En ny bank kommer skaka om på bolånemarknaden

Permalänk
Medlem

Danske bank har sänkt 2 års räntan till 1,29%. Får hoppas det här bara här starten på ett "räntekrig"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@logrell: Jag hoppas nog tvärtom. Om räntan fortsätter sjunka så borde bostadspriserna fortsätta öka, utbud och efterfrågan liksom.

Men jag har inte köpt boende än, så det är kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Nja, det kan man nog inte utgå ifrån, baserat på tidigare erfarenhet med FI så är dom likt Skatteverket, dom säger sällan "Gör så så får ni inga problem" utan snarare "Ni borde inte ha gjort så här"

"Upplägget har överraskat många experter som undrar om Enkla har tillräckligt med säkerheter för att utfärda bolån på denna nivå. Alexander Widegren har besvarat kritiken genom att uppge att Enkla utfärdar obligationer av typen Residential Mortgage-Backed Security (RMBS), som är vanliga i USA och vars säkerhet baseras på bostäderna de är knutna till. "

Och det gick ju jättebra som bekant

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@logrell: Jag hoppas nog tvärtom. Om räntan fortsätter sjunka så borde bostadspriserna fortsätta öka, utbud och efterfrågan liksom.

Men jag har inte köpt boende än, så det är kanske inte så konstigt.

Du ska köpa boende och hoppas att priserna stiger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du ska köpa boende och hoppas att priserna stiger?

Han kanske ska casha ett boende och hoppas att räntorna stiger så ingen annan har råd = bostadspriserna sjunker

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@improwise: näe, tänker mer att lägre ränta ger fler "möjlighet" att köpa och håller priserna uppe. Sen när jag väl köpt kan räntan gärna gå ned, även om den redan är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@improwise: näe, tänker mer att lägre ränta ger fler "möjlighet" att köpa och håller priserna uppe. Sen när jag väl köpt kan räntan gärna gå ned, även om den redan är låg.

Kan inte säga att jag får ihop logiken men så länge du är nöjd så

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av improwise:

Kan inte säga att jag får ihop logiken men så länge du är nöjd så

Han ville ha motsatsen till räntekrig så att priserna inte ökar, och sen när han köpt får räntorna gärna gå ner... Ser inte vad som inte är logiskt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ränta jag har i dag är 1.3%.
Jag skulle spara 8000kr årligen på att flytta till Enkla. Men, frågan är just det, vad som händer efter 3 år. Jag går i tanker att det blir lite som subprime lån i USA, där räntan exploderar efter en viss tid. Och om man inte betalar så måste man lösa lånet, och gå vidare till en annan bank.

8000 extra i amortering per år är en droppa i havet tycker jag. Inte värt risken.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan inte säga att jag får ihop logiken men så länge du är nöjd så

Han vill att räntan ska vara hög, färre har råd att köpa hus, så bostadspriserna sjunker, han köper billigt, binder om sina lån när räntan är låg. Billigt hus, billiga lån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Inte alltid en garanti, Bynk hade ju han Patrick från Lyxfällan ett tag. Såg han på deras reklam iaf en vecka innan han försvann. De hade den minsta minsta minsta typsnittet på sitt finstilta där det bla stod att alla fick 4.95% ränta i 6 månader, 6 månaders biten sa de aldrig något om i reklamen. Sen efter 6 månader fick man en individuell ränta som var från 6% om jag inte minns fel.

Effektivt och beprövad metod att använda kända personer för att folk ska glömma bort och kolla igenom allt det finstilta.
Gissar och tror att Patrick blev lurad och inte visste om det riktiga avtalet för Bynk, i början när reklamen började sändas vill jag även minnas att dom inte ens hade det finstilta utskrivet.

Låter det för bra för att vara sant, är det oftast det.

Följer dock och hoppas på det bästa!

Lurad vet jag väl inte? Han är delägare i Bynk och bör då ha en viss insikt i vad de gör. Oavsett hans motiv tycker jag det ser illa ut när han gör reklam för lån med tanke på hans tidigare uppdrag i Lyxfällan, där största boven inom privatekonomi är just lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

Lurad vet jag väl inte? Han är delägare i Bynk och bör då ha en viss insikt i vad de gör. Oavsett hans motiv tycker jag det ser illa ut när han gör reklam för lån med tanke på hans tidigare uppdrag i Lyxfällan, där största boven inom privatekonomi är just lån.

Jo såg det senare, hade inte alls följt vad som hänt. Tror det var någon tidigare i tråden som påpekade detta

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Han ville ha motsatsen till räntekrig så att priserna inte ökar, och sen när han köpt får räntorna gärna gå ner... Ser inte vad som inte är logiskt?

Skrivet av Wh1spY:

Han vill att räntan ska vara hög, färre har råd att köpa hus, så bostadspriserna sjunker, han köper billigt, binder om sina lån när räntan är låg. Billigt hus, billiga lån.

Förvisso, men iom att även utbud, efterfrågan och liknande lades in i ekvationen så blir det inte riktigt så enkelt. Att priserna stigit så mycket som de gjort är till stor del för att många känner sig rikare desto lägre räntan är MEN högre priser leder också till att färre får låna de pengar man behöver för att kunna köpa bostaden, speciellt sett till att bankerna måste räkna in en ev räntehöjning i sina KALP-kalkyler. Och börjar man då från en redan högre ränta så blir det så klart än tuffare.

Men det är så klart många olika faktorer som ihop påverkar detta, så det blir mer en spekulation kring vad som kanske händer så ingen har väl egentligen mer rätt än någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förvisso, men iom att även utbud, efterfrågan och liknande lades in i ekvationen så blir det inte riktigt så enkelt. Att priserna stigit så mycket som de gjort är till stor del för att många känner sig rikare desto lägre räntan är MEN högre priser leder också till att färre får låna de pengar man behöver för att kunna köpa bostaden, speciellt sett till att bankerna måste räkna in en ev räntehöjning i sina KALP-kalkyler. Och börjar man då från en redan högre ränta så blir det så klart än tuffare.

Men det är så klart många olika faktorer som ihop påverkar detta, så det blir mer en spekulation kring vad som kanske händer så ingen har väl egentligen mer rätt än någon annan

Det kan mycket väl stämma att jag är ute och cyklar, jag är absolut ingen expert. Tänkte mest på den andra tråden med bankmannen som svarade på frågor om bolån samt hur bankerna jobbar när de lämnar ut lån.

Jag lånar hellre mindre pengar med lite högre ränta än mycket pengar med låg ränta. Lägre priser pga. Högre ränta ger mig mer bostad för pengarna jag lånar. Sen att det självklart är fler faktorer som spelar in än räntan är jag helt med på. Fast jag tror nog att många fler passar på att låna mer än de borde just pga. den hyfsat låga räntan just nu. Bankerna räknar ju visserligen i dag på att man ska klara en väldigt mycket högre ränta, men jag är osäker på om gemene man räknat på en ränta på 8%.

Så, slutspekulerat för min del!

Hur går det för er som sökt?

Permalänk
Medlem

@evirob: Skulle nog inte säga att du är ute och cyklar, det är så många om, men och kanske i våra spekulationer här att det inte går att ha rätt eller fel. Överlag tycker jag du tänker klokt som vill hålla ner storleken på lån, fler borde resonera så, och då jobbar jag ändå indirekt med att låna ut pengar

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja, jag har inte direkt någon koll heller. Försöker spara ihop så mycket som möjligt och just nu bor vi helt ok i hyresrätt. Men det är ju intressant hur lånbranschen kanske skakas om lite i och med tjänster som denna!

Permalänk
Medlem

När man ska ansöka om lånet så ska man fylla i org.nummer för sin arbetsgivare men det har inte gått på flera veckor nu. Skrivet till Enkla om det men utan svar. Någon annan som har lyckats? Jag har provat ett flertal webbläsare och på både Windows och Android utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

När man ska ansöka om lånet så ska man fylla i org.nummer för sin arbetsgivare men det har inte gått på flera veckor nu. Skrivet till Enkla om det men utan svar. Någon annan som har lyckats? Jag har provat ett flertal webbläsare och på både Windows och Android utan framgång.

Jag lyckades i början av maj.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

När man ska ansöka om lånet så ska man fylla i org.nummer för sin arbetsgivare men det har inte gått på flera veckor nu. Skrivet till Enkla om det men utan svar. Någon annan som har lyckats? Jag har provat ett flertal webbläsare och på både Windows och Android utan framgång.

Pratade med dem för någon dag sedan senast. De arbetar fortfarande med många delar. Exempelvis så går det inte ännu att länka "alla" banker direkt. Det skulle ta dem mellan 1-3 månader innan de är ur sitt "beta" enligt dem själva.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Pratade med dem för någon dag sedan senast. De arbetar fortfarande med många delar. Exempelvis så går det inte ännu att länka "alla" banker direkt. Det skulle ta dem mellan 1-3 månader innan de är ur sitt "beta" enligt dem själva.

Måste säga att förtroende för den sjunkit ganska rejält. I mitt fall har det funkat med kopplingen mot banken hela tiden men att inte kunna komma hela vägen pga att man inte fylla i formuläret blir lätt komiskt. Inte heller har de svarat på mejl på flera veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar på en "vanlig" bank och är lite nyfiken på hur många som har försökt flytta bolånen till Enkla, har de börjat betala ut lån ännu? Ser ni att det är värt risken ni tar? Det går t.ex. inte att låna några nya pengar under tiden lånen ligger hos Enkla och när bindningstiden löper så löper lånet ut. Vettetusan om jag skulle våga ta den risken, tänk om ni blir arbetslösa eller liknande och inte får ett nytt bolån beviljat.

Verkar vara väldigt få som faktiskt vill flytta lånen dit efter att man förklarar riskerna iaf, klart att det drar mycket uppmärksamhet med dessa räntor som ligger ~25 punkter under mitt personallån.

Permalänk

Här kommer senaste FAQ svar från Enkla (för de som är intresserade):

NÄR KOMMER MITT LÅN ATT UTBETALAS?
Till en början har vi valt att hantera en mindre grupp kunder. I denna grupp ingår enbart personer med max belåning på 2 500 000 SEK för hushåll med en person sökande och 5 000 000 SEK för de som har medsökande, samt kunder med en belåningsgrad under 50%.

På grund av väldigt många ansökningar kommer det dock ta tid innan vi kan hjälpa alla som uppfyller kraven för denna grupp av människor, men vårt arbete för att börja flytta dessa lån sker under juni månad. När detta har gjorts kommer resterande lån att flyttas så fort möjligheten för oss att göra det finns.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Nu äntligen efter en dryg månad kunde även jag fylla i de uppgifter de behövde. Nu funkade plötsligt sidan som den borde. Antar att de fixat till någon bugg i den.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur intresset bland finansiärerna kommer vara nu när allt mer talar för en kris på svenska bostadsmarknaden, Mycket talar väl för att dom antingen kommer begära högre ränta för sina pengar == dyrare bolån för kunderna eller att dom inte köper några obligationer == inga pengar att ge ut bolån för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det ska bli intressant att se hur intresset bland finansiärerna kommer vara nu när allt mer talar för en kris på svenska bostadsmarknaden, Mycket talar väl för att dom antingen kommer begära högre ränta för sina pengar == dyrare bolån för kunderna eller att dom inte köper några obligationer == inga pengar att ge ut bolån för.

Vad är det för nytt som talar för det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är det för nytt som talar för det?

Nyss hemkommen från en ensamsegling över Atlanten?

Amorteringskrav, sjunkande priser, svårsålda objekt, räntedopad ekonomi osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyss hemkommen från en ensamsegling över Atlanten?

Amorteringskrav, sjunkande priser, svårsålda objekt, räntedopad ekonomi osv. osv.

Inget nytt alltså.
Jag ser bara dyrare och dyrare hus runtom trots det.

Var hittar du sjunkande priser som inte är mindre justeringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inget nytt alltså.
Jag ser bara dyrare och dyrare hus runtom trots det.

Var hittar du sjunkande priser som inte är mindre justeringar?

Skickades från m.sweclockers.com

T.ex. här https://www.va.se/nyheter/2018/05/29/axxonen-properties-avvec...

Permalänk
Medlem

Ska du ta såna nyheter så kolla här, bopriserna fortsätter bara uppåt:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/dyraste-lägenheten-i-karlat...

Inget av det du sagt pekar mot kris.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska du ta såna nyheter så kolla här, bopriserna fortsätter bara uppåt:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/dyraste-lägenheten-i-karlat...

Inget av det du sagt pekar mot kris.

Detta är nog en mer relevant länk ang lägenheter i Göteborg än en unik lägenhet i ett nybyggt hus:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vastra-gotalands-...

Och för Stockholm:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/...

Men mitt inlägg handlade väl inte främst om bostadskriser utan upplåningskostnader. Det säger sig självt att om företag som Enkla m.fl. skulle få för dyra upplåningskostnader så kommer en stor del av affärsidén haverera så länge bankerna har fortsatt tillgång till billigt kapital. Om så verkligen blir fallet vet nog ingen av oss, men nog finns det en del som talar för det. Och det behövs inte en faktiskt bostadskris för att de som lånar ut pengarna ska börja tveka, räcker med att dom bedömer att risken för det ökat. Samtidigt, om det blir mer av en global lågkonjunktur, vilket väl en del också talar för, så kanske det är så att svenska bostäder i sammanhanget framstår som en bättre placering än annat.