AMD lanserar Radeon RX 500X-serien för färdigbyggda system

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon RX 500X-serien för färdigbyggda system

AMD lanserar nu nya grafikkort i Radeon RX 500X-serien. Dessa blir endast tillgängliga för tillverkare av färdigbyggda system och är identiska med nuvarande modeller i RX 500-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Upphetsande... Det är väl betryggande för dem som vill köpa en färdigmonterad dator med grafikkort som presterar som mellanklasskorten i Kepler Maxwell, utan att någon miner kommer och knycker korten. Varför de nu skulle vilja ha just dessa kort.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Insert random text som klagar på Nvidias namngivning som förvirrar för konsumenter... oh wait.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben:
Mer ärligt än att döpa om hela RX5** lineupen till RX6** och lura folk att det är nya kort igen.
Jobbigt namschema då tredjepartstillverkare använder X hejvilt i modellnamn, men mycket bättre än att vi får en omdöpt serie igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Upphetsande... Det är väl betryggande för dem som vill köpa en färdigmonterad dator med grafikkort som presterar som mellanklasskorten i Kepler, utan att någon miner kommer och knycker korten. Varför de nu skulle vilja ha just dessa kort.

Kepler presterar som ett HD 7970.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Garderoben:
Mer ärligt än att döpa om hela RX5** lineupen till RX6** och lura folk att det är nya kort igen.
Jobbigt namschema då tredjepartstillverkare använder X hejvilt i modellnamn, men mycket bättre än att vi får en omdöpt serie igen.

"De bekräftar även att de nya grafikkorten endast skiljer sig i namn, och det rör sig om exakt samma kretsar som RX 500."

Varför ens byta namn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben:
RX580 är exakt samma kretsar som RX480 etc. Med annan mjukvara, andra frekvenser, mer finslipat.
Polaris är redan pressad till sin absoluta gräns som det är, i andra ord kunde de inte klämma ur tillräckligt för att hävda att det är en ny serie kort. Förmodligen kommer ett tredjeparts RX580 vara lika snabbt som ett RX580X.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: säkert samma sak som med nvidia’s 800 serie. OEM marknaden vill har nåt nytt att skriva på sina lappar.
Sen kan det säkert också handla sig om mindre optimeringar samt bättre yield från fabriken.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

En så stor gäspning så man klyver skallen på mitten, alltså

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"För PCWorld berättar en talesperson för AMD att namnändringen endast görs för att tillverkare ska kunna marknadsföra sina datorer med funktioner som introduceras i och med Radeon Software Adrenalin Edition."

Ah så dom menar samma funktioner som kommer finnas för alla tidigare RX5xx serie kort för att det är samma kort och dom får gissningvis alla samma driver?

Makes sense to rename.

Permalänk
Medlem

Men va f-n Amd, har ni helt gett upp med diskreta grafikkort 🙁 Nåväl får hoppas att Zen+ och framtida arkitekturer ger dem en skjuts ekonomiskt om inte Arm (Risc-V vet jag för lite om) dyker upp som en riktig joker på Windows och Mac.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Kepler presterar som ett HD 7970.

Ja, du har rätt. Jag är trött. Menade Maxwell.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Handlar det kanske om att säkra tillgången av kort för färdigbyggda system? Genom att öronmärka dessa för OEM hindrar de dem från att komma i händerna på miners.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En så stor gäspning så man klyver skallen på mitten, alltså

Äntligen förstår jag din profilbild

OnT: Detta är väl ett bra alternativ att se till att folk som vill använda korten till annat än mining faktiskt kan få tag på dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Kommer det att finnas referenskort av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

OnT: Detta är väl ett bra alternativ att se till att folk som vill använda korten till annat än mining faktiskt kan få tag på dem.

"folk" I det här fallet är återförsäljare av datorer. Om vanligt folk skulle kunna få tag i endast korten så lätt så skulle miners också kunna det, att det står ett X på lådan kommer inte hålla miners borta. Det är ju inte som vitlök och vampyrer.

Permalänk
Medlem

Anandtech ger en aningen längre förklaring:

In any case, while some may point to AMD’s announced model numbering scheme for revisions (i.e. RX 585), the RX 500X branding is to the taste of OEMs, and is not beholden to retail numbering. Instead, the purpose of the Radeon RX 500X series is - besides the obvious case of incrementing the product name - is to give OEMs a means of calling attention to all of the improvements AMD has made to the family on the driver side of matters in the last year. As non-technical customers may not be familiar with the brand and its developments such as the many new features introduced in the Radeon Software Adrenalin Edition, this is one method OEMs can use to communicate these changes to buyers without having to explain the whole concept of drivers and feature updates. Which at the end of the day won't change the fact that this is the same hardware, but it aligns with OEM logic, which as we've seen time and time again, isn't rooted in the same space as computer enthusiast logic.

Så vad jag förstår det som är det någonting som AMDs kund (systembyggarna) vill ha som är "coolt" och inte leder direkt tillbaka till RX580 som lanserades i April förra året (vars recensioner inte innehåller snack om adrenalin osv). Medan RX 580X kommer leda till någon av dessa artiklar där det står om just adrenalin. Så jag antar nu att de har exakt vad de ville ha?

Med det sagt, ett separat namn för OEM är ingenting jag gillar. Att hoppa över Zen4 på grund av att 4 är läskigt i Asien gillar jag inte heller. Det är dock knep för de ska få bredare försäljning, så man kan förstå varför de gör det.

Större problem är när AMD och NVIDIA säger att det är en produkt, men egentligen är flera olika produkter som man inte kan särskilja på ett lätt sätt. Det om något är fullständigt felaktigt och vilseledande.

Permalänk
Medlem

När det gäller grafikkort finns det bara Onda och Fula, undrar när den Gode skall kliva in (Intel 😁)?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Vad skönt och ungefär vad jag hoppats på.
Detta lämnar fortfarande dörren öppen för Vega kort som ersätter polaris RX500 som jag hoppas på, Vega 12 skulle kunna vara ett alternativ för det.

Permalänk

Dom byter alltså namn på hårdvaran för att mjukvaran är ny? Då får jag döpa om min hårdvara i burken, för nu har jag installerat Windows 10. Namnförslag på komponenter mottages!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:
Ja det var också en riktig klassiker. Släppa Maxwell 1 som ett 700 kort då resten var och sedan iden för oem som 800kort och sedan Maxwell 2 som 900 kort.

@heffaklumpmamma:
X är ju romerska siffran för 10. Så med tanke på tråden ett X på alla produkter du har.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Dom byter alltså namn på hårdvaran för att mjukvaran är ny? Då får jag döpa om min hårdvara i burken, för nu har jag installerat Windows 10. Namnförslag på komponenter mottages!

Skickades från m.sweclockers.com

Sapphire R9X Hybrid NanoX OC Micro XXX Limited Super Aurora AMPX Triforce WinX Edition. Den har 5mhz extra på kärnan och en ny sticker på fläkthubben.

Permalänk
Medlem

De brukar ju åtminstone trimma frekvensen lite i såna här manövrar tidigare. Men nu sätter de bokstavligt talat bara ett X på kartongen?? Svagt AMD. Svagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

De brukar ju åtminstone trimma frekvensen lite i såna här manövrar tidigare. Men nu sätter de bokstavligt talat bara ett X på kartongen?? Svagt AMD. Svagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tidigare när de fått högre frekvenser har det ju handlat om nya serier 290x-390x 480-580. Men nu när de inte ändrar något så nöjer de sig med ett x vilket är bra, detta görs väl bara för att reklam folket ska kunna säga att det är ett nytt grafikkort utan att ljuga. Kunderna bör i vilket fall läsa minst ett test på det de köper och ser då precis hur det presterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vad skönt och ungefär vad jag hoppats på.
Detta lämnar fortfarande dörren öppen för Vega kort som ersätter polaris RX500 som jag hoppas på, Vega 12 skulle kunna vara ett alternativ för det.

Rykte (tas med salt som vanligt..)
https://www.fudzilla.com/news/graphics/46038-amd-navi-is-not-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Får de en krets Navi lika kraftfull som 1080 så har de en bra grund. Kan de även använda Infinity Fabric för att koppla samman flera kretsar ser det ju ännu bättre ut.

EDIT: Förutsatt att de är förhållandevis små då.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Får de en krets Navi lika kraftfull som 1080 så har de en bra grund. Kan de även använda Infinity Fabric för att koppla samman flera kretsar ser det ju ännu bättre ut.

EDIT: Förutsatt att de är förhållandevis små då.

1080 är 2 år gammalt...

Edit: Men visst, om dom knackar ihop ett par stycken är det ju bra men jag börjar tappa hoppet. Känns som det bästa som kan hända på GPU marknaden just nu är att antigen Intel börjar göra kretsar eller om Nvidia tar över helt och tvingas splittras

Permalänk
Medlem

Hur får man en grafikkrets på ~200W att funka i en laptop?
RX 580: Diskret grafikkort för stationära datorer.
RX 580X: Grafik inbyggd i laptop, med samma data som RX 580...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

1080 är 2 år gammalt...

Edit: Men visst, om dom knackar ihop ett par stycken är det ju bra men jag börjar tappa hoppet. Känns som det bästa som kan hända på GPU marknaden just nu är att antigen Intel börjar göra kretsar eller om Nvidia tar över helt och tvingas splittras

Intel lär garanterat också börja med grafikkretsar, men för vilka segment återstår att se.

Om man bortser från att AMD inte har det kraftfullaste konsumentgrafikkortet tillgängligt (men samtidigt inte ligger långt efter heller med sitt Vega64, -beroende på scenario skall tilläggas) så ser det faktiskt rätt ljust ut för AMD och grafikkortsmarknaden i allmänhet.
Nackdelen just nu vore väl om mining-hypen får sig ett uppsving lagom till nästa modellansering från något eller båda lagen...

-Då kan vi träta om vem som har det snabbaste grafikkortet även om vi inte kan komma över korten, för egen del, och ha dem till det som vi nu ämnar göra med dem.

OnT:
Det känns onekligen som att både AMD och nVidia försöker tävla om sämsta möjliga rebranding-sörja... förvillande och dåligt att ägna sig åt sådant som kan vilseleda mindre insatta konsumenter till att tro att den på något vis handlar om en förbättrad version.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Intel lär garanterat också börja med grafikkretsar, men för vilka segment återstår att se.

Om man bortser från att AMD inte har det kraftfullaste konsumentgrafikkortet tillgängligt (men samtidigt inte ligger långt efter heller med sitt Vega64, -beroende på scenario skall tilläggas) så ser det faktiskt rätt ljust ut för AMD och grafikkortsmarknaden i allmänhet.
Nackdelen just nu vore väl om mining-hypen får sig ett uppsving lagom till nästa modellansering från något eller båda lagen...

-Då kan vi träta om vem som har det snabbaste grafikkortet även om vi inte kan komma över korten, för egen del, och ha dem till det som vi nu ämnar göra med dem.

1 år gamla Vega 64 presterar som ett 2 år gammalt 1080 och kostar betydligt mycket mer. 1080 ti är helt ohotat i topp.
Det är ingen som helst kamp om bästa GPU'n längre och Nvidia har inte släppt någon ny generation på över 2 år.

Konkurrensen har dött helt. AMD lutar sig ganska ohotat tillbaka på konsolerna och rebrandar, Nvidia gör praktiskt taget ingenting och mining håller priserna uppe. Ljust?