Permalänk
Proffsmoddare

TILT

Efter en rad casemods på senaste tiden, har jag nu tänkt bygga mig ett eget chassi. Just det här är något jag klurat och skissat på en längre tid nu, mest på skoj för att någon gång ta tag i det på riktigt. Efter några kartongmodeller, två 3D-printade varianter och en hel del modellerande har jag gått från enkel, till avancerad och nu tillbaka till en ganska enkel design jag valt att kalla min signaturdesign.

Chassit är handbyggt av stålprofiler som jag svetsat ihop, blästrat och lackerat i svart metallic med guldflakes. Moderkortsskiva och baksida är handgjorda i 4 mm akrylglas. Resterande sidor är 2 mm akrylglas där de två nedre sidorna håller radiatorerna och de två övre är laserskurna efter min design. Där har jag med hjälp av hexagoner gjort luftintag som även har formen av min logo. Grafikkortets backplate är modifierad med Nvidia logo cut-out och därefter högglanspolerad. Jag har designat cable combs 3D-printade i svart PLA med logo i vitt. Dessutom lite fiffiga detaljer som kabelsamlare och stödskiva till moderkortet.

Hårdvara:

  • Moderkort, Gigabyte Z370n Wifi mITX

  • CPU, Intel Core i7 8700k

  • GPU, Nvidia GTX 1080 Founders Edition

  • RAM, 16GB Team Group T-Force Xtreem DDR4 Special Edition 4133 MHz

  • PSU, Corsair SF600 SFX

  • SSD, Samsung 960 Pro 512GB M.2

Vattenkylning:

  • 2x Bitspower Leviathan Slim 120 mm

  • Bitspower GTX1080 Ti Acrylic

  • Bitspower CPU Block Summit EF-X Silver

  • Bitspower Premium Magic-Cube Type DDC MOD TOP

  • Bitspower DDC 3.2 PWM Pump

  • Bitspower Acrylic Reservoar + Brass top

  • Bitspower True Brass fittings & acrylrör

  • Corsair MLPRO 120 White

  • EK Cryofuel Clear

Kablar:

Alla kablar är custom längd sleevade i helt svart. De är sammanfogade till en enhet där 24 pin, 8 pin CPU och 8 pin PCIe går igenom samma cable comb fäst till undersidan av moderkortet.

Det mesta finns beskrivet i byggloggen för den som vill gå in lite mer på djupet i bygget: Bygglogg

Projektet tävlade i Dreamhack Casemod Championship och slutade på en andraplats i Master Class med vinst i bonuskategorin Bästa Originella Design. Länk till Sweclockers reportage: Casemod Championship DHW17

Ett stort tack till Team Group och Samsung som hjälpt till med hårdvara!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Schnyggt byggt!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

WTF ONLY 4.2/5

I swear to god, this forum is full of fools not to see the originality and craftsmanship that has gone into this project.

A serious injustice has been witnessed this day.

5/5 from me mate! Outstanding work!!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av C4B12:

Schnyggt byggt!

Tack Johan!

Skrivet av MetallicAcid:

WTF ONLY 4.2/5

I swear to god, this forum is full of fools not to see the originality and craftsmanship that has gone into this project.

A serious injustice has been witnessed this day.

5/5 from me mate! Outstanding work!!

Thanks Justin!

I built this project according to my own design and as a challenge to push my limit a bit higher.
I'm truly proud of what I've accomplished with this one and your kind words are a confirmation.

I don't blame people for no top votes as this project turned out just the way I wanted it, regardless of rating!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Given 5/5.

Det är ett mästerverk och ännu mer imponerande i verkligheten. Du har tagit scratch till en ny nivå och uppnått en kvalitet och design som saknar motstycke. än så länge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

5/5 som vanligt! Grymt bygge!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Gaaauulet bra jobbat! 5/5 utan tvekan

Permalänk
Medlem

Vansinnigt snyggt!

Permalänk

Riktigt snyggt! 10/5

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Administrativ avgift

@timpelay: Förstår fortfarande inte hur detta inte vann

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Kul. Påminner om Madison Cube Garden. :-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Så sjukt fint och bra gjort.

Permalänk
Proffsmoddare

Grymt bra bygge! Men det vet du redan

Solkar 5a

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Faggan:

Given 5/5.

Det är ett mästerverk och ännu mer imponerande i verkligheten. Du har tagit scratch till en ny nivå och uppnått en kvalitet och design som saknar motstycke. än så länge

Tack! Det är kul hur vi sporrar varandra och bidrar med inspiration!

Skrivet av Adnerhill:

5/5 som vanligt! Grymt bygge!

Skrivet av jH0Ni:

Gaaauulet bra jobbat! 5/5 utan tvekan

Skrivet av Joco:

Vansinnigt snyggt!

Skrivet av Snikki123:

Riktigt snyggt! 10/5

Skrivet av andra94:

@timpelay: Förstår fortfarande inte hur detta inte vann

Skrivet av Bobgöra:
Skrivet av Findecanor:

Kul. Påminner om Madison Cube Garden. :-þ

Skrivet av Hampeuss:

Så sjukt fint och bra gjort.

Skrivet av Brodholm:

Grymt bra bygge! Men det vet du redan

Solkar 5a

Tack så mycket alla! Kul att mitt arbete uppskattas, speciellt när jag hittat på något helt eget

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt, femman är given. Jag köper kalaset när du tröttnar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

WTF ONLY 4.2/5

I swear to god, this forum is full of fools not to see the originality and craftsmanship that has gone into this project.

A serious injustice has been witnessed this day.

5/5 from me mate! Outstanding work!!

I can only speak for myself, but as a layman it's a bit hard to judge the originality and craftmanship, so for me it's mainly a judgment on visuals. This particular case looks nice and all but I think the outer case design is very similar to the old Boxee Box, so I wouldn't call it "original" per se.

But since I'm not sure what score I should give this case, I'll simply not score it at all.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ååh, jag började kolla på projektloggen. Men glömde sen helt av det. Fan vad nice det blev! Snyggt bygge och snygga bilder :3

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Åter igen - otroligt snyggt bygge, väl utfört och all in all en riktigt våt dröm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggaste datorn jag sett!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av backfeed:

I can only speak for myself, but as a layman it's a bit hard to judge the originality and craftmanship, so for me it's mainly a judgment on visuals. This particular case looks nice and all but I think the outer case design is very similar to the old Boxee Box, so I wouldn't call it "original" per se.

But since I'm not sure what score I should give this case, I'll simply not score it at all.

Very valid points my friend I can look at this from a modding/maker perspective and I can see how the two opinions offer their own insights.

Permalänk
Medlem

Rätt å slätt helt FANTASTISKT!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Riktigt najs bygge! Måste dock ses i verkligheten för att man ska uppskatta alla små detaljer!

5/7 perfect score

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk

Skulle vara roligt att fråga dig om du kan bygga ett sånt chassi till mig med om jag betalar?
Vore så snyggt att ha på tv bänken men bor i lägenhet har inte möjlighet att göra om till en verkstad plus en bebis:)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Proffsmoddare

@djdennistm: Allt går

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Otroligt roligt att se bygget irl. Så väl utfört genom hela bygget. Verkligen allt syns så inget kan gömmas.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nagelfar:

Otroligt roligt att se bygget irl. Så väl utfört genom hela bygget. Verkligen allt syns så inget kan gömmas.

Tack! Det är verkligen en utmaning att bygga helt utan dolda partier.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay