Flyttat in i studentboende, internetet är totalt värdelöst.

Permalänk
Avstängd

Flyttat in i studentboende, internetet är totalt värdelöst.

Hej,

Jag har nyligen flyttat in i ett studentboende där det är totalt 6st rum. Vi delar på något slitet wi-fi från telia som är under all kritik. Jag får ut ca 5-10 ner och 1-2 upp när jag gör en bredbandskoll. Tänkte passa på nu och riva av ett LoL gem när resterande inneboendes sover, men trots det sitter jag på 150-300 ms, under dagen kan den ligga på allt från 200-1000. Förmodar att det inte finns fiber i byggnaden, måste vara något gammalt ADSL dom har.

Vad finns det för lösningar i min sits? Är det bara lägga spelandet på hyllan eller är det värt att t. ex fixa mobilt internet? Hur är det att spela på dagens 4g? Andra lösningar?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Känns som att du flyttade in i mitt gamla boende, det var inte lätt att leva där. Min lösning som hjälpte lite granna var att skaffa en wifi-antenn som förbättrade mottagningen. Trots det så kunde jag sällan lira mellan 15.00-20.00. Ja såg till att jag fick plugget gjort samt vara social under den tiden.

4G kan gå bra, har en vän som spelar på 4g men det är inte perfekt och känns som en kortsiktig lösning.

Den bästa lösningen är att kontakta hyresvärden och prata om internetet. Troligtvis är det en vettig person som inser att det kan vara en bra investering. Hyresvärden vill troligtvis inte att du ska flytta ut, det innebär mer jobb.

Fast en ännu bättre lösning är dock att hitta en egen bostad (flyttade själv för en månad sen) där internet är stadigt. Lite svårare dock.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Har fram tills ett halvår sen suttit med 4G från Tele2 som min primära uppkoppling. Spelat The Division, GTA Online och BF1 som mest på den linan. Det funkade helt okej, kände inte av större störningar eller delays. Men sen har jag aldrig varit speciellt kinkig med pingen - även om jag förstår att det är viktigt i vissa typer av spel.
Men var 4G optimalt? Njae, som sagt det funkade att spela på, drar inte speciellt mycket på databudgeten. Men så fort man skulle uppdatera eller tanka ner ett spel så var det att tänka till två gånger om det va värt att käka upp halva dataplanen eller ej. Hade deras största dataplan men va sällan den räckte då jag kollade mycket Netflix och YouTube också. Blev bättre när jag skaffa deras Unlimited telefonabonnemang och stoppade tvillingkortet i routern. Konfade telefonen så den automatiskt skickade svar på smset från Tele2 som frågor om man vill "fylla på".

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP