Permalänk
Medlem

Byta chassifläkt?

Jag har en HTPC där ena fläkten låter mycket så jag tänkte försöka byta ut den. Jag förmodar att det bara är att koppla ur och byta. Skulle denna fungera? Finns det bättre val?

Cooler Master Silencio FP 120 120mm

Bilder

Datorn:
Cooler Master Dominator 690
Corsair TX 650W 80+
Asus-m4a78-e

Edit: Bytte bildlagringssida

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Fungerar denna? Har för mig att det är "3-pinnar" på den som sitter nu?

Har egentligen lagt ut alldeles för mycket på den här gamla skrothögen (bland annat 1050 ti för typ 2500 kr – vansinne!), men detta är ju småpengar så blir det en markant skillnad så är det säkert värt det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Verkar vara 3-pin kontakt, så kör på denna. Ljudlös.

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Fläkten i länken fungerar. En fyra pinnars passar i en tre pin sockel också. Du kan bara inte PWM styra den. Men den går fortfarande att reglera med sänkt spänning.
Har du väldigt tät låda? Får fläkten jobba mot inte så öppet? Sitter den i en öppning typ bilden på Coolermaster fläkten, plåten bakom med bara en massa små hål?
Om så är fallet, är det bättre med denna -> Noctua 120mm 3-pin
Den är gjord för att jobba med större mottryck. (1,68mmH2O)
(Länken ovan fungerar också, men inte lika effektivt.)

Skrivet av n0rman:

Verkar vara 3-pin kontakt, så kör på denna. Ljudlös.

Väldigt lågt värde på statiskt tryck. (0,62mmH2O) Den kräver väldigt öppen låda för att fungera bra. Sällan en HTPC är det.

Bytte länk
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag tolkar första bilden rätt så ser det ut som att du har den kopplad direkt till nätagget utan någon form av fläktstyrning så att den hela tiden kör i full fart, kanske kan vara värt att först testa koppla den till moderkortet så att du kan reglera varvtalet efter temperatur?

Och ja i stort sett vilken fläkt som helst ska funka så länge det är rätt storlek, värt att tänka på är att ditt moderkort bara har PWM (4-pin) på CPU_FAN, övriga fläktkontakter är vanliga 3-pin så ingen idé att köpa PWM-fläktar om du inte också tänkt styra dem via antingen en splitter (ex. sånhär) eller fläktkontroll (ex. denna) som kan fördela upp PWM-signalen från CPU_FAN.

Skrivet av Turbonisse:

@Shakermaker: Fläkten i länken fungerar. En fyra pinnars passar i en tre pin sockel också. Du kan bara inte PWM styra den. Men den går fortfarande att reglera med sänkt spänning.

Den funkar dock inte att koppla i molex-adaptern som det ser ut som att TS kör med i översta bilden, om man inte kapar bort lite plast på adaptern först förstås. Men på moderkortet ska det inte vara något problem som du skrev.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Den funkar dock inte att koppla i molex-adaptern som det ser ut som att TS kör med i översta bilden, om man inte kapar bort lite plast på adaptern först förstås. Men på moderkortet ska det inte vara något problem som du skrev.

Jag ändrade länken i min post, till 3-pin variant som fungerar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter, men nu blev det komplicerat. Jag vill helst bara plugga ut och i samt skruva.

Chassit ligger på sidan i en Tv-bänk med fläkten uppåt. Dock är där ursågat bak så chassit sticker ut någon decimeter så fläkten står halvt utanför bänken. Låter en hel del nu så något måste göras.

Så, vilken skall jag köpa? Så tyst som möjligt och max 200 kr.

Om inte detta blir tillräckligt kanske jag försöker mig på att byta nätaggregat och då kanske jag satsar på pwm också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Kolla länken i min tidigare post. (Noctua 120mm 3-pin)
En fläkt med 3-pin kontakt, bara att byta med den du har nu. 199 spänn.

Kopierade in länken.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag tror nästan jag kör denna men använder endast 3-pin, så jag har möjlighet att koppla till PWM om den skulle låta för mycket. Låter det som en bra idé?
Noctua NF-S12A 120mm PWM

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Den blir bra.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Vad du än använder för fläkt så kommer det bikakemönstrade fläktgallret att öka ljudnivån med ca 3 dB, d.v.s. fördubbla ljudstyrkan, på grund av turbulens.

Jag skulle klippa bort fläktgallret med tång (på ett nytt chassi kanske använda Dremel eftersom det blir snyggare gjort och metallspånen kan dammsugas bort efteråt. Man vill inte få metallspån på komponenterna!) och installera ett cirkulärt trådgaller istället:

https://www.inet.se/produkt/6990037/inet-flaktgaller-120mm-sv...

Intressant test av olika typer av fläktgaller:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Effects-of-Grill-P...

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag tror nästan jag kör denna men använder endast 3-pin, så jag har möjlighet att koppla till PWM om den skulle låta för mycket. Låter det som en bra idé?
Noctua NF-S12A 120mm PWM

Med den fläkten får du dessutom med en adapter med ett motstånd som sänker volten något, och därmed fläktens hastighet och ljudnivå. Så du behöver inte koppla till PVM för att få den tystare, även om PVM vore det mest praktiska.

Det mesta av det störande ljudet kommer dock från bikakegallrets orsakade turbulens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har egentligen lagt ut alldeles för mycket på den här gamla skrothögen...
Tack för alla åsikter, men nu blev det komplicerat. Jag vill helst bara plugga ut och i samt skruva...
Skickades från m.sweclockers.com

Här är en billig 120mm fläkt Arctic Cooling F12 Silent som går på 800 rpm (väldigt tyst) när den matas direkt med 12V, som din nuvarande fläkt nu görs direkt via Molex-kontakten. Bara att plugga in i den vita 3-pin-kontakten. Fläkten har lågt motorljud jämfört med en del andra, som exempelvis BeQuiet.

Orginalfläkten är enligt bilden en sådan här som går på 1200 rpm.

Det finns en Arctic Cooling specad för 1350 rpm ifall du kanske hittills upplevt det som varmt i chassit. Den låter såklart lite mer. Jag hade beställt en av varje (är ju så billiga) och först testat med den på 800 rpm och kollat ifall temperaturen håller sig OK. Annars bytt till den snabbare fläkten, alternativt med tång klippt bort stålgallret och ersatt ett cirkulärt galler som redan föreslagits.

Kompletterat med förslag om 1350 rpm som alternativ
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Vad du än använder för fläkt så kommer det bikakemönstrade fläktgallret att öka ljudnivån med ca 3 dB, d.v.s. fördubbla ljudstyrkan, på grund av turbulens.

Jag skulle klippa bort fläktgallret med tång (på ett nytt chassi kanske använda Dremel eftersom det blir snyggare gjort och metallspånen kan dammsugas bort efteråt. Man vill inte få metallspån på komponenterna!) och installera ett cirkulärt trådgaller istället:

https://www.inet.se/produkt/6990037/inet-flaktgaller-120mm-sv...

Intressant test av olika typer av fläktgaller:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Effects-of-Grill-P...

Jepp, håller med där, har moddat ett par chassin och fått de lite tystare så, och det har såklart även den positiva verkan att luftflödet blir bättre, och alltså behöver en fläkt inte jobba lika snabbt och bullrigt

Permalänk
Medlem

Många bra svar, tack!

Skrivet av Turbonisse:

Kanon, den bör komma idag så hoppas installationen går bra.

Skrivet av Spajdermän:

Vad du än använder för fläkt så kommer det bikakemönstrade fläktgallret att öka ljudnivån med ca 3 dB, d.v.s. fördubbla ljudstyrkan, på grund av turbulens.

Jag skulle klippa bort fläktgallret med tång (på ett nytt chassi kanske använda Dremel eftersom det blir snyggare gjort och metallspånen kan dammsugas bort efteråt. Man vill inte få metallspån på komponenterna!) och installera ett cirkulärt trådgaller istället:

https://www.inet.se/produkt/6990037/inet-flaktgaller-120mm-sv...

Intressant test av olika typer av fläktgaller:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Effects-of-Grill-P...

Ja, det var intressant. Kanske gör detta om ljudvolymen skulle bli för hög.

Skrivet av Spajdermän:

Med den fläkten får du dessutom med en adapter med ett motstånd som sänker volten något, och därmed fläktens hastighet och ljudnivå. Så du behöver inte koppla till PVM för att få den tystare, även om PVM vore det mest praktiska.

Bra poäng. Kanske skall koppla in det, eller tror du att luftflödet blir för dåligt med lägre hastighet? Bruken ligger på sidan med denna fläkt uppåt och halvt utanför en utsågad TV-bänk.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

...Bra poäng. Kanske skall koppla in det, eller tror du att luftflödet blir för dåligt med lägre hastighet? Bruken ligger på sidan med denna fläkt uppåt och halvt utanför en utsågad TV-bänk.

Prova utan adapter först. Upplever du fläkten för högljudd, så är det bara att sätta på adaptern efteråt. Man förlänger bara kabeln med ca 10cm med adaptern. Brukar vara lätt att gömma undan. Noctua brukade i alla fall förut, skicka med två adaptrar med de bruna fläktarna. En med 5V motstånd (Ultra Low Noice) och en 7V adapter (Low Noice). Jag har ett gäng sådana adaptrar liggande om någon i Gbg området vill ha. (PM=Gratis.)
Att tänka på med dessa adaptrar, är dock att den effekt som man tar ifrån fläktens full varv, landar som värme i adaptern, som bara är ett simpelt effekt motstånd. Dvs, du bränner fortfarande lika mycket energi, fast du sänker fläkten.
Med PWM, får fläkten alltid 100% av energin den tillförs. Man eldar inget för kråkorna. Petitesser, med en såpass svag fläkt. Men ändå!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Blev problem direkt.

Nya fläkten passar inte i strömkablen. Returnera och köpa annan eller finns det billig adapter? Bild kommer strax.

https://imgur.com/a/q9jFO

https://imgur.com/a/xavpq
Nedre bilden, svart är fläkten och vita är från elen. (det sitter alltså bara två stift i eluttaget.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Eller kan jag dra fläkten direkt till moderkortet. Finns ledigt 3-uttag för PWR_fan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Kör på det!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sagt och gjort! Fungerar bra, klart bättre än den defekta, men tycker fortfarande att det låter lite väl mycket. Kanske provar med motstånd sen. Har klockat ned processorn (AMD Phenom II X4 940 BE) också för att hålla ned värmen.

Om inte motståndet gör skillnad, vad är nästa steg? Köpa en sån där PWM-kontroller (måste den konfigureras?). Plocka bort gallret? Byta till annan (semipassivt) PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Klipp bort plåten som är ivägen för luft flödet. Det bromsar fläkten nått vansinnigt.
En vanlig sidavbitare fungerar jättebra. Det är mjuk plåt, klipp bort runt ytterkant, en smal arm åt gången, tills hela biten trillar loss.
Kommer lösa ljudnivån och sänka temperaturen i chassit med flera grader.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Blev problem direkt.

Nya fläkten passar inte i strömkablen.

Inte för att vara sån, men jag skrev ju att det skulle bli så i mitt tidigare inlägg.
Själva "ramen" av plast på den 3-pinsadaptern fyller dock ingen viktig funktion annat än att skydda mot eventuell kortslutning (t.ex. om den inte hade skydd och strömmen är påslagen, lätt att råka lägga den mot ett metallföremål el. dyl.) så om man vill så kan man kapa bort ena kortsidan lite försiktigt med en kniv så att den 4:e pinnen kan sticka ut.

Skrivet av Shakermaker:

Om inte motståndet gör skillnad, vad är nästa steg? Köpa en sån där PWM-kontroller (måste den konfigureras?). Plocka bort gallret? Byta till annan (semipassivt) PSU?

Är fläkten på din kylare inkopplad med 4-pin till CPU_FAN och kör PWM? I så fall kan du använda splitterkabeln som följde med den nya fläkten du köpte så kan du köra båda på samma uttag och PWM-signal utan att behöva köpa något extra, och du kan använda det medföljande motståndet samtidigt om du vill att ena fläkten ska gå långsammare än den andra.

Se även till att använda de medföljande gummistropparna istället för vanliga skruvar om du har möjlighet, så minskas möjligheten att fläktens vibrationer sprider sig i chassit.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Shakermaker: Klipp bort plåten som är ivägen för luft flödet. Det bromsar fläkten nått vansinnigt.
En vanlig sidavbitare fungerar jättebra. Det är mjuk plåt, klipp bort runt ytterkant, en smal arm åt gången, tills hela biten trillar loss.
Kommer lösa ljudnivån och sänka temperaturen i chassit med flera grader.

Ja, får kolla på det, men tror jag får avstå då chassit ligger lite öppet bak och jag har ungar som far omkring med saker och fingrar...

Skrivet av Phukkitt:

Inte för att vara sån, men jag skrev ju att det skulle bli så i mitt tidigare inlägg.
Själva "ramen" av plast på den 3-pinsadaptern fyller dock ingen viktig funktion annat än att skydda mot eventuell kortslutning (t.ex. om den inte hade skydd och strömmen är påslagen, lätt att råka lägga den mot ett metallföremål el. dyl.) så om man vill så kan man kapa bort ena kortsidan lite försiktigt med en kniv så att den 4:e pinnen kan sticka ut.

Är fläkten på din kylare inkopplad med 4-pin till CPU_FAN och kör PWM? I så fall kan du använda splitterkabeln som följde med den nya fläkten du köpte så kan du köra båda på samma uttag och PWM-signal utan att behöva köpa något extra, och du kan använda det medföljande motståndet samtidigt om du vill att ena fläkten ska gå långsammare än den andra.

Se även till att använda de medföljande gummistropparna istället för vanliga skruvar om du har möjlighet, så minskas möjligheten att fläktens vibrationer sprider sig i chassit.

Jag måste ha missat det bland allt matnyttigt.

Jag vet inte var CPU-fläkten är kopplad. Tänkte bara på att det fanns en trea på CHA_FAN2 men rent logiskt borde den gå till en annan chassifläkt? Får kolla på det samt kanske även använda gummifötterna. Körde på skruv då jag gav upp efter tio minuter av misslyckad gummiinstallation.

Hur är det med PWM, sköts allt detta automatiskt när man kopplar in eller behöver man konfigurera något i Bios eller liknande?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur är det med PWM, sköts allt detta automatiskt när man kopplar in eller behöver man konfigurera något i Bios eller liknande?

Vet faktiskt inte hur det ligger till med det, man tycker ju att det borde kunna ske automatiskt men jag skulle ändå kolla i BIOS så att det blir rätt.

Kolla sida 3-28 i manualen så har du info om hur du aktiverar Q-Fan, där ställer du in om CPU_FAN ska köras med PWM eller ej, samt att du kan välja att styra CHA_FAN1 och CHA_FAN2 efter chassits temp.

Relevant stycke:

Citat:

CPU Q-Fan Function [Disabled]
[Disabled] Disables the CPU Q-Fan control feature.
[Enabled] Enables the CPU Q-Fan control feature.

The following two items appear only when you set CPU Q-Fan Function to [Enabled]:

Select Fan Type: [PWR Fan]
[PWR Fan] Sets to [PWR Fan] when using a 4-pin CPU fan.
[DC Fan] Sets to [DC Fan] when using a 3-pin CPU fan.

Quiet CPU Fan Mode [Silent]
[Performance] Achieve maximum CPU fan speed.
[Optimal] Make the CPU fan automatically adjust depending on the CPU temperature.
[Silent] Minimize the fan speed for quiet CPU fan operation.

Chassis Q-Fan Function [Disabled]
[Disabled] Disables the Chassis Q-Fan control feature.
[Enabled] Enables the Chassis Q-Fan control feature.

The following item appears only when you set Chassis Q-Fan Function to [Enabled]:

Quiet Chassis Fan Mode [Silent]
[Performance] Achieve maximum chassis fan speed.
[Optimal] Make the chassis fan automatically adjust depending on the chassis temperature.
[Silent] Minimize fan speed for quiet chassis fan operation.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Vet faktiskt inte hur det ligger till med det, man tycker ju att det borde kunna ske automatiskt men jag skulle ändå kolla i BIOS så att det blir rätt.

Kolla sida 3-28 i manualen så har du info om hur du aktiverar Q-Fan, där ställer du in om CPU_FAN ska köras med PWM eller ej, samt att du kan välja att styra CHA_FAN1 och CHA_FAN2 efter chassits temp.

Relevant stycke:

Grymt får göra detta sen, stort tack!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, får kolla på det, men tror jag får avstå då chassit ligger lite öppet bak och jag har ungar som far omkring med saker och fingrar...

Montera -> "Ett fläkt galler" <- för 29 spänn, så ingen stoppar in fingrarna i fläkten. Får du vassa kanter och misstänker att ungarna ändå riskerar skärsår, så kan du montera fläkten på utsidan, så den täcker kanterna och sedan fläkt gallret utanpå det.
Om du kollar på utformningen på gallret så kan du nog ana att den släpper igenom luften lättare, samtidigt som den ändå hindrar klåfingriga händer/fingrar.
Sedan kan jag meddela att en 12V fläkt av svagare sort, som du köpt, inte skär sönder några fingrar. Stoppar ett barn in fingret där, så kommer tårar, men inget blod! (Mera risk att fläkten går sönder då.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått in Y-kabeln i CPU_FAN för att kunna köra PWM på CPU- och chassifläkt.

Y-kabeln har dock en fyrapinnars-slot och en med 2-0-1 (se bild). Spelar det någon roll var jag kör chassifläkten (tre pinnar) och CPU-fläkten (fyra pinnar). Hur jag en gör tycks någon bli utan en pinne?

Edit:
Hittade svar efter en del googlande:
https://hardforum.com/threads/how-come-fan-splitter-cable-has-a-pin-missing.1856066/

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Wow, PWM gjorde susen! Nästan knäpptyst nu.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Wow, PWM gjorde susen! Nästan knäpptyst nu.

Tack för all hjälp!

Härligt att det blev bra!

Ja, som du själv listat ut så är tredje pinnen för RPM-mätning, så jag skulle kopplat den med fyra pinnar till CPU-kylaren då jag anser den vara viktigast t.ex. så att datorn kan varna om den fläkten står still samt att om du har tempstyrning på så är det den fläkten som styrningen baseras på istället för chassifläkten.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB