Permalänk
Medlem

Köpråd: Mini-itx speldator

Hej! Jag håller på att hjälpa en kompis med att sätta ihop en speldator. Han har inte sagt någon budget, men han vill att den ska vara så liten och prisvärd som möjligt. Grafikkort ska inte ingå då det köps vid senare tillfälle.

Det här är min nuvarande kundvagn:
Länk

Det jag har snålat lite på är SSD-disken, men från recensioner jag har läst så borde den vara helt okej ändå. Tror ni det kan vara värt att lägga mer pengar på en bättre SSD som t.ex. en Samsung EVO SSD istället eller kommer det inte märkas någon större skillnad?

Sen när det kommer till processorkylningen så tänkte jag först ta en Cooler Master Hyper evo 212 luftkylare då den är billigt, kompakt och kyler bra. Dock så år jag inte säker på om den räcker till för en överklockad i5 8600k? Vad tror ni? Jag valde därför en 120 mm AIO vattenkylare då den enligt recension ska ha samma kylprestanda som gigantiska Noctua NH D14 men tar betydligt mindre plats. Risken med billiga AIO vattenkylare vad jag läst är att pumpen kan väsnas en del, men det lär ju funka iaf.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

En större SSD skulle jag sätta in utan tvekan, då 120 GB blir i underkant med lite spel.

Jämför även med ett system byggt på AMD Ryzen 5 eller 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Hej! Jag håller på att hjälpa en kompis med att sätta ihop en speldator. Han har inte sagt någon budget, men han vill att den ska vara så liten och prisvärd som möjligt. Grafikkort ska inte ingå då det köps vid senare tillfälle.

Det här är min nuvarande kundvagn:
Länkhttps://new.webhallen.com/api/cart-img/276264,274593,225255,273143,269876,184760,211113

Det jag har snålat lite på är SSD-disken, men från recensioner jag har läst så borde den vara helt okej ändå. Tror ni det kan vara värt att lägga mer pengar på en bättre SSD som t.ex. en Samsung EVO SSD istället eller kommer det inte märkas någon större skillnad?

Sen när det kommer till processorkylningen så tänkte jag först ta en Cooler Master Hyper evo 212 luftkylare då den är billigt, kompakt och kyler bra. Dock så år jag inte säker på om den räcker till för en överklockad i5 8600k? Vad tror ni? Jag valde därför en 120 mm AIO vattenkylare då den enligt recension ska ha samma kylprestanda som gigantiska Noctua NH D14 men tar betydligt mindre plats. Risken med billiga AIO vattenkylare vad jag läst är att pumpen kan väsnas en del, men det lär ju funka iaf.

Hade definitivt gått för minst 250GB SSD men om budget finns gått på en 500GB. Ja, det kostar nu men i långa loppet är det absolut bästa valet. Har en 120GB som är proppfull om man inte passar sig och då ligger det inte spel på den.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

En större SSD skulle jag sätta in utan tvekan, då 120 GB blir i underkant med lite spel.

Jämför även med ett system byggt på AMD Ryzen 5 eller 7.

Jo 120 GB är ju i minsta laget, men det borde i alla fall räcka för Windows och program tänker jag. Det viktigaste är ju att windows och alla program får plats på SSDn då det ger mest märkbar prestanda. Spel med mera kan han ju ha på en billig mekanisk disk. Det lär ju bli längre laddningstider i spel då men förhoppningsvis inte allt för illa.

Jag funderade först på att bygga ett system med AMD Ryzen 7 1700 då den processorn presterar som den dyrare 1800x om man överklockar den. Dock så kostar den ändå mer än i5 8600k och har sämre spelprestanda. En billigare AMD Ryzen 5 kanske kan vara något annars. Då blir det ju pengar över till en större SSD och så kan jag ta en billigare kylare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

1. Ta en m.2 ssd. Guld värt med få kablar i itx chassi.
2. Enbart lågprofilkylare passar i det chassit.
3. Köp node 304 eller core 500 istället. Klarar tornkylare
och har dammfilter

Skickades från m.sweclockers.com