Biostar bekräftar Intels kommande styrkrets Z390

Permalänk
Melding Plague

Biostar bekräftar Intels kommande styrkrets Z390

Den kommande styrkretsen Z390 bekräftas nu av Biostar, då modellnamnet Z390 GT3 nämns i en manual för ett moderkort med styrkretsen B360.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att behöva köpa nytt moderkort för varje generation av CPU längre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte kan köra den kommande värstingcpun med 8 kärnor i mitt nuvarande kort så blir det AMD framöver.

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte behöver uppgradera varje gång det kommer något nytt så har jag inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att behöva köpa nytt moderkort för varje generation av CPU längre.

Samma här. Mitt Prime Pro lär hålla i många herrans år och förhoppningsvis husera varje ny generation av Zen. Den dagen AM4 kommer bytas ut blir det ju också naturligt att byta moderkort, men det här tramset med att behålla pinkpmpatibiliteten men ändå kräva nytt moderkort som en viss tillverkare gör är ju rent av löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir ett byte till Z390 och ice lake.

Permalänk
Avstängd

Här är orsaken jag köpte billigaste budget skiten från intel när jag köpte datorn i sign för jag var säker på att det inte fanns någon uppdateringsväg och att jag inte kör AMD är att gpu priserna är åt helvete så det är tråkigt att köpa nytt system men blir utan tvivel amd i nästa burk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

har sett asrock på sweclockers. inet och komplett verkar inte vilja jobba med produkterna då försäljningen blir lägre. hade gärna sett ett z370i/360i asrock på inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att behöva köpa nytt moderkort för varje generation av CPU längre.

Det låter onödigt dyrt och byta cpu varje generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där var den ja... den styrkretsen som borde hetat Z370 och borde kommit detta år.
Att den är till för 8-core är rätt logiskt, frågan är vad de kommer göra med Ice vs Coffee dock, eftersom Ice inte väntas nå höga frekvenser som coffee pga tidig 10nm och vad z370 kommer stöda. Kommer Intel att hoppa igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Där var den ja... den styrkretsen som borde hetat Z370 och borde kommit detta år.
Att den är till för 8-core är rätt logiskt, frågan är vad de kommer göra med Ice vs Coffee dock, eftersom Ice inte väntas nå höga frekvenser som coffee pga tidig 10nm och vad z370 kommer stöda. Kommer Intel att hoppa igen?

Coffee lake kan komma i 8 core.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackhood:

Coffee lake kan komma i 8 core.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det låter onödigt dyrt och byta cpu varje generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är kul att klocka (förutsatt att den nya generationen går att klocka).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackhood:

Coffee lake kan komma i 8 core.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle väl vara ett alternativ, ja, även om det inte är tänkt.

Dock måste de då validera om en helt ny CPU, vilket tar tid. X299 är ju fortfarande på Skylake, så de kommer ju först till Kaby... så, finns det ens grunden till en 8-core coffee? Med X299 tog de ju en Xeon och gjorde deras 18-core CPU, och det tog ca 6 mån att validera. Att göra helt ny tar... ja... åratal.

Så även om jag inte säger nej till det alternativet, är de rätt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det låter onödigt dyrt och byta cpu varje generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Entusiaster?

Vi vanliga användare uppdaterar när det behövs. Visserligen så uppdaterade jag själv nyss till Coffee Lake trots att jag hade en 2600K, vilken fungerar helt suveränt trots att den varit med ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Blir ett byte till Z390 och ice lake.

Samma här, min 8700K har varit med ett bra tag nu och har fungerat klockrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det skulle väl vara ett alternativ, ja, även om det inte är tänkt.

Dock måste de då validera om en helt ny CPU, vilket tar tid. X299 är ju fortfarande på Skylake, så de kommer ju först till Kaby... så, finns det ens grunden till en 8-core coffee? Med X299 tog de ju en Xeon och gjorde deras 18-core CPU, och det tog ca 6 mån att validera. Att göra helt ny tar... ja... åratal.

Så även om jag inte säger nej till det alternativet, är de rätt osannolikt.

Det kan vara tänkt med 8 kärnor till z370.

"Kan vara förberedande för fler kärnor
Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

https://sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde-var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att behöva köpa nytt moderkort för varje generation av CPU längre.

Wut? har kört mitt Z77 moderkort sen tidigt 2012 hur ofta byter du moderkort egentligen?

Varenda gång jag bytt CPU har jag bytt moderkortet samtidigt, ofta saknas nyare funktioner på moderkorten även om chipsetet stödjer nyare cpu'er, kolla bara på t.ex. p67 som gick att bios uppdatera till att köra ivy bridge men då tappade du pci-e 3.0 ändå, tror de var samma på z68 moderkorten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Wut? har kört mitt Z77 moderkort sen tidigt 2012 hur ofta byter du moderkort egentligen?

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det kan vara tänkt med 8 kärnor till z370.

"Kan vara förberedande för fler kärnor
Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

https://sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde-var...

Nja... tror mer då det är för Z390 kommer använda samma sockel, då de skulle få problem annars.
Finns inget i Z370 som tyder på 8-core anpassning.

EDIT: För att visa poängen.
Titta på de underliggande specs på sockeln.. Detta visar vilka pinnar de valt att ändra och till vad. Det som är värt att notera är att man i 1151-1 (Skylake/Kaby) saknade stöd för över 100A läge. 4 kärniga CPUer var vad man kunde uppnå.

Med Coffee och 1151-2 tog man fler pinnar till just ström och till jord, för att kunna trycka in hela 138A för 95W Hexa. Notera dock... Quad 95/65 är identiska, och därför lyckas folk få 8350k på en 270/170 bräda och 7700k på en 370 bräda.

Problemet kommer med 8-core. De lade till 18 pinnar VCC, från 128 till 146, dvs ca 14% fler. I samma ampere bör du få runt 14% mer. Ändå trycker de in 138A, vs 100A, hela 38% mer genom denna sockel. Om du nu bara snabbt ta lite av denna matten och matar på 33% fler kärnor till... lär vi lätt passera 150A, troligen tom 160A. (Jämför det med kaby 100A på 128 pinnar = 0,78A)

Mao... det börjar bli i runda slängar över 1A per pinne i sockeln. Det är en jävla massa effekt genom de små nålarna. Jag tror ärligt att både 1151-2 och 370 är lite i... gråzonen. Man valde att lappa denna lösning för att hantera dessa CPUer med befintligt (vilket syns i den spec sidan). Där är 25 st reserv pinnar, så i teorin kan de göra en 1151-2 med z390 som kan klara det, men då kan du glömma kompatibiliteten med andra chipset. 25 pinnar är dock inte mycket då du behöver jord + spänning, men 10-12 pinnar vardera kan göra det möjligt att nöd o näppe hantera 8-core.

Annars behöver man som med X299... fler pinnar och ny sockel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Nja... tror mer då det är för Z390 kommer använda samma sockel, då de skulle få problem annars.
Finns inget i Z370 som tyder på 8-core anpassning.

Jo, z370 har flera stift för ström matning för framtida cpuer med fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jo, z370 har flera stift för ström matning för framtida cpuer med fler kärnor.

Läs EDIT ovan, och tänk igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Läs EDIT ovan, och tänk igen.

Nu vet vi ju redan att z370 extra strömpins är förberedande för 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Wut? har kört mitt Z77 moderkort sen tidigt 2012 hur ofta byter du moderkort egentligen?

Varenda gång jag bytt CPU har jag bytt moderkortet samtidigt, ofta saknas nyare funktioner på moderkorten även om chipsetet stödjer nyare cpu'er, kolla bara på t.ex. p67 som gick att bios uppdatera till att köra ivy bridge men då tappade du pci-e 3.0 ändå, tror de var samma på z68 moderkorten.

Hänger inte riktigt med vad du menar, med intel har man ju varit tvungen att byta moderkort nästan hela tiden om du ville uppgradera din CPU. Jag gick personligen från X59-->X79-->X99, och nu senast X299 (vilket jag inte köpte). Sen nu nyligen hade vi ju Z170-->Z270-->Z370 och snart Z390. De flesta vill ju vill inte behöva byta en hel platform för att man bara köper en ny CPU (som kanske ger ett 10% upplyft). Om det var en ~50% upplyft i CPU prestand överlag skulle många se vitsen med en hel uppgradering. Men inte för den lilla vinst vi sett de senaste åren. Men det värsta för mig personligen är nog att det blivit tråkigare och tråkigare att överklocka (överklockning är anledning till att jag uppgraderar ofta, och ens är medlem på detta forum).

Med mina AMD system kunde jag åtminstone sitta med 3-4 generation av CPU's. Socket AM3 processorerna kunde köra på ett moderkort med Socket AM2 och AM2+. Am3 cpus kunde både köra DDr2 och DDr3 minnen. Det var som en dröm. Och nu med AM4 ser det ju ut som man kommer kunna sitta med Ryzen 1000 & 2000 serien + Zen 2.

Jag är väldigt glad att AMD fortsätter med denna tappning och inte tar efter intel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det skulle väl vara ett alternativ, ja, även om det inte är tänkt.

Dock måste de då validera om en helt ny CPU, vilket tar tid. X299 är ju fortfarande på Skylake, så de kommer ju först till Kaby... så, finns det ens grunden till en 8-core coffee? Med X299 tog de ju en Xeon och gjorde deras 18-core CPU, och det tog ca 6 mån att validera. Att göra helt ny tar... ja... åratal.

Så även om jag inte säger nej till det alternativet, är de rätt osannolikt.

Dessutom undrar man ju hur många z370-moderkort som har undermålig strömförsörjning.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Dessutom undrar man ju hur många z370-moderkort som har undermålig strömförsörjning.

https://www.youtube.com/watch?v=cA2NQsgrJPk&t=447s

De pressar redan gränsen på dem med 138A genom 146 pinnar, så inte ett dugg förvånad. Och det krävs enormt med extra kraft för att driva 50% fler kärnor i samma last som 4. Lägg till OC och du är verkligen på tunn is.

@anon200632 Måste fråga, hur ser du något med skygglapparna på? Matte... El-lära, säger nej... Fakta om z370 korten idag redan på gränsen säger nej. Du... yrar på ändå. Du tror på allvar att du kan öka lasten med 100%, och 14% mer pinnar "löser det"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

De pressar redan gränsen på dem med 138A genom 146 pinnar, så inte ett dugg förvånad. Och det krävs enormt med extra kraft för att driva 50% fler kärnor i samma last som 4. Lägg till OC och du är verkligen på tunn is.

@Decimal Måste fråga, hur ser du något med skygglapparna på? Matte... El-lära, säger nej... Fakta om z370 korten idag redan på gränsen säger nej. Du... yrar på ändå. Du tror på allvar att du kan öka lasten med 100%, och 14% mer pinnar "löser det"?

Jag tror du trollar nu.

Det stämmer bra att det funkar, du får kolla upp din ellära lite.
Är rätt långt ifrån gränsen vad v2 klarar.
Själv jobbar jag med att tillverka kretskort och montera komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag tror du trollar nu.

Det stämmer bra att det funkar, du får kolla upp din ellära lite.
Är rätt långt ifrån gränsen vad v2 klarar.
Själv jobbar jag med att tillverka kretskort och montera komponenter.

Nej, jag trollar inte.
1A på så liten pinne är hård last.

Lägg till VRMerna du kan se på videon över. Var är din fakta? Var är din hänvisning?
Om du knappt kan köra en 8700k utan att riskera bränna upp VRMer och kondensatorer på ett 1800krs moderkort med z370, så sitter du här stöddig och säger att "de klarar mer". Vad tillverkar du, kina laddare?

Ändringen som gjordes på Z370 var för att klara 6-core, inte 8-core. Du kan inte fördubbla antal kärnor på 14% fler pinnar... den typ av underdimensionering är fullständigt vansinnigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Nej, jag trollar inte.
1A på så liten pinne är hård last.

Lägg till VRMerna du kan se på videon över. Var är din fakta? Var är din hänvisning?
Om du knappt kan köra en 8700k utan att riskera bränna upp VRMer och kondensatorer på ett 1800krs moderkort med z370, så sitter du här stöddig och säger att "de klarar mer". Vad tillverkar du, kina laddare?

Ändringen som gjordes på Z370 var för att klara 6-core, inte 8-core. Du kan inte fördubbla antal kärnor på 14% fler pinnar... den typ av underdimensionering är fullständigt vansinnigt.

@Paddanx
Märkliga inlägg du skriver för att försöka få gång tjafs.

Men tillverkar olika kretskort för styrning/ mätning mm, rätt mycket till plc system.

Ta och läs reglerna:
Paragraf 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Paddanx
Märkliga inlägg du skriver för att försöka få gång tjafs.

Men tillverkar olika kretskort för styrning/ mätning mm, rätt mycket till plc system.

Ta och läs reglerna:
Paragraf 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Brukar dock också vara denna ursäkt man tar till när man inte har något att komma med. Men okej, låt oss hålla oss till topic då.

Hade du några källor, eller någon fakta som visar att denna mängd ström är "normalt" genom en sockel i stock, eller VRMer som redan nu är på gränsen till max last, skulle palla 33% fler kärnor och efterföljande strömmängd? För all info jag och @cyprus visat, säger att där inte är marginal till det. Vi pratar trots allt om något som ska hålla, och fungera, inte "brinna upp" efter 1-2 år.

Och all info du har länkat säger inget om coffee... utan Ice-Lake, som kan komma med lägre frekvenser eller andra nivåer.