Välkända datorljud ingen match för SweClockers medlemmar

Permalänk
Melding Plague

Välkända datorljud ingen match för SweClockers medlemmar

Välkända datorljud visar sig vara något SweClockers medlemmar har bra koll på, då hela 56,7 procent av deltagarna i förra veckans quiz hade minst åtta rätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rolig quiz! bäst hitintills enligt mig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Bästa ljudet var matrisskrivaren, det ljudet hade man inte hört på väldigt många år
Ändå kände man igen det direkt, fast man var rätt ung på den tiden.

Permalänk
Medlem

Roligaste quizet någonsin!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Haha, jag har ju ett buckling spring tangentbord hemma så den sista frågan var enkel

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

9/10.
Sista hade jag inte en aning om, 7st var lätta och 2st var jag lite osäker på.

Många av ljuden har man ju hört tusentals(tiotusentals?) gånger, så det borde man ju komma ihåg.

Permalänk

Skitskoj!! 9/10 rätt. Gör en med gamla spelljud också!!!

Permalänk
Medlem

9 av 10 missade windows 2k start ljudet. Det är väl iofs det första man stänger av i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade missat denna.
9/10 Korrekta svar!

Kul test

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

9 av 10 missade windows 2k start ljudet. Det är väl iofs det första man stänger av i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! jag fick gissa mellan 98 och 2k...50% att få rätt men icke!..resten rätt dock

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem

8/10, hade flera deathstars i mina dagar, men ingen av dom crashade, så jag kände den inte igen.
Och system ljud i windows är det första som stängs av.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

10/10 hade bytte mina deathstar på garanti några ggr innan jag gav upp och köpte en maxtor? tror jag istället

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

9 av 10 missade windows 2k start ljudet. Det är väl iofs det första man stänger av i windows

Hur många sitter med högtalare/förstärkare igång 24/7 och/eller 100% av tiden de sitter framför datorn?

Första PC jag hade så hade jag passiva högtalare som drevs direkt av ljudkortet utan någon förstärkare varken i högtalarna eller mellan högtalarna och datorn.
Då hörde jag alla ljud som spelades... kanske inte så bra ljudkvalité, men de hördes.

Sen bytte jag till aktiva högtalare eller förstärkare + högtalare.
Men då har jag inte alltid på högtalare/förstärkare.
Vill jag lyssna på musik, spela spel, titta på video har jag högtalarna på. Ska jag bara läsa en artikel eller göra något annat där det inte finns ljud och/eller ljud inte tillför något så har jag högtalarna avstängda. Om jag inte nyss lyssnat på något och fortfarande har de på.

Permalänk
Medlem

Fick 7/10. Ganska nöjd.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

9/10 rätt missade nått om ibm hehe i övrigt viste jag alla uppväxt med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur många sitter med högtalare/förstärkare igång 24/7 och/eller 100% av tiden de sitter framför datorn?

Första PC jag hade så hade jag passiva högtalare som drevs direkt av ljudkortet utan någon förstärkare varken i högtalarna eller mellan högtalarna och datorn.
Då hörde jag alla ljud som spelades... kanske inte så bra ljudkvalité, men de hördes.

Sen bytte jag till aktiva högtalare eller förstärkare + högtalare.
Men då har jag inte alltid på högtalare/förstärkare.
Vill jag lyssna på musik, spela spel, titta på video har jag högtalarna på. Ska jag bara läsa en artikel eller göra något annat där det inte finns ljud och/eller ljud inte tillför något så har jag högtalarna avstängda. Om jag inte nyss lyssnat på något och fortfarande har de på.

Brukar ha headset på när jag sitter vid datorn hemma för teamspeak, och på laptopen jag använder på resande fot mer eller mindre varje vecka där är ju ljudet på med .

Så "Inga ljud" - Ljudschemat är ett måste, och något jag har kört så länge det har funnits ljud i Windows.
Ett jäkla irritationsmoment med windowsljudeffekter mest

Visa signatur
Permalänk
Medlem

7/10 Klart skojigaste quizet på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

9 av 10 missade windows 2k start ljudet. Det är väl iofs det första man stänger av i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade rätt på den för jag har aldrig haft win2000 och kände inte igen ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

9/10 rätt missade nått om ibm hehe i övrigt viste jag alla uppväxt med dem

Fick 9 av 10 med.

Jag felade på den med, min IBM Deskstar 75 GXP lät då aldrig så, kanske var en kuggfråga för dom kallades DeathStars då dom ofta dog med diverse missljud som följd.

Oavsett så lät inte min I alla fall, lät som en normal disk men den dog aldrig heller vad jag mins, vet dock inte vad jag gjorde med den, såld eller nåt.

Däremot har jag en IOMEGA ZIP drive jag fan i en låda i bitar, lagade upp den och den fungerar felfritt, har testat den men den låter snarlikt så gissade på det.

Permalänk
Medlem

10/10
Första quizzen man nailade 100% och så var man sent ute och fick inte vara med i statistiken... Oh well! Good fun!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

9 av 10 hur jag kunde missa på ibm deskstar är ännu oklart..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

9/10 klantade mig på windows startup alla 2000. Gissade på win 98 trots att jag installerat en senaste månaden pinsamt samt visste att det inte var xp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Med 3st IBM Deathstars där alla dog var 7:an inte något problem, gav dock ett beskt minne.
Minnet över startljuden 3.11/95/98/2k saknas dock.