Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eken:

@superregg 720p skärm under 2018 OMEGALUL

hehe jag köpte den år 2006 (Samsung 226bw) men börja undra varför aldrig bilden bliv bättre för jag köpte nya dator vare år för i tiden men sen när jag börja kolla på fredagspanelen så börja jag inse att skärmen spelar storroll men sen tänkte jag vänta på OLED som aldrig kom så än idag så väntar jag på OLED men har plan på att köpa Asus 4k skärm som kommer ut om ett tag.

Sen måste jag erkända att jag är kär i min skärm än idag.

För att göra det lite mer sjukare så har jag kvar originalkartong och alla tillbehör till skärmen.

Min skräm kommer hålla längre än vad din skräm gör (döda pixar).

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan och kan, svåra är ju att det rör på sig. Jag började vänta på ”2080” kring november. Allt pekade på mars/april.
Nu blev det ingen lansering under GDC eller vad det nu hette, och ryktena är som ni säger allt från juni till sensommar/höst.

Idiotiska är ju att man redan väntat 4-5 månader så känns ju ännu me ovärt att köpa nu när man då likaväl kunde ha köpt i höst

Bästa är tamejfan att aldrig vänta utan bara göra slag i saken och vara nöjd med sitt köp.

Jag uppgraderar dock så sällan så för mig blir det att fortsätta vänta, sitter hellre 4-5 mån till utan ett vettigt kort ön köper på mig ett 1080 som kommer kännas gammalt innan jag knappt börjat använda det.

Man kan väl säga som så att har man läst om en bekräftad lansering kan man lika gärna vänta annars är det lika bra att köpa. Visst, då lanseras något nytt några månader senare men skitsamma eftersom man ändå inte visste om det Eller så "anpassar" man sig efter nVidias produktcykel och bara köper vid lansering

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Tar o drar en "Bra inlägg" och en FU här

Blir nog en 1080ti o vattenblock, som andra säger så sjunker beg priserna rätt ordentligt atm

Haha köper den.

Ett 1080ti kommer serva dig väl!

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem

Skulle absolut vänta. Priserna är helt tokiga just nu, oavsett om du köper begagnat eller nytt, och det är en ny generation på intågande. Vänta åtminstone på vågen av begagnade kort som kommer dyka upp precis innan lanseringen av 2080.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni ett Vega 64 begagnat går för nu efter kraschen? Hittat för runt 4500-5000kr. Funderar på att slå till på det, då jag redan har vattenblock för vega 64 kort.

Har även freesync skärm; så ännu ett plus för Vega där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Vad tror ni ett Vega 64 begagnat går för nu efter kraschen? Hittat för runt 4500-5000kr. Funderar på att slå till på det, då jag redan har vattenblock för vega 64 kort.

Har även freesync skärm; så ännu ett plus för Vega där.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du hitta ett 64 för det priset vore det kanske inte fel. Nu har jag ingen koll på hur slitna korten kan vara om dom använts till mining men så mycket skada kan dom inte tagit efter ett par månader?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du hitta ett 64 för det priset vore det kanske inte fel. Nu har jag ingen koll på hur slitna korten kan vara om dom använts till mining men så mycket skada kan dom inte tagit efter ett par månader?

Mining lär sätta kortet runt 80C, vilket man tycker de ska klara i några månader utan problem ^^

Även 5000kr rimligt? Har en lokalt för den summan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns ju rätt okay att gå på ett 1080ti begagnat dock för 6-7 k under förutsättning att det skötts och använts väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalEpicBro:

Känns ju rätt okay att gå på ett 1080ti begagnat dock för 6-7 k under förutsättning att det skötts och använts väl?

Ja det är trots allt ett riktigt bra kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Yeah, själv gått i funderingar på att vänta eller ej och nog bestämt mig för att gå på rätt begagnat kort, istället för ett brutaldyrt nytt liksom. Får väl spana in marknaden här på sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalEpicBro:

Känns ju rätt okay att gå på ett 1080ti begagnat dock för 6-7 k under förutsättning att det skötts och använts väl?

Hmm, frågan är ju då om jag ska leta upp ett sånt 1080ti, eller bara droppa 5k på ett Vega 64. Skönt att man redan har vattenblock till Vega, men +25-30% prestanda från 1080ti är ju rätt schysst det med s:

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att priserna kommer att sjunka, efterfrågan är för stor.
Alla vill ha korten och dom kommer att vara eftertraktade även när nästa generation släpps.
Vi har ju redan nu sett hur förra generationens kort gått upp jättemycket i pris.

Permalänk
Medlem

Vad är idag ett "vettigt" pris då på ett 1080/1080ti i butik, alltså helt nytt?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Vad är idag ett "vettigt" pris då på ett 1080/1080ti i butik, alltså helt nytt?

Det enda egentligen vettiga 1080Ti idag är Founders Edition direkt från Nvidia (7500kr eller så) men är ju ej i lager :/
Nåja om man accepterar ljudnivån på kylaren. Men med tanke på att andra är 1500kr (minst) dyrare...

1080 finns det ju iaf några runt 6000kr (och även några under Nvidia FE MSRP på deras hemsida, där ser man hur totalt fuckade 1080Ti priserna är lol).

Permalänk
Medlem

Äsch, blir ett Vega 64 @ 5000kr! Får bara hoppas de inte droppar mycket mer i pris på ett tag nu s:

Permalänk
Medlem

@frong: Man använder ju sin GPU (grafikkort) för att mina bitcoins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratek:

@frong: Man använder ju sin GPU (grafikkort) för att mina bitcoins

Jag har själv dålig koll på mining men det verkar som att du tror att just bitcoins är någon form av samlingsnamn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ska det inte komma ett nytt snart?

Permalänk
Avstängd

Alla "vänta tills dom släpps, priserna är tokiga just nu".
Tror ni NVIDIA är nån musse pigg klubb?
Dom vill tjäna pengar.
Nya gen kommer inte kosta under 10k om marknaden ser ut likadant som den gör idag.
Kass tillgång till minne etc.

+ Ryktena att dom kommer mina 2x bättre än dagens 1080TI till lägre elförbrukning.
Inte en chans att man lätt kommer få tag på ett grafikkort.
alla miners kommer köpa upp allt dirr.

Jag förväntar mig inga acceptabla priser iaf... tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Kass tillgång till minne etc.

Pga vad då? Att de många andra tillverkarna av high end gaming dGPUs använder GDDR6 och köper upp alla 16gb minnena som Samsung massproducerat sen Januari så dom går åt snabbare än vad dom kan producera dom?

Permalänk
Medlem

jag vill ha ett 2080 med en AIO kylare på.. För cirka 6500kr... inom 3 månader..
Är det för mycket begärt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför man behöver ett 1080 ti? Vilka spel ska man spela med ett sådant kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Får jag fråga varför man behöver ett 1080 ti? Vilka spel ska man spela med ett sådant kort?

Höga inställningar på en skärm med 1080p och man vill kunna utnyttja sin 144Hz skärm till fullo alternativt inte lika höga - men ändå höga, inställningar på en 1440p 144Hz skärm. 4k finns ju också.

Kolla Sweclockers speltester med ett 1080Ti så ser du att ett 1080ti inte är overkill om man vill ha ut sina fps.
https://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fr...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Höga inställningar på en skärm med 1080p och man vill kunna utnyttja sin 144Hz skärm till fullo alternativt inte lika höga - men ändå höga, inställningar på en 1440p 144Hz skärm?

Enligt mig så är det inte värt att köpa ett grafikkort för 10 000 bara för att spela spel i 1080/144hz. Men man prioriterar olika såklart. För mig duger fortfarande gtx 970 och jag spelar i 2560x1600. Spelen ser inte bättre ut för att man har ett 1080 ti utan kortet ger mer fps vilket jag bryr mig noll om.

Om man tex tävlar i quake då skalar man ner all grafik och då är ett 1080 ti overkill. Jag förstår inte varför man måste maxa allt som tex aa , skuggor etc. De flesta spel ser man ingen skillnad på om man jämför high med ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Enligt mig så är det inte värt att köpa ett grafikkort för 10 000 bara för att spela spel i 1080/144hz. Men man prioriterar olika såklart. För mig duger fortfarande gtx 970 och jag spelar i 2560x1600.

Jo, så klart man prioriterar olika och olika användare har olika höga krav på prestandan. Jag svarade bara på varför man skulle kunna tänkas vilja ha ett 1080Ti.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@eligri:
Har du 1 freesync skärm.hade jag kört på amds grafikkort.
Har bara erfarenhet av G-sync skärm.Men är ju jäkligt nice

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Enligt mig så är det inte värt att köpa ett grafikkort för 10 000 bara för att spela spel i 1080/144hz. Men man prioriterar olika såklart. För mig duger fortfarande gtx 970 och jag spelar i 2560x1600. Spelen ser inte bättre ut för att man har ett 1080 ti utan kortet ger mer fps vilket jag bryr mig noll om.

Om man tex tävlar i quake då skalar man ner all grafik och då är ett 1080 ti overkill. Jag förstår inte varför man måste maxa allt som tex aa , skuggor etc. De flesta spel ser man ingen skillnad på om man jämför high med ultra.

Du beskriver dina preferenser tydligt! Bra då vet man precis vad du vill ha. Men det är absolut inte något jag eller andra som gör en sån här tråd är ute efter.
Baserat på det du nämner märker jag att du inte är så insatt. Då är det helt okej att fråga men tycker det blir lite väl ifrågasättande. Kanske inte var din intention..

Du tar Quake som exempel. Vet du att det finns ett nytt quake som heter Quake Champions? Här går inte göra spelet till små klossar bara och klara sig på ett 970 i högre upplösningar.
Jämföra "high med ultra" som du nämner kanske inte är så hög skillnad på nej. Men jämför istället low med high eller medium med ultra så lär du se stor skillnad! Det är lite här vi ligger idag för oss med krav på högre fps eller upplösning. 970 kan inte leverera det i flera spel som finns och tyvärr har vi egentligen bara 1080ti som kan leverera såpass bra idag att man kan bli relativt nöjd på 4k upplösning. Det kostar som du säger runt 10k sek vilket jag håller med om är absolut absurt! Men det är inget vi önskar utan det är så det ligger till idag tyvärr...

Det jag menar är att ja; det är väldigt surt för oss som har lite högre krav på kvalitet och känsla i denna hobbyn. Men det är inget fel på oss för det! Det finns anledning till våra höga krav då det är oerhört fint när det är fint och oerhört härligt med bra flyt! Om man inte testat eller sett det så vet man inte. Kanske lika bra att vara ovetandes nu när priserna ser ut som de gör

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Får jag fråga varför man behöver ett 1080 ti? Vilka spel ska man spela med ett sådant kort?

Runescape, tetris osv

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du beskriver dina preferenser tydligt! Bra då vet man precis vad du vill ha. Men det är absolut inte något jag eller andra som gör en sån här tråd är ute efter.
Baserat på det du nämner märker jag att du inte är så insatt. Då är det helt okej att fråga men tycker det blir lite väl ifrågasättande. Kanske inte var din intention..

Du tar Quake som exempel. Vet du att det finns ett nytt quake som heter Quake Champions? Här går inte göra spelet till små klossar bara och klara sig på ett 970 i högre upplösningar.
Jämföra "high med ultra" som du nämner kanske inte är så hög skillnad på nej. Men jämför istället low med high eller medium med ultra så lär du se stor skillnad! Det är lite här vi ligger idag för oss med krav på högre fps eller upplösning. 970 kan inte leverera det i flera spel som finns och tyvärr har vi egentligen bara 1080ti som kan leverera såpass bra idag att man kan bli relativt nöjd på 4k upplösning. Det kostar som du säger runt 10k sek vilket jag håller med om är absolut absurt! Men det är inget vi önskar utan det är så det ligger till idag tyvärr...

Det jag menar är att ja; det är väldigt surt för oss som har lite högre krav på kvalitet och känsla i denna hobbyn. Men det är inget fel på oss för det! Det finns anledning till våra höga krav då det är oerhört fint när det är fint och oerhört härligt med bra flyt! Om man inte testat eller sett det så vet man inte. Kanske lika bra att vara ovetandes nu när priserna ser ut som de gör

Jag har en kompis som har en 32 tums Dell 4 k skärm som han spelar på, jag ser ärligt ingen skillnad på min Dell 2560x1600 när jag spelar samma spel som tex Witcher 3. Witcher 3 på hans skärm i 4k är inte mer detaljerat eller finare än när jag spelar det på min skärm. Däremot är spelet mycket mer krävande i den upplösningen,

Permalänk
Medlem

@landahl:
Man kan inte bara säga så rätt av utan att ta flera andra saker i beaktning.. Det jag menade med att du inte verkar vara så jätte insatt..
Jag har en 30" 2560x1600 och en 34"3440x1440 . Hade även en 31.5" 4k monitor innan jag bytte den mot min 21:9 34" 3440x1440 skärm ..
Så det finns flera faktorer och jag vet inte riktigt intresset hos dig. Vill du verkligen veta mer så finns det mycket att läsa runt om och lära sig om. Men vill du bara vara sån som bara ser snabbt och ytligt för att sen vara bestämd och svår... Då är det inte värt att ödsla tid..

Jag ödslade hur som helst tid här nedan så om intresset finns så kan du läsa lite mer nedanför.
Om intresset inte finns så kan du sluta läsa här, men då finns inte heller någon poäng att skriva saker här bland spelentusiaster att FPS inte spelar roll, grafikinställningar kvittar allt ser väl likadant ut ändå osv.. För det stämmer inte alls vet alla som är relativt insatta och verkligen testat skillnaderna:

Det finns faktorer som skärmstorlek, Hz och uppdateringsfrekvens ihop med FPS, grafiska inställningar kortfattat low till ultra, fördröjning i MS, gsync/freesync osv..

Har man inte helt koll på hur allt detta påverkar bildkvalitet så vet man kanske inte heller vad och hur man ska jämföra saker. Jag själv har troligen samma Dell skärm som du använder på 2560x1600 . U3014 tror jag den heter ? Det är absolut en jätte behaglig och fin skärm. Den har jag spelat massa skyrim på för länge sen innan jag hade bättre skärmar. Klart som fan man inte blir besviken på den opch är det enda skärmen du verkligen använt mycket för spel så förstår jag att du inte har något att klaga på där.
Men flytet i den är helt annorlunda från en 100 eller 144hz skärm. Det påverkar hur saker ser ut (särskilt vid motion) och hur det flyter. Det går helt enkelt inte beskriva utan det är en känsla i användandet i skärmen. Onekligen något av det bästa som har hänt de senaste åren i skärmutvecklingen är den här fördubblingen i hz från 60 till 120. Kollar du lite snabbt 2 liknande skärmar bredvid varandra så kanske man inte tänker på det så mycket men lovar dig att efter du testat det lite så förstår du vad jag menar.

Sen har du detta med storlek. Jag själv har gått från 24" i mångra år till att hoppa till 30 och 34" .. Det är extremt stor skillnad i inlevelse tycker jag. Här kommer dock en annan viktig sak in i bilden vad gäller upplösning. Kör du en 34" skärm i 1080 upplösning blir det katastrofalt fult och utdraget tycker jag. Så här gäller en hög upplösning för att kunna få bra bild.
Jämför du här bara en 24" skärm i 1080 och en 34" skärm i 4k kanske man inte märker några direkt banbrytande skillnader i bildkvalitet direkt men man märker ju mycket i känslan av en större skärm och med detta kommer kravet av högre upplösning.

Sen har du detta med bildkvalitet och höga inställningar. Här kan man ju inte föneka att dra reglagen väldigt högt i vissa spel, helst till högsta texturer, detaljrikedom osv, jämfört med att ha det på low, gör stor skillnad. Här kan jag inte förstå eller hålla med om att två skärmar sida vid sida med olika grafikinställningar inte gör skillnad.. Detta är inte ens subjektivt det är självklarhet tycker jag.

Så nu vill man ha stor skärmyta = högre upplösning. Man vill ha flyt = säg 80 - 140hz . Man vill ha så höga grafikinställningar som möjligt på detta med.. Allt detta resulterar i att man behöver ha ett så bra grafikkort som möjligt.
Klarar man sig på 60hz fullhd 24" skärm och grafiken på low - så grattis det är bra för dig. Men att tycka det ser lika dant ut och känns likadant som att spela på premium = okunnigt... Det finns ingen som verkligen testat båda och skulle säga att det är samma lika (givetvis pratar vi inte ms röj eller tetris här då).

Sen om man anser att skillnaderna motiverar 10k sek för grafikkort och kanske 8-12k sek för monitor... Det är en helt annan fråga.. Det är en mer subjektiv fråga där det inte finns rätt och fel.

Visa signatur

Citera för svar!