Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Sammarbetet går lysande, de är hjälpsamma och tillmötesgående. Roland Mossig (VD) har delat med sig av sina insikter i branschen och mig veterligen har de satt igång produktionen. Vi har dock inte fått ta del av några detaljer rörande fläkt-swappen... återstår att se.

Skicka honom gärna ett tack via linked in: https://www.linkedin.com/in/roland-mossig-766a7891/

Den är på väg! Sedan när allt lugnar ner sig har vi sagt att vi ska planera upp ett projekt för att ta SFF fläktar till nya nivåer tillsammans.

Är tanken att man ska kunna beställa till en kylare i samband med ghosten?

Spontant tycker jag det känns som att det leveransen kommer fördröjas ytterligare. Maj är inte långt bort.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Jag är väldigt intresserad av att köpa en Ghost S1 men är lite tveksam eftersom det inte är garanterat att man får chassit om man beställer den nu.

Med tanke på priset och att man inte är garanterad en produkt vid en pre order så undrar jag hur lång tid det kommer ta innan chassit kommer ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte att läsa terms and conditions

PLEDGES AND CROWDFUNDING

A pledge for a reward is not an actual order of a product. All funds raised via this webpage is treated as crowdfunding of the Louqe Ghost S1 project and in return the project will reward the donor with a product according to his or her pledge level.

REFUNDS
In an unfortunate circumstance wherein, the project is unable to complete its mission no refunds can be committed to donors.

Jag är sjukt sugen själv, men sådana här saker gör att jag ryggar rätt hårt...

Permalänk
Medlem

@molsson: absolut, men det är ju risken man tar med en kickstarter. Skiter sig något rejält längs resans väg så är ju förmodligen redan kapitalet förbrukat och då finns det inga stålar att återbetala.

2000:- är inga pengar jag skulle ligga sömnlös över, och utan denna ”modell” så hade ju chassit inte blivit verklighet öht.

Skillnaden för er nu är ju att KSen redan är fundad och klar, så är man oroad är det ju bara att vänta in senare rundor av beställning? Förvisso så går väl priset upp(?), men något snacks ska man väl ha för att ”riska” sina stålar i KS:en...

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

@PaChalski: Om det blir riser-byte från LiHeat, blir det ytterligare förseningar isåfall (som det ser ut nu)?

Vi har nu fått Riser-prototypen från Samtec, ska testas imorgon, då förväntar vi oss även få en tidsplan från dem. Skulle jag gissa så kommer de inte kunna leverara i tid och då kommer det bli en fråga som vi kommer söka guidance hos våra backers att lösa. Vänta 2-3 veckor och få den nya risern eller Li-Heat med bibehållen leveransplan. Nästa vecka har vi dessutom sannolikt våra andra leverantörers komponenter i hand och kommer då kunna avgöra om det finns andra områden som skulle kunna försena helheten och då möjligen göra beslutet enklare.

Skrivet av Dekkan:

Är tanken att man ska kunna beställa till en kylare i samband med ghosten?

Spontant tycker jag det känns som att det leveransen kommer fördröjas ytterligare. Maj är inte långt bort.

Noctual L12:a kommer att födas in i deras ordinarie säljkanaler, de har fått en geografisk distribution av oss för att förstå behovet bättre.

Skrivet av Rosapantern:

Jag är väldigt intresserad av att köpa en Ghost S1 men är lite tveksam eftersom det inte är garanterat att man får chassit om man beställer den nu.

Med tanke på priset och att man inte är garanterad en produkt vid en pre order så undrar jag hur lång tid det kommer ta innan chassit kommer ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag bedömer jag risken att vi inte skulle leverera som ytterst liten, men det finns inga garantier så länge produkten inte nått marknaden. Vi bedömer att chassit når marknaden någon gång under höst vinter 2018 och då kommer det kunna köpas direkt utan risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har nu fått Riser-prototypen från Samtec, ska testas imorgon, då förväntar vi oss även få en tidsplan från dem. Skulle jag gissa så kommer de inte kunna leverara i tid och då kommer det bli en fråga som vi kommer söka guidance hos våra backers att lösa. Vänta 2-3 veckor och få den nya risern eller Li-Heat med bibehållen leveransplan. Nästa vecka har vi dessutom sannolikt våra andra leverantörers komponenter i hand och kommer då kunna avgöra om det finns andra områden som skulle kunna försena helheten och då möjligen göra beslutet enklare.

Kommer ni kunna visa upp en prototyp nästa vecka ?

Hur långt bort ligger Artic prototypen ?

Väldigt nyfiken på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Idag bedömer jag risken att vi inte skulle leverera som ytterst liten, men det finns inga garantier så länge produkten inte nått marknaden. Vi bedömer att chassit når marknaden någon gång under höst vinter 2018 och då kommer det kunna köpas direkt utan risk.

Det låter väldigt bra, kommer nog att lägga en beställning nu i helgen.

Är det fortfarande maj och juni som är det estimerade leveransdatumet för dem som beställer via pre order?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Kommer ni kunna visa upp en prototyp nästa vecka ?

Hur långt bort ligger Artic prototypen ?

Väldigt nyfiken på denna.

Det kommer komma arctic från två olika aluminiumleverantörer, en micro-plasma-oxiderad och en med en polyestercoating. Ska bli spännande att se hur de ser ut. Vi har fått se lite bilder från fabrikerna och det ser riktigt lovande ut.

Skrivet av Rosapantern:

Det låter väldigt bra, kommer nog att lägga en beställning nu i helgen.

Är det fortfarande maj och juni som är det estimerade leveransdatumet för dem som beställer via pre order?

Skickades från m.sweclockers.com

Om allt ser bra ut när vi får serielikarna i nästa vecka så ska vi fortfarande kunna hålla Maj, det kommer bli tight och det bygger på att våra slutförhandlingar raskt. Riser-bytet kommer inte att ske, vi kommer ta in två leverantörer till och utvärdera i lugn och ro innan vi uppdaterar denna.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Kommer ni kunna visa upp en prototyp nästa vecka ?

Hur långt bort ligger Artic prototypen ?

Väldigt nyfiken på denna.

Samtliga ytbehandlingar kommer samtidigt, det är alltså inte så att vi har en Arctic som laggar... den är ikapp de andra två som väntat på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Rosapantern:

Det låter väldigt bra, kommer nog att lägga en beställning nu i helgen.

Är det fortfarande maj och juni som är det estimerade leveransdatumet för dem som beställer via pre order?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi hoppas på maj, men det börjar se ut att glida in i juni. Alla som beställer innan vi lagt vår produktionsledet kommer få lådor från den första batchen

Permalänk
Medlem

Äntligen en vettig motståndare till Dan chassit, inväntar med spänning!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Visningschassin hos Webhallen Bergshamra, är den idéen slopad? Antar att det blir tajt rent tidsmässigt?

Det ”enda” jag är ute efter är att jämföra färger, så sålänge dom är satta så kan jag ju mer eller mindre ”titta” på vad som helst, hade helst bara fått en chans att se det IRL innan man gör sitt val.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BasseBaba:

@PaChalski: Visningschassin hos Webhallen Bergshamra, är den idéen slopad? Antar att det blir tajt rent tidsmässigt?

Det ”enda” jag är ute efter är att jämföra färger, så sålänge dom är satta så kan jag ju mer eller mindre ”titta” på vad som helst, hade helst bara fått en chans att se det IRL innan man gör sitt val.

Vi kommer med högsta sannolikhet ställa dit ett antal chassin på display, vi var där i fredags för att kika på lämplig plats igen. Men det kommer bli tight mellan det att de står där och att färg ska väljas. Vi kommer p andra sidan ha buffertar i produktionen som gör det möjligt att byta men blir det för mycket byten så kommer det inte gå att hantera... bör bara röra svenska marknaden (ca 600 potentiella byte)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni får snabba er ut med era chassin så det får synas på dreamhack casemod i sommar ihoo med mig

Permalänk
Medlem

@PaChalski: okej, tack! Tight är inga problem för min del, kan se till att svänga förbi samma dag dom kommer dit, återkom gärna när du har mer info!
Men så klart, kommer dom dit efter färgval så är det ju kört hur som

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer med högsta sannolikhet ställa dit ett antal chassin på display, vi var där i fredags för att kika på lämplig plats igen. Men det kommer bli tight mellan det att de står där och att färg ska väljas. Vi kommer p andra sidan ha buffertar i produktionen som gör det möjligt att byta men blir det för mycket byten så kommer det inte gå att hantera... bör bara röra svenska marknaden (ca 600 potentiella byte)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja meddela gärna hur det blir. Förstår att det kan bli tight men är inga problem. Vill gärna ha möjlighet att se vita IRL. Jag pendlar mellan att våga gå på vit eller köra klassiskt svart.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av PaChalski:

Samtliga ytbehandlingar kommer samtidigt, det är alltså inte så att vi har en Arctic som laggar... den är ikapp de andra två som väntat på den

Skickades från m.sweclockers.com

Arctic har kommit ifatt, eller rättare sagt vätats in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Arctic har kommit ifatt, eller rättare sagt vätats in.

Wohoo!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
LOUQE

Prylarna kom igår, idag är det uppackning av allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE

Dags att bygga en AMD-burk. Jag är helt lossat i den här världen, några förslag på komplett uppsättning komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dags att bygga en AMD-burk. Jag är helt lossat i den här världen, några förslag på komplett uppsättning komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Gratulerar, ser fram emot bilderna!

Det beror på din budget, men lite snabbt (sitter på mobilen så skriver ner allt från huvudet):

AMD Ryzen 5 1600
MSI B350i Pro AC
2x8 GB DDR4 RAM som är kompatibla med ovanstående moderkort, finns en lista på tillverkarens hemsida
Corsair SF450 eller SF600, får nog kolla upp max dragen effekt men beror även på om alla komponenter kommer att överklockas eller ej. SF600 är dock ett grymt bra val, har ett själv och det fungerar perfekt utan några missljud.
Valfritt grafikkort, t.ex. GTX 1080 Ti

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Gratulerar, ser fram emot bilderna!

Det beror på din budget, men lite snabbt (sitter på mobilen så skriver ner allt från huvudet):

AMD Ryzen 5 1600
MSI B350i Pro AC
2x8 GB DDR4 RAM som är kompatibla med ovanstående moderkort, finns en lista på tillverkarens hemsida
Corsair SF450 eller SF600, får nog kolla upp max dragen effekt men beror även på om alla komponenter kommer att överklockas eller ej. SF600 är dock ett grymt bra val, har ett själv och det fungerar perfekt utan några missljud.
Valfritt grafikkort, t.ex. GTX 1080 Ti

Ryzen 5? Skärpning!

Själv kör jag en lätt överklockad Ryzen 7 1700 i ett Gigabyte GA-AB350N-Gaming. 2x8GB Corsair LPX Red 3733Mhz och ett Vega56 på det. Kör ett SF450 som faktiskt (:O) klarar att driva allt. Men passar på att uppgradera till SF600 när Ghost S1 anländer.

Moderkortet fungera bra, men vcore hoppar lite och av recensioner att döma så är LLC inte den bästa på detta moderkortet. Vet inte hur MSI-moderkortet du nämner står sig mot konkurrensen, men annars har väl ASUS ROG STRIX B350-I GAMING också fått bra omdömen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Ryzen 5? Skärpning!

Själv kör jag en lätt överklockad Ryzen 7 1700 i ett Gigabyte GA-AB350N-Gaming. 2x8GB Corsair LPX Red 3733Mhz och ett Vega56 på det. Kör ett SF450 som faktiskt (:O) klarar att driva allt. Men passar på att uppgradera till SF600 när Ghost S1 anländer.

Moderkortet fungera bra, men vcore hoppar lite och av recensioner att döma så är LLC inte den bästa på detta moderkortet. Vet inte hur MSI-moderkortet du nämner står sig mot konkurrensen, men annars har väl ASUS ROG STRIX B350-I GAMING också fått bra omdömen.

Budget som sagt! Kan likväl vara 1700 eller 1800X, men minst 1600 för ett AMD bygge IMHO!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vore det inte väldit populärt (och intressant) med nya 2700x som släpps om två dagar?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Budget som sagt! Kan likväl vara 1700 eller 1800X, men minst 1600 för ett AMD bygge IMHO!

Håller med, det var mest med glimten i ögat

För övrigt verkar MSI-moderkortet du nämde ha en rejäl VRM iaf.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Håller med, det var mest med glimten i ögat

För övrigt verkar MSI-moderkortet du nämde ha en rejäl VRM iaf.

Ja det var bl.a. det som gör den lite trevligare! Hittade inga andra lika high-end B350 mITX moderkort förutom kanske ASUS AM4 mITX varianter, men dessa saknar en hel del I/O portar. Visst, man kanske inte behöver HDMI eller DP om man kör med Ryzen 7 1800X men om man bestämmer sig för att köra med en eventuell kraftfull APU i framtiden så kan det vara bra att ha i åtanke!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Har det blivit utrett om AMDs Wraith-kylare passar med Ghost S1? Har varit sugen ett tag och blir en 2700X men inte bestämt mig för format. Eller stuva om i befintliga system, är rätt sugen att klämma in min 1700 i något kompaktare chassi med. Kylarval känns som ett problem i detta chassi. Ncase M1 är betydligt mer förlåtande här. Nu har jag inte följt tråden på länge men förmodar att ni hittat lite lösningar här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har det blivit utrett om AMDs Wraith-kylare passar med Ghost S1? Har varit sugen ett tag och blir en 2700X men inte bestämt mig för format. Eller stuva om i befintliga system, är rätt sugen att klämma in min 1700 i något kompaktare chassi med. Kylarval känns som ett problem i detta chassi. Ncase M1 är betydligt mer förlåtande här. Nu har jag inte följt tråden på länge men förmodar att ni hittat lite lösningar här?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du tänker på Wraith Spire som följer med 1700? Den verkar vara 69-70mm hög från kopparbasen upp till toppen av fläkten, vilket är några mm för högt för Ghost S1 som ska klara kylare upp till 66mm. Noctua NH-L12 (inte nya S-modellen) verkar vara den bästa luftkylaren på marknaden just nu som passar i Ghost S1.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag antar att du tänker på Wraith Spire som följer med 1700? Den verkar vara 69-70mm hög från kopparbasen upp till toppen av fläkten, vilket är några mm för högt för Ghost S1 som ska klara kylare upp till 66mm. Noctua NH-L12 (inte nya S-modellen) verkar vara den bästa luftkylaren på marknaden just nu som passar i Ghost S1.

Det går dock bra att montera av den övre plastringen på wraith spire om man vill få plats

https://imgur.com/a/8N04b#mp3XpMU

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Jag antar att du tänker på Wraith Spire som följer med 1700? Den verkar vara 69-70mm hög från kopparbasen upp till toppen av fläkten, vilket är några mm för högt för Ghost S1 som ska klara kylare upp till 66mm. Noctua NH-L12 (inte nya S-modellen) verkar vara den bästa luftkylaren på marknaden just nu som passar i Ghost S1.

Skrivet av erssn:

Det går dock bra att montera av den övre plastringen på wraith spire om man vill få plats

https://i.imgur.com/e3Y8nOF.jpg

https://imgur.com/a/8N04b#mp3XpMU

Tack båda, ser ut att kunna vara en fungerande nödlösning iallafall.

Frågan är om inte mina Gainward Phoenix GS-kort också får plats. Ncase M1 passar de inte men måtten verkar lite mer generösa här. Har både ett 1070 och ett 1080Ti som båda är storleksmässigt identiska men med skillnad på hur hårt kylning belastas och hur mycket de kräver av nätdel.

Nåja, kul att klura lite iallafall. Gillar små chassin och som i detta fall ett svenskutveklat blir ju extra intressant.