Total krasch/låsning vid uppdatering av Linux-OS, vad göra?

Permalänk
Medlem

Total krasch/låsning vid uppdatering av Linux-OS, vad göra?

Hej! Jag skulle uppdatera mitt Linux/Ubuntu-OS för nåt år sen o då körde allt ihop sig totalt efter ca. 20% uppdat, sen dess har jag kört med ett gammalt "reserv-windows" (på en annan äldre burk), o nu kraschade det totalt också häromdan (bara blue screen hela tiden); undrar om nån har nåra goda råd kring hur man får igång Linux-systemet igen? Tackar /Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roxzz:

Hej! Jag skulle uppdatera mitt Linux/Ubuntu-OS för nåt år sen o då körde allt ihop sig totalt efter ca. 20% uppdat, sen dess har jag kört med ett gammalt "reserv-windows" (på en annan äldre burk), o nu kraschade det totalt också häromdan (bara blue screen hela tiden); undrar om nån har nåra goda råd kring hur man får igång Linux-systemet igen? Tackar /Johan

Hur pajjade den gamla linuxen? bara gjort så det inte går att boota igen ?
Isf kan du alltid tanka en iso o lägga på usb/cd,boota och ominstallera grub eller annan bootloader

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Det bara la av/låste sig efter ca 20% av uppdateringsprocessen, så det går ju inte o använda den på nåt vettigt sätt, antar man behöver köra i ett OS via skiva el usb som du säger, vet inte riktigt var/hur man fixar sånt dock, nåra bra tips? @tfwo:

Permalänk
Medlem

Ladda ner en Ubuntu LiveCD och kolla ifall det går att reparera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, nåt bra tips på varifrån jag kan ladda ner, går det lika bra med usb el behövs det skiva för o "starta igång" processen? @BuruZ:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roxzz:

Det bara la av/låste sig efter ca 20% av uppdateringsprocessen, så det går ju inte o använda den på nåt vettigt sätt, antar man behöver köra i ett OS via skiva el usb som du säger, vet inte riktigt var/hur man fixar sånt dock, nåra bra tips? @tfwo:

vad k örde du för dist innan? Glömde om du skrev det eller ej.
tanka någon enkel, typ ubuntu.
https://www.ubuntu.com/download/desktop

du kan använda dem som live-cds o starta ifrån, hoppas det funkar för dig.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxzz:

Det bara la av/låste sig efter ca 20% av uppdateringsprocessen, så det går ju inte o använda den på nåt vettigt sätt, antar man behöver köra i ett OS via skiva el usb som du säger, vet inte riktigt var/hur man fixar sånt dock, nåra bra tips? @tfwo:

Frågan jag ställer mig, sett till den information du skrivit, är hur kass installationen blivit egentligen? Kanske behöver du inte ens använda dig av en recovery skiva?
Går den att starta upp i textläge? alt. emergency-mode?

Om du kan komma till en kommandoprompt så brukar man kunna köra igång dpkg-processen igen och få den att slutföra uppdateringarna. Sedan starta om och systemet fungerar troligtvis normalt igen.

Lyckas du få upp GRUB (boot-managern) så kan du troligtvis välja någon äldre Linuxkärna där att boota från där, om nu den skulle vara kass.
Alternativt välja något failsafe-mode.

Tänker mig ett scenario liknande nedan: (OBS! Detta gäller enbart om du lyckats komma till ett inloggningsläge för Ubuntu på burken)

Om systemet är relativt OK kan du vid val av boot för något av ovanstående alternativ få upp en konsol med login funktion, antingen direkt när den laddat OS eller genom tangentkombinationen ex. "Ctrl+Alt+F5"

Logga i så fall in med ditt vanliga konto. (d.v.s om du lyckas komma till en inloggningsprompt när du bootar Ubuntu)

Kör sedan:

sudo dpkg --configure -a

Låt den köra klart, kan ta en lång stund beroende på antal uppdateringar vid tillfället då den kraschade.

När den är klar kan du prova med en omstart igen, då borde den fungera om ovan kommandon inte producerat några fel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Var det mycket saker konfigurerade på ditt Linux OS?
Annars skulle jag säga att det är lika enkelt att installera om på nytt.

Men som ovan säger, testa ladda ner typ Ubuntu och installera på USB så fungerar den som LiveCD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxzz:

Det bara la av/låste sig efter ca 20% av uppdateringsprocessen, så det går ju inte o använda den på nåt vettigt sätt, antar man behöver köra i ett OS via skiva el usb som du säger, vet inte riktigt var/hur man fixar sånt dock, nåra bra tips? @tfwo:

Det där är ubuntus paradgren, kvadda allt vid uppdatering. Det har hänt mig varenda gång jag varit dum nog att testa ubuntu. Nu håller jag mig väldigt långt borta från allt vad ubuntu (med valfri bokstav före) heter.
Nej, installera en linux-dist som faktiskt går att använda är mitt råd.
Kolla distrowatch för lite tips.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Det där är ubuntus paradgren, kvadda allt vid uppdatering. Det har hänt mig varenda gång jag varit dum nog att testa ubuntu. Nu håller jag mig väldigt långt borta från allt vad ubuntu (med valfri bokstav före) heter.
Nej, installera en linux-dist som faktiskt går att använda är mitt råd.
Kolla distrowatch för lite tips.

Verkar vara väldigt individuellt med uppdatering av Ubuntu. Har själv inte råkat ut för det ännu. gick ifrån 12.04 -> 12.10 -> 13.04 -> 13.10 -> 14.04 -> 14.10 utan problem.
Sen distrohoppade jag ett tag och insåg att jag vill ligga på LTS versioner. Nu har jag 2x datorer som kör KDE Neon som har Ubuntu 16.04 som bas. Och en annan dator som kör Ubuntu 16.04.4 LTS.
Ska bli intressant och se om dom går att uppdatera till 18.04.1 när den kommer nån gång i sommar.

KDE Neon vet jag inte om dom kommer erbjuda uppdatering redan strax efter 18.04 kommer ut eller om dom väntar till 18.04.1, eller om jag måste installera om.

Har läst om flera som har problem att uppdatera Ubuntu, och då har dom legat kvar på en icke LTS och försöker uppdatera när den utgåvan är EOL för länge sen. Då brukar loppet vara kört och ominstallation är lättaste vägen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

ok, tackar för tipsen allihop, får se hur det här fortsätter... @M3Johan:

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag sett är proprietära drivrutiner som helst skall avinstalleras innan uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Ett problem som jag sett är proprietära drivrutiner som helst skall avinstalleras innan uppgradering.

Helt rätt i de flesta fall... då det inte finns något säkert sätt att veta hur en binär blob svarar på en kerneluppdatering eller liknande.
Det kan fungera fint, -men det kan också innebära den totala motsatsen...
Är det en viktig burk så bör man vidta lite försiktighetsåtgärder innan man uppdaterar något alls.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.