Regeringen kringgår EU-domstolen – vill tvinga operatörer att lagra kunddata

Permalänk
Melding Plague

Regeringen kringgår EU-domstolen – vill tvinga operatörer att lagra kunddata

Trots underkännande från EU-domstolen vill regeringen fortsätta med generell datalagring. Detta då de anser att det är ett effektivt redskap för att bekämpa grova brott och terrorism.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Forumvrede på intåg.
Och nej, jag är iallafall inte direkt förvånad.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

Ja här väcks lite känslor.

Ja det är säkert effektivt som redskap Morgan. Men massövervakning av ej misstänkta är ju hela grunden till att det är problematiskt. Inte huruvida det är effektivt eller ej. Kollektiv bestraffning är säkerligen också effektivt för att få folk att vändas mot varandra. Det gör det inte till en lämplig straffmetod bara för att den kan vara effektiv.

Jag är gladeligen för befogenheter för polisers riktade verksamhet. Klart vi ska ha en polis som är rustad för dagens samhälle. Men däri ryms inte massövervakning av ej misstänkta medborgare. Där blir det i grunden fel.
Nej tack. Av precis samma anledning som att staten inte ska ha rätt att avlyssna alla samtal eller öppna allas brev utan misstanke så ska vi inte fortsätta med massbevakning av folks internetvanor om det inte finns misstanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kringgår eller bara helt enkelt ignorerar?

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att vi prompt ska vara med i EU när vi inte följer alla deras lagar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad detta betyder. Behöver inte Sverige stå till svars när man struntar i lagarna? Kan jag som privatperson också göra det då? Så när jag begått ett brott så går jag bara till domstolen och säger "Nähä du, detta gäller inte mig" och går hem utan att något händer.

Och sen kommer de vanliga argumenten om massövervakning, det hjälper inte det minsta då brottslingar bara använder krypterade tjänster istället. Jag tror vi hade räddat fler liv genom att investera mer pengar i livbojar på stränderna än massövervakning. Dessa verktyg kanske inte missbrukas idag men vem vet vad som händer imorgon? Vem är det som säger att inte polisen och Säpo (eller operatörerna för den delen) kan ha intrång, kolla bara vad som hände med transportstyrelsen...

Permalänk
Medlem

Den nämnda lagringen var väl på plats för ett år sedan? Men kunde SÄPO stoppa Akilov? Nä... Effektivt? Jo tjena.

Dessutom används ju detta som rena fredagsmyset av Njord Lawfirm och andra... Om de på allvar bara använde det till grova brott så visst... Men nä, som det är nu är det ju till lite vad som passar för stunden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår inte vad detta betyder. Behöver inte Sverige stå till svars när man struntar i lagarna? Kan jag som privatperson också göra det då?

Jag tror att det är så att staten kan stifta vilka lagar som helst, men att det står teleoperatörerna fritt att strunta i att följa dessa lagar så länge de strider mot EU:s lagar och/eller Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Dessvärre tvingas nog teleoperatörerna att ta detta till EU-domstolen en gång till.

Permalänk
Discokungen

Har makthavarna verkligen inte lärt sig någonting? Nej, tydligen inte.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser fram emot valet, vår regering är fan puckad.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Den nämnda lagringen var väl på plats för ett år sedan? Men kunde SÄPO stoppa Akilov? Nä... Effektivt? Jo tjena.

EU-domstolen underkände gamla datalagringslagen, så teleoperatörerna kan inte straffas av en svensk domstol om de väljer att inte följa den. Sålunda är det valfritt för teleoperatörerna att datalagra.

Tanken är att datalagringen ska stoppa brott, men inte nödvändigtvis alla brott. Sedan kan datalagringen också användas som ett redskap om ett brott redan genomförts och polisen behöver hitta gärningsmannen. Hittar man gärningsmannen är i alla fall lite vunnet i och med att man kan låsa in personen i fängelse istället för att vederbörande begår en massa andra brott.

Permalänk
Medlem

Ska det gå åt massa skattepengar på att betala böter till EU så länge dom tänker behålla detta system?
Hur tänker dom egentligen?

Permalänk
Medlem

Om man inte räknar med de kriminella som har huvudet under armen och skulle åka fast oavsett så är jag övertygad om att de man faktiskt vill få tag på (större kriminella nätverk mm) redan har både burner mobiler samt VPN tjänster. Det vill säga, mer eller mindre omöjligt att via digital övervakning få användbar information.

Sedan tycker jag personligen att det är en högst oroväckande utveckling i Sverige. Speciellt att regeringen ignorerar EU domar och direktiv godtyckligt. Hoppas att media i övrigt snappar upp detta och sätter lite medialt tryck på regeringen samt ger EU en 'heads-up' så de kan agera omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Om man inte räknar med de kriminella som har huvudet under armen och skulle åka fast oavsett så är jag övertygad om att de man faktiskt vill få tag på (större kriminella nätverk mm) redan har både burner mobiler samt VPN tjänster. Det vill säga, mer eller mindre omöjligt att via digital övervakning få användbar information.

Dels det, men sen också att varje gång när en sån här grej slås igenom och blir verklighet tar det ungefär 25 minuter före de kriminella som är måltavlan för det hittar på ett sätt att kringgå/undvika det och vips så är 200 miljoner i rättegångskostnader och advokatarvoden bortkastade för 600:e gången haha.

Riktigt hopplös kamp.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Med tanke på polisens redan låga andel lösta brott är det nog lika bra att man får fortsätta lagra datat.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Påverkar detta gemene Swec-användare? De flesta här sitter redan på VPN på både dator och mobil?

Permalänk

Gå ur EU om vi ändå inte ska följa lagar och regler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@oTiuZ: Ja, man får väl tacka de människorna som prompt ville med men som sen inte vill följa reglerna/lagarna som det innebär att vara med i "klubben för inbördes beundran".
Min teori är att det är samma människor som röstade för att gå med i EU som vill fortsätta att ha Systembolaget i drift samt även röstade för den härliga massberikande-kultur-av-läkare-och-högutbildade-import som vi upplever.
Förhoppningsvis har jag fel och sent ska syndaren vakna.

Förresten, @loevet: Ni har inte lust att skriva en artikel om VPN för att upplysa kreti och pleti?
Sen så får artikeln gärna innehålla jämnförelsetester mellan diverse VPN-leverantörer, detta kanske ligger mer i tiden än att publicera dessa "quizar" och "hur man optimerar sin iPhone"-artiklar, kan väl iallafall jag anse.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Påverkar detta gemene Swec-användare? De flesta här sitter redan på VPN på både dator och mobil?

Det hjälper ju inte mot samtal t ex, då får man använda någon tjänst med krypterade röstsamtal.

Tror dock inte att en lag för VPN operatörer är långt borta. Undrar dock hur det påverkar t ex företag, många som använder VPN mellan hemmet och företaget t ex.

Permalänk
Medlem

Kul att de alltid talar om "grova brott" men det den masslagrade datan används mot är enbart fildelare, resten påverkas inte överhuvudtaget vare dig datalagringsdirektivet är aktivt eller nedslaget. Det datalagras redan som polisen kan begära vid grova brott och brottsmisstankar som terrorism.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@backspace: Att skriva om VPN-lösningar är definitivt något vi kan kika på, jag skriver upp det i listan över uppslag för kommande artiklar. Använder själv Freedome hemma med stor behållning, men att gräva ner mig djupare i de olika lösningarna för VPN överlag skulle helt klart vara intressant.

Vi har haft ett antal quizar här på SweC det senaste året, absolut, men mig veterligen har vi väl haft exakt noll "Så optimerar du din Iphone"-artiklar här. Vilka artiklar vi publicerar på 99.se är en helt annan femma, det har inte SweC-redaktionen något med att göra

Edit: Eller du kanske ville ha en sådan artikel på 99.se istället?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

De kan väl lika gärna installera en övervakningskamera i varje hushåll i samtliga rum och tvinga hela svenska befolkningen att operera in ett chip så att de kan följa våra liv dygnet runt för gud vet vad vi får för oss annars. Sätt ut en skylt på dörren där det står "öppet hus" när du ändå är i farten.

Nej, men jag förstår ju varför detta behövs men det är så synd att det ska bli någon form av kollektiv bestraffning för att vissa inte kan sköta sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

OM de nu enträget ändå skall ha sitt direktiv så tycker jag all information skall lagras i olika databaser och taggas av ett informationsklassningssystem utifrån vad ev. åtal och brottsmisstanke gäller.
D.v.s. fritt fram för polis och underrättelsetjänst att söka efter terrorister och våldsbrottslingar, pedofiler, människohandlare, ekobrottslingar.
Däremot är det inte OK för rättighetsallianser mfl. att leka runt för små struntbrott och slösa polisens tid samt skattebetalarnas pengar hellre än att anpassa sin förlegade affärsmodell.
Om inte dessa databaser skyddas stenhårt från obehörig insyn kommer det att kunna användas som ett mäktigt vapen mot landets egna medborgare snarare än i brottsförebyggande mening.

Ja detta är en väldigt vinklad, personlig åsikt -närapå stinkande- men den åsikten är jag ännu berättigad till.
Direktivet stinker lika mycket, om inte än mer av lobbyism och undertryckt kontrollbehov a la Stasi.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Beaver:

Med tanke på polisens redan låga andel lösta brott är det nog lika bra att man får fortsätta lagra datat.

Det är väl snarare så att trots att de har denna möjlighet så löser de inte vardagsbrotten som gruppvåldtäkter, överfall av gamla tanter, tarushbrott osv.
Jag kan inte se att denna lagring tillför något för samhällsmedborgaren i stort. Bra möjligtvis för något filmbolag eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

De kan väl lika gärna installera en övervakningskamera i varje hushåll i samtliga rum och tvinga hela svenska befolkningen att operera in ett chip så att de kan följa våra liv dygnet runt för gud vet vad vi får för oss annars. Sätt ut en skylt på dörren där det står "öppet hus" när du ändå är i farten.

Nej, men jag förstår ju varför detta behövs men det är så synd att det ska bli någon form av kollektiv bestraffning för att vissa inte kan sköta sig.

Jag skulle vilja argumentera att nätverkstrafik är värre än en kamera. Tänk alla sidor du besöker, personer du pratar med, saker du skriver etc. säger mer om dig än en video.

Permalänk
Avstängd

Lös våldtäkter rån och misshandel som händer dagligen så folk vågar gå ut om kvällarna först.

Eller tillämpa samma straff som fildelare får på våldtäkter till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag skulle vilja argumentera att nätverkstrafik är värre än en kamera. Tänk alla sidor du besöker, personer du pratar med, saker du skriver etc. säger mer om dig än en video.

Det beror på om man har VPN påslaget eller inte, men jag förstår vad du menar. Vem som helst kan i princip teckna en VPN-tjänst idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Spåra vart telefoner är kan vara viktigt i mordfall eller rädda vilsna människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det hjälper ju inte mot samtal t ex, då får man använda någon tjänst med krypterade röstsamtal.

Tror dock inte att en lag för VPN operatörer är långt borta. Undrar dock hur det påverkar t ex företag, många som använder VPN mellan hemmet och företaget t ex.

Som alla regleringar innebär det ökande kostnader, mindre mariginaler, färre nya entreprenörer och fler konkurser.

När ska folk inse att de människor som fattar besluten är inkompetenta och inte har någon som helst kunskap om de system de beslutar om? Det kanske är folket som först måste inse att de inte har någon kunskap om de människor de väljer som ska ta beslut om de system som påverkar det samhälle de lever i, så de slutar välja dem till de positioner de inte hör hemma på.

2 cents

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Lös våldtäkter rån och misshandel som händer dagligen så folk vågar gå ut om kvällarna först.

Eller tillämpa samma straff som fildelare får på våldtäkter till att börja med.

Datalagringen är på intet sätt ämnad för ett så smalt område som illegat fildelning.
Man kan absolut lösa våldtäkter, rån och misshandelsfall med datalagringen som nyheten handlar om. Faktum är att denna datalagringslagarna vi har nu kan vara behjälplig i typ all typer av brott.
Någon som nekar att de varit på platsen vid ett överfall men där mobilen har loggat ens närvaro i mastnätet.

Ett exempel på när datalagringen använts är mordet vid en joggingslinga på en äldre kvinna utanför ulricehamn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/traff-i-dna-prov-i-mor...
Där har de plockat in alla som fanns i området för DNAtest tills de hittade rätt. Hur viste de vilka som då var i området? Ja genom att vi har datalagringsdirektivet och att det därmed fanns loggar sparade om vilka mobiler som fanns i området den kvällen.
Så det här handlar alltså på intet sätt enbart om fildelning. Det är fel.

Med det sagt så är jag inte nå vidare positiv till massövervakning av icke misstänkta medborgare ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled