Permalänk
Medlem

Vart köper ni skruv (online)?

Så jag finner ofta att dom vanliga ställena (classe/byggvaruhuset) inte har det jag behöver. Så jag undrar vart ni handlar era skruvar?

Jag handlar ofta från maskindelen.se men dom är inte alltid snabbast i världen och har inte heller nått megasortiment.

Sifverts finns ju alltid men dom är inte speciellt smidiga att beställa ifrån (ingen enkel webb butik).

Och om jag skulle behöva eloxerade/pläterade skruvar vet jag inte vart jag ska börja leta.

Så vad har ni för tips?

Edit:
För att förtydliga, detta var mera en generell sökning efter bra välsorterade webbutiker för skruv i alla färger å former.
Men senast jag va på jakt och gick bet på dom vanliga ställena var det MC6S M8x12 A2/A4 och vanlig försänk träskruv 6x25mm som inte gick å hitta.
Och jag har ett kommande projekt där jag vill ha lite maskinskruv MC6S och K6S i fina färger om det inte blir för dyrt.

Permalänk
Medlem

Kan du förtydliga om du letar efter skruv eller bult? Det låter som att det är bult du är ute efter..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@Belzzz: Kollat med Hornbach/Bauhaus, de brukar ha ett mycket bättre sortiment på diverse skruv och annat.
Men om du säger att du vill ha dem eloxerade i viss färg då blir det ju genast svårare att hitta..
Kolla på bil/MC styling butiker för olika färger och vet att Hobbex har svarta maskinskruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan du förtydliga om du letar efter skruv eller bult? Det låter som att det är bult du är ute efter..

Allt med utvändiga gängor på heter skruv. En bult är en cylinderformad stav som låser t.ex. med sprint eller saxpinne i änden.

OnT: har ingen aning om vilken sorts skruv du letar, är det millimetergänga eller tum? Ska det vara till datordelar specifikt, för att skruva ihop plåtar eller ska du skruva i nåt annat material?

Jag har bra erfarenhet av t.ex. Swedol, tror de även säljer till privatpersoner. Kanske måste du köpa en hel låda (50-100st).
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Allt med utvändiga gängor på heter skruv. En bult är en cylinderformad stav som låser t.ex. med sprint eller saxpinne i änden.

OnT: har ingen aning om vilken sorts skruv du letar, är det millimetergänga eller tum? Ska det vara till datordelar specifikt, för att skruva ihop plåtar eller ska du skruva i nåt annat material?

Jag har bra erfarenhet av t.ex. Swedol, tror de även säljer till privatpersoner. Kanske måste du köpa en hel låda (50-100st).
Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bekräfta både att swedol ofta har bra Skruv och mutter-sortiment, samt att dom säljer till privatpersoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan du förtydliga om du letar efter skruv eller bult? Det låter som att det är bult du är ute efter..

Både maskin och trä. Även om det oftast är maskingängat jag e på jakt efter.

Skrivet av loefet:

@Belzzz: Kollat med Hornbach/Bauhaus, de brukar ha ett mycket bättre sortiment på diverse skruv och annat.
Men om du säger att du vill ha dem eloxerade i viss färg då blir det ju genast svårare att hitta..
Kolla på bil/MC styling butiker för olika färger och vet att Hobbex har svarta maskinskruvar.

Jo bauhaus e ok på träskruv men kassa på maskingängat men har fortfarande inte nått supersortiment.
Jo har kollat lite på mc butiker har du någon erfarenhet av någon specifik?

Permalänk
Medlem

tme.eu säljer många sorters maskinskruv, ej färgade som du kanske är ute efter men dem har nästan alla storlekar med diverese huvuden av vanliga förzinkade/svarta.

Permalänk
Medlem

@Belzzz: Tycker själv att Horbach brukar vara bättre. Både på sortiment och personal, så kolla där.

Tyvärr inte, fick mest bara träffar på diskussioner om motorcyklar när jag gjorde en snabb sökning, men har dock inte själv några erfarenheter om vilken butik som kan vara bäst.

Permalänk
Medlem

@Belzzz:

De är inte billigast men om du verkligen behöver en udda skruv i bra kvalitet rekar jag sifvert skruv på Elektravägen 53 i Hägersten. De har titan och rostfritt och allt man kan tänka.

http://www.sifvert-skruv.se/foretaget/yrkesbutik/

Permalänk

Lite svårt att veta vad det är du söker? Om det är för både maskin och trä, vad är det då för dimensioner vi pratar om? Träskruv tycket jag inte är svårt att få tag i om man har en välsorterad bygghandel. Maskinskruv är lite svårare men i en riktig järnhandel brukar det finnas. Problemet jag oftast står inför är att om det säljs på lösvikt så blir det dyrt men säljs det på förpackning så är det för många. Jobbigt om man behöver 20st med finns i förpackningar om 100 eller 1000.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Swedol brukar vi köpa det mesta ifrån. Smidigt med butiker lite varstans eller beställa på order.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Stort sortiment dock endast rostfri skruv

@Belzzz: Om du nöjer dig med rostfri skruv så hittar du ett ganska stort sortiment på rostfriskruv.se.
Du kan beställa enstaka skruvar för hemleverans på ett par dagar.
Men det är bara rostfri skruv som är betydligt dyrare än vanlig skruv.

Permalänk

En del butiker har lösvikt metrisk skruv i olika storlekar. Jag har köpt en del M3 och M4 från Woody's och Järnia. Men det skiljer sig nog från butik till butik om de har lösvikt eller inte. Men det är bra när man inte behöver så mycket och i många olika storlekar!

Permalänk
Medlem

Du finner skruvarna i någon av butikerna som nämns ovan.
Problemet blir att hitta färgade rostfria skruvar. Eloxerad alu känns ju inte som ett alternativ om du "kräver" a2/a4 spec.

Man kan ju färga stål med värme med det (kan) förändra metallens egenskaper. Allt går väl att köpa men det kommer tyvärr bli väldigt dyrt. Jag skulle köpt vanligt förekommande skruv och lackerat själv.

Skickades från m.sweclockers.com