Varför stavar vi www med 2 B?

Permalänk
Medlem

Varför stavar vi www med 2 B?

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?
Skriver du med ett eller 2 b?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte. Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte. Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

Jag håller med till viss del, men skriver man en svensk text så ser det illa ut när man blandar in en massa engelska ord. Mail betyder väl egentligen post? email heter det väl egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

"Web" är engelska. "Webb" är svenska och enligt svensk grammatik skrivs dubbla konsonanter efter en kort vokal om det inte är två olika konsonantljud. Tycker inte det är så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte. Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

E-post typiskt "svenskt".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Det borde vara [*bort/mod*: Låt oss istället säga att man borde belönas för att jobba mot] de som använder svenska termer på tekniska saker, det bli så fruktansvärt svårt att söka igenom data och hitta det man letar efter, om några använder ord som typ bara deras by använder för något. -Sverige befolkning kan ses som en förort till Tokyo.
Nu är ord som web, mail inget ord man söker efter och inget ord man heller brukar reagera över.

Men annars är förklaringen flera, många som jag har svårt med stavning och det blir inte bättre att samma sak ska stavas olika beroende på var man skriver det. Hur vore det att börja standardisera ord, behöver vi ha 2st olika engelska stavningar på color?

Inom programmering stöter jag på detta jämnt, värst är excel, där olika funktioner har olika namn beroende på vilket språk man har..

*rensat olämplig formulering //mod*
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur vore det att börja standardisera ord, behöver vi ha 2st olika engelska stavningar på color?

Skyll på jänkarna och deras behov av att skilja sig från britterna
Det är bara i Amerikansk engelska det heter color, i den engelska som används i resten av den engelsktalande världen så är det colour som gäller, detta gäller även alla andra engelska ord som har 'ou' men i USA bara har ett o.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Telefon och Mobiltelefon t.ex.?

Fast idag säger många "smartphone" istället. Varför de nu envisas med o kalla dem smarta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Skyll på jänkarna och deras behov av att skilja sig från britterna
Det är bara i Amerikansk engelska det heter color, i den engelska som används i resten av den engelsktalande världen så är det colour som gäller, detta gäller även alla andra engelska ord som har 'ou' men i USA bara har ett o.

Ok, och jag stavar alltid med color, så där lärde jag mig något nytt.

Många kan tycka, men du Johan86c som stavar som en kratta varför är du för tydligare skrivregler, jo det är för att såna som mig ska ha lättare att skriva tydligare. Mindre och tydligare regler där man standardiserar skrivregler och ord blir enklare för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Telefon och Mobiltelefon t.ex.?

Fast idag säger många "smartphone" istället. Varför de nu envisas med o kalla dem smarta.

ingen jag känner gör det, mobil säger folk i min krets.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Telefon och Mobiltelefon t.ex.?

Fast idag säger många "smartphone" istället. Varför de nu envisas med o kalla dem smarta.

Smartphone användes när de var nya och man ville utmärka egenskapen, se dem som transistorradio och färgtv.
Går man in idag på närmsta elbutik och säger att man ska ha något av dessa så skrattar de ihjäl sig.

*edit*
Inom datorer så var multimediautrustad dator the shit är 1995, frågar man idag om en datorbutik har en sådan dator så vet de inte vad man frågar efter. Kraven 1995 var typ ljudkort, cdrom spelare och ett grafikkort som klarar av 3d i 640*480, man bör även ha en färgskärm till denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

"Web" är engelska. "Webb" är svenska och enligt svensk grammatik skrivs dubbla konsonanter efter en kort vokal om det inte är två olika konsonantljud. Tycker inte det är så konstigt.

Matematik.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter konstigt när man hör någon säga t.ex. "Mer information finns på vår webb."

Låter som att de äger hela www

Kan ju inte stava :)
Permalänk
Inaktiv

@Swivl:
Håller med: "Fonns" låter märkligt!

Åter topic: Visst är det krångligt att det finns olika språk och att saker heter olika på olika språk: Låt oss alla tala danska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Jag tycker det låter konstigt när man hör någon säga t.ex. "Mer information fonns på vår webb."

Låter som att de äger hela www

Det är väl ett förkortat uttryck för att skriva/säga:
"Mer information finns på vår webbplats."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte.
Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället
för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

De flesta språk brukar transkribera inlånade ord så att de får stavning efter hur de uttalas/låter.

Språktidningen skrivet lite om stavningsregler och om hur utländska ord ska stavas.
http://spraktidningen.se/artiklar/2012/10/darfor-stavar-vi-sa...
http://spraktidningen.se/artiklar/2017/04/sa-ska-utlandska-or...
http://spraktidningen.se/artiklar/2016/08/ingen-talar-langre-...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Matematik.

Det är svenska vi pratar om, alla regler har undantag

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Swivl:
Håller med: "Fonns" låter märkligt!

Åter topic: Visst är det krångligt att det finns olika språk och att saker heter olika på olika språk: Låt oss alla tala danska!

Attans.. öh alltså nån hade bytt plats på tangenterna

Om alla skulle tala danska hade det gått som i den här klassikern

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Matematik.

Matte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är svenska vi pratar om, alla regler har undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skyll på jänkarna och deras behov av att skilja sig från britterna
Det är bara i Amerikansk engelska det heter color, i den engelska som används i resten av den engelsktalande världen så är det colour som gäller, detta gäller även alla andra engelska ord som har 'ou' men i USA bara har ett o.

I det amerikanska uttalet så är dock ou också mindre uttalat, eller inte alls. Men om det beror på att uttalet anpassats stavningen eller motsatt ordning vettetusan.

Det är hursomhelst naturligvis ingen ursäkt för att använda den stavningen om det är engelska man menar sig skriva på.

På tal om färgäkthet så har både danskan och norskan en närmare variant det germanska ursprunget än svenskans förkortning. Kanske därför det även är så populärt att anamma den enklare amerikanska varianten av det dessutom romanska ursprunget.

Ska nog börja köra med australiensisk stavning bara för att vara tvärtemot så många som möjligt. Oui.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?
Skriver du med ett eller 2 b?

Det är helt enkelt en försvenskning av ett engelskt ord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndreaX:

I det amerikanska uttalet så är dock ou också mindre uttalat, eller inte alls. Men om det beror på att uttalet anpassats stavningen eller motsatt ordning vettetusan.

Det är hursomhelst naturligvis ingen ursäkt för att använda den stavningen om det är engelska man menar sig skriva på.

På tal om färgäkthet så har både danskan och norskan en närmare variant det germanska ursprunget än svenskans förkortning. Kanske därför det även är så populärt att anamma den enklare amerikanska varianten av det dessutom romanska ursprunget.

Ska nog börja köra med australiensisk stavning bara för att vara tvärtemot så många som möjligt. Oui.

Men oui är franska...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?
Skriver du med ett eller 2 b?

Jag vet inte men jag tror det har att göra med vår böjning av ordet till "webben" där "weben" inte alls verkar passa in. Tror det är ganska få personer vars språkkänsla tillåter weben med enkel-B. Webben måste vara med 2 b för att passa in.
Här hamnar vi väl lite i kläm. För ordet web klarar sig utmärkt även med ett b men vanligen ändras inte dubbelbostäver om man ändrar ett ord till bestämd form så är det två b i ena fallet så säger väl en del av vår språkkänsla att det även borde vara 2 b i det andra.
Samtidigt kommer ordet från engelskan med ett b och i obestämd form fungerar det ju med enkel-B.

Så vad är rätt? Ja jag vet inte. Jag kan säga att danskarna tycker att vi är ganska knäppa angående det här med dubbelt b i web iaf (fast det är väl ingen bra måttstock kanske).

Själv gör jag nog så att jag använder enkel-B i typ alla lägen och så får det bli dubbel-B i webben (såklart).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast

Sedan får vi inte glömma ursprungsbetydelsen i orden:
Eng: Web - May refer to a type of fabrics or spider web.
Sve: Webb - Låneord från engelskan för att beskriva elektroniska nät. Extra "B" tillsatt så att uttalet blir korrekt. Annars blir uttalet av "Web" som "Med".

Direkt översättning av "World Wide Web" skulle ju bli något löjlig enligt min mening:
Världsomfattande Väv.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar stava det helt utan B: "Nätet".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Extra "B" tillsatt så att uttalet blir korrekt. Annars blir uttalet av "Web" som "Med".

Mjaa. Riktigt så enkelt är det inte i svenskan alltid ;).
Ord som den, men, hen och lem saknar dubbla konsonanter men har ändå ett kort e. Så det är inte så enkelt som att det måste vara dubbla konsonanter för att det ska bli kort vokal.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag brukar stava det helt utan B: "Nätet".

Om svenska myndigheter har beslutat att det ska vara två b:n så tycker jag att vi ska lyssna på dem. Därför skriver jag "Näbbtet".

Permalänk
Medlem

Mer information finns på vår nätplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?
Skriver du med ett eller 2 b?

Om man ska tolka vad som skett så handlar det väl om att man har väl lånat det engelska ordet "web" i just den här internetrelaterade betydelsen och givit det en försvenskad stavning ("webb") så att det fungerar bättre med reglerna i det svenska språket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304