Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Masyve:

Nog för att konsoller står för kvantiteten men alltså, TVÅ PROCENT? Det trodde jag inte.

Det har nog lite att göra med att PC-versionen släpptes sist, och det var väl helt enkelt inte så många som kände för att köpa spelet ännu en gång. Att förra generationen sålde bäst är en självklarhet. Spelet var nytt och jävligt bra. Sen kom next gen-versionen och folk köpte det för att grafiken var så mycket bättre och det fanns fler funktioner, t.ex. förstapersonsvinkel och förbättringar i online-delen. PC-versionen hade inte så många nyheter utöver detta förutom det gamla vanliga som PC erbjuder, prestandaförbättringar och moddar.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Väldigt märkligt att digital försäljning på PC inte räknas in i en artikel som snackar om totalt försäljningsvärde?

Hur som helst även intressant att se hur stort konsolerna dominerar i vissa fall.
Även om man skulle addera 10 mill kopior som någon snackar om att Steamspy har sett, så ligger konsolerna långt före, så återigen helt klart förståeligt att det satsas så hårt där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008

Köpte spelet både till 360 o ONE, så känner inte för o köpa det en tredje gång.. Tror många känner samma sak.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | 8GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Och de fortsätter tjäna miljon efter miljon efter miljon på GTA Online...

Kul för de som online och ännu roligare för rockstar. Men för oss som bara kör single player? Inte så roligt. Hur mycket nytt material har kommit till online och hur mycket nytt har kommit till offline?

Jag tycker det är synd att så många äter mikrotransaktioner som andra äter plcokgodis, det gär att utvecklarna får, i mitt tycke, en osund syn på vart deras fokus ska ligga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Inte konstigt med tanke på att det finns folk som köpte spelet typ 4 ggr för olika platformar xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Är ju rätt väntat då det har släppts på de flesta plattformarna och vars online-del går hand i hand med mikrotransaktioner. Jag har själv spelat det på både xbox 360 och pc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Söderbäck:

En ganska viktig faktor att ta med här releasdate för respektive plattform. PC fick spelet typ 20 månader efter första releasen på PS3 och xbox 360. Däremellen släpptes även en mer högupplöst version för PS4 och xbox one.
Så ville man ha spelet och hade en konsol så var ju enda alternativet att skaffa det på konsol i nästan två år även om man också hade en dator. Plus att det då kom en uppgradering i grafiken med de nyare konsolerna.
Hade allt släppts samtidigt så hade det med all säkerhet påverkat de siffror som nu visats upp.

Absolut, så kan det mycket väl vara. I mitt egna fall köpte jag det till PS3, PC och sen PS4.. och jag är garanterad inte den enda som köpte fler än en variant. Så det drar ju upp försäljningen lite med..

Beef?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av VadSaDu:

Då vet man att 2% fortfarande använder sig av DVD-enheter i datorn

Synd att de inte inräknade de digitala köpen hos PC.

Fick det dag 1 och hela första kanske t.o.m 2 veckor efter launch så var det problem med servrarna som var så belastade så man fick ju 10KB/s ungefär, så fick vänta en hel dag för uppdateringarna, hade jag inte haft skiva och laddat ner hela 60GB+ i den hastigheten så hade jag blivit tokig.

Stationär: iMac 27". Bärbar: Asus ROG (960m). Mobila enheter: iPad 2017, iPhone 7+. Konsoler: Xbox One S, Wii.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Tyckte PC porten av GTA 5 var extremt dålig jämfört med konsolernas version. Har ägt båda. Grafiken är självklart bättre på PC men problem med Socialclub, kass mk + b controller, samt nätverksproblem gjorde att jag knappt spelade det på PC. Synd att man inte köpte genom Steam, då hade man fått en refund iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MayoBoi:

Tyckte PC porten av GTA 5 var extremt dålig jämfört med konsolernas version. Har ägt båda. Grafiken är självklart bättre på PC men problem med Socialclub, kass mk + b controller, samt nätverksproblem gjorde att jag knappt spelade det på PC. Synd att man inte köpte genom Steam, då hade man fått en refund iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag delar inte din uppfattning angående dåliga kontroller med tangentbord och mus. Vad var det för problem du stötte på?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

WoW borde väl vara det mest inkomstbringande genom tiderna? Varit igång i 14 år och har väl haft runt 10 miljoner spelare som betalar 10 dollar i månaden + expansions och försäljningen av grundspelet? Blir runt 16,8 miljarder dollar bara på månadskostnaden om de snittat 10 miljoner spelare.

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av fish:

WoW borde väl vara det mest inkomstbringande genom tiderna? Varit igång i 14 år och har väl haft runt 10 miljoner spelare som betalar 10 dollar i månaden + expansions och försäljningen av grundspelet? Blir runt 16,8 miljarder dollar bara på månadskostnaden om de snittat 10 miljoner spelare.

Typ så ja..
2016 rapporterades det att WoW dragit in $9.23 billion (dvs miljarder), detta motsvarar över 77 miljarder kronor så vet inte riktigt vad de som skrivit original artikeln egentligen räknat på.

De har dessutom helt missat den digitala försäljningen på PC vilket gör att PC försäljningen ser bedrövlig ut.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag delar inte din uppfattning angående dåliga kontroller med tangentbord och mus. Vad var det för problem du stötte på?

Jag tror det har med spelets player controller faktiskt. Det är skrivet för kontroller vilket man märker i det att karaktärens rotation och rörelse är begränsad. Vilket är bra på ett sätt, det minskar "zig-zag" och A-D-A-D spam. Men jag som är van att spela bra PC ports med kb + m bland annat eSport titlar så känns det helt fel. Dessutom passar begränsad rörelse och rotation till konsol kontrollers då man styr de båda med hjälp av "sticks" vilket i sig är begränsade.

Om jag vore Rockstar hade jag lämnat konsol versionerna i fred, RAGE motorn är specialiserad till konsoler så inga åtgärder krävs. Men för PC porten hade jag skrivit om mestadelen av player controllern, nätverk, och raderat allt med Socialclub att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av BasseBaba:

Väldigt märkligt att digital försäljning på PC inte räknas in i en artikel som snackar om totalt försäljningsvärde?

Hur som helst även intressant att se hur stort konsolerna dominerar i vissa fall.
Även om man skulle addera 10 mill kopior som någon snackar om att Steamspy har sett, så ligger konsolerna långt före, så återigen helt klart förståeligt att det satsas så hårt där.

Fast å andra sidan så kanske siffrorna skulle se annorlunda ut om man faktiskt släppte spelet samtidigt till alla plattformar istället för att vänta 1½ år med att släppa på PC.
Personligen tycker jag att 11,2% som den faktiska siffran blir om man räknar med de registrerade kopiorna på steam (detta inkluderar inte de digitala kopior som ligger på Rockstar) är en bra siffra för ett spel som redan funnits i handeln i 1½ år.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av TiasE:

De har dessutom helt missat den digitala försäljningen på PC vilket gör att PC försäljningen ser bedrövlig ut.

Ja, misstänkte det. 2,1% liksom.. xD Har spelet på både ps3 och PC iofs, men så mycket bättre på PC. Dock klarat båda på 100%

Dator 1: | i9 9900k | MSI GTX 1080 Gaming X | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Zweclockers Fake news!

Är WoW ett spel har det garanterad inbringat mer inkomst än gta5.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MayoBoi:

Jag tror det har med spelets player controller faktiskt. Det är skrivet för kontroller vilket man märker i det att karaktärens rotation och rörelse är begränsad. Vilket är bra på ett sätt, det minskar "zig-zag" och A-D-A-D spam. Men jag som är van att spela bra PC ports med kb + m bland annat eSport titlar så känns det helt fel. Dessutom passar begränsad rörelse och rotation till konsol kontrollers då man styr de båda med hjälp av "sticks" vilket i sig är begränsade.

Om jag vore Rockstar hade jag lämnat konsol versionerna i fred, RAGE motorn är specialiserad till konsoler så inga åtgärder krävs. Men för PC porten hade jag skrivit om mestadelen av player controllern, nätverk, och raderat allt med Socialclub att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Jag tyckte kontrollerna fungerade bra men smaken är som baken och saker som stör dig behöver nödvändigtvis inte störa mig. Jag reagerade faktiskt inte alls på det du beskriver men å andra sidan är kanske det något man märker nästa gång man får för sig att spela.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av lord_vasagos:

Skulla faktiskt säga det är en av dom bästa spelen som släppts men är helt galet att så många spelar det på handikappad konsol mot på PC

Grafiskt är det ju en klart trevligare upplevelse men det är ju fortfarande cloud simulator. Tragiskt att det ska vara sådana sjuka laddningstider samt instabilitet. Det var ju i princip noll skillnad på ps4 och PC.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Hur skulle det se ut om man bara räknade digital försäljning?

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av VadSaDu:

Då vet man att 2% fortfarande använder sig av DVD-enheter i datorn

Synd att de inte inräknade de digitala köpen hos PC.

Har faktiskt Blu Ray enhet i datorn (som även klarar DVD och CD).
Händer att jag använder den, men inte jätte ofta.
Köpte GTA V på Steam.

Var lite sugen på GTA V när det kom ut och har en PS3.
Men från vad jag läste så verkade det som att grafik och prestanda inte var så bra på PS3 och Xbox 360 versionerna.
Så det blev en lååång väntan på PC versionen.
Som tur var så hade man annat att göra så jag slapp att bara sitta och vänta i två år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Är folk verkligen förvånade?

De släppte spelet till 360/PS3.
Sedan till PS4/Xbox One.
SEDAN till PC.

Klart PC säljer färre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av fish:

WoW borde väl vara det mest inkomstbringande genom tiderna? Varit igång i 14 år och har väl haft runt 10 miljoner spelare som betalar 10 dollar i månaden + expansions och försäljningen av grundspelet? Blir runt 16,8 miljarder dollar bara på månadskostnaden om de snittat 10 miljoner spelare.

Förmodligen men dom räknar nog bara sålda spel, inte några prenumerationstjänster. Skall man räkna ren förtjänst så skulle det inte förvåna mig om flertalet gratisspel slår GTA V då dom får in pengar via köp i spelen (typ Dota och LoL osv) det säljs ju faktiskt väldigt mycket in-game items hela tiden där.

Stationär: iMac 27". Bärbar: Asus ROG (960m). Mobila enheter: iPad 2017, iPhone 7+. Konsoler: Xbox One S, Wii.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Man blir lite ställd över att se PC ligga så lågt nere i försäljningslistorna på per spel, Call of Duty, Battlefield och nu till och med GTA V.

Vad hände med PC Master Race och plattformen som har större möjligheter?

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av ELF:

Hur skulle det se ut om man bara räknade digital försäljning?

Omöjligt att räkna ut eftersom alla företag inte dela med den infon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Sebastian V:

Man blir lite ställd över att se PC ligga så lågt nere i försäljningslistorna på per spel, Call of Duty, Battlefield och nu till och med GTA V.

Vad hände med PC Master Race och plattformen som har större möjligheter?

Tja COD är ju inte mycket att hänga i granen och har aldrig varit någon storsäljare på PC. Att det "revolutionerade" multiplayer FPS på konsol var inte konstigt men det bidrog inte med någonting nytt på PC-plattformen. Ingen ny spelmekanik och en kroniskt utdaterad motor.
Anledningen till dom låga försäljningssiffrorna av GTA V har sannolikt redan besvarats i tråden. Inga digitala köp medräknade och spelet släpptes 2 år senare till PC.
BF1 har jag ingen information om. Själv har jag tröttnat lite på hela konceptet, tycker det går stadigt utför. Jag äger dock spelet och har alla "expansioner". Det är bara speltimmarna jag saknar.

EDIT: Hade inte Swec en artikel om spelförsäljningen på PC för ett år sedan? Om jag inte missminner mig så var det i alla fall den största plattformen med råge.

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | Nvidia GeForce GTX 1080Ti | Corsair Vengeance LPX Black 3000 MHz 16 GB | 1 st Samsung 960 EVO 256 GB, 1 st 850 PRO 1 TB, 1 st 850 EVO 1 TB, 1 st 840 Basic 250 GB, 1 st WD Black 6 TB | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS | Xbox 360 | Wii | 3DS | Wii U | PS4 Pro | Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

GtaV har väl legat nånstans runt "top sellers" på steam varje sale det någonsin har varit i, och det är bara 2% av marknaden? jävlar vad spelet säljer bra på konsol, fast iofs är väl gta ett typiskt spel man ofta har på konsol

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

alla kids som shoppar sharkmoney

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Red Dead Redemption 2 till PC verkar väl inte så speciellt sannolikt?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Hur kan man misslyckas så katastrofalt med ett stapeldiagram?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Laggzor:

GtaV har väl legat nånstans runt "top sellers" på steam varje sale det någonsin har varit i, och det är bara 2% av marknaden? jävlar vad spelet säljer bra på konsol, fast iofs är väl gta ett typiskt spel man ofta har på konsol

Som nämnts några ggr i tråden så innefattas inte digitala köp, dvs inget som e köpt på Steam är medräknat, räknar vi med Steam så hamnar PC på 11,2%, hur många digitala kopior Rockstar sålt vet vi inte.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.