Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Till folk som köper Nvidia Shield för uppspelning av 4k HDR Atmos mkv filer, den inte gör jobbet bra alls. Har testat den inbyggda spelaren, Plex (buggar och crashar), VLC och Kodi, ingen av dessa spelar upp 4k content smooth, antingen är det spikes efter några sekunder eller så är bilden lite stutterig hela tiden, finns ingen lösning på detta. Har beställt en Vero 4k och hoppas den gör jobbet bättre.

Permalänk

@borggren4:
Antar att du även testat SPMC då?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Till folk som köper Nvidia Shield för uppspelning av 4k HDR Atmos mkv filer, den inte gör jobbet bra alls. Har testat den inbyggda spelaren, Plex (buggar och crashar), VLC och Kodi, ingen av dessa spelar upp 4k content smooth, antingen är det spikes efter några sekunder eller så är bilden lite stutterig hela tiden, finns ingen lösning på detta. Har beställt en Vero 4k och hoppas den gör jobbet bättre.

Konstigt, köpte igår tillsammans med en monster ultimate high-speed hdmi kabel. Kunde ställa in 4k 60hz 10bit och spelade upp 4k atmos hur snabbt som helst i plex. Har shielden kopplad direkt i en hw-k 960 soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att bilden stannar upp i nån sekund ibland i Netflix? Kör 1080p och det händer typ 0-3ggr i timmen ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Till folk som köper Nvidia Shield för uppspelning av 4k HDR Atmos mkv filer, den inte gör jobbet bra alls. Har testat den inbyggda spelaren, Plex (buggar och crashar), VLC och Kodi, ingen av dessa spelar upp 4k content smooth, antingen är det spikes efter några sekunder eller så är bilden lite stutterig hela tiden, finns ingen lösning på detta. Har beställt en Vero 4k och hoppas den gör jobbet bättre.

Konstigt! Jag har komprimerat några av mina UHD filmer och både ljud och bild spelas upp hur bra som helst med Shield. Inga kraschar eller dylikt.
Kör du via wifi eller trådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Till folk som köper Nvidia Shield för uppspelning av 4k HDR Atmos mkv filer, den inte gör jobbet bra alls. Har testat den inbyggda spelaren, Plex (buggar och crashar), VLC och Kodi, ingen av dessa spelar upp 4k content smooth, antingen är det spikes efter några sekunder eller så är bilden lite stutterig hela tiden, finns ingen lösning på detta. Har beställt en Vero 4k och hoppas den gör jobbet bättre.

Fick samma med en vanlig, dock kort, HDMI kabel. Bytte till HighSpeed 18 GB och problemet ur världen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

@borggren4:
Antar att du även testat SPMC då?

SPMC är avvecklat och heter idag Kodi.

Skrivet av hoddi:

Konstigt, köpte igår tillsammans med en monster ultimate high-speed hdmi kabel. Kunde ställa in 4k 60hz 10bit och spelade upp 4k atmos hur snabbt som helst i plex. Har shielden kopplad direkt i en hw-k 960 soundbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder High speed kabel och det är inte problemet.

Skrivet av Hellblz:

Konstigt! Jag har komprimerat några av mina UHD filmer och både ljud och bild spelas upp hur bra som helst med Shield. Inga kraschar eller dylikt.
Kör du via wifi eller trådat?

Jag kör lokalt med en snabb USB 3.0 SSD.

Skrivet av yrfhar:

Fick samma med en vanlig, dock kort, HDMI kabel. Bytte till HighSpeed 18 GB och problemet ur världen.

Använder high speed kabel.

Problemet som jag fattat det handlar om refreshraten. Här är en tråd på nvidias forum som pratar om frame skipping. https://forums.geforce.com/default/topic/990328/shield-tv/net...

Läste detta innan jag köpte Shielden med tanken att det bara gällde Netflix, men som andra skriver här gäller det även Kodi och Plex. Kanske bara jag som är kräsen men bilden är smooth i några sekunder tills en frame skippar och det är inte acceptabelt för mig.

Permalänk
Avstängd

@borggren4: Vad kör du för Output på Shielden? Jag har inga skippade frames alls via Plex.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Jag kan inte ens använda Plex via lokal källa, fungerade när jag streamade men så fort jag kopplade in SSDn så crashar Plex vid startup.

4K 59.940Hz 10 bits men testade även 60hz. Har läst att detta problemet gäller för alla Android TV devices.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

SPMC är avvecklat och heter idag Kodi.

Du tänker nog på XBMC, SPMC är en fork av Kodi vidareutvecklad för Android

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

@frasse_84: Japp blandade ihop dom. Men är SPMC bättre än Kodi enligt dig? Får ta o testa den innan jag lämnar tillbaks shielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Du tänker nog på XBMC, SPMC är en fork av Kodi vidareutvecklad för Android

Utvecklaren har avslutat projektet och jobbar idag med MrMC. Då senaste versionen kom i februari kan det säkert finnas relevanta skillnader mot Kodi däremot.

Permalänk
Medlem

@frasse_84: Så testade nu SPMC och den har exakt samma problem som dom andra spelarna, har beställt premium high speed kablar som ska komma imorgon, blir sista chansen o få det att fungera men ska duga alldeles utmärkt med high speed som jag förstått det. Tror bestämt att det handlar om Android TV och deras förmåga att hantera skillnader i uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Till folk som köper Nvidia Shield för uppspelning av 4k HDR Atmos mkv filer, den inte gör jobbet bra alls. Har testat den inbyggda spelaren, Plex (buggar och crashar), VLC och Kodi, ingen av dessa spelar upp 4k content smooth, antingen är det spikes efter några sekunder eller så är bilden lite stutterig hela tiden, finns ingen lösning på detta. Har beställt en Vero 4k och hoppas den gör jobbet bättre.

Låter som HDMI-kabeln. Hoppas det löser sig för dig med bättre kabel. Jag kör 10m Supra från projektorn till förstärkare + 1m Supra från Shields till förstärkare hyfsat gamla kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

@frasse_84: Så testade nu SPMC och den har exakt samma problem som dom andra spelarna, har beställt premium high speed kablar som ska komma imorgon, blir sista chansen o få det att fungera men ska duga alldeles utmärkt med high speed som jag förstått det. Tror bestämt att det handlar om Android TV och deras förmåga att hantera skillnader i uppdateringsfrekvens.

Lustigt problem. Min äter all 4K jag slänger på den till frukost
Kan du lägga en sample på nåt klipp som strular för dig nånstans så jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Lustigt problem. Min äter all 4K jag slänger på den till frukost
Kan du lägga en sample på nåt klipp som strular för dig nånstans så jag kan testa?

Verkar ju dock inte som om jag är undantaget med tanke på det som skrivs på nvidia forumet. Kan inte lägga upp sample då det förmodligen är emot reglerna.

Dunkirk.2017.2160p.4K.UHD.BluRay.HDR.DTS-HD.MA.5.1 x265 är filen iaf..

Har testat en annan rulle och samma problem där, har även testat den inbyggda spelaren i Samsung Ks7005 och den flyter perfekt där. Kan tillägga att jag pratar om marginella stutters varje 6 sekund annars flyter det ganska bra ändå och det stämmer ganska bra in med beskrivningen av problematiken med 59 vs. 60 hz osv. Tror inte kablen gör någon skillnad men ska ändå bli intressant att se, ska testa streama via wifi men tanken är att det ska rulla perfekt med 4k hdr10 atmos vilket jag gissar på att det inte gör med varken 5ghz lr 2.4ghz wifi.

Permalänk
Medlem

On second note, kan inte ens köra något genom wifi då Plex appen i Shielden buggar och kraschar vid startup..

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

@SeF.Typh00n: Jag kan inte ens använda Plex via lokal källa, fungerade när jag streamade men så fort jag kopplade in SSDn så crashar Plex vid startup.

4K 59.940Hz 10 bits men testade även 60hz. Har läst att detta problemet gäller för alla Android TV devices.

Har du slagit på autorefreshrate? Är ju 23.9768hz i de flesta filmer matar du inte ut i det får du judder och hack...

Du kan ställa autorefreshrate i både kodi och Plex så den växlar automatiskt..

Permalänk
Medlem

Hej
efter testat ett stort antal boxar tänkte jag det var dags att skaffa en ny shield för att se om dom problem jag hade första gången med shield är åtgärdat. (hade stora problem med jämn uppspelning)

Men jag har en fråga, jag tänkte i samma veva slänga ut min vera secure efter tröttnat på den,
denna gång tänkte jag köra på en samsung smartthings hub v2. Det jag är lite fundersam på är om jag kan kontrollera shielden via smartthings hub? jag läste om en usb man kan plugga in i shilden, men som jag förstår det är den bara till för om du inte har en smartthings hub och inte för att kontrollera själva shielden?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hej
efter testat ett stort antal boxar tänkte jag det var dags att skaffa en ny shield för att se om dom problem jag hade första gången med shield är åtgärdat. (hade stora problem med jämn uppspelning)

Men jag har en fråga, jag tänkte i samma veva slänga ut min vera secure efter tröttnat på den,
denna gång tänkte jag köra på en samsung smartthings hub v2. Det jag är lite fundersam på är om jag kan kontrollera shielden via smartthings hub? jag läste om en usb man kan plugga in i shilden, men som jag förstår det är den bara till för om du inte har en smartthings hub och inte för att kontrollera själva shielden?

//

Som jag har förstått det är smarthings-stickan ett alternativ för hubben, med bonus att du kan styra dina smartthingsprylar ifrån en app gjord för shielden.

Jag tror dock inte du får någon större kontroll över shielden. Var är det för funktioner på shielden du vill kunna kontrollera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

@Trisk3lion: Nja tänke mer om det på smidigt sätt skulle gått att pausa,starta appar, kolla vad som spelas mm via smarthings appen.
Wetek har en app för det på sina media boxar som är väldigt använbar när det är mat och man inte orkar skrika, eller ungarna behöver hjälp att starta en film mm. (jag vet att det går att använda chromecast, men man blir väldigt begränsad med den)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta klivet till full stream hemma. Alltså säga upp traditionella tv leverantör. Finns det alla appar man behöver på denna box?
Netflix
HBO
Viasat
D-play
Svt play osv

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Funderar på att ta klivet till full stream hemma. Alltså säga upp traditionella tv leverantör. Finns det alla appar man behöver på denna box?
Netflix
HBO
Viasat
D-play
Svt play osv

Nej då måste du casta , Netflix, viasat, svtplay finns som appar till android tv.

En Apple TV är nog ett bättre val om du vill ha alla streamingtjänster direkt i boxen plus att den stöder autorefreshrate ...

Permalänk
Skrivet av rickie:

Funderar på att ta klivet till full stream hemma. Alltså säga upp traditionella tv leverantör. Finns det alla appar man behöver på denna box?
Netflix
HBO
Viasat
D-play
Svt play osv

I princip alla appar finns, eller kan sideloadas. Jag kör allt via min Shield. TV via fultjänst, filmer och tv-serier via diverse appar. Se bara till att skaffa VPN...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jimjans: ok, synd. Tack. Då blir det en Apple atV

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

@Blommenstorvik: varför VPN?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Skrivet av rickie:

Därför att viss iptv och filmappar ligger i gråzonen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

I princip alla appar finns, eller kan sideloadas. Jag kör allt via min Shield. TV via fultjänst, filmer och tv-serier via diverse appar. Se bara till att skaffa VPN...

Skickades från m.sweclockers.com

Klart du kan sideloada men är inte så populärt att du skall behöva använda mus plus att automatisk refreshrate inte finns hos shielden har båda men använder sällan shielden..

Permalänk

Finns det något knep att stänga av HDR på UHD filmer som jag spelar upp på shielden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Finns det något knep att stänga av HDR på UHD filmer som jag spelar upp på shielden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den klarar inte av att konvertera sdr till hdr än vet att kodi fått stöd för detta på pc sidan men inte android än...