsutvecklare/projektledare/agil PO med min bas som UX-designer som argument, vad erbjuder sweclockers för roliga perks?

SweClockers, såklart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

SweClockers, såklart.

Hahaha ja det såklart.....

Finns det några andra jobb-perks? Sköna arbetstider, rabatt på inköp, många semesterdagar etc?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mithras:

Hahaha ja det såklart.....

Finns det några andra jobb-perks? Sköna arbetstider, rabatt på inköp, många semesterdagar etc?

Jodå, vi har en del! Förhandlingsfråga med såklart. Sök så kanske du får veta mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen

Lås höjden på reklamen så att inte hela sidans innehåll hoppar ner helt plötsligt efter varannan sidladdning, så har ni motsvarande några månaders heltidsarbete med andra UX-förbättringar på bara några sekunder.

Kan jag skicka fakturan direkt till Geeks?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Det blir tydligt efter hård och svettig förhandling med våra slutgiltiga kandidater.

Head 2 Head Cooking mama med redaktionen = Hård förhandling.