Strömförande Mus och Tangentbord? Obehagligt som den.

Permalänk
Medlem

Strömförande Mus och Tangentbord? Obehagligt som den.

Sökt igenom forumet men inte riktigt hittat något som passar in på mitt problem. Hittade något liknande på annat utländskt forum, men ingen direkt lösning där.

Tänkte kolla med er i forumet om ni kan ha någon aning om vad som är fel innan jag frustrerat kastar mig in i lösningar som kanske inte leder någonstans.

Det känns alltså som att tangentbordet och musen "läcker" ström, så till den milda grad att det ibland är riktigt obehagligt, ibland mer när jag trycker ner tangenter eller rullar på mushjulet. Fattar inte vad det kan vara, de borde ju inte vara strömförande, känns som att det typ är någon "resistens" kring strömtillförseln som försvunnit, kan ju vara helt ute och cykla men det är så det känns.
Haft datorn i 5 år och nyligen plockat upp mitt spelande efter många år, pillade runt en del i bios och ändrade USB-portar för att optimera musen lite.
Har alltså aldrig upplevt detta problem innan.

Så vid ett tillfälle när jag uppdaterade bios via internet flash (råkade göra det av misstag) så poppade/small något till, tyckte vid tillfället att det kom från modemet men det funkar helt vanligt. Något tillfälle senare tyckte jag det luktade lite bränt men mitt luktsinne är riktigt kasst nuförtiden så är inte säker^^
Hur som så satt jag och spela och kände hur det började spänna och som att det bara osade el kring musen och mitt keyboard.
Trodde först att det var nätagget men införskaffade ett nytt och ingen skillnad.
Har läst någonstans att dåliga sladdar kan skapa problem? läste något om en nätverkskabel?
HDMI kontakten på grafikkortet gick sönder i min iver att finna problemet.
Är det något som skett med moderkortet? Finns det en möjlighet att något pajat på moderkortet så den släpper igenom ström?

Bor i en renoverad lägenhet från 50-60-talet med som vad jag tror är jordade uttag. (Nytt proppskåp osv.)
Har alltså provat detta hitintills:
-Byta usb-portar
-Kollat så att inget är bränt på moderkortet (bara kollat framsidan)
-Kollat så att diverse kablar sitter fast.
-Bytt förgreningsdon samt tagit bort alla andra tänkbara källor typ som studiomonitorer och externt ljudkort.
-Kört datorn direkt in i vägguttaget.
-Köpt ny PSU
-Provat flasha om bios från internet igen, (bios fryser när jag gör det)
-Clearat cmos
-Ändra positionen på kontakten från Psu:n

Min uppsättning:
PSU: Fractal Design Integra M 750w (mitt innan var ett 650w av samma tillverkare)
Grafikkort: Geforce GTX 650
Processor: i5 - 3450
MOBO: Asrock z77 Extreme4-M
Mus: MX518
Keyboard: G11
Minnen: Corsair DDR 3

Vad kan det vara?
Alla tankar och tips är välkomna!
Tack på förhand.

Permalänk

Musen du sitter med är ganska gammal och jag ser inte att du testat med någon annan?
Sen är det inte bra att det smäller någonstans och luktar bränt, låter som att något gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

känns mer som att det skulle vara jordfel... hade liknande problem i det förra huset jag bodde ( byggt 60-talet, uppgraderad el ( jordade uttag osv.. )
Bytte till en grendosa med jordfelsbrytare i, ingen effekt.
Problemet jag hade var att de gamla elementen ( olje-element ) orsakade att det blev feljordat någonstans ( bara i mitt rum, provade flytta datorn till annat rum ) så jag isolerade kopparrören, problemet löst! tog ett bra tag att felsöka...

så prova byt till ett annat rum och kolla ifall problemet kvarstår?
har även läst folk som " extra jordar " apparatur så som hemmabios etc. kanske kan vara en lösning?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Bildexpert 📺

En vanlig källa till liknande problem är antennjorden från kabel-tv och centralantenner. Så en galvanisk avskiljare (jordavskiljare) till digitalboxen, tv:n etc. är en god början.

Annars uteslutningsmetoden. När du känner av problemet. Börja dra ut sladdar en och en tills det försvinner. Så är du ett steg närmare felkällan.

Permalänk
Medlem

Tack för tankar och goda idéer!

@Pierre232:
Att jag inte hade tänkt på att testa annan mus, kruxet är att tangentbordet ger sig ifrån ström med.. Men jag testade med en gammal no name mus nyss och ingen vidare skillnad.
Ja jag fick också någon känsla av att något gått sönder, misstänker MOBO:t men har ingen aning om det ens är teoretiskt möjligt att den släpper igenom för mycket ström?

@Farthinder:
Fasiken vad skönt att du hittade felet, alltid lika imponerande med ihärdigt letande och att finna lösningen. Men ett element alltså.. De som jag har är nyinstallerade från 2012 så kanske är dom befriade från det problem som du hade, men av ren nyfikenhet, hur isolerade du dom?
Ska testa ditt tips om att byta rum, återkommer om det!
Jag är tyvärr redigt novis när det gäller el och så, hur gör man när man "extra jordar"?

Men är det inte märkligt att det plötsligt dykt upp, borde inte felet funnits där från början?

@Laxpudding:
Intressant, ska kika närmare på det men testade bara att dra ur antennsladden men ingen effekt där.
Jag har inte så många sladdar kvar att dra ut, har endast Mus, Keyboard, DVI, och el-sladd inkopplat just nu.

Permalänk
Medlem

Skulle testat att installera om bios manuellt med Instant flash istället för internet flash.
https://www.youtube.com/watch?v=3RrGMLBTQ_M

Permalänk
Medlem

Tangentbord och möss är för det mesta gjorda helt i plast och kan inte leda ström.

Då har man den andra sidan att det istället kan laddas upp elektrostatiskt - eller att du laddar upp dig elektrostatiskt när du glider runt på stol, släpar fötterna i heltäckningsmatta etc. och hög elektrostatisk laddning gör att hår på handryggen mm. reser sig och man upplever utrustningen 'elektrisk' och att det är en 'aura' kring prylar - när det egentligen är personen själv som står för genererade högspänningen...

Sedan när man väl 'upptäckt' detta och upplever det obehagligt så blir det lätt psykosomatiskt återkoppling - dvs. känner det man inte vill känna och är rädd för och därför känner efter ännu noggrannare i en förstärkande rundgång och det blir lätt en självuppfyllande profetia. - den största skräcken är inte den verkliga utan den man själv inbillar sig...

Första steget att mildra verkan i sådant läge är då att öka luftfuktigheten i utrymmet - skaffa en hygrometer så att du får värde på fukthalten i rummet (typ skall vara högre än 45-50% Rh men lägre än 70%) och sedan lassa in storbladiga växter (och installera växtlampor mm.) då dessa kommer att hjälpa upp luftfuktigheten och i många fall upplevs förbättra luften lite.

Vad du har på dig, på fötterna och på stolen har också betydelse när det gäller att ladda upp sig elektrostatiskt - håll dig till största delen bomullsbaserade kläder, det du sitter på och på fötterna, undvik syntet, vart fall ren syntet - det minskar den triboelektriska uppladdningen vid gnidning samt cellulosafibrerna (i bomull) håller fukt som sakta leder bort statiska spänningar och utjämnar dem.

Är du inte övertygad - prova med trådlös tangentbord och mus...

Permalänk

Har haft likande problem med laptops som får liknande känsla på touchpadden. Då har felet varit att jag laddar datorn i ett ojordat eluttag.
Till exempel när man är utomlands och det inte finns jord i eluttagen,

Så ett tips är precis som det nämndes ovan att prova koppla in datorn i ett annat rum där du har ett jordat uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Skulle testat att installera om bios manuellt med Instant flash istället för internet flash.
https://www.youtube.com/watch?v=3RrGMLBTQ_M

eeeeh... det är som att be till herren när någon brutit benen istället för att lägga till rätta och spjäla och gipsa upp.

BIOS-uppdatering är helt orelaterat till känslan av växelströmsfält/durr eller statisk uppladdning.

---

Är datorn med jordad stickpropp men ansluten till ojordad kontakt så kommer man få läget att potentialen i datorchassiet svingar 115 Volt (halva nätspänningen) gentemot omgivning pga. avstörningsskydd och annat i kraftaggregaten gör en kapacitiv spänningsdelning till halva nätspänningen och som är kopplad mot chassiet (normalt skall den lilla strömmen avledas via skyddsjordsledare).

Dock, vid felfri utrustning kan denna spänning inte ge någon ström som är farlig om man med kroppen jordar ned denna (barfotafötterna mot elementet i rummet och tar i metalldel på datorchassiet samtidigt) men det kan vara klart obehagligt.

i dom lägen kan man känna ett visst 'darrande' när man dra fingrarna över målade och lackade ytor med ledande underlag under lacken/beläggningen - inklusive musplatta. Smula obehagligt, ja - farligt - nej.

Däremot om man har jordfel i utrustningen så kan det bli direkt farligt med foten mot elementet och man tar någon metalldel av datorn - är det jordad kontakt så är det meningen att strömmen skall gå i skyddsjorden om det blir fel i utrustningen och drar säkringen - denna skydd är borta om datorn med jordad brunn/stickpropp kopplas till ojordad uttag.

Därför bör man ha personskyddsautomat/jordfelsbrytare på sladd/uttagslist i lägen med ojordade uttag då denna märker om strömmen som skickas ut på live, inte kommer tillbaka med exakt samma kvantitet på nollan utan istället liten del av det går igenom personen med barfoten mot elementet och då slår av strömmen - och den vägen skyddar användaren vid fel trots ojordad uttag.

Permalänk
Medlem

@Qumamon:
dels så fick vi måla om elementet ( fanns lite skav o.dyl ) Sen så var det bara att kn ner sån tunn rörisolering runtom kopparrören
Typ en Foam, var redigt pilligt ( dock inte jag som gjorde det xD )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för mus7TB ? De flesta brukar ju ha plasthölje så de borde hursomhelst inte påverkas av om du har jordfel eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Qumamon
Kom du fram till vad som small och luktade? Det är inte så att du får en statisk stöt när du sätter dig eller pirrar det hela tiden?
Jag tror inte att din mus kan leda ström då den är gjord i plast med lite gummi på men är inte helt säker på detta.
Plast åldras och bilen väldigt skört med tiden men undrar verkligen om det kan läcka genom plasten?
Återkom gärna när du hittar felet, detta blev jag nyfiken på.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för ytterligare tankar och idéer.
Svarade inte på en stund för jag ville prova på några av de förslag jag fick.
Provade med att som sagt byta mus.
Även att byta rum, sovrummet kändes likadant typ, i köket där jag vet det finns helt nya uttag kändes det bättre (testade samtidigt att jorda av chassit med mig själv som xxargs föreslog).
Testade även att jorda av chassit i vardagsrummet datorn stod förut så verkar inte vara något jordfel då jag skriver här nu hehe.
Dammsög tangentbordet (tänkte att dammet kanske kunde ladda upp något)

@Dax123:
Tack för videon, oavsett ifall den inte löser mitt problem så var det en bra länk jag kan använda.

@mrqaffe:
Det är en MX518

@Pierre232:
Nej tyvärr har inte hittat orsaken ännu. Det pirrar stundtals rätt konstant, mycket i fingerspetsarna men gör mer ont/smått krampaktigt när jag trycker ner tangenter och på musen vi tillfällen. typ som en slags stöt.
Ja självklart, om jag finner lösningen/orsaken på detta så delar jag med mig av det, även om det visar sig att jag själv är orsaken

@xxargs:
Tack för riktigt bra input och fina förslag och ja jag håller med det som du och flera påpekar, att plast inte borde leda. Har själv varit inne och tassat i samma bana som du nämner, att det är jag själv som laddat upp mig och ja det kan ju vara möjligt att det utvecklats någon slags psykosomatisk koppling, jag är inte alls emot den tanken. Det som kanske bara är en slump men som talar lite för det som du skrev är:
-Att jag kom på att jag på senare tid fått stötar på jobbet, dock inte hemma.
-Att EN tjockbladig växt som stått i fönstret i närheten av datorn tackat för sig i och med försummat intresse.
-Att jag nyligen skaffat en datorstol med hjul och hade den på en trasmatta (satt på köksstol innan), tog bort mattan för en vecka sen efter det obehagliga uppstod.

Men det som gjorde att jag tvekade på just den orsaken var dels det där poppet jag hörde samt att det luktade bränt, så innan jag bestämmer mig för att ge mig in på det spåret (att jag själv är anledningen) så vill jag verkligen utesluta att det inte kan vara något annat.
Känns ju inte så hälsosamt att sitta och inbilla sig att det är man själv som är problemet om det inte är på det sättet menar jag.

Plast leder högst troligt inte, men hur är det med kontaktändarna på både keyboard och mus? Sitter det inte ledare där som kan förmedla något?
Och hur är det med Moderkortet, finns det en teoretisk möjlighet att en resistor (ursäkta min totala okunskap gällande el och saker i kring) gått sönder och matar saker med en överdriven styrka?

Permalänk
Medlem

hur gammal är du!

Om du har pirr i fingrarna så kan det vara av helt andra orsaker och kan föranleda ett besök hos läkare - det kan vara förkalkning i handen (carpa-tunneln ?) om man är lite till åren som gör att en nerv kläms eller nyps till lite vid vissa vinklar i handleden och ger lite av liknande symtom som stickningar när det vaknar till när man legat på armen/benen och denne har 'somnat'

Om man jobbar yrkesmässigt länge vid tangentbord som vid jobb (och kanske vid datorn även på kvällen) så är helt plötsligt ergonomi viktigt med handlovsstöd etc. så att man inte med tiden får kroniska skador, mus-arm etc. då dessa är i princip omöjliga att läka ut när de väl har etablerat sig.

Det där med psykosomatiska symtom är inget att skämmas över, man kan falla i den fällan även om man mycket väl vet om mekanismen - skillnaden är att man har mycket större chans att ta sig ur det om man inser det (och erkänner problemet) än om man förnekar det helt och börja leta efter "socialt accepterade orsaker" tillsammans med andra likasinnade i sin sociala krets som suckar över samma sak, som kanske inte alls har med symtomen att göra.

Det är därför vi har sådana saker som 'elallergier (som snarare beror på hög 100 Hz-ljusflimmer-känslighet som stressar), UMTS-strålning etc. eftersom det för många är väldigt viktigt med ett namn och en orsak på sin obehag/lidande som man kan hänvisa till och (inom vissa kretsar) respekteras för - att det finns en form av obehag/lidande i botten ifrågasätter jag inte - men det man tror är orsaken kan vara väldigt långt ifrån på vad som är rimligt och den egentliga orsaken - vad det nu är.

Det är undermedvetna emotionella processer man stångas med och där den rationella delen av hjärnan har svårt att göra sig hörbar över...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qumamon:

Tackar för ytterligare tankar och idéer.
Svarade inte på en stund för jag ville prova på några av de förslag jag fick.
Provade med att som sagt byta mus.
Även att byta rum, sovrummet kändes likadant typ, i köket där jag vet det finns helt nya uttag kändes det bättre (testade samtidigt att jorda av chassit med mig själv som xxargs föreslog).
Testade även att jorda av chassit i vardagsrummet datorn stod förut så verkar inte vara något jordfel då jag skriver här nu hehe.
Dammsög tangentbordet (tänkte att dammet kanske kunde ladda upp något)

@Dax123:
Tack för videon, oavsett ifall den inte löser mitt problem så var det en bra länk jag kan använda.

@mrqaffe:
Det är en MX518

@Pierre232:
Nej tyvärr har inte hittat orsaken ännu. Det pirrar stundtals rätt konstant, mycket i fingerspetsarna men gör mer ont/smått krampaktigt när jag trycker ner tangenter och på musen vi tillfällen. typ som en slags stöt.
Ja självklart, om jag finner lösningen/orsaken på detta så delar jag med mig av det, även om det visar sig att jag själv är orsaken

@xxargs:
Tack för riktigt bra input och fina förslag och ja jag håller med det som du och flera påpekar, att plast inte borde leda. Har själv varit inne och tassat i samma bana som du nämner, att det är jag själv som laddat upp mig och ja det kan ju vara möjligt att det utvecklats någon slags psykosomatisk koppling, jag är inte alls emot den tanken. Det som kanske bara är en slump men som talar lite för det som du skrev är:
-Att jag kom på att jag på senare tid fått stötar på jobbet, dock inte hemma.
-Att EN tjockbladig växt som stått i fönstret i närheten av datorn tackat för sig i och med försummat intresse.
-Att jag nyligen skaffat en datorstol med hjul och hade den på en trasmatta (satt på köksstol innan), tog bort mattan för en vecka sen efter det obehagliga uppstod.

Men det som gjorde att jag tvekade på just den orsaken var dels det där poppet jag hörde samt att det luktade bränt, så innan jag bestämmer mig för att ge mig in på det spåret (att jag själv är anledningen) så vill jag verkligen utesluta att det inte kan vara något annat.
Känns ju inte så hälsosamt att sitta och inbilla sig att det är man själv som är problemet om det inte är på det sättet menar jag.

Plast leder högst troligt inte, men hur är det med kontaktändarna på både keyboard och mus? Sitter det inte ledare där som kan förmedla något?
Och hur är det med Moderkortet, finns det en teoretisk möjlighet att en resistor (ursäkta min totala okunskap gällande el och saker i kring) gått sönder och matar saker med en överdriven styrka?

Usbkontakten kan bli spänningsförande tex om du inte anslutit datorn i skyddsjordat uttag men musen har plasthölje så känner du nått när du tar i "handdelen" är det mycket underligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har varit iväg ett tag därav inget svar.

Den obehagliga känslan har avtagit! Vad som löste det vet jag inte riktigt men skulle gissa på något relaterat till xxargs resonemang då jag inte får några stötar alls på jobbet nu t.ex. Kanske något är ergonomiskt sämre i den nya datorstolen och gör den här gamle kroppen ont.

Har provat flera saker och tänkte att jag listar dom här nedan ifall det skulle komma nya Strömmingar som söker lösningar:
-Kollat så alla sladdar satt i ordentligt både internt och externt.
-Köpte ny psu (men problemet kvarstod)
-Drog ur så mycket sladdar jag kunde och byte förlängningssladdar.
-Vände på kontakterna i kontaktuttagen.
-Bytte rum, funkade bättre i köket med helt nya uttag.
-La till en annan klädsel på stolen
-Tagit bort mattan under stolen
-Avjordade chassit med mig själv genom elementet (obs! se xxargs inlägg)
-Satte in en tjockbladig växt (tror knappast en enda påverkar så mycket men skriver med det ändå)

Vad som small och vad som luktade vet jag fortfarande inte, nätverkskabeln har börjat bete sig lite underligt. skulle det ske något nytt så uppdaterar jag.

Tack för alla tips och råd!

Qu.

Permalänk

@Qumamon:

Prova någon annans dator-burk i med samma externa komponenter och uttag, och se så om problemet återstår.

Permalänk

Månadens mysterium!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag får stötar av min mus om jag nuddar i elementet samtidigt. Märkte det när jag köpte en ny mus som har en liten metallbit på den för nån sorts pulsräkning eller vad det nu är, har jag foten lutandes mot elemented och handen på musen så kan man få sig en liten kyss. Det är inte så illa utan känns mest som en liten nål. Jag har ett äldre hus utan jordade uttag, jag mätte med multimetern till 125 volt mellan chassijord -> element.

Jag har inte hittat nån lösning men rätta mig om jag har fel, Visst borde det vara något (troligtvis nätagget eller något annat kopplat på samma grendosa) som läker ström till mitt datorchassi vilket då ger en potentialskillnad till de jordade kopparrören därav vill spökströmmen åka tillbaks där den hör hemma, i graven.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The_Donut:

Jag får stötar av min mus om jag nuddar i elementet samtidigt. Märkte det när jag köpte en ny mus som har en liten metallbit på den för nån sorts pulsräkning eller vad det nu är, har jag foten lutandes mot elemented och handen på musen så kan man få sig en liten kyss. Det är inte så illa utan känns mest som en liten nål. Jag har ett äldre hus utan jordade uttag, jag mätte med multimetern till 125 volt mellan chassijord -> element.

Jag har inte hittat nån lösning men rätta mig om jag har fel, Visst borde det vara något (troligtvis nätagget eller något annat kopplat på samma grendosa) som läker ström till mitt datorchassi vilket då ger en potentialskillnad till de jordade kopparrören därav vill spökströmmen åka tillbaks där den hör hemma, i graven.

Din teori till orsak är troligen helt korrekt och den rätta lösningen är att koppla om elen i datorrummet så du får skyddsjordade vägguttag enligt modern standard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Japp det är den ända riktiga lösningen. Egentligen borde all el dras om men jadu det lär aldrig hända. Inte som att nån har dött av lite ström eller så hehe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The_Donut:

@mrqaffe: Japp det är den ända riktiga lösningen. Egentligen borde all el dras om men jadu det lär aldrig hända. Inte som att nån har dött av lite ström eller så hehe.

Lite ström är naturligt för det är ju så nerverna jobbar men de kan ju bli överstyrda om det blir mycket ström och då är det inte så bra eftersom vi bara har nervimpulser för att spänna muskler och om hjärtat bara spänner sig pumpas inget blod och då brukar det gå illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.