Bahnhof och Framtidens bredband i Göteborg (iTUX) - låg prestanda på kvällen

Permalänk
Medlem

Jag har telia fibern 1000/1000 och funkar riktigt bra

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Midvintersorg:

Bedrövligt.

Vet inte om du är gamer men för mig är det jäkligt trist för jag kan inte lira på kvällarna när det är såhär.

Nä, man får hålla sig borta från rankade matcher i alla fall Det går knappt att titta på streams (Twitch t.ex.) heller när nedladdningshastigheten sjunker så mycket.

Hur länge kan det hålla på innan man kan kräva avdrag på räkningen tro? I och med att de inte kan leverera den utlovade hastigheten, menar jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag bor i västra Göteborg, har Bahnhof 100 / 10 och iTUX, och med Speedtest samt Bredbandskollen alldeles nyss blev det :

Speedtest by Ookla :
Ping : 22 ms
Download : 4.21 Mbps
Upload : 10.98 Mbps

Bredbandskollen :
Svarstid : 32.52 ms
Nedladdning : 7,04 Mbit/s
Uppladdning : 11,59 Mbit/s

Min nedhastighet är inte ens en tiondel av vad jag betalar för. Det är inte dåligt, det är inte uselt, det är katastrofala siffror med tanke på vad jag borde ha.

Jag hade ingen VPN igång när jag gjorde testerna.

La till info om VPN.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Nä, man får hålla sig borta från rankade matcher i alla fall Det går knappt att titta på streams (Twitch t.ex.) heller när nedladdningshastigheten sjunker så mycket.

Hur länge kan det hålla på innan man kan kräva avdrag på räkningen tro? I och med att de inte kan leverera den utlovade hastigheten, menar jag.

Pratade just med Ownit idag angående ersättning då jag haft det såhär sedan i påsk. Tyvärr utgår det inte någon ersättning då det "fungerar" enligt dom. Så tydligen skall nätet vara helt borta för att ersättning skall utgå.

Tycker det är jättedåligt, för mig som spelar mycket och nyttjar nätet när jag kommer hem på kvällarna är detta obrukbart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag bor i västra Göteborg, har Bahnhof 100 / 10 och iTUX, och med Speedtest samt Bredbandskollen alldeles nyss blev det :

Speedtest by Ookla :
Ping : 22 ms
Download : 4.21 Mbps
Upload : 10.98 Mbps

Bredbandskollen :
Svarstid : 32.52 ms
Nedladdning : 7,04 Mbit/s
Uppladdning : 11,59 Mbit/s

Min nedhastighet är inte ens en tiondel av vad jag betalar för. Det är inte dåligt, det är inte uselt, det är katastrofala siffror med tanke på vad jag borde ha.

Jag hade ingen VPN igång när jag gjorde testerna.

Håller med. Inte mycket valuta för vad du betalar... Det finns inget annat att göra än att dra iväg en felanmälan till Bahnhof via telefon eller webbportalen, https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, man får hålla sig borta från rankade matcher i alla fall Det går knappt att titta på streams (Twitch t.ex.) heller när nedladdningshastigheten sjunker så mycket.

Hur länge kan det hålla på innan man kan kräva avdrag på räkningen tro? I och med att de inte kan leverera den utlovade hastigheten, menar jag.

Precis. Streamat är inte kul nu på kvällarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Pratade just med Ownit idag angående ersättning då jag haft det såhär sedan i påsk. Tyvärr utgår det inte någon ersättning då det "fungerar" enligt dom. Så tydligen skall nätet vara helt borta för att ersättning skall utgå.

Tycker det är jättedåligt, för mig som spelar mycket och nyttjar nätet när jag kommer hem på kvällarna är detta obrukbart.

Det kan vara värt att kolla vad som står i avtalet med leverantören. Ofta har de ju friskrivit sig från ansvar i sina standardavtal men det kan ändå vara värt att titta igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Håller med. Inte mycket valuta för vad du betalar... Det finns inget annat att göra än att dra iväg en felanmälan till Bahnhof via telefon eller webbportalen.

Jag gjorde andra tester : jag kopplade laptopen ( Lenovo W530 med i7 ) direkt till mediaboxen i väggen, utan VPN igång, och då visade både Speedtest och Bredbandskollen helt andra hastigheter än vad jag har i min stationära. Kopplade in laptopen i routern och det var knappt märkbara förluster. Även med VPN igång i laptopen så är den via routern snabbare än min stationära. Enligt laptopen får jag det jag betalar för, så i mitt fall är felet i min stationära PC.

Jag gjorde några ändringar i BIOSet i stationära, och nu är hastigheten med VPN via routern uppe i 37,61 Mbit/s ned och 92,06 ( !!! ) Mbit/s upp enligt Bredbandskollen.
Enligt Speedtest med VPN via routern är det 22.95 MBps ned och 11.20 Bmps ned.

VPN avstängd i stationära :
59,95 Mbit/s ned och 11,92 Mbit/s upp enligt Bredbandskollen.
89.15 Mbps ned och 11.14 Mbps ned med Speedtest.

Bredbandskollens siffror tycker jag är såpass avvikande både med och utan VPN att jag har svårt att ta deras siffror på allvar.
VPN behöver jag inte ha igång dygnet runt, kan ju alltid stänga av den när jag lirar t ex World of Warships eller liknande.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Bredbandskollens siffror tycker jag är såpass avvikande både med och utan VPN att jag har svårt att ta deras siffror på allvar.

Bredbandskollen använder enligt vad jag vet Flash för sitt test, det gör visserligen Speedtest också, men de har även utan Flash (HTML5?).
HTML5 vs Flash

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bredbandskollen använder enligt vad jag vet Flash för sitt test, det gör visserligen Speedtest också, men de har även utan Flash (HTML5?).
HTML5 vs Flash

Numera är Bredbandskollen utan Flash, dom skriver själva på sin websida "Bredbandskollen är nu ombyggd så att den fungerar i alla webbläsare, utan insticksprogrammet Flash.".

Jag använder inte Flash, det är helt avinstallerat på mina datorer. Så det borde rimligen vara HTML5-varianterna av båda websidor jag använder mej av. Eftersom jag inte har Flash så använder jag Speedtest Beta ( tror jag den kallas ) som är utan Flash

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Nu finns det i alla fall ett driftinfo-meddelande uppe: https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M5987823

Permalänk
Bahnhof

Hej! Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer.
Gör en felanmälan via webbformuläret och välj långsam anslutning: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance eller ring oss på 010 – 510 00 00.

Det är intressant för oss att veta om att ändringen till en publik IP påverkar hastigheten så det inte var ett enskilt fall med pgbg. Vi skulle vilja att ni testar ändra till en publik IP genom att gå in på dhcp.bahnhof.se och aktiverar en publik IP på en enhet och gör hastighetsmätningar.
Angående driftstörningen som ylledjur hänvisade till så är detta inte relaterat till det problemet som ni upplever.
/Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahnhof AB:

Hej! Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer.
Gör en felanmälan via webbformuläret och välj långsam anslutning: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance eller ring oss på 010 – 510 00 00.

Det är intressant för oss att veta om att ändringen till en publik IP påverkar hastigheten så det inte var ett enskilt fall med pgbg. Vi skulle vilja att ni testar ändra till en publik IP genom att gå in på dhcp.bahnhof.se och aktiverar en publik IP på en enhet och gör hastighetsmätningar.
Angående driftstörningen som ylledjur hänvisade till så är detta inte relaterat till det problemet som ni upplever.
/Bahnhof

Tack för att ni läser här och seriöst tar tag i prestandaproblemet så att det blir fixat !

Permalänk
Medlem

@Bahnhof AB: Tack för svar!

Publik IP hjälpte rejält. Har 100/10 uppkoppling.

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

Jag satt redan direkt i väggen med datorn så jag antar att jag redan hade publikt ip? Jag kunde iaf logga in på hemsidan och "aktivera datorn" vilket gjorde enorm skillnad.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kujo:

Jag satt redan direkt i väggen med datorn så jag antar att jag redan hade publikt ip? Jag kunde iaf logga in på hemsidan och "aktivera datorn" vilket gjorde enorm skillnad.

Huruvida du har en publik adress eller inte har inget med vilken enhet som är kopplad "i väggen". Det är något Bahnhof behöver ge dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bahnhof AB:

Hej! Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer.
Gör en felanmälan via webbformuläret och välj långsam anslutning: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance eller ring oss på 010 – 510 00 00.

Det är intressant för oss att veta om att ändringen till en publik IP påverkar hastigheten så det inte var ett enskilt fall med pgbg. Vi skulle vilja att ni testar ändra till en publik IP genom att gå in på dhcp.bahnhof.se och aktiverar en publik IP på en enhet och gör hastighetsmätningar.
Angående driftstörningen som ylledjur hänvisade till så är detta inte relaterat till det problemet som ni upplever.
/Bahnhof

Att byta till en publik adress verkar ha avhjälpt mina problem (just nu i alla fall):

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Att byta till en publik adress verkar ha avhjälpt mina problem (just nu i alla fall):

http://www.speedtest.net/result/7222489564.png

Skönt att se. Jag har kvar mina problem och jag har publikt IP redan så jag har inte samma fel som ni hade antagligen, så hoppas att det eventuellt löser sig innan helgen då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Jag satt redan direkt i väggen med datorn så jag antar att jag redan hade publikt ip? Jag kunde iaf logga in på hemsidan och "aktivera datorn" vilket gjorde enorm skillnad.

https://imgur.com/SitDYHh.jpg
https://imgur.com/4bQrYJZ.jpg

Om du menade att du loggade in på dhcp.bahnhof.se och "aktiverade" datorn där betyder att du först hade CGNAT (privat) adress, för att sedan aktivera att din dator ska få publik adress, och att det för dig är som så många andra verkar bekräfta: det verkar vara problem för kunder bakom CGNAT.

Permalänk
Medlem

Var hemma hos brorsan som bor i närheten av Frölunda torg i Dragspelsgatan. Han betalar Bahnhof för 100/100. Men vi fick bara ut 5 Mbit på en nedladdning av Windows 10 ifrån Microsoft. Jag fick skita i att hjälpa honom den kvällen. När jag pausade nedladdningen och körde en enkel bredbandskollen så visade den 12/12. Sjukt dåligt.

Känns som Bahnhof borde ligga på bollen och se när de blir kapacitetsbekymmer. Men det är nog mer önsketänkande. Man får ringa och gnälla i vanlig ordning för de ska hända nåt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@radx: Dom har ju redan svarat här i tråden att dom jobbar med det och dessutom presenterat en temporär lösning som hjälp nästan alla hittills. Så nog är dom på det alltid.

Permalänk

Har mycket bättre mätvärden ikväll så antar att iTUX varit ute och gjort något nu. Känns riktigt skönt måste jag säga efter två veckors strul.

http://www.bilddump.se/bilder/20180413192930-213.238.236.19.p...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahnhof AB:

Hej! Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer.
Gör en felanmälan via webbformuläret och välj långsam anslutning: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance eller ring oss på 010 – 510 00 00.

Det är intressant för oss att veta om att ändringen till en publik IP påverkar hastigheten så det inte var ett enskilt fall med pgbg. Vi skulle vilja att ni testar ändra till en publik IP genom att gå in på dhcp.bahnhof.se och aktiverar en publik IP på en enhet och gör hastighetsmätningar.
Angående driftstörningen som ylledjur hänvisade till så är detta inte relaterat till det problemet som ni upplever.
/Bahnhof

Har problem i Högsbo, Göteborg med 250/100. Sitter på iTUX nät också. Har felanmält problemet på eran hemsida.

Har stora problem med både hastighet och svarstiden där det största problemet är svarstiden. Har provat erat tips med publikt ip, men det hjälper inte alls.

En bild på ett test efter jag ändrade till publikt IP. Svarstiden är inte alls representativ 99% utav tiden. Oftast får jag inte ens igång testat och när det kommer igång så står det ingenting om svarstid som resultat.

Ny mätning lite senare.

Permalänk
Skrivet av KejN:

Har problem i Högsbo, Göteborg med 250/100. Sitter på iTUX nät också. Har felanmält problemet på eran hemsida.

Har stora problem med både hastighet och svarstiden där det största problemet är svarstiden. Har provat erat tips med publikt ip, men det hjälper inte alls.

En bild på ett test efter jag ändrade till publikt IP. Svarstiden är inte alls representativ 99% utav tiden. Oftast får jag inte ens igång testat och när det kommer igång så står det ingenting om svarstid som resultat.

http://i65.tinypic.com/15wxqfp.png

Ny mätning lite senare.

http://i64.tinypic.com/20jl0fm.png

Blir så jävla less. Trodde att felet var avhjälpt. Mätte precis. 8mbit och svarstid på runt 22ms. Helt sjukt att det får fortsätta såhär.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Bahnhof AB:

Det är intressant för oss att veta om att ändringen till en publik IP påverkar hastigheten så det inte var ett enskilt fall med pgbg. Vi skulle vilja att ni testar ändra till en publik IP genom att gå in på dhcp.bahnhof.se och aktiverar en publik IP på en enhet och gör hastighetsmätningar.
Angående driftstörningen som ylledjur hänvisade till så är detta inte relaterat till det problemet som ni upplever.
/Bahnhof

Verkar ha hjälpt mig, kopplade bort routern och aktiverade publik ip address och uppe i normala hastigheter

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Indefinite:

Verkar ha hjälpt mig, kopplade bort routern och aktiverade publik ip address och uppe i normala hastigheter

Koppla bort routern ska du inte behöva göra. Ge routerns MAC-adress när du fyller i formuläret så behöver du inte köra utan router.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Blir så jävla less. Trodde att felet var avhjälpt. Mätte precis. 8mbit och svarstid på runt 22ms. Helt sjukt att det får fortsätta såhär.

Mätt med mobilen över wifi. Känns väldigt bra just nu och svarstiden känns bra igen nu. Får se under dagen hur det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Blir så jävla less. Trodde att felet var avhjälpt. Mätte precis. 8mbit och svarstid på runt 22ms. Helt sjukt att det får fortsätta såhär.

Märkligt fel det här... För en del funkar det med omläggning av IP men för andra inte. En av mina kollegor, som har lång yrkesmässig erfarenhet av datornätverk, och kan det väl, säger när jag diskuterar felet med honom, att IP adresseringen och omläggningen av den inte kan ha med felet att göra. Samtidigt är även han frågande till hur det kan förlösa prestandaproblemen vilket det, i alla fall för en del av oss, gör.

Bahnhof, och även Ownit, kommer säkert att ta det här felet. Det är mer en fråga tiden, alltså när... ? Om det är i deras utrustningar eller i nätägarens, iTUX, del återstår att se. Mycket pekar på att det är ett nätägarens orsak och problem med tanke på att det inte är tjänsteleverantörsberoende. Det viktiga är att de jobbar för att fixa felet snarast. Vi som köper och använder tjänsterna kan bidra i felsökningsjobbet genom att återkommande rapportera in våra mätvärden i det ärendet (felanmälan) som våra ISP har registrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Märkligt fel det här... För en del funkar det med omläggning av IP men för andra inte. En av mina kollegor, som har lång yrkesmässig erfarenhet av datornätverk, och kan det väl, säger när jag diskuterar felet med honom, att IP adresseringen och omläggningen av den inte kan ha med felet att göra. Samtidigt är även han frågande till hur det kan förlösa prestandaproblemen vilket det, i alla fall för en del av oss, gör.

Bahnhof, och även Ownit, kommer säkert att ta det här felet. Det är mer en fråga tiden, alltså när... ? Om det är i deras utrustningar eller i nätägarens, iTUX, del återstår att se. Mycket pekar på att det är ett nätägarens orsak och problem med tanke på att det inte är tjänsteleverantörsberoende. Det viktiga är att de jobbar för att fixa felet snarast. Vi som köper och använder tjänsterna kan bidra i felsökningsjobbet genom att återkommande rapportera in våra mätvärden i det ärendet (felanmälan) som våra ISP har registrerat.

Problemet är att din trafik ska routas genom extra-infrastruktur som gör adressöversättningen och annat. Det ökar bland annat latenser, men kan också vara en del som är överbelastad vilket skapar extraproblem med throughput osv. Så det är inte så konstigt som det låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Problemet är att din trafik ska routas genom extra-infrastruktur som gör adressöversättningen och annat. Det ökar bland annat latenser, men kan också vara en del som är överbelastad vilket skapar extraproblem med throughput osv. Så det är inte så konstigt som det låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det kan vara så kan jag också tänka mig. Samtidigt verkar det inte finnas någon symmetri i problemen och den tillfälliga lösningen med att byta IP med tanke på att en del användare inte mäter någon direkt förbättring efter den åtgärden.