Permalänk
Medlem

Eftersom så många andra rekommenderar andra fabrikat än just Audi, så drar jag mitt strå till stacken.
Ge dig ut och provkör olika fabrikat och modeller innan du låter dig påverkas av vad alla andra tycker!
Det är ju du och din familj som skall trivas i bilen...

Själv skulle jag absolut sätta en Ford S-Max på provkörningslistan.
Trots "Ingen Fård på våran gård" Hörde jag ett hånskratt någonstans i kulisserna??

Äger en äldre (2010 pre-facelift) S-Max och gillar framför allt utrymmena, styrkänslan och väghållningen, trots att den SÄKERT INTE går att jämföra med A6 eller Q5 (Q7 är ju gigantisk i mina ögon, trots betydligt mindre kupeutrymme) på samma dag när det gäller UPPLEVD kvalitet.

S-Max finns med 4-hjulsdrift iAWD (som enligt Vi Bilägares sammanställning/test, inte är sämre än många andra)
S-Max är helt enkelt en väldigt bra kompromiss, trots att ALLA vill ha SUVar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

En Tesla för ca 500k innebär att du får en Model S som har gått rätt många mil. Försäkringen på dessa är skyhög och jag är imponerad av att du kan se in i framtiden och förutspå en minimal värdeminskning.

Anledningen till att Tesla har hållit i värdet historiskt är att Tesla S när den kom började på ca 650k om jag kommer ihåg rätt. Därefter har de höjt priset 50-100k per år på ny bilar.

Var intresserad av en Tesla och hyrde därför en Modell S under hela december månad. Kunde snabbt konstatera att upplevda kvaliteten på inredningen är katastrofal. Man måste komma ihåg att det är en amerikansk bil. Tydligen ska Modell X hålla bättre kvalitet.

Jag bestämde mig för att inte köpa en Tesla då inredningen var som sagt en katastrof. Kupén höll inte värmen, det immade igen, vindbruset var högre än vad som är acceptabelt till priset. De karmlösa dörrar var inget hit för den svenska vintern heller.

Min förbrukningen låg inte i närheten av den utlovade utan närmare 2,5-3.0 kWh i Stockholmstrafiken. Laddningstiden på superchargerstationen var 1h och inte 80% på 20 min.

Jag uppskattar det Tesla har gjort för bilindustrin, dvs väcka andra biltillverkare till liv. Men jag ser inte att Tesla har en plats i morgondagens bilindustri. Betänk att andra biltillverkare har 50-100 års erfarenhet av att bygga bilar. Det tar tid att bli konsekvent bra på något och frågan är om Tesla har pengar nog att hinna bli det nu när andra biltillverkare börjar komma med liknande drivlina.

Som sagt blev det inte Tesla för mig utan en "oljebrännare", en Porsche Macan som får duga tills Porsche Mission E går att få tag i. En bil med förhoppningsvis byggkvalitet, komfort och körglädje.

Skrivet av FreeMan:

Det är många bilar som kör ifrån Porschen. Om det bara var prestanda jag var ute efter hade jag valt något annat. Men roligt att du är nöjd med din. Den har hyrde var en 2017 med next gen stolar.

Mitt problem är att Tesla inte är konsekventa i sin produktion. Efter att ha spenderat allt för många arbetsdagar i Norge och åkt många Tesla taxis så kan jag konstatera att alla hade olika missljud och fel i passformen.

Skrivet av FreeMan:

Håller helt med att tillverkarna kan lära av varandra. Frågan är vem som lär sig snabbast och jag vet vem jag sätter pengarna på. Jag tror att majoriteten av köparna kommer välja ett etablerat bilmärke så fort de kommer med elmotor och 50+ mil i räckvidd.

Har fått bilden av att Elon Musk vill förändra världen. Med Tesla förändrade han världen. Samma sak med sina solcellstakpannor. Med SpaceX visar han att rymdresor kan göras mycket billigare och att Mars inte är ett omöjligt resmål. Är tveksam till att han kommer orka driva Tesla framåt och istället går vidare till andra mer intressanta idéer i och med att han redan lyckats förändra bilindustrin.

Försäkringen på Tesla är inte högre än motsvarande Porsche eller annan bil i samma liga.
Man kan i många fall lära av historien för att förutspå framtiden. Det är faktiskt det vanligaste sättet att göra just det.
Anledningen till att Tesla håller värdet är främst att det är en bra och eftertraktad bil.

Du kastar ur dig en massa påståenden som verkar vara citerade av någon Teslakritiker.
Håller din Porsche utlovade förbrukningssiffror tex? Självklart inte.
Verkar inte heller som du är intresserad av att förstå och lära dig att allt inte funkar likadant i en elbil som en oljebrännare.
Att säga att "Laddningstiden på superchargerstationen var 1h och inte 80% på 20 min." är ungefär som att säga "det kostade 1000kr att tanka min bil och inte 800kr!". Allting är relativt och beror på massvis med variabler. Vilken SOC började du på? Var laddaren bredvid ledig eller upptagen? Var batteriet varmt eller kallt? Vad var SOC när du slutade? Vilket batteri hade bilen? Etc etc.

Oavsett, jag må låta som en Teslafanatiker, men jag inser naturligtvis att allt inte är guld och gröna skogar. De har haft en hel del såväl tillverkningsrelaterade svårigheter som rena teknikproblem.
Men, särskilt för att vara en ny biltillverkare som dessutom gör något så oortodoxt som att satsa 100% på en annan drivlina, så är det de uträttat extremt imponerande.
De löser och implementerar dessutom förändringar på veckor, jämfört med år hos övriga tillverkare.

Det stora du missar är dock vilket försprång Tesla har runt infrastrukturen. De har för det första flera magnituder större tillverkningskapacitet för drivlinan, särskilt batteriet. För det andra har de ett globalt täckande snabbladdarnät. För det tredje har de, återigen globalt, etablerat servicecenter dedikerade för elbilar.

Även om övriga tillverkare skulle vilja börja tillverka elbilar i stor volym så kommer de helt enkelt inte kunna det då det kräver helt nya fabriker och tillverkningslinjer, samt batteritillverkning i en enorm skala.
Idag levererar LG Chem och Samsung SDI batterier till majoriteten av de etablerade märkenas elbilar. Men de har inte en chans att komma upp i ens en tiondel av Teslas volym de närmaste åren, de har ingen "gigafactory" vilket tar flera år att bygga.

Kort sagt, Tesla tvingar övriga tillverkare att byta spår. Men det kommer ta många år för dem att göra det, och under tiden växer Tesla enormt. Tillverkningen ökar exponentiellt och de säljer allt de tillverkar. Det säljs redan idag många gånger fler Model S än det säljs BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Audi A8, Porsche Panamera mfl KOMBINERAT.
Model 3 kommer göra samma sak för mellanklassen, dvs BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4 mfl.
Jag är helt enkelt övertygad att Tesla kommer leda utvecklingen och bli en av världens största, om inte den största, biltillverkaren det närmaste decenniet. Den enkla anledningen är just att de har ett betydligt större försprång än folk inser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det säljs redan idag många gånger fler Model S än det säljs BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Audi A8, Porsche Panamera mfl KOMBINERAT.

Källa?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Massa text

1. Försäljningssiffror

Modell Europa USA Summa:
Tesla S 16 026 27 060 43 086
Mercedes S 14 757 15 888 30 645
Audi A8 5 887 3 127 9 014
Bmw 7 11 533 9 276 20 809
Porsche Panamera 10 478 6 731 17 209
Källa: http://carsalesbase.com

Tesla Model S: 43 086 st
Övriga: 77 677 st
Kollektivet sålde alltså 80% fler bilar än Tesla model S under 2018 i Europa och USA.

Sedan tycker jag inte att Model S har någonting att göra i en jämförelse med ovanstående bilar hur snabb den än är så befinner sig de övriga bilarna på en helt annan nivå.

2. Försäkring
Vagnskadegaranti självrisken via Protector är ca 16.800 kr. Hittar inte siffror på dom andras självrisker men jag tror kostar hälften så mycket.
Bonus video: https://www.youtube.com/watch?v=BKYZ6ucaFpQ

3. Redan idag är det trångt på SC. Att det skulle lösas genom att sälja massa model 3 ser jag inte.

4. Du tror att Teslas infrastruktur gör att de kommer "vinna" och jag tror på de traditionella biltillverkarna kommer "vinna" då jag tror det är lättare att byta drivlina på redan bra bilar.

Mvh,
Niclas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

En i Malmö som jobbar i byggnaden bredvid oss har fått sina inälvor stulna i sin Audi 5ggr på 6 månader.
Han jobbar i hamnen i Malmö... dit han parkerar hittar ingen av slump. Dom har kollat reg-nummer tidigare och följt efter.
Äcklig verklighet, men du kan iskallt räkna med att detta sker på samtliga tyska premium märken BMW, Audi, Porsche, MB.
Detta pga. efterfrågan i öst.

Hur fick han tillbaka sina inälvor 5ggr??

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Efter att ha åkt en väns nyare Audi Q5 så skulle jag som är V70 åkare ha svårt att stå ut med bullret. Men alla är vi olika.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hur fick han tillbaka sina inälvor 5ggr??

Försäkrings ärende varje gång. Rent helvete.

Kan återskapa mitt samtal igår med en polare som jobbar i bilbranschen, delvis med skadegörelse o kontrakt.

Jag: Tjena, det blev en BMW
Polare: Ah, najs
Jag: Ja, fick den billigt, men endå den nödvändiga utrustning
Polare: Du fick drag?
Jag: Yes, men jag valde mellan olika paket o jag hoppade M-paket för... "(Polaren avbryter mig)"
Polare: För du vill behålla ratten ?
Jag: ... jag vill inte ha stötigt chassie.

För mig är en fråga om M-paket eller inte en fråga om komfort (som entusiast)
För en person som jobbar med skador i Malmö är frågan om M-paket om någon kommer knacka min ruta på natten o stjäla ratten...

Så ser verkligheten ut.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför SUV överhuvudtaget? Ingen kör i skogen med bilarna.

Suv är en höjd vanlig bil. Pallar inte skogskörning. Vill man göra det krävs en riktig skogsbil tex vissa jeep modeller tex wrangler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Två vuxna och en tvååring söker nytt efter V70. Vi vuxna är långa: 1,95 respektive 1,80. Kommer inte att behöva 7 säten, men lastutrymmet i Q7 lockar lite.

Förutom att storhandla en gång i veckan gör vi lite längre utflykter ett par gånger i månaden. Då handlar det om kanske 50-100 mil per gång.

Har testkört en några år gammal Q5 och en något nyare Q7 etron. Den senare vann förstås, men samtidigt ska det mycket till för att lägga 775 000.

Inga tidigare erfarenheter av SUV, men vid provkörningen gillade jag känslan av att komma upp en bit.
Önskemål:
komfort
ljudnivå
Tror att lastutrymmet redan i Q5 skulle räcka, men är inte helt säker
gör inget om bränsleekonomin är rimlig
Bonusönskemål: panoramafönstret vore riktigt gött

Spontant tänker jag sikta in mig på en två-tre år gammal modell som ligger under 5 000 mil. Har kollat runt lite och ser att en Q5 går från runt 350 000, Q7 drygt 100 000 extra. A6 under 300 000.

Hur skulle ni resonera?

Av de tre hade jag valt A6. Har själv en A6 idag och där får du verkligen komfort och gott om benutrymme för alla.
Finns väldigt mycket plats för bagage också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||