AMD:s chefsarkitekt Mike Clark avslöjar Zen 5

Permalänk
Melding Plague

AMD:s chefsarkitekt Mike Clark avslöjar Zen 5

I samband med att AMD firar ett år med arkitekturen Zen avslöjar chefsarkitekten Mike Clark att arbetet med Zen 5 redan är igång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Redan förbokat, som en sann fanboy bryr jag mig inte det minsta om hur den presterar det blir ett köp ändå.

Zen 4 kommer som sagt utgå p.g.a. att det betyder otur, det finns ingen chans att de hinner göra en 4 där emellan.
Sedan gillar jag inte att de som många tillverkare andra gör mikroskopiska uppgraderingar och kallar det för helt nya versioner, som Firefox version 59.. Till AMD försvar så behåller de Ryzen namnet och kallar inte de kommande för helt nya namn och därmed tydligt visar att de bygger på samma grund.

Det stora med Zen 5 lär bli ddr5 minne och det ser jag mycket fram emot, även om detta minne precis som alla andra minnen var dyr när de var nya.
*edit*
DDr5 är för övrigt det jag mest längtar efter inom datorteknik,då dagens rampriser måste ner.

Permalänk
Medlem

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Själv ser jag fram emot arkitekturer, vilket namn det än blir. Har 1700 nu, och kommer uppgradera vid varje ny generation. Helst med samma moderkort då det är sjukt smidigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Redan förbokat, som en sann fanboy bryr jag mig inte det minsta om hur den presterar det blir ett köp ändå.

Zen 4 kommer som sagt utgå p.g.a. att det betyder otur, det finns ingen chans att de hinner göra en 4 där emellan.
Sedan gillar jag inte att de som många tillverkare andra gör mikroskopiska uppgraderingar och kallar det för helt nya versioner, som Firefox version 59.. Till AMD försvar så behåller de Ryzen namnet och kallar inte de kommande för helt nya namn och därmed tydligt visar att de bygger på samma grund.

Det stora med Zen 5 lär bli ddr5 minne och det ser jag mycket fram emot, även om detta minne precis som alla andra minnen var dyr när de var nya.
*edit*
DDr5 är för övrigt det jag mest längtar efter inom datorteknik,då dagens rampriser måste ner.

Hoppas man kan komma upp i 4.6GHz med Ryzen 5.
Ska pli intressant detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Själv ser jag fram emot arkitekturer, vilket namn det än blir. Har 1700 nu, och kommer uppgradera vid varje ny generation. Helst med samma moderkort då det är sjukt smidigt

Dålig språkdesign men det är väl försent att åtgärda nu.

Det spelar ju egentligen ingen hur man namnsätter sina produkter. Blir kanske några som letar efter 4:an i efterhand om man ska titta tillbaka men de märker väl ganska snabbt att den inte funnits i så fall.

Ja om de håller planen och alla funkar med tidigare moderkort är det ju riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Dålig språkdesign men det är väl försent att åtgärda nu.

Jag tycker du ska göra ett försök!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Själv ser jag fram emot arkitekturer, vilket namn det än blir. Har 1700 nu, och kommer uppgradera vid varje ny generation. Helst med samma moderkort då det är sjukt smidigt

Kanske därför Ryzen 1000 serien är svår att klocka till 4Ghz?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Du tycker inte att det är en smula löjligt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Själv ser jag fram emot arkitekturer, vilket namn det än blir. Har 1700 nu, och kommer uppgradera vid varje ny generation. Helst med samma moderkort då det är sjukt smidigt

Du menar på kinesiska? Nu heter dem u 1700x, 2700x osv... RX 480 hade ju inga större problem att sälja och tro mig en ryzen 4700 kommer inte ha det heller

Dessutom är nummer grejen smått utdaterad, folk vill fortfarande helst ha 8 eller 6 i sina nummer på bilskyltarna eller i telefonnummret, men det är knappast så att dem köper en annan dator för att modelnumret på processorn börjar på 4. Och datornördarna som har råd att bränna 15k på en desktop är nog de som bryr sig minst av alla hehe

Permalänk
Medlem

När nu AMD har tvingat fram Intel till att sälja 6 kärnor (8kärnor kommer snart) till prisnivåer som privatpersoner tycker är rimliga. Så kommer det att bli en intressant utveckling på CPU sidan de kommande åren. Man ser redan många spel som har stor nytta av flera kärnor. Vem skulle köpa en intel 7700K med endast 4 kärnor idag till en speldator.

7700K kan visa bra prestanda i tester när man har 0 saker igång i bakrunden men så ser en typisk speldator inte ut när den används.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse Laserman:

Du tycker inte att det är en smula löjligt?

Jag tycker det som 13 våningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Thirteenth_floor
Intressant att de i vissa hus både skippar 4:e och 13:3 våningen..

Jag själv skulle ej skippa 4, då andra saker som iPhone 4, playstation 4 sålde bra ändå. Nu kommer nog AMD vara en het kandidat i Kina där de värdesätter prestanda/krona, så jag bryr mig inte så mycket.

Permalänk
Datavetare

Detta är varför x86 kommer få det rejält svårt nu när ARM-kretsarna är i nära "big-core" x86 (ARMs Cortex A75), helt i nivå (Samsungs M3) och till och med förbi (Apples Monsoon) sett till mängd arbete utfört per klockcykel.

Att det tog väsentligt mindre tid att validera enkla ARM-kretsar jämfört med "big-core" x86 förvånande knappast någon, det som är intressant att se är hur pass mycket snabbare validerings-steget fortfarande är nu när de mest avancerade ARM kretsarna är helt i nivå med "big core" x86.

Är i.o.f.s. lite svårt att veta exakt hur länge Samsung och Apple haft sina designer "logiskt" klar innan de når marknaden. För Cortex A serien är det trivialt att se då ARM bara gör den logiska designen, sedan måste olika tillverkare realisera detta i verkligt kisel och där ser vi fortfarande <12 månande (Cortex A75 presenterades juli 2017 och den finns nu implementerat och validet i kisel hos produkter som skeppas).

Både AMD och Intel har sina x86 designer "logiskt" klara över ett år innan vi ser dem på marknaden. AMD är ju uppenbarligen "klar" med både Zen2 och Zen3, det innan vi ens fått ett släpp på Zen+!!! Är exakt samma sak för Intel, strategiska kunder har haft fungerande Ice Lake under rätt lång tid redan.

Tyvärr är ARM kontrollerat av ett enda företag, så sett ur den aspaketen är det egentligen värre jämfört med x86 (där det ändå delas mellan AMD och Intel). På lång sikt håller jag därför tummarna för RISC-V, men är övertygad att ARM kommer börja pressa ut x86 från bärbara datorer.

Esset x86 sitter på börjar allt mer att tappa värde, detta ess är Windows hårda beroende på x86. Microsoft jobbar ju aktivt med att försöka komma ur det håra beroendet på x86 (det kommer ta tid, men är möjligt givet tillräckligt med tid). Tidigare var även kompilatorer och liknande sämre på andra plattformar, här har Apples enorma investering i LLVM gjort att framförallt 64-bitars ARM har lysande stöd sett ur den aspekten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Du tycker inte att det är en smula löjligt?

Det kan man tycka om man vill. Men det är djupt rotat så de lär inte ändra sig för att någon i något litet skitland i väst tycker att det är "löjligt".

Skrivet av anon56869:

Du menar på kinesiska? Nu heter dem u 1700x, 2700x osv... RX 480 hade ju inga större problem att sälja och tro mig en ryzen 4700 kommer inte ha det heller

Dessutom är nummer grejen smått utdaterad, folk vill fortfarande helst ha 8 eller 6 i sina nummer på bilskyltarna eller i telefonnummret, men det är knappast så att dem köper en annan dator för att modelnumret på processorn börjar på 4. Och datornördarna som har råd att bränna 15k på en desktop är nog de som bryr sig minst av alla hehe

Även på Sino-Japanska, Sino-Koreanska och Sino-Vietnamesiska, så det är väldigt utbrett.

Produktnamn och modellnummer är olika saker. Som exempel kan ju nämnas att Galaxy S4 heter galaxy S4, men modellnumret är GT-i95XX på grund av just det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: AMD har sagt att de är klara med Zen 2 sedan ganska länge. Men Zen 3? Vad vet vi där?

Permalänk
Medlem

Gäsp.. kul med nummern 5. När ni vet nåt konkret om funktioner, frekvenser och kärnor så blir ja intresserad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

@Yoshman: AMD har sagt att de är klara med Zen 2 sedan ganska länge. Men Zen 3? Vad vet vi där?

Om de jobbar med Zen5 är de rimligen "klara" på samma sätt som ARM är "klar" med en design när de presenterar den. D.v.s. designen är klar på logisk nivå, men finns kanske ingen verkligen implementation i kisel än (vet inte hur det är fallet för Zen3 gällande implementation k kisel, men det är ju normalfallet för ARM Cortex).

Har också pratas om att en orsak till att x86 var chanslös på mobilsidan var just att det inte gick att hänga med ARMs utvecklingstakt, valideringssteget pekades då ut som den stora skillnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du menar på kinesiska? Nu heter dem u 1700x, 2700x osv... RX 480 hade ju inga större problem att sälja och tro mig en ryzen 4700 kommer inte ha det heller

Dessutom är nummer grejen smått utdaterad, folk vill fortfarande helst ha 8 eller 6 i sina nummer på bilskyltarna eller i telefonnummret, men det är knappast så att dem köper en annan dator för att modelnumret på processorn börjar på 4. Och datornördarna som har råd att bränna 15k på en desktop är nog de som bryr sig minst av alla hehe

Det är nog att företaget vill inte ha en 4 som modellnamm då det kan bringa otur för företaget tror dem. Att ha enkel nummer 4 och ha till exempel 14 där 4 också ingår är inte samma sak.
Användare bryr sig dock inte nämnvärt om det skulle heta ryzen 4 tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan man tycka om man vill. Men det är djupt rotat så de lär inte ändra sig för att någon i något litet skitland i väst tycker att det är "löjligt".

Även på Sino-Japanska, Sino-Koreanska och Sino-Vietnamesiska, så det är väldigt utbrett.

Yepp. Oavsett vad man tycker så är det säkerligen rimligt att ta hänsyn till.
Man kan ju säga samma sak om all marknadsföring egentligen. You a re right.

Skrivet av Ozzed:

Produktnamn och modellnummer är olika saker. Som exempel kan ju nämnas att Galaxy S4 heter galaxy S4, men modellnumret är GT-i95XX på grund av just det.

Fast... Här vete jag inte riktigt. Jag har en samsung galaxy S2 för ett gäng år sedan. Den heter väl i9100 vilket också visar på typ samma sifferdifferens som galaxy S4 men utan nummer 4 inblandat.
När jag kollar lite närmre så har varken galaxy s, Galaxy S2, galaxy S4 eller galaxy S5 följt namnmönstret att modellnamnets siffra ska finnas med i produktnamnet. Endast galaxy S3 har väl detta.
Jag har därför en misstanke om att galaxylurarnas modellnamn främst beror på lite andra anledningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om de jobbar med Zen5 är de rimligen "klara" på samma sätt som ARM är "klar" med en design när de presenterar den. D.v.s. designen är klar på logisk nivå, men finns kanske ingen verkligen implementation i kisel än (vet inte hur det är fallet för Zen3 gällande implementation k kisel, men det är ju normalfallet för ARM Cortex).

Har också pratas om att en orsak till att x86 var chanslös på mobilsidan var just att det inte gick att hänga med ARMs utvecklingstakt, valideringssteget pekades då ut som den stora skillnaden.

Ja de har ju rimligtvis inte flera parallella team. Men för att börja med förarbete och grunddragen i Zen 5 behöver de väl inte vara klara med detaljarbetet på Zen 3? Även den logiska biten kan ju vara uppdelad i etapper som inte nödvändigtvis engagerar samma människor tänker jag?
Jag har inte någon vidare inblick i hur det fungerar hos en kretsutvecklare, så är ren nyfikenhet från min sida.

Permalänk

Annars kan det ju vara så att den heter Zen 5 för att den skall använda DDR5?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de internt döper Zen arkitekturen som de gör med processorerna, så "Zen 5" i verkligheten är "Zen 3" osv?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är varför x86 kommer få det rejält svårt nu när ARM-kretsarna är i nära "big-core" x86 (ARMs Cortex A75), helt i nivå (Samsungs M3) och till och med förbi (Apples Monsoon) sett till mängd arbete utfört per klockcykel.

Att det tog väsentligt mindre tid att validera enkla ARM-kretsar jämfört med "big-core" x86 förvånande knappast någon, det som är intressant att se är hur pass mycket snabbare validerings-steget fortfarande är nu när de mest avancerade ARM kretsarna är helt i nivå med "big core" x86.

Är i.o.f.s. lite svårt att veta exakt hur länge Samsung och Apple haft sina designer "logiskt" klar innan de når marknaden. För Cortex A serien är det trivialt att se då ARM bara gör den logiska designen, sedan måste olika tillverkare realisera detta i verkligt kisel och där ser vi fortfarande <12 månande (Cortex A75 presenterades juli 2017 och den finns nu implementerat och validet i kisel hos produkter som skeppas).

Både AMD och Intel har sina x86 designer "logiskt" klara över ett år innan vi ser dem på marknaden. AMD är ju uppenbarligen "klar" med både Zen2 och Zen3, det innan vi ens fått ett släpp på Zen+!!! Är exakt samma sak för Intel, strategiska kunder har haft fungerande Ice Lake under rätt lång tid redan.

Tyvärr är ARM kontrollerat av ett enda företag, så sett ur den aspaketen är det egentligen värre jämfört med x86 (där det ändå delas mellan AMD och Intel). På lång sikt håller jag därför tummarna för RISC-V, men är övertygad att ARM kommer börja pressa ut x86 från bärbara datorer.

Esset x86 sitter på börjar allt mer att tappa värde, detta ess är Windows hårda beroende på x86. Microsoft jobbar ju aktivt med att försöka komma ur det håra beroendet på x86 (det kommer ta tid, men är möjligt givet tillräckligt med tid). Tidigare var även kompilatorer och liknande sämre på andra plattformar, här har Apples enorma investering i LLVM gjort att framförallt 64-bitars ARM har lysande stöd sett ur den aspekten.

Även om jag älskar ARM så är de långt ifrån bra på allting (och energieffektivitet är väl argument nr 1 för att välja ARM) men det börjar närma sig: https://blog.cloudflare.com/arm-takes-wing/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Innan folk får huvudvärk av namnet så... Fundera ett slag. I Asien är Tetrafobi vanligt då "fyra" på många språk låter väldigt likt ordet "död", och det är klart att man inte vill ha det som ett produktnamn.

Själv ser jag fram emot arkitekturer, vilket namn det än blir. Har 1700 nu, och kommer uppgradera vid varje ny generation. Helst med samma moderkort då det är sjukt smidigt

PCIE4.0 blir kanske lika långlivat som Zen4 hos AMD

Permalänk
Avstängd

Sjukt att man är på 7nm som skulle vara maxgränsen för några år sedan och att amd ligger före intel som kommer köra på 10nm och amd känns att ha bra uppgraderings väg när zen + och 2 även 3 bör vara kompatibel med existerande chipsets

zen 5 är i regionen där det är luddigt men om det skulle bli en övergång till ddr5 har AMD historiskt haft bra kompatibilitet och kan vara möjligt att köra ddr4 på existerande och 5 på nya moderkort men zen 5 kan bli en intressant tid för igpu om ddr5 äntrar marknaden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Oavsett vad man tycker så är det säkerligen rimligt att ta hänsyn till.
Man kan ju säga samma sak om all marknadsföring egentligen. You a re right.

Fast... Här vete jag inte riktigt. Jag har en samsung galaxy S2 för ett gäng år sedan. Den heter väl i9100 vilket också visar på typ samma sifferdifferens som galaxy S4 men utan nummer 4 inblandat.
När jag kollar lite närmre så har varken galaxy s, Galaxy S2, galaxy S4 eller galaxy S5 följt namnmönstret att modellnamnets siffra ska finnas med i produktnamnet. Endast galaxy S3 har väl detta.
Jag har därför en misstanke om att galaxylurarnas modellnamn främst beror på lite andra anledningar.

Ja du har så rätt. Galaxy S3 hade faktiskt GT-i3XX som modellbeteckning, och inte i2XX som kan i så fall kunde förvänta sig, men någon GT-i4XX finns det inte. Om det är en följd av kaotiskt namnchema eller Tetrafobi vet jag dock inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det steget till 7nm som ger högre klockfrekvenser eller arkitekturändringar? Känns som möjligheten att öka klockfrekvenser med lägre tillverkningsteknik försvann för ett tag sedan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Är det steget till 7nm som ger högre klockfrekvenser eller arkitekturändringar? Känns som möjligheten att öka klockfrekvenser med lägre tillverkningsteknik försvann för ett tag sedan.

Både och. MIndre tillverkningsteknik resulterar ofta i lägre strömförbrukning, vilket resulterar i lägre värmeutveckling. Prestanda, strömförbrukning och värmeutveckling är tre variabler man kan påverka med varandra. Dvs, när man går ner så kan man välja att utnyttja den minskade förbrukningen och värmeutvecklingen till att öka klockfrekvensen (som då ökar på strömförbrukningen och värmeutvecklignen lite igen). Men arkitektoriska förändringar kan i allra högsta grad påverka IPC.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Även om jag älskar ARM så är de långt ifrån bra på allting (och energieffektivitet är väl argument nr 1 för att välja ARM) men det börjar närma sig: https://blog.cloudflare.com/arm-takes-wing/

Borde kanske varit lite mer specifik då. Håller med om att 32-bitars ARM både har rejäla för och rejäla nackdelar, på det stora hela skulle jag säga att det är lite hugget som stucket jämfört med x86_64 (som trots allt är ett hyfsat fall framåt över 32-bitars x86).

Men Aarch64, d.v.s. 64-bitars ARM som lanserades 2011, är en av idag två näst intill "perfekta" ISA givet vilka krav som ställs från moderna C, C++, Java och C# implementationer. Övriga ISA är definitivt inte alls lika bra match, det är speciellt sant om man försöker skriva multitrådade program likt t.ex. spel.

ISA betyder inte allt, mikroarkitektur är väsentligt viktigare (och mikroarkitektur är egentligen hyfsat frikopplad från ISA). ISA har dock viss påverkan, så allt annat lika så kommer en Aarch64 (eller RISC-V som är den andra "perfekta" ISAn) i praktiken prestera upp till kanske 30 % bättre.

För tio, femton år sedan hade upp till 30 % fördel varit irrelevant. Dennard scaling + Moores lag hade ätit upp den skillnaden på mindre än ett år, d.v.s. räckte med en fördel i processorteknik för x86-tillverkarna för helt kompensera för detta (och man konkurrerade då inte mot Aarch64 och RISC-V).

Ju närmare vi kommer ISA och frekvensväggen, ju viktigare kommer andra fördelar bli. Upp till 30 % prestanda-boost är något som idag mycket väl kan ta 5-10 år att nå via mikroarkitekturputsningar om man startar från de bäst presterande x86 mikroarkitekturerna.

Edit: länken du postar visar att Qualcomm kunde med deras första försök på en Aarch64 server CPU göra något som ligger väldigt nära Intel i enkeltrådprestanda och i flera fall är snabbare i fall som skalar nära nog perfekt med kärnor (vilket inte är helt ovanligt på servers). Än mer imponerande när man lägger in att Qualcomms CPU äter runt 50-70 % av Intels effekt (som drar ungefär lika som AMDs matchade Epyc, Qualcomms CPU är ovanpå det något billigare än även AMDs)...

Finns fortfarande jobb att göra, men de ställen där Qualcomm är efter säger man ju i artikeln konsekvent är de saker som är skrivna i Go och där man (man == Google) ännu inte skrivit ISA-optimerade rutiner för t.ex. krypto (både ARM och x86 har idag speciella instruktioner för att AES och liknande, i ARM-fallet använder Go just nu en generell C++ implementation).

Skrivet av inquam:

Både och. MIndre tillverkningsteknik resulterar ofta i lägre strömförbrukning, vilket resulterar i lägre värmeutveckling. Prestanda, strömförbrukning och värmeutveckling är tre variabler man kan påverka med varandra. Dvs, när man går ner så kan man välja att utnyttja den minskade förbrukningen och värmeutvecklingen till att öka klockfrekvensen (som då ökar på strömförbrukningen och värmeutvecklignen lite igen). Men arkitektoriska förändringar kan i allra högsta grad påverka IPC.

Mindre tillverkningsteknik slutade ge automatik sänkning av strömförbrukning och därmed höge frekvenstak sedan "breakdown of Dennard Scaling" hände någonstans vid 65 till 45 nanometer.

Man har efter det gjort trick som FinFET och en rad andra saker. Det är alltså detta som kompenserat för att strömförbrukningen annars ökat vid krympningarna. Tyvärr måste man nu hitta på nya "trick" vid varje krympning, det har resulterat i enorma kostnadsökningar av utveckling av nya noder.

Mindre tillverkningsteknik betyder att man kan stoppa in fler transistorer. Det kan användas på lite olika sätt, både AMD och Nvidia utnyttjade t.ex. detta till att designa om Pascal/Polaris för högre frekvens. D.v.s att dessa kan klockas högre har väldigt lite att direkt göra med övergången till 14/16 nm och väldigt mycket med att man specifikt designade för högre frekvenser (lär vad AMD själva säger om detta i deras Vega whitepaper, tror det finns något liknande i Polaris whitepaper).

"One of the key goals for the “Vega” architecture was achieving higher operating clock speeds than any prior RadeonTM GPU. Put simply, this effort required the design teams to close on higher frequency targets. The simplicity of that statement belies the scope of the task, though. Meeting “Vega’s” substantially tighter timing targets required some level of design effort for virtually every portion of the chip."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Något ödestiget att köpa processorer idag. köper man en processor med över 12 trådar så kommer det en ny inom kort med dubbla. Själv ska jag köpa en Celleron därefter kan de bli en högre model.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Borde kanske varit lite mer specifik då. Håller med om att 32-bitars ARM både har rejäla för och rejäla nackdelar, på det stora hela skulle jag säga att det är lite hugget som stucket jämfört med x86_64 (som trots allt är ett hyfsat fall framåt över 32-bitars x86).

Men Aarch64, d.v.s. 64-bitars ARM som lanserades 2011, är en av idag två näst intill "perfekta" ISA givet vilka krav som ställs från moderna C, C++, Java och C# implementationer. Övriga ISA är definitivt inte alls lika bra match, det är speciellt sant om man försöker skriva multitrådade program likt t.ex. spel.

ISA betyder inte allt, mikroarkitektur är väsentligt viktigare (och mikroarkitektur är egentligen hyfsat frikopplad från ISA). ISA har dock viss påverkan, så allt annat lika så kommer en Aarch64 (eller RISC-V som är den andra "perfekta" ISAn) i praktiken prestera upp till kanske 30 % bättre.

Precis! Cache (storlek och hastighet) och prefetch är mycket viktigt. Om jag förstått det rätt är ARM rätt dålig på prefetch och vill helst att kompilatorn lagt allt i en perfekt serie. Vet inte om det gäller bägge 32-bit och 64-bit.

Kollar man på ARM-baserade mobiler och enkortsdatorer typ RPi3 så har de oftast litet cacheminne.

Skrivet av Yoshman:

För tio, femton år sedan hade upp till 30 % fördel varit irrelevant. Dennard scaling + Moores lag hade ätit upp den skillnaden på mindre än ett år, d.v.s. räckte med en fördel i processorteknik för x86-tillverkarna för helt kompensera för detta (och man konkurrerade då inte mot Aarch64 och RISC-V).

Intressant tanke.

Skrivet av Yoshman:

Edit: länken du postar visar att Qualcomm kunde med deras första försök på en Aarch64 server CPU göra något som ligger väldigt nära Intel i enkeltrådprestanda och i flera fall är snabbare i fall som skalar nära nog perfekt med kärnor (vilket inte är helt ovanligt på servers). Än mer imponerande när man lägger in att Qualcomms CPU äter runt 50-70 % av Intels effekt (som drar ungefär lika som AMDs matchade Epyc, Qualcomms CPU är ovanpå det något billigare än även AMDs)...

Det må vara Qualcomms första försök men ARM baserade server CPUer har funnits åtminstone sen 2012.
https://www.theregister.co.uk/2012/05/29/dell_copper_arm_serv...
https://www.anandtech.com/show/6757/calxedas-arm-server-teste...
https://www.amd.com/en/amd-opteron-a1100

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies