Grafikkorts sjuka? Min gpuer dör som flugor.

Permalänk

Grafikkorts sjuka? Min gpuer dör som flugor.

Alltså va fan är det som händer?

jag har haft 4 gpuer här hemma på kort tid som gått åt helvete nu, farsan lyckades jag lösa och morsans fick jag liv på någon vänster.

Nu har kortet i min HTPC samt min stationära börjat artefakta, farsans började också med det innan.

Är det någon drivrutin eller är det åldern? Det är amd R7/R9 200 serie kort det handlar om, fabrikat spelar ingen roll, det har varit ett MSI, ett Gigabyte ett Powercolor och ett Asus.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Bor ni ihop eller används de i olika fastigheter? Är det nätaggregat av okej kvalitet eller billigast möjliga?
Kan ju vara ålder 200 serien börjar ju komma upp i den åldern det börjar bli problem. Tråkigt med GPU problem speciellt nu när det är dåliga priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad kan du om ESD?

Permalänk
Inaktiv

Dammsuger du/ni i datorerna?

Permalänk
Entusiast

Dassig nätdel?

Kolla om du verkligen får 12v i bios under hardware monitor?

Permalänk

@necrodude @anon200632 @aleshi @jOnÄTÄn

1. Datorerna dammsugs aldrig!! tryckluft med vatten/olje avskiljare används(samt att dom få ligga inne och "torka" efter det, fall i fall.

2. Jag kan en del om ESD!

3. Olika hushåll.

4. det är väl OK nätdelar, Seasonic agg, nått Fractal 80+ platinum agg som var rätt dyrt, billigaste nätdelen som används idag är mitt Corsair TX750M.

Dessa grafikkorten har alltså inte rörts utan bara suttit i datorn, blåst ur med komprimerad luft när det blir skitigt etc.

Btw alla aggen när detta hände(det har hänt typ på en månad) är kollad med multimeter nu i efterhand, spänningen är nästan spott on, 11,99 som högst och lägsta jag sett under belastning var 11,83 och det var på mitt eget agg.(kan ha varit pga dålig kontakt annars låg det på 11,96 typ)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Använder du DisplayPort? Isåfall kolla in den stora tråden om DP... https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara ett mining virus som det skrivits om. För det låter lika osannolikt som att fyra gpuer i olika system skulle dö bara sådär.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Entusiast
Skrivet av serverfel:

Tänkte att det kunde vara ett mining virus som det skrivits om. För det låter lika osannolikt som att fyra gpuer i olika system skulle dö bara sådär.

Hmmm. Jo graffekorten dog ju väldigt snabbt när jag minade. De flesta pajade efter 3-4 månader när jag höll på. Det som talar emot är att man brukar märka när alla fläktar går på 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Hmmm. Jo graffekorten dog ju väldigt snabbt när jag minade. De flesta pajade efter 3-4 månader när jag höll på. Det som talar emot är att man brukar märka när alla fläktar går på 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag visserligen inte att det är virus han har, men fläktar på vissa kort kan vara sjukt tysta. Om man inte vet vad man ska lyssna efter så kan det nog gå obemärkt förbi.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

tror inte det är ett mining virus, det hade hörts på bl.a htpcn.

låter osannolikt men vad vet jag, sitter med ett par döda gpuer nu iaf och det är sjukt surt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Även om man tror sig kunna något om ESD så finns det en del populära missförstånd. Min bror hade ständigt mystiska fel på sina datorer med komponenter som bara levde i några månader samt en hel del DOAs. Ända tills jag tog över allt datormekande. Han trodde att det viktigaste var att vara jordad, men förstod inte att det inte spelar någon roll om datorkomponenterna inte är det. Då är det fortfarande en potentialskillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

@SwedenVirre: Majoriteten av vanliga multimetrar kan inte visa rippel som är det största problemet med nätdelar som förstör anslutna delar. Krävs oscilloskop för att hinna se vad som händer. Min bästa multimeter har en analog skala för snabba förlopp men hinner ändå inte med så då åker oscilloskopet fram.

Har du köpt korten nya eller begagnade där någon mineat sönder de i förväg?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

PSU eller detta:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Kan ju vara dåligt nät, du kan ha en granne med elbil, eller världens odling på gång och det kan ge spänningsfall -> strömspikar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Även om man tror sig kunna något om ESD så finns det en del populära missförstånd. Min bror hade ständigt mystiska fel på sina datorer med komponenter som bara levde i några månader samt en hel del DOAs. Ända tills jag tog över allt datormekande. Han trodde att det viktigaste var att vara jordad, men förstod inte att det inte spelar någon roll om datorkomponenterna inte är det. Då är det fortfarande en potentialskillnad.

Jag kan inget öht om ESD och meckar ständigt med min burk känns det som när jag har tråkigt. Har aldrig haft problem med något, vad är vanliga fel folk gör?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

tror inte det är ett mining virus, det hade hörts på bl.a htpcn.

låter osannolikt men vad vet jag, sitter med ett par döda gpuer nu iaf och det är sjukt surt.

Testa att ugnsbaka de.

Om inte så sälj de billigt som defekta så kan köparen testa baka korten.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju mycket mysko, har du kollat jordningen i hemmet? Vad får du för värden om du mäter på chassin?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Alla dessa burkarna är inte i samma hus håll,

Jorden var på nollan när jag petade runt med multimeter i chassina nyss.

@Multiman: Kan verkligen alla nätagg vara dåliga? om 1000-1500kr är för budget vad skall jag köpa då? några förslag? datorerna behöver inte mer än 2-300W max.

Till alla: aja dom har fungerat i 2-4 år så kan väl inte klaga egentligen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt osannolikt att alla skulle vara dåliga, bara påpekade att multimetrar inte är ett speciellt bra verktyg att kontrollera nätaggregat.

Hur var det, är korten köpta nya eller begagnade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

280x var iallafall kända för att artifacta, tror dock det endast var 280x som var riktigt illa i 200 serien.

Kanske skulle baka GPUerna, om du vill ha lite mer tid på att köpa nya GPUer.
Behöver du någon gammal potatis gpu så kan det skickas.
Om de ska till tippen så är jag intresserad.

Edit: Kan vara värt att öka lite volt

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner klock på minnena om du har något 280x. Gav mitt ena kort nytt liv. Asus 280x vart det iaf

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

korten är köpta nya men det är väldigt längesedan. att dra ner klocken på mitt kort iaf gör att 144hz inte funkar längre viket är ett måste. att dra ner powerlimit på korten funkar hyffsat men ibland så dör drivaren på random(temps är kanon då mitt kort är vattenkylt)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara dags att prova att slänga in ett kort i ugnen för lite bakning.
Haft precis samma problem med artefakter och framför allt grafik drivrutin som dör på 3 äldre kort och alla blev bättre av att klocka ner.
Efter en ugns bakning så var det problemfritt i minst ett par månader och som längst i lite över ett år, då gick det att köra ännu ett par omgångar i ugnen.