Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Visst kunde man inte loota fiender i outposts efter att man hade tagit över dom innan den här patchen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Allmänt intetsägande patch notes. Bra att de fixar saker, men kommunikationen angående vad de fixat verkar ju inte vara på topp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan vara inbillning men jag tycker Skuggor renderas lite bättre på saker som gräs efter patchen, det känns inte fullt lika platt längre, lika LOD avstånd verkar ha justerats en smula för att minimera pop in.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kan vara inbillning men jag tycker Skuggor renderas lite bättre på saker som gräs efter patchen, det känns inte fullt lika platt längre, lika LOD avstånd verkar ha justerats en smula för att minimera pop in.

Flög runt och sköt folk i en helikopter igår och trots att allting är på max förutom motion blur så var det så otroligt mycket pop in så jag blev tvungen att gå ner på marken igen. Det är dessutom synd hur snyggt spelet är i övrigt och sen ser cockpitarna i flygplan och helis ut som skit, åtminstone dom jag flugit i. Vet inte hur jag ska förklara men det känns som att det var något dom la otroligt lite tid på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så! Då har jag med laddat ner spelet. Jag valde att köpa kod till U-play.
Hoppas det är bra nu. Älskade 3an, 4an var också bra. Men Primal sög.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Håller med om pop in vid flygning men jag menade på marken där jag tycker mig se en förbättring, får hoppas att dom filar vidare på ny patch.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av en ganska duktig spelare av Far Cry 5 som jag hittade på tuben och bör ses=)

https://www.youtube.com/watch?v=3A5ODFmve14

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt ambivalent gällande min åsikt kring det här spelet. Jag vill gilla det och jag försöker verkligen, men combat och AI:n förstör det gång på gång. Det kommer hela tiden "reality checks" av det sämre slaget som påminner om hur bristfälligt och frustrerande jag upplever det. Störningsmomenten är av olika grad, men bidrar till det sammantagna helhetsintrycket. Det kan vara alltifrån att bli gangbangad av helikoptrar och det sedvanliga björn- varg- kalkon- järv-inslaget mitt ute i ingenstans till att ständigt få dialog avbruten på grund av något förbipasserande levande ting som tycker att livet suger eller helt enkelt är jävligt le den som pratar.

Därutöver har vi de Michael Bay-dirigerade scenerna (med Sharknado-budget) då helvetet brakar loss och det är kultmedlemmar, tankbilar, plan, kultens opposition, djur, mortar och fan vet vad som tyckts leta sig ur spelets alla hörn och vrår. I nämnt inferno råkar en salva utdelas som träffar både vän och varg (avsikten är givetvis att rädda vän från varg), där och då bestämmer sig allierade att bli fi och det hela utmynnar i en kaskadspya i en ormgrop av ting.

Det är helt OK om något av de mer komiska inslagen som inträffar gör det ibland, men det händer ju för bövelen hela tiden och då går det från komik till tragedi. Jag kan i alla fall inte förbise den frustration som till slut uppstår och överskuggar spelets grafik och allt annat som faktiskt är fint med spelet. Det går inte ens att njuta av de mer rofyllda och välutvecklade elementen som fisket då patrullbåtar ständigt gör sig påmind, antingen genom att totalförstöra drillningen av en fin öring eller med sin blotta närvaro påminna om hur förskräcklig AI:n är. Det kanske blir bättre desto mer yta som frigörs från sekten, men det förändrar inte att AI:n är dålig.

Jag är övertygad om att det finns en enkel lösning som gör hela situationen mer förlåtande (direkt), spelupplevelsen hade nämligen varit 10x bättre om spawns var betydligt färre i den öppna världen.

EDIT: Fan, att jag inte ens kan få utlopp för min frustration i spelet i sig (genom att berserka på fiender) och att jag istället måste göra ett inlägg om det här.. Nåväl, det är vad det är.

Permalänk
Medlem

@Eldarion: Du får sikta bättre
Håll dig till områden du tagit över så slipper du peggies helt. Ta med dig två kompisar som håller vakt annars. Dom ska klara av en patrullbåt på egen hand.
Upplever inte AIn som förskräcklig. Kunde vara bättre men sån katastrof är det inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Eldarion: Du får sikta bättre
Håll dig till områden du tagit över så slipper du peggies helt. Ta med dig två kompisar som håller vakt annars. Dom ska klara av en patrullbåt på egen hand.
Upplever inte AIn som förskräcklig. Kunde vara bättre men sån katastrof är det inte.

Jag misstänkte det, inte att jag måste sikta bättre, utan att områden man frigjort är betydligt lugnare. Jag får genomlida den processen helt enkelt! Att ta med två som håller vakt och slåss med en patrullbåt medan jag försöker landa en fin firre i en fin och rofylld miljö påverkar fortfarande immersionen till det negativa för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Vill bara dela med mig av en ganska duktig spelare av Far Cry 5 som jag hittade på tuben och bör ses=)

https://www.youtube.com/watch?v=3A5ODFmve14

StealthGamerBR är ett proffs, han gör alla spel bra. Han spelar nog om sekvenserna en hel del för att få till dem som man ser på bloopers i slutet.

Såg att han nyss släppt en uppföljningsvideo med lite mer kreativt spelande.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Fick nyss leta igenom hundskit i en stuga med ett dussintal instängda hundar för att hitta en nyckel som en av hundarna svalt.
Fan vad vidrigt det blev med alla hundar, bajs och flugor när ljudet är så bra. Mådde nästan illa

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

*spoilervarning*

Är i slutet på Wrath mission, har skjutit ner John Seeds plan och jagat ikapp honom på marken - men kan fasen inte få död på honom, hur mycket jag än skjuter när han ligger ner, står upp. Har anlitat flygkompis att bomba samtidigt. Provat machine gun ifrån helikopter samtidigt - men John bara ligger där med full health-bar och reser sig efter en stund....? Har tom kapat en bil - och kört över John x antal ggr- ingenting...?
Är det en bugg, lr vad gör jag för fel?

Dold text
Permalänk
Medlem

@EsoxLucius: Det låter ju nästan som en bugg. Finns det några andra fiender i närheten?

Det blev något liknande för mig när jag skulle döda Jacob. Sköt flera headshots och han gick bara ner för räkning men fick tillbaka fullt liv direkt. Var tvungen att döda alla peggies runtom innan det gick att avliva honom.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Man får ju verkligen inte lugn å ro någon gång. Jag Kan skjuta ned fiender som kommer i en konvoy, springer 100m å andra hållet å vänder mig om igen. Då är det fullt med folk där igen... Sedan allt folk som dyker upp hela tiden oavsett vad man gör. Ksn även hända att man ligger med sniper och skall ta några fiender. Och när man hsr siktet på dom så spawnar det ännu förr precis brevid.. Blir galen.

Det mest frustrerande är dock stt man inte kan skjuta genom staket, plåtsr osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

[quote postid="17352115" userid="196126" name="EsoxLucius"]
Är i slutet på Wrath mission...,,.,...
Sätt en spoilervarning och dölj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Är i slutet på Wrath mission, har skjutit ner John Seeds plan och jagat ikapp honom på marken - men kan fasen inte få död på honom, hur mycket jag än skjuter när han ligger ner, står upp. Har anlitat flygkompis att bomba samtidigt. Provat machine gun ifrån helikopter samtidigt - men John bara ligger där med full health-bar och reser sig efter en stund....? Har tom kapat en bil - och kört över John x antal ggr- ingenting...?
Är det en bugg, lr vad gör jag för fel?

Dold text

Släpp bomber från ditt plan på honom när han är på marken, jag dödade honom på direkten! (Hard)

Dold text
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Är i slutet på Wrath mission, har skjutit ner John Seeds plan och jagat ikapp honom på marken - men kan fasen inte få död på honom, hur mycket jag än skjuter när han ligger ner, står upp. Har anlitat flygkompis att bomba samtidigt. Provat machine gun ifrån helikopter samtidigt - men John bara ligger där med full health-bar och reser sig efter en stund....? Har tom kapat en bil - och kört över John x antal ggr- ingenting...?
Är det en bugg, lr vad gör jag för fel?

Dold text

Skum bugg.

John bailade ur sitt plan när vi fajtades i luften, jag följde efter och försökte ta kål på honom.
Efter ett antal olika försök (se ovan) så såg jag på kartan att hans plan var kvar i luften - tog en helikopter och jagade rätt på planet som jag och min allierade flygare sköt ned - DÅ hoppade John ur - igen Planet störtade iaf denna gång, så John ( den John som hoppade ur 2'a gången )var sedan lätt att fixa. Så om ni får John att hoppa ur sitt skadade plan - se till att hans plan störtar INNAN ni jagar ner John

Dold text
Permalänk
Medlem

har aldrig hållt länge i ett farcryspel, men tammefan så gillar jag detta.
är klar med ett av tre områden och det är ovanligt för mig.
tror jag diggar spelet och min fina vovve som gör det han ska utan problem he he.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd något redigerad*

Vänligen tänk på att många kanske inte kommit lika långt i spelet och vill därför inte få sin upplevelse förstörd av spoilers.

Använd spoiler-taggar: [spoiler] en massa text [/spoiler]

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

*tråd något redigerad*

Vänligen tänk på att många kanske inte kommit lika långt i spelet och vill därför inte få sin upplevelse förstörd av spoilers.

Använd spoiler-taggar: [spoiler] en massa text [/spoiler]

point taken, ber om ursäkt för min ogenomtänkta text 👍

Permalänk
Medlem

Klarade spelet igår, och har minst sagt mixade känslor.

Det positiva:

+ Spelvärlden: Den är fantastisk. Stor och varierande. Det är kul att traska/köra/flyga runt i spelet. Väldigt få områden känns tomma.
+ Uppdragen: Överlag roliga, varierade och polerade. Väldigt få kändes som "sysslor" utan man ville göra dom för att det är kul.
+ Premissen: Med vissa brasklappar så gillade jag spelets premiss. Det känns som något som mycket väl skulle kunna hända, vilket gav spelet en känsla av realism.
+ Spelkänslan: Spelet är "kul" och gör ingen hemlighet av att det är just ett spel.
+ Grafiken: Fantastisk. Stundtals såg spelet ut som ett riktigt fotografi, f.a. i vatten/skogsmiljöer.
+ Ljudet: Här har dom ansträngt sig och det märks. Fick gåshud av vissa vapenljud bl.a.
+ Flyga: Att flyga flygplan och helikopter i detta spelet var lätt och tillfredsställande.

Det negativa:

- Co-op: Kändes extremt o-polerat. Irriterande att man ständigt måste vara nära varandra. Att den som inte är host inte får någon som helst story-progression är ett väldigt korkat designval. Hoppas du gillar grundvapnena för om du inte spelar solo sidan om kommer du vara fast med dom.
- Buggar: Upplevde väldigt många buggar, både grafiska och fysiska, i min genomspelning (co-op). Har spelat early access-spel som känts mer välpolerat än Far Cry 5. Trist.
- Bilkörningen: Bilfysiken är under all kritik. Gillade att köra bil i 3:an och 4:an, men i 5:an kändes det mer som en transport-grej än något man gör för att det är kul. Att där är så dålig variation på spelets bilar och att dom flesta kändes identiska när man körde dom gör inte saken bättre.
- Vapenvariation: Där är ett antal vapen som känns unika, men för det mesta upplevde jag ingen större skillnad på t.ex. de olika gevären. Kändes som olika skins bara.
- Hired Guns: Bra mekanik i grunden men behöver poleras. Dom kändes sjukt OP vilket gjorde det lite trist att använda dom ö.h.t.
- AI:n: Säger bara "In Conflict"...

Fler negativa punkter i spoiler:

- Störningsmoment: Hatade hur man blev "kidnappad" varje gång man nådde upp till en viss nivå i storyn. Förstörde både inlevelsen och tempot. Minns att jag blev "kidnappad" en gång när jag stod inne i en befriad outpost och höll på att köpa saker. Snacka om immersion-breaking. En annan gång höll jag på att göra ett uppdrag och *svish* cutscene, dags för story-quest tyckte spelet.
Ett tips Ubisoft: Låt spelaren själv bestämma när den vill progressa storyn.

- Slutet: Spelet har 2 (tekniskt sett 3) potentiella slut. Alla är skit.
Oavsett vilket slut man får så känns det deprimerande och otillfredsställande. Hade planerat att spela igenom spelet igen inom kort men nu när jag vet hur det slutar så känns det inte lönt längre.
Vad är poängen med att rädda och hjälpa alla individer i spelet när nästan alla kommer dö ändå?
Vad är poängen med att köra Nick och Kim till BB och bli gudfar till deras baby när dom ändå kommer dö?
Vad är poängen med att kämpa för att rädda dina sheriff-kamrater när dom kommer dö ändå?
Bara det faktum att det inte finns något slut där Joseph dör eller ens blir arresterad är en extrem besvikelse.

Smått ambivalenta slut har varit Far Cry-spelens niche ett tag nu, men både i 3:an och 4:an fanns det ljusglimtar, slut som potentiellt kunde ses som lyckliga eller iallafall bitterljuva.
I Far Cry 3 så spelar det ingen roll om man lämnar ön som en ärrad man med blivande PTS eller om man stannar för lite killer-sex. Man har fortfarande hjälpt folket på ön och besegrat Vaas och Volker.
I Far Cry 4 så finns det gott om variation gällande vad som händer med en Ajay, Pagan, Sabal och Amita. Kyrat kan bli allt från en förtryckt drogkartell till en upplyst monarki.

I Far Cry 5 däremot så är alla spelarens val meningslösa i slutändan.
Att alla potentiella slut i 5:an är skit sänker spelets betyg med 1 rakt av.

Dold text

Spelet får en svag 7:a. av 10.
Alla sina brister till trots så är det fortfarande ett bra spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Finns ingen bättre känsla än att ta över en outpost osedd.

Pilbåge FTW!

Det är min taktik också, men jag kör med krypskytte. Först plockar jag larmen och sedan en i taget.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är lite småsugen på Bliss- bruden? 😍😄

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@ElWeed: Gillar nog Adelaide mer. Hon jagar trouser snake.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Inteno: Du kan visst skjuta genom staket och en hel del olika plåtar/väggar. Beror på vapen/kaliber och "materialet" på det du skjuter på.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Någon annan som känner att det är någon form av aim assist inbyggt? Jag har stängt av det under inställningar. Det har inte riktigt slagit mig förrän jag spelade Battlefield 4 och sedan gick tillbaka till det här spelet. Det ihop med att jag köpt m249 gör det hela barnsligt OP.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vad gör man nu? Har klarat allt förutom några takedownchallenges. Har även resetat alla outposts 3ggr. Vill ha mer content

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonasty4u:

Vad gör man nu? Har klarat allt förutom några takedownchallenges. Har även resetat alla outposts 3ggr. Vill ha mer content

Skickades från m.sweclockers.com

Jag började om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Försökte dra ut på det en del, men spelade klart storyn nu.
Har aldrig orkat spelat klart ett Far cry spel förut, så det är ett gott betyg.

Gillade att man slapp det där tradiga samlandet av djurhudar för att kunna crafta viktiga grejer.
På det hela taget en skön open world sandlåda att härja i. Riktigt snyggt på vissa ställe också, speciellt i Jacobs region. Kändes som att jag verkligen blev sugen på att åka på semester till något liknande ställe i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.