HDMI kabel 10-20m med stöd för 4K+HDR sökes

Permalänk
Medlem

HDMI kabel 10-20m med stöd för 4K+HDR sökes

Hej!

Har uppgraderat mig på TV fronten så hänger inte min gamla aktiva hdmi kabel med längre (den klarar upp till 2560x1440@60Hz). Efter att ha testat en 15m clicktronik kabel inköpt på kjell & co som inte pallade med 4K@60Hz (fast den var speccad till det) så behöver jag tips på lämplig kabel från er som har/testat och vet att den fungerar i 4K@60Hz.

Önskvärd längd är 15-20m.
Minsta möjliga längd är 10m.

Tips på hdmi repeater som pallar 4K@60Hz mottages med.

Datorns grafikkort är Nvidia GTX 1080
Tv är en Samsung UE49KS7005

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Den här kanske?

Läs noga på sidan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte det finns några hdmi kablar på 15m som klarar 4k 60hz och jag tror knappast att kjell har specsat sina 15m kablar till att klara det.

Så köp en bra 10m kabel som är specad till det, tex denna: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Tror inte det finns några hdmi kablar på 15m som klarar 4k 60hz och jag tror knappast att kjell har specsat sina 15m kablar till att klara det.

Så köp en bra 10m kabel som är specad till det, tex denna: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og...

Det var en som gick in och kollade upp kabeln i fråga och den skulle stödja upp till 4K@60Hz. Det står även på förpackningen ULTRAHD 4K@60Hz. Så det är Clicktronic som har angett att kabeln skulle klara det. Sedan kunde kjell & co bara se att den enligt clicktronic skulle stödja det. Dock har jag öppet köp, så bara lämna tillbaka den imorgon och inse att det är tråkigt att det inte fungerade i min setup.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

SUPRA HDMI HD5 eller HD5/s garanterar dom 4K@60hz upp till 10m. Över längre längder (+1m) kör jag aldrig något annat än Supras HDMI-kablar. Kjell och dom billigare kablarna litar jag inte alls på längre, mycket glapp, störningskänsliga och tappar signalen över längre längder.
Supra kablarna är dyra, men det är en svensktillverkad kvalitetskabel som fungerar, det betalar jag glatt lite extra för.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med kablar som påstår sig klara 4K och 60 Hz mycket väl kan tala sanning enligt HDMI 2.0-specifikationen som tillåter 4K/60 Hz YCbCr med 4:2:0-subsampling av färgerna. Detta kräver en pixelklocka på 300 MHz. Full samplingsnivå 4:4:4 eller RGB-signal för 4K och 60 Hz kräver en pixelklocka på 600 MHz vilket ställer mycket högre krav på kabeln.

Nu har jag testverktyg för att mäta vilka kablar som når den kapaciteten. Därmed upptäckte jag också att min 8 meter långa kabel jag haft sedan hedenhös (2008 tror jag) orkar med just 300 MHz men inte 600 MHz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med kablar som påstår sig klara 4K och 60 Hz mycket väl kan tala sanning enligt HDMI 2.0-specifikationen som tillåter 4K/60 Hz YCbCr med 4:2:0-subsampling av färgerna. Detta kräver en pixelklocka på 300 MHz. Full samplingsnivå 4:4:4 eller RGB-signal för 4K och 60 Hz kräver en pixelklocka på 600 MHz vilket ställer mycket högre krav på kabeln.

Nu har jag testverktyg för att mäta vilka kablar som når den kapaciteten. Därmed upptäckte jag också att min 8 meter långa kabel jag haft sedan hedenhös (2008 tror jag) orkar med just 300 MHz men inte 600 MHz.

Kanske finns ett intresse av Sweclockers testar långa HDMI-kablar på samma sätt? Vilka som lever upp till 18 gigabit/600 MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske finns ett intresse av Sweclockers testar långa HDMI-kablar på samma sätt? Vilka som lever upp till 18 gigabit/600 MHz?

Ja hos mig finns det absolut intresse för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske finns ett intresse av Sweclockers testar långa HDMI-kablar på samma sätt? Vilka som lever upp till 18 gigabit/600 MHz?

Låter som ett trevligt förslag. Definitivt extra intressant då man annars inte har en chans veta utan att testa vad kabeln kan leverera. Extra intressant då vi nu med 4K utrustning börjar ligga betydligt mer på gränsen för vad kablarna kan leverera.

Kanske visar sig att jag blir tvungen flytta min datorhörna närmare TVn som enda lösning...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Blev så att jag flytta min datorhörna. Kör på en 5m hdmi kabel från classe (exibel) som funkar prima i 4K@60Hz (4.2.2 10bit). Kändes inte som att 4K på10+m var redo i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske finns ett intresse av Sweclockers testar långa HDMI-kablar på samma sätt? Vilka som lever upp till 18 gigabit/600 MHz?

Oja. Tidigare publicerade "tester" hos bland annat tidningen M3 har gjorts med korta kablar. Det testet jag syftar till får folk att än idag inbilla sig att alla kablar är lika. Problemet var att testerna gjordes med kablar på max. 2 meter, jag själv t.ex. hade 8m till tvn från bildkällan och då fungerade helt enkelt inte de billigaste varianterna från t.ex. netonnet.

Då beställde jag från http://www.bluejeanscable.co.uk för att få en fungerande kabel utan att betala idiotpris för monster eller supra. Om de hänger med än idag har jag ingen aning om.

Ett test på långa kablar vore mycket välkommet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske finns ett intresse av Sweclockers testar långa HDMI-kablar på samma sätt? Vilka som lever upp till 18 gigabit/600 MHz?

Ja ett test är mycket välkommet. I mitt fall som kör med projektor och behöver >10m som ska klara 18 gigabit.
Jag vet att det finns nån standard där kablarna är markerade med ett typ av certifikat att dom klarar vissa hastigheter.
Kan någon länka till en sådan produkt så vore jag tacksam (10-12m).

Permalänk
Medlem

Använder mig av https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Och den funkar mycket bra, i 4k@60, dock är det 7,5m. Men värt att testa om du ändå ska lämna tillbaka clicktronic kabeln!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så var det ja, tackar.
Får nog skippa 4k 60hz 4:4:4 12 bitar på en 10 meter lång kabel.
Dyr historia, får nöja mig med 23,97 hz och fullt ös på det andra
Eller kan någon länka till en Premium high speed certifierad (10m) som inte kostar multum?

Permalänk
Medlem

@Irdeto: Nu kan jag inte säga att denna klarar det, men enligt spec ska den klara 18gbit/s.

https://www.kopplat.se/Produkt/9025/Goobay-HDMI-kabel-Ultra-HD-4K-10-meter#

183:-

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@Irdeto: Nu kan jag inte säga att denna klarar det, men enligt spec ska den klara 18gbit/s.

https://www.kopplat.se/Produkt/9025/Goobay-HDMI-kabel-Ultra-HD-4K-10-meter#

183:-

Ja herregud, om det stämmer så är det ju otroligt.
Har väldigt svårt att tro det, men precis som du säger så står den specad för det.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tumme upp för test av 10m kablar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Necrophor:

@Irdeto: Nu kan jag inte säga att denna klarar det, men enligt spec ska den klara 18gbit/s.

https://www.kopplat.se/Produkt/9025/Goobay-HDMI-kabel-Ultra-HD-4K-10-meter#

183:-

Skrivet av Irdeto:

Ja herregud, om det stämmer så är det ju otroligt.
Har väldigt svårt att tro det, men precis som du säger så står den specad för det.
Tack!

Det där är en kabel som marknadsförs med hittepå argument, 18Gbit, High speed with ethernet, sånt låter ju inte direkt förtroendeingivande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Irdeto:

Får nog skippa 4k 60hz 4:4:4 12 bitar på en 10 meter lång kabel.
Dyr historia, får nöja mig med 23,97 hz och fullt ös på det andra
Eller kan någon länka till en Premium high speed certifierad (10m) som inte kostar multum?

4K, 60 Hz, 4:4:4 och 12 bitar kräver en bandbredd på 900 MHz/27 Gbps. Maximal specifikation är 600 MHz/18 Gbps och alla kretsuppsättningar är byggda mot det målet. Så det finns ingen produkt på marknaden i dagsläget som klarar mer än 4K, 60 Hz, 4:4:4 och 8 bitar. Först när man kliver ned i frekvens eller väljer en annan subsamplingsnivå blir det möjligt att köra mer än 8 bitar 4K/60 Hz.

Med HDMI 2.1 är det en 48G-kablar som är den nya normen. Då är signalformatet förändrat och man klarar alltså upp till 1600 MHz/48 Gbps. Men produkter med den kapaciteten lär troligtvis komma först 9-18 månader längre framåt i tiden.

Jag har fått 10 meter/600 MHz att fungera över Deltacos High-speedkablar samt Supras kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K, 60 Hz, 4:4:4 och 12 bitar kräver en bandbredd på 900 MHz/27 Gbps. Maximal specifikation är 600 MHz/18 Gbps och alla kretsuppsättningar är byggda mot det målet. Så det finns ingen produkt på marknaden i dagsläget som klarar mer än 4K, 60 Hz, 4:4:4 och 8 bitar. Först när man kliver ned i frekvens eller väljer en annan subsamplingsnivå blir det möjligt att köra mer än 8 bitar 4K/60 Hz.

Med HDMI 2.1 är det en 48G-kablar som är den nya normen. Då är signalformatet förändrat och man klarar alltså upp till 1600 MHz/48 Gbps. Men produkter med den kapaciteten lär troligtvis komma först 9-18 månader längre framåt i tiden.

Jag har fått 10 meter/600 MHz att fungera över Deltacos High-speedkablar samt Supras kablar.

Sitter faktiskt själv i samma sökande pga vart jag placerar mina servrar kontra vart vardagsrummet ligger. Har istället börjat kika på HDMI over IP/Ethernet, har du någon input gällande detta @Laxpudding ? Jag behöver ungefär 17 meter på min kabel. Jag vill såklart ha stöd för 4K/60hz. Den stora utmaningen är väl på något vis att förstå vad skillnaden är mellan snordyra till snorbilliga aliexpress-versioner, för det kan ju kosta hundratusentals kronor. Jag vill ju bara ha något för hemmabruk i 1000-kronorsklassen +/- 500kr

EDIT: Försöker inte hijacka tråden, tänker att det kan vara något för trådskaparen också

Permalänk
Bildexpert 📺

@sebbeh: Do the math

4K/60 Hz med full kapacitet kräver alltså 600 MHz/18 Gbps. Hur snabba är nätverken idag? 10 Gbps senast jag kollade, men jag är inte nätverksexperten här.

1080p/60 går på en 1/4-del, så 4,5 Gbps, vilken kan vara möjligt. Så vad som sker över nätverken idag är någon form av komprimering av bildsignalen. Jpeg2000-komprimering är tydligen vanligt.

Men du kanske tänker på HDMI över Cat5/Cat6-kablage och inte över IP och Ethernet? I grunden samma problem och det finns speciallösningar för högre bandbredd och sådant som fiber om du vill bränna stålar. Det finns en rad situationer och krav på den typen av Cat5/6-förlängare som just bandbredd och hur EDID-hanteras. Många av dem bygger också på proprietära lösningar, vilket kan omfatta sådant som jpeg2000-komprimering.

HDbaseT är den standardiserade lösningen som varit populär. Men den har inte riktigt hållit för bandbredden utan rullar av vid 300 MHz/9 Gbps. Nu börjar det komma produkter som lovar 600 MHz/18 Gbps, till exempel Atlona HDR-EX-70C-KIT och det verkar som prisnivåerna är ganska milda, runt 5-6000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K, 60 Hz, 4:4:4 och 12 bitar kräver en bandbredd på 900 MHz/27 Gbps. Maximal specifikation är 600 MHz/18 Gbps och alla kretsuppsättningar är byggda mot det målet. Så det finns ingen produkt på marknaden i dagsläget som klarar mer än 4K, 60 Hz, 4:4:4 och 8 bitar. Först när man kliver ned i frekvens eller väljer en annan subsamplingsnivå blir det möjligt att köra mer än 8 bitar 4K/60 Hz.

Med HDMI 2.1 är det en 48G-kablar som är den nya normen. Då är signalformatet förändrat och man klarar alltså upp till 1600 MHz/48 Gbps. Men produkter med den kapaciteten lär troligtvis komma först 9-18 månader längre framåt i tiden.

Jag har fått 10 meter/600 MHz att fungera över Deltacos High-speedkablar samt Supras kablar.

Så klart, får skylla på att man är trött och har jobbhelg
Jag hoppas min underbara befintliga Kramer ska klara biffen igen.
Klarar 10,2 GB alldeles utmärkt med min Epson Tw9300.
Men nu ska den få sig en match med en Jvc X5900
Annars ska jag nog köpa Kramer igen, underbar kvalitet.

Permalänk
Medlem

Otroligt nog så funkade min Kramer kabel även vid 18 GB.
Den är säkert 10-12 år gammal.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Använder mig av https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Och den funkar mycket bra, i 4k@60, dock är det 7,5m. Men värt att testa om du ändå ska lämna tillbaka clicktronic kabeln!

60hz 4k för ybcr 444 och funkae HDR. Har personligen 10m och den håller bara 10.82gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Marvin15: Min TV stöder tyvärr inte HDR men 4K60 4:4:4 får jag ut iallfall:).

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

@Marvin15: Min TV stöder tyvärr inte HDR men 4K60 4:4:4 får jag ut iallfall:).

Strålande får bara ut 4:2:0 4k/60 med 10m och mätte och såg att 7.5 m gick precis. Då går och byter den.

Skickades från m.sweclockers.com