Tidigare Playstation-chef tror på längre livscykler för spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Tidigare Playstation-chef tror på längre livscykler för spelkonsoler

Förra året lämnade Playstation-chefen Andrew House Sony efter 27 år. Nu gör han i en intervju gällande att Playstation 4 och Xbox One kan hänga med längre än många branschanalytiker tror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Problemet är... konsolen blir då dyr. Eller ja... dyrare än många tycker den är värd. Och problemet är just, man stirrar på priset av konsolen, när priset på spelen är vad man eg borde titta på.

Om du har en dyrare konsol, som dock är användbar längre, behöver du inte köpa nya spel till en ny konsol lika fort, och beg marknaden på spelen får bättre chans.

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

Permalänk
Medlem

Om inte tillverkarna tjänar på längre livscykler utan på kortare, vilket såvitt jag med min begränsade insyn kan förstå är fallet på konsolmarknaden, så har jag svårt att se att denne man får rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Problemet är... konsolen blir då dyr. Eller ja... dyrare än många tycker den är värd. Och problemet är just, man stirrar på priset av konsolen, när priset på spelen är vad man eg borde titta på.

Om du har en dyrare konsol, som dock är användbar längre, behöver du inte köpa nya spel till en ny konsol lika fort, och beg marknaden på spelen får bättre chans.

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

Finns väl redan alternativ idag på den kraftfullare PS 4:an (i alla fall få lite högre FPS)?

Ögongodis säljer tyvärr bättre, än FPS. Så hur kraftfull konsolen än blir kommer tyvärr 30FPS vara industri standard (något som är helt galet, när TV:n har i nästan alla tider uppdateras i 60FPS).

Med filmindustrin har dom förstört hel del (24FPS är inte kul), men att öka den klagar publiken tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill ha är 60 fps på nästa gen, och det spelar ingen roll om det är 1080p eller 4k, bara det är 60 fps. Det går att spela i 30 fps men det är helt klart en fördel att få ut 60 fps och allting bara känns bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Problemet är... konsolen blir då dyr. Eller ja... dyrare än många tycker den är värd. Och problemet är just, man stirrar på priset av konsolen, när priset på spelen är vad man eg borde titta på.

Om du har en dyrare konsol, som dock är användbar längre, behöver du inte köpa nya spel till en ny konsol lika fort, och beg marknaden på spelen får bättre chans.

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

Att köpa en billigare konsol med lite dyrare spel kan väl ses som en avbetalningsplan till viss del. Det är väl därför det fungerar så bra för alla inblandade parter. Man behöver inte hosta upp massa pengar för att köpa konsolen och att köpa 1-2 spel i månaden eller kvartalet i snitt är inget större problem för de flesta. Man slipper även helt tänka på om hårdvaran kommer klara av att köra spelet mot om man skulle köpa en PC för liknande eller högre pris.

Ett alternativ kunde kanske vara att släppa en bas-version och en pro-version redan från dag 1 så att de som vill kan välja.

Permalänk
Inaktiv

Hårdvaruutvecklingen stagnerar, detta förklarar allt.
Konsoler får skitsvårt att konkurrera med pc datorer om de vart annat år får dubbelt så många transistorer vart annat år och frekvenserna bara rusar iväg. Men nu har det börjat stannat upp.

Sedan finns det såklart andra förklaringar som att dagens spel är såpass snygga så det är snarare andra saker som folk klagar på som de är tråkiga. Det är inte grafikproblem som många spel har utan allt det andra som spelkänsla.

Permalänk
Medlem

Om det sitter en kraftfull APU baserad på Ryzen och Vega i nästa generation så tvivlar jag inte på att den generationen kommer att leva länge. "För dyrt" kanske ni tänker, men ni får tänka på att det handlar om beställningar av miljontals APU så oriset blir inte lika högt som om man hade köpt samma i butik.

Om det däremot blir så att nästa generation också har en klenare lösning så ser jag inte hur den ska leva så länge alls. 4K är snart mainstream och TV-branchen vill såklart sälja nytt så 8K kommer börja införas, och då duger det inte med klena lösningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Problemet är... konsolen blir då dyr. Eller ja... dyrare än många tycker den är värd. Och problemet är just, man stirrar på priset av konsolen, när priset på spelen är vad man eg borde titta på.

Om du har en dyrare konsol, som dock är användbar längre, behöver du inte köpa nya spel till en ny konsol lika fort, och beg marknaden på spelen får bättre chans.

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

Tänkte precis säga det. Ska konsolerna vara länge får de nog välja annat i dem än en basic elgiganten-dator. Med tanke på hur många varianter den här generationen fått så är det uppenbart att de har snålat lite för mycket. Problemet är som du säger att priset då sticker iväg så det är nästan en omöjlig kombo för dem. Här lyckas ju Nintendo då deras mål är spelmekanik och nöje än grafik och ligga i teknisk framkant. TBH föredrar jag nog Nintendo för det + PC. Personligen så känner jag att de senaste generationerna av Playstation och XBOX utbud är så lika PC'ns att de blir redundanta. Några få exklusiva hjälper inte dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Om inte tillverkarna tjänar på längre livscykler utan på kortare, vilket såvitt jag med min begränsade insyn kan förstå är fallet på konsolmarknaden, så har jag svårt att se att denne man får rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna tjänar inte speciellt mycket på varje såld konsol och går t o m med förlsut ibland. Utan det gäller att få så stor spelarbas som möjligt
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/09/20/sony-to-take...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Det går inte. Du kan alltid gör avkall på fps mot bättre ögongodis. Inte ens ett 1080 ti driver ju 4k med 60 fps i titlar där man kan gasa på rejält med grafikinställningar.

4K måste först se ett större genomslag på PC-marknaden innan det har en chans att nå konsoler. Det kommer inte att bli det till nästa generation vilket gör att det kanske ligger 8-10 år bort i tiden (minst).

Det hade varit nice om konsoler dock fick 2 grafiklägen för spel:
Max graphics = aiming for 30 fps
Max flow = aiming for 60 fps
(alltså enkla grafiklägen som bestäms av speltillverkaren. Något som borde gå då man vet hårdvaran)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Beror på kraven man har, min gamle mor spelar fortfarande på en C2Q 9400 + HD5770 + 4GB RAM, Win 10. Fungerar perfekt för Facebook spel och äldre spel som Viva pinata.

Slår vad om att jag kommer fortfarande kunna spela de nya spelen med min dator i sign år2025.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Beror på kraven man har, min gamle mor spelar fortfarande på en C2Q 9400 + HD5770 + 4GB RAM, Win 10. Fungerar perfekt för Facebook spel och äldre spel som Viva pinata.

Slår vad om att jag kommer fortfarande kunna spela de nya spelen med min dator i sign år2025.

Du kommer säkert kunna starta dom men tror inte det är något man vill fortsätta spela. Hur står sig ex GTX 280 och en core 2 quad i dagens spel? (10 år gammal hårdvara vilket är ungefär vad din är 2025)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Konsoler blir mer och mer lik pc'n. Jag tror att det kan i framtiden släppas 2 olika konsoler eller fler av varje tillverkare. Det som skiljer är hårdvaran. Den stora massan skiter för det mesta i 4k 60hz eller fullhd 120hz. Dom skulle dessutom aldrig betala 8-10k för en konsoll som gjorde det.

För att nå ut till fler så behövs det olika pris segment anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

4k 60fps, ssd och bra VR, då är det dax för uppgradering.

Komponenterna är för dyra för en ny generation just nu, samtidigt som bl.a Sony vill gå med vinst på hårdvaran(dom kompenserade med mjukvaran förr).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Hårdvaruutvecklingen stagnerar, detta förklarar allt.
Konsoler får skitsvårt att konkurrera med pc datorer om de vart annat år får dubbelt så många transistorer vart annat år och frekvenserna bara rusar iväg. Men nu har det börjat stannat upp.

Sedan finns det såklart andra förklaringar som att dagens spel är såpass snygga så det är snarare andra saker som folk klagar på som de är tråkiga. Det är inte grafikproblem som många spel har utan allt det andra som spelkänsla.

Dock är jaguar gammal och har dålig prestanda redan då. Får hoppas det kommer en ryzen baserad cpu av något slag (lär öka prestandan rejält). Sen har ju konsoler betydligt hårdare gräns hur mycket ström dom får dra (100watt förbrukning är för mycket t.ex), vet det klagades på dagens konsoler drar för mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns väl redan alternativ idag på den kraftfullare PS 4:an (i alla fall få lite högre FPS)?

CPUn är dock största problemet.
De har redan rätt potent a GPUer i dessa redan idag, så där är inte problemet.

Skrivet av Broken-arrow:

Ögongodis säljer tyvärr bättre, än FPS. Så hur kraftfull konsolen än blir kommer tyvärr 30FPS vara industri standard (något som är helt galet, när TV:n har i nästan alla tider uppdateras i 60FPS).

Med filmindustrin har dom förstört hel del (24FPS är inte kul), men att öka den klagar publiken tyvärr.

Jo, håller med. Det är en okunnighet som är svårt att döda.
Men många som just satt sig och spelat i högre FPS märker det också. Och ögongodis säljer till okunniga PC spelare också. De köper ett spel som ser sååå snyggt ut, och sedan är det tråkigt att spela.

PCn har ju varit "fast" på 60FPS rätt länge också, men här har ju folk upptäckt allt från 144-200+Hz och hur 100+ FPS gör enorm skillnad tom hur muspekaren känns (enligt folk som sitter med dem).

Spel är trots allt inte stillbilder, och konceptet att det ska se snyggt ut vs att spela bra, är något PR avdelningen bankat in i folk, för deras konsoler har helt enkelt inte klarat mer än 30-ish.

Skrivet av epaaj:

Att köpa en billigare konsol med lite dyrare spel kan väl ses som en avbetalningsplan till viss del. Det är väl därför det fungerar så bra för alla inblandade parter. Man behöver inte hosta upp massa pengar för att köpa konsolen och att köpa 1-2 spel i månaden eller kvartalet i snitt är inget större problem för de flesta. Man slipper även helt tänka på om hårdvaran kommer klara av att köra spelet mot om man skulle köpa en PC för liknande eller högre pris.

Ett alternativ kunde kanske vara att släppa en bas-version och en pro-version redan från dag 1 så att de som vill kan välja.

Båda ja och nej.

Folk handlar både telefonen för 10kkr, TVn för 20kkr+ och mycket annat för hutlösa summor idag. Där finns mao en marknad för Premium konsol också, för i båda fallen är det som du säger, "köpa hårdvara utan att tänka på om det kommer klara spelen". Det är inte en PC jag föreslår, utan att snarare ta PC spelares marknader med en konsol som gör sämre PC föråldrade.

Och ja, en premium och bas version samtidigt kunde fungerat. Problemet är ju att du måste ändå ha snarlik grund i dem, då ett köpt konsolspel måste fungera på båda. Grafik är enkelt att optimera för.... CPU prestanda är betydligt svårare.

Skrivet av FredrikMH:

Det går inte. Du kan alltid gör avkall på fps mot bättre ögongodis. Inte ens ett 1080 ti driver ju 4k med 60 fps i titlar där man kan gasa på rejält med grafikinställningar.

Du säger det, men XBox OneX skryter ändå om nativ 4k prestanda idag... Menar du att de ska inte bättra den?
Du kan med otroligt lite skillnad i grafik, får betydligt fler FPS... om bara CPUn pallar med det. GPUn kan rätt lätt skifta mellan, och tunga saker som AA tex behövs inte i nativ 4k. Det är så pass detaljerat redan.

Skrivet av FredrikMH:

4K måste först se ett större genomslag på PC-marknaden innan det har en chans att nå konsoler. Det kommer inte att bli det till nästa generation vilket gör att det kanske ligger 8-10 år bort i tiden (minst).

Du säger det, men PC spelare sitter inte på 4k skärmar, de sitter på 1080/1440 för det mesta. Och de väljer hellre 100+ FPS istället för 60. Och 50-60 FPS med sync är så otroligt mycket enklare att uppnå i 4k än 100+.
Tex:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12787?key=d5dc424...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12754?key=e35445c...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12739?key=d20eb53...
Alla kör med mer eller mindre max inställning. Sänk lite... ta bort AA och du har 50-60 FPS. Och tar i aspekt att de ryktas byggas på Navi, dvs uppföljaren till dagens, så är där rätt bra möjlighet att denna nivån blir möjlig.

Ett 1080 Ti har ca 10 TFlop, give or take.
GPUn i XBox OneX har runt 6 TFlop.
Det är optimeringen i konsolen i sig själv som gör det fullt möjligt att köra den nivå av grafik de gör, med 4k.
Så en PC vs konsol, blir en helt annan optimeringsnivå.

Lägg till att dagens konsoler redan satsat på 4k nivå i "Pro/OneX" versionerna, och 4k TV är otroligt mycket mer vanligt i hemmen än 4k PC skärm. Så jag tror faktiskt 4k kommer slå igenom här före den gör det på PCn.

Skrivet av FredrikMH:

Det hade varit nice om konsoler dock fick 2 grafiklägen för spel:
Max graphics = aiming for 30 fps
Max flow = aiming for 60 fps
(alltså enkla grafiklägen som bestäms av speltillverkaren. Något som borde gå då man vet hårdvaran)

Tror att de nya konsoler (Pro/OneX) har detta, men problemet är, deras CPU (inte GPU) är för klen för att klara det. Så med en ny Zen grund och nästa gen GPU... ser inte detta som omöjlighet. 60+ FPS bör vara möjligt i vettig CPU, och 60 fps 4k möjligt med rätt grafikinställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ett 1080 Ti har ca 10 TFlop, give or take.
GPUn i XBox OneX har runt 6 TFlop.
Det är optimeringen i konsolen i sig själv som gör det fullt möjligt att köra den nivå av grafik de gör, med 4k.
Så en PC vs konsol, blir en helt annan optimeringsnivå.

Att jämföra TFlop så är som att jämföra äpplen och päron. Det har aldrig varit en rimlig jämförelse mer än möjligtvis inom arkitekturer.

Säg att du i alla fall behöver 1080/1080 ti-prestanda för att kunna erbjuda 4K med 60fps idag. Vad krävs för morgondagens spel? Det är konsoler som ska hålla många år till. Ska övrig grafikförbättringar kvarstå för att lyckas uppnå 60 fps?

Jag vet att de kommer marknadsföra dem som 4K-maskiner men att det skulle vara fullfjädrade 4K-spelmaskiner som ska kosta 5-6kkr känns som en orealistisk dröm de närmsta åren.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Beror nog helt på hårdvaran. Problemet är ju att om de snålar eller gör fulknep med hårdvaran, så kommer de behöva släppa en ny snart igen. Satsar de på en hårdvara som verkligen klarar 4k 60, så kan den konsolen nog köra i många år till, då man typ "nått nivån" som behövs för att göra 90%+ glada och nöjda.

Problemet är... konsolen blir då dyr. Eller ja... dyrare än många tycker den är värd. Och problemet är just, man stirrar på priset av konsolen, när priset på spelen är vad man eg borde titta på.

Om du har en dyrare konsol, som dock är användbar längre, behöver du inte köpa nya spel till en ny konsol lika fort, och beg marknaden på spelen får bättre chans.

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

Problemet är ju bara att konsolspel är förenklade spel för tolvåringar och det görs aldrig bra till PC som oftast används med mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Att jämföra TFlop så är som att jämföra äpplen och päron. Det har aldrig varit en rimlig jämförelse mer än möjligtvis inom arkitekturer.

Sant, men 6 vs 10 ger ändå en rätt bra fingervisning på var de är idag, när de redan skryter om 4k prestanda.

Skrivet av FredrikMH:

Säg att du i alla fall behöver 1080/1080 ti-prestanda för att kunna erbjuda 4K med 60fps idag. Vad krävs för morgondagens spel? Det är konsoler som ska hålla många år till. Ska övrig grafikförbättringar kvarstå för att lyckas uppnå 60 fps?

Precis samma förutsättningar som dagens konsoler, som har samma problem. Och svaret är... de optimeras så gott det går, och räcker inte prestandan, räcker den inte. Det är dock som sagt extremt mycket enklare att vrida ner lite på grafikinställningar än CPU optimering. Frågan varenda PC spelare där ute som har klent grafikkort, men ändå kan spela, vs de med klen CPU som får lagg, FPS drops och frysningar trots bra grafikkort.

Skrivet av FredrikMH:

Jag vet att de kommer marknadsföra dem som 4K-maskiner men att det skulle vara fullfjädrade 4K-spelmaskiner som ska kosta 5-6kkr känns som en orealistisk dröm de närmsta åren.

Med tanke på just GPUn i OneX, det är en 359mm2 krets, med 7 miljarder transistorer.
Om vi tittar på Vega, så är det en 486mm2 krets, med 12,5M transistorer. AMD 500 serien, 580, 232mm2 och 5,7M transistorer. Så prismässigt borde chippet vara dyrare än 580, men billigare än Vega 56.

Mao, redan idag, får du ett grafikkort som borde kosta mellan Vega 56 och 580 + allt annat för dessa 5000-6000kr. Bara ett 580 idag går på lätt 3000kr+. Nu har miners mm fuckat priserna, men runt 2000-2500kr för helt kort, inte bara chippet. Så du måste tänka på att det är helt andra priser vi pratar om. Vega 56 sitter på runt 10k TFlops den med i turbo klock, och eg borde dessa kosta runt 4000kr också för komplett kort med HBM2 VRAM också vs GDDR6 de troligen kommer ha i nästa konsol.

Mao... är det verkligen så orimligt när de redan idag ligger på strax över mellanklass nivå i rå prestanda mot vad PCn sidan har, för just det priset? Tittar man på tidigare gen (hos både Nvidia och AMD) så brukar just top-of-the-line modellen bli runt övre mellanklass nivå i nästan gen. Och glöm inte bort att AMD inte har nackdelen med DX11 på en konsol som en PC har... så med rätt mjukvara kan du får kanon bra prestanda på äldre AMD kort med rätt inställningar. Och just denna typ av optimering är vad konsolerna gör.

Tänk på... ursprungliga konsolerna har ca AMD 7850 GPU i prestanda. Vi pratar ett kort med ca 1,8 TFlops prestanda. Detta har de nu i en mellan nivå av konsolerna dragit till 4,2 och 6,0. Så de har gjort en 2-3x ökning, i samma generation, på 3 år. Lägg till att de inte har system + VRAM, utan kombinerat sådan, vilket idag annars är en av de dyra delarna.

Och du sitter här och tror inte de kan göra en 2x ökning igen, från nov 2016 till 2019/2020, när just helt ny GPU arkitektur och CPU arkitektur är det som verkar vara grunden? Jag tror inte det blir några problem att göra detta, om man baserar på tidigare konsoler och hur grafikkort har utvecklats de senaste 10 åren.

Skrivet av anon114264:

Problemet är ju bara att konsolspel är förenklade spel för tolvåringar och det görs aldrig bra till PC som oftast används med mus.

Wow... om så är fallet, varför är du ens intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Båda ja och nej.

Folk handlar både telefonen för 10kkr, TVn för 20kkr+ och mycket annat för hutlösa summor idag. Där finns mao en marknad för Premium konsol också, för i båda fallen är det som du säger, "köpa hårdvara utan att tänka på om det kommer klara spelen". Det är inte en PC jag föreslår, utan att snarare ta PC spelares marknader med en konsol som gör sämre PC föråldrade.

Och ja, en premium och bas version samtidigt kunde fungerat. Problemet är ju att du måste ändå ha snarlik grund i dem, då ett köpt konsolspel måste fungera på båda. Grafik är enkelt att optimera för.... CPU prestanda är betydligt svårare.

När det gäller telefoner så köps de väl ofta som en del av ett abonnemang? Så du känner aldrig att det dras 10k kr. Och en TV behöver egentligen inte bytas ut så länge den inte går sönder, annat än om du vill ha högre upplösning. Samt att den används till annat än spel. Medan en konsol förväntas bytas ut efter ett antal år när nästa kommer eftersom spelen kommer sluta släppas till den.

Det är även långt ifrån alla som köper senaste telefonerna så länge det inte "ingår" i abonnemang. Annars försöker man nog köpa förra generationen eller hålla på dem så länge det går. Ofta känns de sega eller går sönder efter 2-3 år och måste bytas ändå. Med samma mentalitet kring köp och släng så är ju en konsol grymt billig i inköp. Men folk tänker inte så, än. Värstingtelefonerna började iofs på 5k kr när de kom men priserna har sakta gått upp för varje ny generation till smått tokiga nivåer egentligen.

Jag tror tyvärr att det blir svårt att komma ifrån konsoler som är relativt klena (bas-nivå) helt. Och de sätter ju ribban för vad man kan utnyttja även om man nu skulle ha en fetare pro-variant eller ytterligare nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

När det gäller telefoner så köps de väl ofta som en del av ett abonnemang? Så du känner aldrig att det dras 10k kr. Och en TV behöver egentligen inte bytas ut så länge den inte går sönder, annat än om du vill ha högre upplösning. Samt att den används till annat än spel. Medan en konsol förväntas bytas ut efter ett antal år när nästa kommer eftersom spelen kommer sluta släppas till den.

Är faktiskt fler och fler idag som köper luren kontant. Man får bättre pris, mer val och möjlighet. Så även där sker liknande tanke bakom redan nu.

Och just topic var ju längre livcykel. Om du inte behöver byta ut konsolen efter ett antal år... blir den då verkligen dyrare, per år? Folk byter dock TV även när den gamla fungerar, just för att där är en ny med finare funktioner. Men det är klart, inte alla gör detta.

Är väl samma skillnad som med en PC och telefonen. Vissa köper ny maskin efter väldigt många år när den knappt går att använda längre, vissa byter varje generation, inte för de måste, utan för de vill.

Skrivet av epaaj:

Det är även långt ifrån alla som köper senaste telefonerna så länge det inte "ingår" i abonnemang. Annars försöker man nog köpa förra generationen eller hålla på dem så länge det går. Ofta känns de sega eller går sönder efter 2-3 år och måste bytas ändå. Med samma mentalitet kring köp och släng så är ju en konsol grymt billig i inköp. Men folk tänker inte så, än. Värstingtelefonerna började iofs på 5k kr när de kom men priserna har sakta gått upp för varje ny generation till smått tokiga nivåer egentligen.

Jo helt klart finns det denna typ också, och här kunde ju förslaget du själv kom med, med två versioner verkligen göra nytta. Tänk på det, typ allt idag har minst två versioner. En EVO, en PRO. En i5/R5, en i7/R7, en Super clocked, en "vanlig" osv. Premium vs value är något som finns även på telefonen (Iphone, Samsung, osv., även på en och samma generation, en lite dyrare men allt lull lull, och en lite billigare med lite sämre förmåga).

Och de som letar bästa värdet letar efter en bra value telefon, eller en bra beg lur. Och samma sak måste ju ske med konsoler, annars hade ju inte XBox One och PS 4 (bas modellerna) sålt öht idag, då hade de ju ersatts helt med OneX och Pro.

Skrivet av epaaj:

Jag tror tyvärr att det blir svårt att komma ifrån konsoler som är relativt klena (bas-nivå) helt. Och de sätter ju ribban för vad man kan utnyttja även om man nu skulle ha en fetare pro-variant eller ytterligare nivåer.

Jo men det kan jag förstå, och tolka mig rätt, jag tror inte "bas-nivån" kommer bli 4k 60 med max grafik heller. Jag skulle dock tro att nästa gen, om den nu ska bli långlivad, måste ha detta i någon modell. Annars blir det precis som jag sa i ursprungliga inlägget... inte en långlivad konsol, för då finns det uppgraderingsväg man vill ha.

Titta ex på många som sitter på PC idag, äldre PC... 1080 60FPS är fullt möjligt även på riktigt gammal (5+ år) hårdvara. Och många har nöjt sig med detta, det räcker. Så behovet att gå högre är betydligt mindre och därför finns det ens en poäng att sitta på 5 år gamla PC delar, då de klarar sig bra än idag. Tror ärligt det som dödade 2600k/3770k var spectre/Meltdown, för dessa CPUer hade klarat sig fint i år till annars. Men avsaknaden av instruktionset som Haswell och senare har, gör att dessa får problem idag.

Konsolen lever ju på att du ska kunna ha den längre tid. 5000kr för något som är värdelöst efter 2 år, går inte. Det blir dyrt. 7500kr för något som håller 6 år dock... kan vara betydligt mer värt det. Och samma sätt är det ju med allt du köper. Snålar du och måste köpa ny snart igen, lönar det sig inte.

Permalänk

Jag tror det hela kommer till en sak och det är tillverkningsteknologin som börjar slå i taket. Det blir allt svårare att kräma ur mer prestanda eftersom cyklerna att gå från en nod till en mer avancerad tar allt längre tid. Det räcker att titta på hur det såg ut när GPU tillverkarna stod fast på 28nm då drogs tempot ner väsentligt på att lansera nya produkter och det som kom var inte mycket snabbare än föregångaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hoppas ärligt att man satsa på rejäl hårdvara iaf, både för oss PC spelare som vill ha spelen baserade på bättre hårdvara, men även konsol spelarna, så de faktiskt får se hur 60 FPS känns iaf.

gamla vanliga tjock skärmar klarade över 60, tror nog jag kräver lite mer 2018.

Permalänk
Medlem

Det tog ett tag för mig att förstå vitsen med Konsol isf PC.
Jag började köpa DYRA överprisade spel till PS4:an och tänkte lägga ner allt efter 2-3 Kkr i spelkonstad.
Nu har jag lärt mig att spelen går att få tag på GRATIS och då ROCKAR PS4:an
Nya spel varje vecka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Det tog ett tag för mig att förstå vitsen med Konsol isf PC.
Jag började köpa DYRA överprisade spel till PS4:an och tänkte lägga ner allt efter 2-3 Kkr i spelkonstad.
Nu har jag lärt mig att spelen går att få tag på GRATIS och då ROCKAR PS4:an
Nya spel varje vecka....

Vilka spel och hur "GRATIS"? 130:-/månad för några random spel är inte gratis.. Har iofs bara PS3:an än.. köpt pga exclusives

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Alla spel finns att låna gratis på bibliotek

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

När det gäller telefoner så köps de väl ofta som en del av ett abonnemang? Så du känner aldrig att det dras 10k kr.

Ähh, det handlar inte alls om "abonnemang". Det handlar om att telekombolagen säljer finanstjänster och dyra lån till sämre bemedlade kunder som känner "pressen" att hänga med att ha senaste iPhone och Samsung.

Du kan även köpa datorer och konsoller på avbetalning och dyra lån (om du föredrar den finansieringsformen som inte "känns").

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror det hela kommer till en sak och det är tillverkningsteknologin som börjar slå i taket. Det blir allt svårare att kräma ur mer prestanda eftersom cyklerna att gå från en nod till en mer avancerad tar allt längre tid. Det räcker att titta på hur det såg ut när GPU tillverkarna stod fast på 28nm då drogs tempot ner väsentligt på att lansera nya produkter och det som kom var inte mycket snabbare än föregångaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag tror Sony har en riktig analys att konsolcyklerna kommer att bli allt längre.

Precis som utvecklingen på PC-sidan saktat ner, och vi börjar så smått även se samma sak hända på telefonsidan (blir allt mer mode och design, och allt mindre stora tekniska skillnader).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

1440p i 60fps duger ju fint, även så till konsoler.
4K hysterin tror jag inte de flesta casual gamers bryr sig om förutom hardcore gamers som lägger ut mycket pengar för att pressa så många fps som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB