Bra dator affär utan vitvaruskatt?

Permalänk
Medlem

Bra dator affär utan vitvaruskatt?

Någon som har någon bra utländsk affär som inte har vitvaruskatt? Skiter egentligen i om priset blir detsamma jag vill bara av principskäl inte betala extraskatt..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Jag förmodar att du menar kemikalieskatt. Det är väl lag på att ta ut skatten. Sen om den måste redovisas på kvittot vet jag inte...

*Edit Såg nu att du skrev utomlands...

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

@[¿]Gangster: Jo så jag letar efter en utländsk affär från något land som inte blivit Miljöpartiet förstört...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Danska ÅF har inte kemikalieskatt ? Inte hundra, men någon kanske kan bekräfta.

Permalänk
Medlem

Amazon.de så gissar jag du kommer runt det. Fraktfritt över 39eur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan all elektronik från Amazon.de. Brukar ofta ligga en 5-10% under de svenska priserna. Frakt går på 2-3 dagar och de har ganska bra garantivillkor samt returer.

Permalänk

Ska du ändå betala samma så ser jag ingen vinst i att inte köpa inom Sverige där man gynnar svenska jobb dessutom har vi ganska generösa regler när det kommer till konsumentskydd, vet inte hur sånt ser ut i övriga Europa. Och får de inte in sina skattepengar via elektronikskatten så hittar de något annat. Kanske något så tokigt som public service skatt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du ändå betala samma så ser jag ingen vinst i att inte köpa inom Sverige där man gynnar svenska jobb dessutom har vi ganska generösa regler när det kommer till konsumentskydd, vet inte hur sånt ser ut i övriga Europa. Och får de inte in sina skattepengar via elektronikskatten så hittar de något annat. Kanske något så tokigt som public service skatt.

TS beskrev väl varför han ej vill handla i Sverige ganska tydligt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

TS beskrev väl varför han ej vill handla i Sverige ganska tydligt?

Och jag förklarade tydligt varför jag ansåg det vara dumt om man ändå betalar samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten omfattar inte lösa datorkomponenter, bara färdigbyggda datorer och skärmar (se t.ex. denna artikel). Så det är bara att du bygger ihop datorn själv, eller låter t.ex. Inet montera en åt dig (gratis montering via deras datorbyggare just nu). Skärm får du dock köpa från något annat land om du vill slippa den skatten.

Sen kan förstås skatten reduceras med 50% eller 90% beroende på hur mycket av de gällande kemikalierna varorna innehåller. Och kollar man prishistoriken för några populära skärmar på prisjakt så ser man också mycket riktigt att priserna över lag inte påverkades alls när skatten infördes den 1:a juli.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vilken typ av elektronik. Amazon brukar vara bra men problemet är att många datorkomponenter och annan elektronik inte skickas till Sverige. Du kan ju kolla på prisjämförelsesidor.

Skrivet av hybris6:

@[¿]Gangster: Jo så jag letar efter en utländsk affär från något land som inte blivit Miljöpartiet förstört...

Du får förstås bete dig som en trotsig fjortonåring om du vill men att köpa varor från utlandet är inte att på något sätt sätta dit MP. Istället låter du det gå ut över svenska företags ekonomi (och i förlängningen enskildas samt svenska statens ekonomi), miljön och alla de som har nytta av skattemedlen (bl.a. du). Nu förstår jag att du inte är miljöns beskyddare nummer ett men jag hoppas ändå att du inser det dumma i att aktivt ta beslut som förstör den när det finns likvärdiga/bättre alternativ.

När jag skriver att det är ett beteende värt en trotsig fjortonåring så är det precis vad jag menar. För vad blir bättre avatt du köper något från utlandet, bortsett från att du kan klappa dig lite på axeln efteråt.

(Sen ett tips till dig och många andra, inklusive mig själv. Testa att läsa texten högt eller i huvudet innan du skickar iväg den. Om det låter konstigt i huvudet så är det troligtvis något fel i texten, t.ex. en särskrivning.