esxi installation ingen hårddisk

Permalänk
Medlem

esxi installation ingen hårddisk

Gokväll!

Har försökt att installera esxi på min andra server dator, fick först upp "no network adapters were detected" men löste de med en driver.
Men nu fick jag upp ett nytt problem, att den inte hittar någon hårddisk förutom usb:t, googlat o de står att de även skall lösas med en driver, har försökt med denna "sata-xahci-1.39-1-offline_bundle.zip" men fungerade ej. Någon som har någon lösning?

Mobo: https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-A320M-A/

Ha en fin kväll!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Finns ditt kort med på denna listan? Om inte så har du svaret där.

https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, se över eventuellt stöd för ditt moderkort och dess kontroller på deras hemsida.

VMware/ESXi är väldigt kinkigt när det kommer till vad för hårdvara som stöds..

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

Finns ditt kort med på denna listan? Om inte så har du svaret där.

https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

Skrivet av MrShizzle:

Som tidigare nämnt, se över eventuellt stöd för ditt moderkort och dess kontroller på deras hemsida.

VMware/ESXi är väldigt kinkigt när det kommer till vad för hårdvara som stöds..

Oh, sedär! Trodde inte det vart så känsligt, finns det möjlighet o köpa en "sata controller" för att få det att funka? Har ni någon möjlighet vad en sådan ligger på isf?

Tack för svar!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Har du tänkt köra ESXi från disken eller enbart ha den som lagring för VM's?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Har du tänkt köra ESXi från disken eller enbart ha den som lagring för VM's?

Lagring för VM´s Kör ESXi via usb

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

@buskevin: Det kan inte vara så att du inte har skapat någon partition på din hårddisk?
Gå in på configuration -> storage och lägg till den vägen.
Du kan även verifierar att disken hittas om du kollar under configuration -> storage adapters

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@buskevin: Det kan inte vara så att du inte har skapat någon partition på din hårddisk?
Gå in på configuration -> storage och lägg till den vägen.
Du kan även verifierar att disken hittas om du kollar under configuration -> storage adapters

Finns dessvärre inte någon hårddisk förutom usb:t :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

låter som du försöker dig på 6.5? Den hatar allt och alla, testa 6.0u3 eller något först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

låter som du försöker dig på 6.5? Den hatar allt och alla, testa 6.0u3 eller något först

Kör enbart med 6.0, men tror du de ger någon skillnad när esxi inte har stöd för mitt moderkort?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

det går att modda ESXI installationen så det mesta fungerar.

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Är AHCI inställt i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Vilket moderkort har du? Är AHCI inställt i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus prime A320M-A, yes AHCI är inställt

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Asus prime A320M-A, yes AHCI är inställt

Då har jag inga fler förslag med din nuvarande hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

Det finns en risk att du måste köra ESXi Customizer. Jag hade det problemet när jag använde mig utav konsument-hårdvara. Den skapar en custom image som du kan använda för att boota ESXi-installationen med drivrutiner för t.ex. nätverk och konsumenthårddiskar så de relevanta enheterna hittas av installationsprogrammet.

Det enda du behöver göra för att installera är att boota från iso:n som du skapade, och sen följa instruktionerna på skärmen. Jag länkar videon som jag följde. Den är ca 30 min lång, men kolla på hela innan du sätter igång för det är mycket viktig i den som du behöver för innan du sätter igång med installationen.

https://www.youtube.com/watch?v=A_-jNxf-xPU

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

RAID-kort på denna nivå ligger runt 3000 kr och uppåt, beroende på diskantal, cache, batteribackup, etc.

3000kr? Har du aldrig köpt begagnat ifrån eBay?
Köpte ett h220 för 600kr ifrån eBay. Klockrent kort för FreeNAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

Köper inte begagnat i jobbet eller privat, bara nytt från kända leverantörer. Care-pack krav på jobbet.

Nu har väl ändå inte ditt jobb med detta att göra? Jag har också dyra produkter och avtal ifall något händer på jobbet men det tror jag inte att trådskaparen här bryr sig om.

Köp ett Lsi kort ifrån eBay med det du kan behöva se även till att googla lite på kortet först så det faktiskt funkar med ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Dell Perc H200/H310 kan du hitta för runt 500-lappen, +/- 100kr, samtliga bygger på LSI 9211-8i eller närliggande släkting, som med en enkel FW flash kan användas som HBA - alltså att kortet visar diskarna mot ditt operativ, liksom om du hade kopplat in dem i de vanliga portarna. Finns utförliga guider kring detta.