Myst firar 25 år – släpper specialutgåva via Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Myst firar 25 år – släpper specialutgåva via Kickstarter

Den klassiska spelserien Myst släpps senare under året i en ny utgåva, vilken innehåller samtliga delar och lägger till stöd för moderna operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den begränsade upplagan med Riven-skisser tog slut på någon timme.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vet inte knappt någon här bryr sig, men tycker ändå detta är trist lite med tanke på att Myst faktiskt gjordes med Macintosh-datorer:

A Word to Mac Users

Myst started out as a Mac-first title, and over the years, Cyan has always released each of our games for the Mac. But for various reasons, maintaining some of those Mac titles now means rebuilding them from scratch - an option that, as a small indie studio, takes time or resources we just don’t have. And for games that were produced by other studios, even that option may not be possible. Although most games in this Anniversary Collection are not compatible with MacOS, Cyan will continue to work to update or rebuild some of the Mac titles, and explore other options to try to make more of the games playable again on the Mac in the future.

https://www.kickstarter.com/projects/1252280491/myst-25th-ann...

Men kan samtidigt förstå det – de tidiga Myst-spelen är så pass gamla att de på Mac-sidan är skrivna för ett helt annat operativsystem och en helt annan processorarkitektur (68k och PPC).

Oh, well…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att denna version av Myst kommer ha lootboxes, microtransactions och krav på konstant internet koppling.

Permalänk
Medlem

Jag ägnar fortfarande Myst och dess vackra grafik en tanke emellanåt och kan inte låta bli att funderar över hur det skulle se ut med dagens teknik (och framtiden med EN (1) gpu för raytracing)... Skulle nog slå i så fall.

Edit: @murklor, föutsatt att det är utan lootboxes, microtransactions [och krav på konstant internet koppling (det har man ju ändå nuförtiden)]

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

De skulle ha släppt den till Android och iOS. Det känns som ett perfekt spel att spela när man åker bussen hem, när man väl är hemma så kan man göra annat.

Innan 2000 var peka spel vanliga och jag hade flera stycken som något leonardo da vinci, men allt eftersom datakraften kom till mer dynamiska spel med i samma grafik försvann dessa.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon159643:

De skulle ha släppt den till Android och iOS. Det känns som ett perfekt spel att spela när man åker bussen hem, när man väl är hemma så kan man göra annat.

Innan 2000 var peka spel vanliga och jag hade flera stycken som något leonardo da vinci, men allt eftersom datakraften kom till mer dynamiska spel med i samma grafik försvann dessa.

Myst finns väl redan till mobil? Eller tänker du på nya versionen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vilka minnen, körde igenom Myst på en Macintosh Performa 5300 med MacOs 7.5.3 sommaren 1996. Blev många sena nätter med Myst det sommarlovet. Exakt både orginalet RealMyst och Riven finns till IOs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Myst finns väl redan till mobil? Eller tänker du på nya versionen?

Hej tackar för påpekanden, den fanns visst på mobil redan. Det blir att testa den någon gång.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen! OJ! Spelade det med min pappa när jag var yngre. Det här var en väldigt trevlig nyhet.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Masterpiece edition finns ju redan?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Segaste spel som någonsin hittat in i en av mina datorer...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det finns faktiskt många peka spel än idag och det kommer nya hela tiden, men dom blir aldrig riktigt stora som förr.
Spelade en hel del Nancy Drew (detektiväventyr) för ett tag sedan, det är väldigt många bra spel i den serien.

Permalänk
Medlem

Det här får jag nog skaffa till min fru. Hon har önskat att spela Myst, och jag köpte tidigare en nyutgåva av första spelet.
Fick det aldrig att fungera riktigt. Bland annat då det kräver version 4.02(?) av Real Player, vilket detekteras som malware av säkerhetsprogrammet i datorn.

Skrivet av star-affinity:

... Myst faktiskt gjordes med Macintosh-datorer:
Myst started out as a Mac-first title, ... But for various reasons, maintaining some of those Mac titles now means rebuilding them from scratch...

Samma gäller för de första spelen i Combat Mission serien.
Skrevs med/för Mac (OS 7,8) och portades sedan till Windows.
Eftersom man använde APIn Rave (som portades till DirX för Windows) blev det, om jag minns rätt, strul i OS9, med kraftiga begränsningar i vilka skärmupplösningar som stöddes och sedan dödsstöten med OSX som inte alls hade (har?) stöd för Rave.

Permalänk
Medlem

Det börjar kännas som de mjölkar det spelet varje gång de får chansen.
Det lär ju finnas ju massor av olika utgåvor vid det här laget

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Det börjar kännas som de mjölkar det spelet varje gång de får chansen.
Det lär ju finnas ju massor av olika utgåvor vid det här laget

Denna gången är poängen snarare att de köper rättigheterna till 3 & 4 och gör dem spelbara.
Om de gör något mer på 1 och 2 ser jag det som en bonus.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Denna gången är poängen snarare att de köper rättigheterna till 3 & 4 och gör dem spelbara.
Om de gör något mer på 1 och 2 ser jag det som en bonus.

Mystiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Original Myst tillsammans med Sim City var mina första Cd-rom spel till PC. Myst fick (eller hade från början) en repa, så jag kunde aldrig avsluta spelet. Det här känns bara som ett försök att mjölka pengar på en samling som borde kosta 100-150 spänn.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Det finns alltså flera spel i serien. Men t ex Exile har inte gått att köra på modern hårdvara om man ens lyckas få tag i det.
I och med att utvecklaren inte själv tar tag i det - men garanterat inte släpper rättigheterna till en liten peng, så behövs ett sådant här initiativ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Trodde först det var Rymdjakten 2, blev riktigt besviken

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |