Macbook Pro hittar inte hårddisk

Permalänk
Medlem

Macbook Pro hittar inte hårddisk

Har lite problem med min mac.

Skulle väcka den från sleep och den visar inlogsfönstret, sen blinkar det grått och den vägrar starta. Bootar in i linux via USB och den hittar inte disken. Den hittar dock fortfarande disken som jag ersatt CD-läsaren med. Testade byta disken den inte hittade men den hittar ej den nya heller dvs det är något fel på kontakten verkar det som. Finns det något man kan göra?

mvh

Fattig student som inte har råd med ny laptop

Datorn är en MBP 2012 (ej retina)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det är ett känt problem på den modellen av macbook pro (13, 15 dom med CD) att SATA kabeln till den primära hårddisken är värdelös.

Testa byt plats på diskarna, hittas den? Om inte så får du nog köpa en ny kabel. Detta fick jag göra till en annars fungerande macbook för den funkade inte alls med en nyköp SSD.

byte av kabel och det var inte längre problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det är ett känt problem på den modellen av macbook pro (13, 15 dom med CD) att SATA kabeln till den primära hårddisken är värdelös.

Testa byt plats på diskarna, hittas den? Om inte så får du nog köpa en ny kabel. Detta fick jag göra till en annars fungerande macbook för den funkade inte alls med en nyköp SSD.

byte av kabel och det var inte längre problem

Antagligen lär den hitta den om jag byter plats på dem men det blir sista utvägen då jag isåfall förlorar rätt mycket lagring. Googlade lite på kabeln och ser att det du säger stämmer. Det kostar dock nästan 500 för en ny kabel vilket är lite dyrt för att testa enl. mig. Ska ut till Apple idag och se om de kanske har en kabel så man åtminstone kan testa.

Edit: Hade bara kollat på iFixit där kabeln var svindyr, finns billigare på amazon så värt ett försök.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Finns på tradera för 199

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

https://www.aliexpress.com/item/Genuine-New-HDD-Hard-Drive-Ca...

154 kr från kina.

(63.62 SEK + 15.905 Tax + 75 SEK)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Flexkabeln är känd för att gå sönder på vissa modeller, som sagt.
Direkt från Apple kostar sådana ca 320kr ink. moms, råkar jag veta. Problemet med att "testa" är att man måste rycka bort den gamla, och då är risken hög att den definitivt går sönder i processen. Så jag tvivlar att någon auktoriserad verkstad går med på att testa gratis. Däremot kan de säkert komma med informerade råd.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Flexkabeln är känd för att gå sönder på vissa modeller, som sagt.
Direkt från Apple kostar sådana ca 320kr ink. moms, råkar jag veta. Problemet med att "testa" är att man måste rycka bort den gamla, och då är risken hög att den definitivt går sönder i processen. Så jag tvivlar att någon auktoriserad verkstad går med på att testa gratis. Däremot kan de säkert komma med informerade råd.

//G

Du råkade ha fel. 1400 pix skulle de ha för detta. Sjukaste jag hört i mitt liv. Blir att beställa en kabel från amazon

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ett tips från coachen, gjort detta 3 ggr med samma dator MBP 13" från tidigt 2012, initialt när jag bytte till SSD som ställer lite högre krav på att länken är tiptop. Då jag drabbades en fjärde gång och läste ytterligare lite djupare så är det egentligen inte kabeln det är fel på (kan diskuteras), utan chassit på så vis att ytan är såpass ruff att det skaver på kabeln över tid och därmed behöver bytas.

När jag läser min kommentar om detta på reddit för över 2 år sen, kommer jag ihåg att jag inte ens bytte kabeln sista gången utan bara isolerade kabeln och vips så var allt fine så prova det först.

Så om du byter kabel, se till att tejpa lite eltejp utmed chassiet där kabeln går så är du hemma. Första bytena höll i ett halvår, andra 2 år and counting.

Video som går igenom problematiken: https://www.youtube.com/watch?v=Amg5w0rlwDo

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: jag menade butikernas inpris från Apple.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ett tips från coachen, gjort detta 3 ggr med samma dator MBP 13" från tidigt 2012, initialt när jag bytte till SSD som ställer lite högre krav på att länken är tiptop. Då jag drabbades en fjärde gång och läste ytterligare lite djupare så är det egentligen inte kabeln det är fel på (kan diskuteras), utan chassit på så vis att ytan är såpass ruff att det skaver på kabeln över tid och därmed behöver bytas.

När jag läser min kommentar om detta på reddit för över 2 år sen, kommer jag ihåg att jag inte ens bytte kabeln sista gången utan bara isolerade kabeln och vips så var allt fine så prova det först.

Så om du byter kabel, se till att tejpa lite eltejp utmed chassiet där kabeln går så är du hemma. Första bytena höll i ett halvår, andra 2 år and counting.

Video som går igenom problematiken: https://www.youtube.com/watch?v=Amg5w0rlwDo

Tack för tipset, uppskattas!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ett tips från coachen, gjort detta 3 ggr med samma dator MBP 13" från tidigt 2012, initialt när jag bytte till SSD som ställer lite högre krav på att länken är tiptop. Då jag drabbades en fjärde gång och läste ytterligare lite djupare så är det egentligen inte kabeln det är fel på (kan diskuteras), utan chassit på så vis att ytan är såpass ruff att det skaver på kabeln över tid och därmed behöver bytas.

När jag läser min kommentar om detta på reddit för över 2 år sen, kommer jag ihåg att jag inte ens bytte kabeln sista gången utan bara isolerade kabeln och vips så var allt fine så prova det först.

Så om du byter kabel, se till att tejpa lite eltejp utmed chassiet där kabeln går så är du hemma. Första bytena höll i ett halvår, andra 2 år and counting.

Video som går igenom problematiken: https://www.youtube.com/watch?v=Amg5w0rlwDo

Uppdatering, jag testade att isolera kabeln genom att använda eltejp och tejpa runt hela men tyvärr funkade det inte. Var väl snarare en hail mary. Satt däremot i min SSD istället för den optiska så datorn funkar nu, ska beställa en ny kabel och sätta i den så den andra hårddisken också funkar. Vet inte om det spelar någon roll vilken plats man har sin bootdisk på men det tog en jävla tid att decrypta filevault vid login nu (bara gjort det en gång dock).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Sista uppdatering ifall någon läser denna tråd och har samma problem. Det funkade utmärkt att byta ut kabeln men var lite pilligt. Tyvärr råkade jag skruva i någon skruv fel och har nu pajjat J-knappen på tangentbordet vilket introducerar lite ghosting så mina 140 wpm dagar är slut

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl