Permalänk
Medlem

White noise med bluetooth

Behöver lite hjälp. Fick nyss hem ett par Bluedio F2 lurar och har en fundering.

Det är ett slags lågt brusljud i bakgrunden, låter lite som havsbrus. Ljudet finns där hela tiden men är mest tydligt när man pausar. Då hörs bruset några sekunder för att sen brytas och allt blir helt tyst. Sätter jag igång en låt igen så startar bruset igen och hörs i bakgrunden. Lyssnar man på musik är ljudet mindre framträdande men lyssnar jag på ex en konversation är det tydligare.

Kopplar jag hörlurarna med den medföljande kabeln istället för via bluetooth upphör bakgrundsljudet helt.

Är det såhär med bluetooth eller är det nåt knas med mitt exemplar av hörlurar?

Permalänk

Det du hör är bakgrundsbrus från antingen sändaren eller mottagaren. Förstärkaren stängs av
efter ett par sekunder om ingen signal skickas.

Hörlurarna använder senaste Bluetooth 4.2 så var har du för Bluetooth sändare i datorn ?
Har du provar olika signalkällor (mobilen och datorn) ?

Jag har XTZ Divine och inget brus, men andra med samma lurar har hört svagt brus.
Det kan vara skillnader i komponenter som använts eller andra omständigheter i omgivningen.
T.ex. min FM-receiver störs enormt av mitt Wi-Fi nätverk så jag måste ha skärmad antenkabel till andra rummet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man får räkna med detta i ett par billiga bluetooth-hörlurar. Det "hör till" billigare elektronik och är en av de grejjerna som Hi-Fi nördar lägger ut mycket pengar på för att få bort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H