Ägare av Galaxy S9+, hur är bildkvaliteten för er?

Permalänk
Medlem

Ägare av Galaxy S9+, hur är bildkvaliteten för er?

Hej! Jag köpte nyligen en Samsung Galaxy S9+ och märkte direkt på den att bildkvaliteten var totalt horribel i mörka scener både i film, spel och till och med på hemskärmen med standard-bakgrunden/wallpapern. Min har extrema banding-artefakter som ses väldigt tydligt när man är i ett hyfsat mörkt rum. I vanligt dagsljus syns inte problemet, och det är därför svårt att se i butik, men det går inte att missa om man är i ett mörkt rum. När jag jämförde bildkvaliteten i Monument Valley 2 (ett pusselspel) med min nya S9+ och min gamla Z3 compact var det på många ställen som såg ut som bilden till vänster medan det problemet inte fanns överhuvudtaget på min Z3 compact (eller min datorskärm)

Efter att ha luskat runt lite på nätet verkar det som att detta är ett hyfsat vanligt problem, se dessa länkar:
Sammobile
Android Authority
Androidcentral

Jag lämnade in min telefon till ett Samsung Service center och de kommer nu byta skärmen (jag kommer få tillbaks den på måndag), där jag hoppas att problemet är löst, då det är en jäkligt bra telefon i övrigt!

Så nu till frågan! Vilka av er ägare till de nya Samsung Galaxy S9 och S9+ har detta problemet? Skriv gärna även om ni inte har detta problemet också så kanske man kan få en känsla över hur vanligt det!

Permalänk
Medlem

Har en S9+ och har inte reagerat på att något ser konstigt ut. Testade http://www.lagom.nl/lcd-test/img/gradient-h.png men allt var mjuk och fint. Har du någon annan referensbild man kan testa med som du själv sett ger banding eller problem?

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har hittills inte stött på någon banding på min S9+, så det är nog inte orimligt att detta rört sig om en defekt panel (eller tillhörande kontrollerkrets). Tänkte först det kunde varit mjukvaran du startar som drog ner bitdjupsinställningen, men eftersom du även upplevde det på hemskärmen så kan man nog utesluta detta.

Edit: Vidare undersökning pågående

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0man:

Har en S9+ och har inte reagerat på att något ser konstigt ut. Testade http://www.lagom.nl/lcd-test/img/gradient-h.png men allt var mjuk och fint. Har du någon annan referensbild man kan testa med som du själv sett ger banding eller problem?

Hej! Kul att äntligen få svar i tråden!
Tyvärr har jag faktiskt inte kvar telefonen då den nya skärmen hade exakt samma problem. Jag kollade även på deras enhet de hade på plats och den hade också samma problem (det ses tydligast i övre vänstra hörnet med standard-wallpapern, ungefär så som visas här).

I butiken sa de till mig att eftersom jag har visat att det finns på tre skärmar så tolkar de det som att det helt enkelt är något som finns på alla S9+ och de rådde mig därför att helt enkelt lämna tillbaks telefonen till återförsäljaren, vilket jag gjorde. Det syns ganska tydligt i appen "Display tester", under fliken "Banding, contrast, saturation", speciellt när man själv är i ett mörkt rum. Om du har möjlighet tycker jag du ska jämföra med en annan telefon, då blir det extra tydligt hur galet dåligt det ser ut på S9+
(Eller så kan det självklart vara så att du har fått en skärm som helt enkelt inte har problemet, men det känns rent spontant som att detta är något som drabbar alla S9+ då jag såg det på tre av tre skärmar)

EDIT: @elBenko Se detta svar om du inte såg det

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hej! Jag köpte nyligen en Samsung Galaxy S9+ och märkte direkt på den att bildkvaliteten var totalt horribel i mörka scener både i film, spel och till och med på hemskärmen med standard-bakgrunden/wallpapern. Min har extrema banding-artefakter som ses väldigt tydligt när man är i ett hyfsat mörkt rum. I vanligt dagsljus syns inte problemet, och det är därför svårt att se i butik, men det går inte att missa om man är i ett mörkt rum. När jag jämförde bildkvaliteten i Monument Valley 2 (ett pusselspel) med min nya S9+ och min gamla Z3 compact var det på många ställen som såg ut som bilden till vänster medan det problemet inte fanns överhuvudtaget på min Z3 compact (eller min datorskärm) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Colour_banding_example01.png

Efter att ha luskat runt lite på nätet verkar det som att detta är ett hyfsat vanligt problem, se dessa länkar:
Sammobile
Android Authority
Androidcentral

Jag lämnade in min telefon till ett Samsung Service center och de kommer nu byta skärmen (jag kommer få tillbaks den på måndag), där jag hoppas att problemet är löst, då det är en jäkligt bra telefon i övrigt!

Så nu till frågan! Vilka av er ägare till de nya Samsung Galaxy S9 och S9+ har detta problemet? Skriv gärna även om ni inte har detta problemet också så kanske man kan få en känsla över hur vanligt det!

Det är ett känt problem:
https://swedroid.se/forum/threads/displayproblem-black-crush-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Yes jag vet, det är därför jag har tre länkar i ursprungsposten med artiklar och forumsposter som tar upp det här problemet samt black crush problemet

Mitt syfte med tråden var mer att försöka få en känsla över hur vanligt problemet är för att veta hur jag skulle tackla det om problemet kvarstod efter skärmbytet. Nu var det så att problemet faktiskt kvarstod, vilket gjorde att jag valde att ångra mitt köp

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem appen Display Tester och kollade på bandingtestet. När jag först startade appen så var det "hackigt" i gradienterna men efter att jag swipade fram till nästa test och sedan tillbaka så är det mjukt. Ser ingen banding alls.
Ögnade även igenom Swedroid-tråden där de sa att Altered Carbon-introt såg fruktansvärt ut. Tittade igenom det på min S9+, min 4K TV samt min Samsung 34" ultrawide och utöver komprimeringsartifakter kan jag ärligt inte se någon skillnad.

Har du något specifikt test eller någon bild/video där du såg dessa problem?

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Har även jag kört lite tester med appen du nämnde, kan urskilja väldigt svag streckad banding på vissa gradienter, men enbart till/från grön färg, men långt ifrån den där extrema effekten de postat bilder av på länkarna du bifogade. Har väl haft tur i samsunglotteriet

Edit: kollat lite mörka trailers på youtube nu med, kan ej se någon "clipping" som de snackar om på länkarna, men däremot lite kompressionsrelaterade artefakter som förväntat. Inte heller något i bakgrunden när man har omstart/stäng av-knapparna framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0man:

Jag laddade hem appen Display Tester och kollade på bandingtestet. När jag först startade appen så var det "hackigt" i gradienterna men efter att jag swipade fram till nästa test och sedan tillbaka så är det mjukt. Ser ingen banding alls.
Ögnade även igenom Swedroid-tråden där de sa att Altered Carbon-introt såg fruktansvärt ut. Tittade igenom det på min S9+, min 4K TV samt min Samsung 34" ultrawide och utöver komprimeringsartifakter kan jag ärligt inte se någon skillnad.

Har du något specifikt test eller någon bild/video där du såg dessa problem?

På ett sätt är det lite synd att jag inte har kvar telefonen, då jag hade kunnat ta kort på det i Display tester. När du säger "utöver komprimeringsartefakter kan jag ärligt inte se någon skillnad", är det komprimeringsartefakter som du enbart får på din S9+ då?
Nu glider vi kanske mer in på black crush problemet, men i princip kan man väl säga att båda problemen uppstår när kontrastdjupet/färgdjupet är för lågt. Men det var iaf så att jag såg det här på alla klipp på Youtube som var hyfsat mörka (som de har skrivit i tråden jag länkade syns det extremt tydligt i Black Panther trailern på Youtube), och min första tanke var faktiskt att "jävlar, vilka komprimeringsartefakter jag får i videon trots att jag har ställt in det på högsta kvalitén". Men när jag jämförde hur videorna såg ut på min datorskärm samt min förra telefon förstod jag att det inte alls var komprimeringsartefakter utan helt enkelt att kontrastdjupet och färgdjupet var totalt värdelöst i de mörka scenerna. Jämför gärna som sagt med en annan skärm

Bara som en fråga när du har Display tester installerat, om du går in på "banding, contrast, saturation" och sedan skrollar till "black saturation test", vilka rutor kan du se och vilka rutor blir helt svarta? På både min gamla telefon och på min datorskärm kan jag se ner till ruta 3, medan ruta 0, 1 och 2 är helt svarta. På min S9+ var hela sista raden kolsvart, vilket gjorde att den "crushade" saker som egentligen skulle vara mörkgråa till kolsvart, och detta gick som sagt att se tydligt i alla mörka klipp på Youtube, speciellt trailern för Black panther.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@PatrickP: Har även jag kört lite tester med appen du nämnde, kan urskilja väldigt svag streckad banding på vissa gradienter, men enbart till/från grön färg, men långt ifrån den där extrema effekten de postat bilder av på länkarna du bifogade. Har väl haft tur i samsunglotteriet

Ja antingen hade du tur i Samsung-lotteriet, eller så hade jag väldigt otur. Gött att det ser bra ut för dig iaf! Läs gärna inlägget jag skrev över ifall du har tid!

EDIT:

Skrivet av elBenko:

Edit: kollat lite mörka trailers på youtube nu med, kan ej se någon "clipping" som de snackar om på länkarna, men däremot lite kompressionsrelaterade artefakter som förväntat. Inte heller något i bakgrunden när man har omstart/stäng av-knapparna framme.

När du säger kompressionsrelaterade artefakter, får du dessa artefakter även när du kollar på samma video på din dator i samma kvalité?. Kompressionsartefakter fick jag också i vissa klipp, men då fick jag ju dem även när jag tittade på samma video på min dator eller min förra mobil. Dessa black crush artefakter fick jag inte när jag kollade på min dator eller min tidigare mobil

Men det låter ju som att du har fått ett bra exemplar, sjukt gött för dig! Jag kanske borde ha bett dem byta skärmen igen i hopp om att den tredje skärmen skulle bli bra..

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Jag kan se till och med ruta 5 i ett mörkt rum, med skärmen på 100% brightness. Drar jag ner till 50% så är det precis jag kan urskilja ruta 6. Så där är definitivt lite problem med återgivningen precis kring absolut svart, skulle kunna vara en amoled-grej, men då snackar vi ändå ett extremt begränsat spann som väldigt många paneler har problem med, i mobil såväl som monitorer.

Vad jag reagerar över är just "clippingen" som sker på skräckexempelbilderna, där skärmen hoppar från svart direkt till mörkgrå, detta upplever jag inte alls på min. Har videoförbättring inaktiverat, panelen är inställd på adaptiv, samt upplösningen står på fhd+ tror jag (ej ändrat denna)

Edit: Ja får även liknande artefakter på datorn, det är rätt vanligt på material som kodats om. Men just banding är ju även väldigt förekommande på paneler (läs gamingskärmar av TN-typ) med begränsat bitdjup, där ditheringalgoritmen kanske kunde varit betydligt bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@PatrickP: Jag kan se till och med ruta 5 i ett mörkt rum, med skärmen på 100% brightness. Drar jag ner till 50% så är det precis jag kan urskilja ruta 6. Så där är definitivt lite problem med återgivningen precis kring absolut svart, skulle kunna vara en amoled-grej, men då snackar vi ändå ett extremt begränsat spann som väldigt många paneler har problem med, i mobil såväl som monitorer.

Vad jag reagerar över är just "clippingen" som sker på skräckexempelbilderna, där skärmen hoppar från svart direkt till mörkgrå, detta upplever jag inte alls på min. Har videoförbättring inaktiverat, panelen är inställd på adaptiv, samt upplösningen står på fhd+ tror jag (ej ändrat denna)

Edit: Ja får även liknande artefakter på datorn, det är rätt vanligt på material som kodats om. Men just banding är ju även väldigt förekommande på paneler (läs gamingskärmar av TN-typ) med begränsat bitdjup, där ditheringalgoritmen kanske kunde varit betydligt bättre

Erica Griffin snackade faktiskt lite om problemet i sin review som hon lade upp för några timmar sedan här.
Vad jag kan se verkar inte iPhone X ha alls lika mycket problem med det här trots att de också har en Samsung-tillverkad AMOLED-panel medan problemet verkar ännu värre på Pixel 2.
Ja asså den clippingen skedde på min skärm (och även som sagt den nya skärmen efter att den blev utbytt). Jag testade på alla tre upplösningar och alla olika display settings och hade problemet oavsett.

Hmm, om det ser likadant ut på din dator och på din mobil har du nog helt enkelt inte problemet. Jag har både en IPS-skärm och en TN-skärm och ingen av dem har problem med color-banding, medan man som sagt såg det direkt på min S9+. Jag tog printscreens på min S9+ där jag tydligt såg color bandingen, och när jag sedan skickade bilderna till min dator och tog upp dem på båda mina datorskärmar såg man det inte överhuvudtaget, utan på dem var det en mjuk färgförändring.

Men efter diskussion med dig låter det ju verkligen som att detta inte drabbar alla S9+.. Så jäkla tråkigt att jag fick det på båda mina skärmar då och valde att lämna tillbaks den då jag trodde det gällde alla S9+.. Man kanske helt enkelt borde vara en jobbig kund och köpa en ny då?

EDIT: Dags för mig att lägga mig nu, jag svarar imorgon om du har skrivit något

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Upp till dig om du vågar chansa på en ny. Finns ju alltid en risk att du får en som har samma problem.
Verkar ju som sagt ännu inte vara fastställt om det är mjukvaru- eller hårdvarurelaterat. Men läser man trådarna du länkade så lutar det åt att problemet bör kunna avhjälpas med uppdatering, eller kanske rent av att problemet dykt upp på grund av en uppdatering (för vissa) som sen måste korrigeras åtminstone för dessa drabbade enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

På ett sätt är det lite synd att jag inte har kvar telefonen, då jag hade kunnat ta kort på det i Display tester. När du säger "utöver komprimeringsartefakter kan jag ärligt inte se någon skillnad", är det komprimeringsartefakter som du enbart får på din S9+ då?

Får komprimeringsartefakter på samtliga skärmar jag tittat på. Dessutom så är det inte i närheten av de screenshots m.m. från trådarna du länkade innan utan snarare att det känns lågupplöst - saker som man antar ska vara klara är "prickiga".

Skrivet av PatrickP:

Nu glider vi kanske mer in på black crush problemet, men i princip kan man väl säga att båda problemen uppstår när kontrastdjupet/färgdjupet är för lågt. Men det var iaf så att jag såg det här på alla klipp på Youtube som var hyfsat mörka (som de har skrivit i tråden jag länkade syns det extremt tydligt i Black Panther trailern på Youtube), och min första tanke var faktiskt att "jävlar, vilka komprimeringsartefakter jag får i videon trots att jag har ställt in det på högsta kvalitén". Men när jag jämförde hur videorna såg ut på min datorskärm samt min förra telefon förstod jag att det inte alls var komprimeringsartefakter utan helt enkelt att kontrastdjupet och färgdjupet var totalt värdelöst i de mörka scenerna. Jämför gärna som sagt med en annan skärm

Testade även Black Panther och kunde inte se någon skillnad mellan mina 2 datorskärmar (AOC 27" VA-skärm och Samsung 34" VA-skärm) och S9+. Det enda jag kunde se var komprimeringsartefakter vilket gjorde att det såg "blockigt" ut. Var extremt tydligt på de större skärmarna.

Skrivet av PatrickP:

Bara som en fråga när du har Display tester installerat, om du går in på "banding, contrast, saturation" och sedan skrollar till "black saturation test", vilka rutor kan du se och vilka rutor blir helt svarta? På både min gamla telefon och på min datorskärm kan jag se ner till ruta 3, medan ruta 0, 1 och 2 är helt svarta. På min S9+ var hela sista raden kolsvart, vilket gjorde att den "crushade" saker som egentligen skulle vara mörkgråa till kolsvart, och detta gick som sagt att se tydligt i alla mörka klipp på Youtube, speciellt trailern för Black panther.

Jag kan se 6an, 5an kan man ana en outline på men 4an och neråt så blir det svart, kollar jag med min datorskärm så ser jag ner till nummer 2, så verkar som S9+ "crushar" en del. Däremot så upplever jag personligen inte det som ett problem då jag hittills aldrig märkt av det förrän jag aktivt letat efter det.

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@PatrickP: Upp till dig om du vågar chansa på en ny. Finns ju alltid en risk att du får en som har samma problem.
Verkar ju som sagt ännu inte vara fastställt om det är mjukvaru- eller hårdvarurelaterat. Men läser man trådarna du länkade så lutar det åt att problemet bör kunna avhjälpas med uppdatering, eller kanske rent av att problemet dykt upp på grund av en uppdatering (för vissa) som sen måste korrigeras åtminstone för dessa drabbade enheter.

Tror jag får åka iväg till en affär med många S9+ och se hur stor andel som har problemet. Jag är ju övertygad om att det går att lösa med en mjukvaruuppdatering, men om Samsung faktiskt kommer trycka ut en uppdatering eller inte är ju en annan sak.

Skrivet av b0man:

Får komprimeringsartefakter på samtliga skärmar jag tittat på. Dessutom så är det inte i närheten av de screenshots m.m. från trådarna du länkade innan utan snarare att det känns lågupplöst - saker som man antar ska vara klara är "prickiga".

Testade även Black Panther och kunde inte se någon skillnad mellan mina 2 datorskärmar (AOC 27" VA-skärm och Samsung 34" VA-skärm) och S9+. Det enda jag kunde se var komprimeringsartefakter vilket gjorde att det såg "blockigt" ut. Var extremt tydligt på de större skärmarna.

Jag kan se 6an, 5an kan man ana en outline på men 4an och neråt så blir det svart, kollar jag med min datorskärm så ser jag ner till nummer 2, så verkar som S9+ "crushar" en del. Däremot så upplever jag personligen inte det som ett problem då jag hittills aldrig märkt av det förrän jag aktivt letat efter det.

Okej, men efter diskussion med er två i tråden verkar det ju som att ingen av er har problemet och att jag helt enkelt hade brutalt med otur som fick det på både min ursprungliga skärm och den nya skärmen. Det nämndes tidigare att problemet kanske finns i kontrollerkretsen för skärmen, byts den också när man byter skärm eller använder man samma kontrollerkrets?

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Misstänker att den sitter på "moderkortet", pga. platsbrist.

Permalänk

Jag testade för skojs skull på min Oneplus 5T och har samma problem i Display tester, att hela understa raden är helt svarta rutor. Inget jag märkt av vid användning dock. Som en liten parantes bara 😃

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌