Min laptop dör i vissa spel, hjälp tack!

Permalänk

Min laptop dör i vissa spel, hjälp tack!

Hej! Jag har en gaminglaptop som jag tycker fungerar helt okej.
Jag har alltid kunnat spela PUBG på den utan problem (nåväl, kanske inte bästa FPSen)
Men nu från ingenstans dör min dator (försätter sig i viloläge tror jag) när jag spelar PUBG, och jag misstänker att det beror på överhettning.

Men det märkliga är att andra spel såsom overwatch och CS fungerar utan problem, och att jag alltid har kunnat spela PUBG utan detta problem tidigare, är det någon som vet vad detta kan bero på ?

Tacksam för hjälp!

MVH Escbr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Hej! Jag har en gaminglaptop som jag tycker fungerar helt okej.
Jag har alltid kunnat spela PUBG på den utan problem (nåväl, kanske inte bästa FPSen)
Men nu från ingenstans dör min dator (försätter sig i viloläge tror jag) när jag spelar PUBG, och jag misstänker att det beror på överhettning.

Men det märkliga är att andra spel såsom overwatch och CS fungerar utan problem, och att jag alltid har kunnat spela PUBG utan detta problem tidigare, är det någon som vet vad detta kan bero på ?

Tacksam för hjälp!

MVH Escbr.

Hejsan!

Till att börja med bör du kolla temperaturerna på dina komponenter.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Spontant tror jag GPU överhettar, för om CPU överhettar brukar bara leda till throttling och extremt låg fps.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag tror också det beror på överhettning. Det finns en mängd olika mätprogram du kan ladda ner och testa hur det står till med hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Anledningen att fina andra spel inte gör så datorn dör kan vara att sätter mindre stress på komponenterna. Men jag vet inte varför det kom just nu.

Permalänk
Medlem

Är det varje gång du spelar pubg och hur länge ungefär hinner du spela?
titta i Eventvwr.exe - windows-loggar - system, se ifall de finns någon event id 1074, 1076 eller 42. Kolla även den tiden som loggen kommer in och ifall det finns något intressant precis innan det.

Permalänk
Medlem

Ett långsökt tips kan vara att öppna upp datorn och se om det finns damm eller annan skit därinne. Hade problem med det på en laptop som jag hade, vid spelande så blev den för varm och stängde av sig - för att det var för mycket damm där inne. Jag tog dammsugaren och rengjorde, men det bästa är väl tryckluft på burk.

Permalänk

@Bawls: Hinner köra ca 5-10 minuter så crashar det

Permalänk

@Bawls: Hur ser jag detta? har öppnat och rengjort fläktarna nu och ska se om det funka, men det var inte alls mycket damm i datorn i huvud taget

Permalänk
Medlem

Blås en ren installation av Windows, se om problemet försvinner.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@_niko_: Du menar formatera om datorn?

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som överhettning. Kommer från egen erfarenhet

Permalänk

Ja misstänker också överhettning men kan man göra något åt det? Formatera har jag funderat på med men vet inte riktigt hur, eller om jag har windowsskiva, bör väl följt med datorn?

Skickades från m.sweclockers.com